Originally posted by jakeluvesimies
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Auto Saksasta Suomeen II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by nullzwei View PostMarssijärjestys oli lähes täydellisen pielessä. Ensin olisi pitänyt löytää se ilmainen hakija. Jos sellainen olisi taivaalta eteen tippunut niin vasta sitten myyntisivustot auki ja haarukoimaan potentiaalista ostokohdetta.
Comment
-
-
Originally posted by jakeluvesimies View PostNo suosituksena hälle kun foorumille palaa, että sopii kaupat autosta ja maksaa sen. Sitten kyselemään hakuria viikon varauksella
Comment
-
-
Auto tuli haettua ja budget piti - myös etukäteislaskelmani tuli tarkistettua käytännössä... En aikoinaan lukenut Saksaa 9 vuotta tällaisten syiden takia ,mutta niinpä vain on ,että kerta kerralta käyttösanavarasto laajenee ja kun kohteena on näin yksinkertainen juttu kuin auton haku , niin kielenhallinta keskittyy toistuviin tarpeisiin ja kehittyy jo kuopatulta tasolta takaisin hyötytasolle!
Seuraavaa kertaa varten kohdistan lennon lähemmäksi 'vaihtoehtokimppua' - siten voi tiputtaa pakolisista kuluista jopa 40% (laskelma perustuu nyt tehtyyn , onnistuneeseen reissuun).Nyt siis mentiin pihistelemättä kalleimman mukaan - ja laskelmaan liimattiin kiinni jopa 7,5 euron silakkapihvi&muusiateria Södermalmstoget'illa - edes 1 euron vessamaksua (josta saa kuitilla puolet takaisin muuhun käyttöön..) ei unohdettu! Eli - tuoretta faktaa on.
Ja jotta ei ensi kerralla tarvitse taas ympäripuhua viehättävää naisvirkailijaa , aion välittömästi avata saksalaisen pankkitilin muodollisen tullin maksuvalmiutta varten. Onneksi nyt suomalainen tilinumero kelpasi , mutta kuten kävi tätä edellisenkin auton kanssa , tuo pelottelulta tuntuva tulli(Steuer) taitaa taaskin olla peräti 0,00 euroa , joka on seurausta auton omistamisesta Saksassa yhden päivän ajan - (oletan) !
Joku kysyi täällä junista - juna sopi ainakin tällä viimeisellä reissulla matkantekovälineenä hyvin ja onpahan turhaa lähteä revittämään 'paanoille' vuokra-autolla ,kun luotijunan hiljaisin matkanopeus vastasi Suomen nopeinta junavauhtia ja huiput heiluivat 250km/h kahta puolta - kiskotkin ovat suorat,hyvälle pohjalle rakennetut ,eikä noita tietyömaitakaan ilmaannu! Suosittelen ja lipun osto on helppoa - online-ticket'illä DB-sivuilta (Deutsche Bahnhof), vilauttamalla maksuvälineenä käytettyä pankki-/luottokorttia (lippuun merkitty vain kaksi viimeistä numeroa) , maisemat vaihtuvat stressittömästi!
Ja mitä tulee tuohon 'kokemusta,rahaa ja hermoja' vaativaan tärkeimpään tapahtumaan (onnistunut,edullinen autonhaku Saksasta), niin rapiat tunti siinä meni , kun tuli tällä kertaa KUUKAUDEN kilvet ja vakuutus haltuun ja kotimatka pääsi alkamaan siinä samassa eli heti ! (Tarvittiinhan siihen osaksi myös myyjän joustamista asioiden nopeuttamiseksi , mutta senhän on vain toimittava yhteisymmärryksessä - ja yhteisymmärrys on muuten halpaa!)
Omalta kohdaltani ei tavoite toteutunut 100%:sti - vaan peräti 200%:sti , mutta siitä vähän syksymmällä tarkemmin - aiheeseen voi tutustua etukäteen vaikkapa "Feuer in Heidesheim" - uutisoinnisssa !!
Ei nyt väiteltäisi tästä , sillä kukin tekee reissun tavallaan . Minä olen liian vanha ajattelemaan työni ohelle 'rinnakkaisbusinesta' - niinpä matkan varrella on sisään kaivautunut auttamisenhalu , jota ei opita 'autokauppiaan' koulupenkillä , vaan elämässä sen ulkopuolella!
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostHienoa! Mutta paljonko tää reissu oikeasti maksoi?
Tällä hetkellä -juuri näinä päivinä - myöskin lautat ovat täynnä ja siten pitää hallita useampia vaihtoehtoja rinnan , jotta katkoksia ei tule!
Jos olisimme harkitsematta suostuneet ottamaan Travemündessä 'A-sviitin' , olisi jo siihen uponnut liki 1000€. Kallein lauttaväli - kun Sassnitz'in lauttaan ei ehtinyt ,oli Puttgarden'ista Tanskaan (auto+2h) 100€ eli se oli kallliimpi kuin B-hyttimatka STHLM-HKI !
Tällä hetkellä eivät nuo muutama vuosi sitten kokonaishintaa alentaneet halpalennot oikein 'natsaa' suunnitelmiin/tarpeisiin ja siksi siitä löytyy AINOA syy , jolla 500 euroa voi ylittyä ...
Nin , ja minä availen näitä kysyttyjä yksityiskohtia tarvittaessa vaikka kuittipohjalta ja vasta niin tehden eri laskelmavaihtoehdot voi asettaa vertailuun. Ainoa vielä tästä viimeisestä matkasta auki oleva asia on todellakin tuo 'Steur' eli vero auton omistajuudesta Saksassa. Senkin tiedon uskallan ennakoida huhtikuussa noutamani auton perusteella eli kun siitä tuli Saksasta jälkikäteen lasku 0,00€ yhdestä päivästä , niin eiköhän samalla mennä ,vaikka virkailijan puheissa vilahti kyllä summa ~ 40€? Jos niinkin olisi ,ei se 'kuppia kaataisi'.
Jos lentäisin Tampereelta Bremen'iin ja sopiva auto olisi kentältä 100Km:n säteellä ,ehtisin siitä Sassnitz-Trelleborg - lauttaan klo 19 mennessä ja aamuksi Tukholmaan Turun päivälauttaan (joka on toteutunut aina tarvittaessa ),riippuisivat kokonaiskulut enää Saksan kilpien & vakuutuksen kattavuusajasta . Kuukauden punapäisillä kilvillä kulut olisivat vieläkin alle 600€ , mutta edellisellä reissulla 9 päivän kilvet tulivat halvemmiksi.Oman autoni haun yhteydessä kysyttiin , moneksi päiväksi minä ne halusin ja nyt kaverin kohdalla sujautettiin kilvet kysymättä kuukaudeksi...
Riittääkö ??
Kunhan Saksaan keväällä jääneen museoautoni tulipalotuhoutumisesta tulee lopullinen oikeuden korvauspäätös , on edessä ns.torstai-lähtö ja silloin Turkuun ehtii lauantai-illaksi , vaikka voihan olla , että tulee 'naatiskeltua' peräti sunnuntai-iltaan saakka...
Jotenkin tämä tuntuu kummalliselta , kun minulta tivataan tätä 'aikuisten oikeasti' - hintaa , vaikka faktoihin nojaavien perustelujen tarve saattaisi kuulua muualle ?
Kun tätä aikaakin tässä on , niin tulkoon nyt selväksi ,että en ole enkä tule koskaan tällaisilla reissulla nyhtämään leipää kenenkään suusta.
Minä olen 3-5-vuotiaana elättänyt itseni tonkimalla ravintolan kaatopaikalta appelsiininkuoria ja juomalla lätäköstä kuravettä - osaamatta pyytää mistään enempää . Minä tiedän , mitä on olla nälkäinen - yrittää nukkua metelöivän vatsan kanssa ! Minä en halua sitä kenellekään toiselle - ihonväristä rippumatta!
Monet tuskat ovat saatelleet minua tähän päivään , mutta minä jaksan silti hymyillä ja ennenkaikkea nauraa itselleni - nauraa yksinkertaiselle auttamisenhalulleni. Kumma kyllä - jauhamalla paskaa tulee jotenkin kylläinen , hyvä olo ja huluttelu on vielä halpaakin - siihen varat riittävät.
Minä en asu design'in keskellä , enkä syö filettä - vieläkään , vaikka siihen alkaisi jo olla vara . Minun on ollut pakko tyydyttää kasvavien lapsieni tarpeet ja toiveet kaikella käytetyllä - niin vaatteissa kuin leluissa kuin vielä autoissakin . En häpeä sitä , mutta häpeisin , jos en osaisi asettua toisen asemaan ja niillä toisilla tarkoitan apua tarvitsevia. On pitänyt oppia elämään köyhyyden kanssa katkeroitumatta.
Kuten olen jo aikaisemminkin todennut ,pyrin olemaan mahdollisimman tarkka itseäni koskevissa kuluissa , jotta jäisi jotakin tuhlaamiseen ,joka kohdistuu muiden ilahduttamiseen. Se heijastuu kummasti takaisin...ja paljon antoisampana kuin toisten hyödyntäminen ilman vastinetta!Last edited by huru-ukko; 03-08-2016, 18:56.
Comment
-
-
Originally posted by huru-ukko View PostJotenkin tämä tuntuu kummalliselta , kun minulta tivataan tätä 'aikuisten oikeasti' - hintaa , vaikka faktoihin nojaavien perustelujen tarve saattaisi kuulua muualle ?
Ja sitten toiseen suuntaan: Pitää olla se aika olemassa, esim itselle vaikeasti järjestettävä case lähteä ulkomaille useammaksi päiväksi.
Ja jos lasketaan vielä kolmannella tavalla, niin jos ammattituoja pyytää 2000€, niin siitä eka 24% alvia, jää n. 1500€, sitten noi kulut pois, 500-600€, jää tonni, joka jaetaan vaikka vaan kolmelle päivälle = 330€/päivä. Jaetaan kahdeksalla = 41€, jaetaan työnantajakuluilla = 24€, josta otetaan tulovero (prosentti riippuu kokonaistuloista, mutta vaikka 35% kaikkineen), jää n. 15€h, kahdeksan tunnin työpäivälle. Mutta: Olet oikeasti kiinni keikassa 24/7 joten tuntipalkka onkin enää...
Eli jos jollekin tulee mieleen että 1500-2000€ on "sikariistoa" ja "oman edun tavoittelua", niin voi miettiä tekiskö itse töitä halvemmalla.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostSyy on puhtaasti mielenkiinnosta: Millä kuluilla itse saa haettua nykyään auton saksasta. Ei tätä vaihtoehtoa ole tullut harrastettua. Kiitos selvennyksestä!
Ja sitten toiseen suuntaan: Pitää olla se aika olemassa, esim itselle vaikeasti järjestettävä case lähteä ulkomaille useammaksi päiväksi.
Ja jos lasketaan vielä kolmannella tavalla, niin jos ammattituoja pyytää 2000€, niin siitä eka 24% alvia, jää n. 1500€, sitten noi kulut pois, 500-600€, jää tonni, joka jaetaan vaikka vaan kolmelle päivälle = 330€/päivä. Jaetaan kahdeksalla = 41€, jaetaan työnantajakuluilla = 24€, josta otetaan tulovero (prosentti riippuu kokonaistuloista, mutta vaikka 35% kaikkineen), jää n. 15€h, kahdeksan tunnin työpäivälle. Mutta: Olet oikeasti kiinni keikassa 24/7 joten tuntipalkka onkin enää...
Eli jos jollekin tulee mieleen että 1500-2000€ on "sikariistoa" ja "oman edun tavoittelua", niin voi miettiä tekiskö itse töitä halvemmalla.
Minä ymmärrän tämän näkökulman , miten pakettihinta rakentuu ja arvostan työnteolla hankittua ansiota!
Meiltä 'taviksilta' jää aina laskelmat vaiheeseen , kun pitäisi pistää rahat liikkumaan , oli kyse sitten kahvipaketista tahi autosta tai vaikka jostakin , jota sydän liikuttaa.
Kun tämä mahdollisuus omakohtaiseen auton tuontiin (ilman että sen toisi muuttoautona) mahdollistui ,niin silloin oli useita uskaliaita ,joille se prosessi oli ensimmäinen kerta.
Kun sitten rohkeuden keskellä totesi ,ettei tämä nyt ihan 'perzielleen' mennytkään - löytyi hyvä auto ja omalla kielirohkeudella selvisi ,niin johan siinä tilanteessa suomalaisella mielessä alkaa pyöriä pidättelemätön yrittäjyys. Alalle koulunsa käynyt pystyi perusmatematiikallaan selvittämään ,että tässä minulla on mahdollisuus - ensin tulla toimeen,siten vaurastua , ja lopulta jopa rikastua , kunhan ei päästä jalkojaan karkuun ilmojen teille!
Tämä asia , kuten mikä tahansa , vaatii rohkeuden voittoa varmuudesta - järjen ollessa tuomarina ! Tästä jokainen on lähtenyt -
Sen voin sanoa , että kun ensimmäinen reissu tulee tehtyä , niin mielen valtaa usko omiin mahdollisuuksiinsa - aivan kaikessa , kielen riittävässä (ei suinkaan virheettömässä) osaamisessa ja kun autoa ostaa itselleen ,niin saa syyttää myös itseään , jos ei ole tarkkana kaikenlaisten kauppiaiden keskellä (itse olen sen muutaman kerran sokeudessani unohtanut)!
Yhtään autoa en ole lähtenyt toiselle hakemaan - kaikki ovat alkuvaiheessa olleet tarkoitetut oman perheen kuluttajille ,joita minulla on neljä. Kun sitten jatkuva palstojen selaaminen syövyttää harkintaa ,on haettu auto saanut lähteä toisen vielä kiinnostavamman ilmaannuttua.
Oma lukunsa on kohdaltani nämä 'hylkyautot' , joilla on ollut joskus päätarkoituksena vain päästä takaisin Suomeen , mutta jotka sitten ovatkin osoittautuneet riitävän hyviksi tuomaan palkan kotiin jopa vuodeksi-pariksi!
Rulettia tämä ei ole , mutta riittävän kihelmöivää kaikkine tavoitteiden toteutumisineen ja kommelluksineen.
Tällä reissulla vielä Helsingin lautalla putosi puhelin yläpunkalta alasängyn umpipäädyn ja seinän väliin ja tunti 'Mac-kaivelijana' toi matkaan lisämausteensa...
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostLaiva Tukholmasta Turkuun 13€. Auto 44€. Matka 1200km 65litraa dieseliä 78€. Lautta 44€ Siirtokilvet 0€ lento Hki-Düsseldorf 90€ onnibus Hkiin 6€= repikää siitä.
Mikä lautta 44€ ja millä yhtiöllä oli lento Düsseldorfiin 90€?
Nyt on kyllä halpoja lentoja saksaan. Esim. Menopaluu Frankfurtiin lufhansalla 100-150€ väliin.
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostMitäs söit matkalla
Eikai sitä olla kotonakaan syömättä
Laitetaan tähän vähän tämän päivän hintoja:
Lento saksaan 50-200€
Kilvet 150-200€
bensa/diesel keskimäärin 100-150€
tanska/ruotsi lautat 100-150€
ruotsi-suomi laiva 50-100€
1-2 hotelliyötä 50-150€
Ohjeet zippinetto matkaajalle:
auton katsoo läheltä Bremeniä tai hampuri tms. (esim. dat autohus)
Lento ryanair Bremeniin 50€ molemmin puolin (esim. ensi maanantai 58€)
Muutama kymppi bussi/junalippuihin
Laiva Trave-Malmö lähtö 2.30 yöllä ja Malmö 11.11 146€ hytin kanssa
Ajomatka tukholmaan n.800-900km polttoaineisiin 50-100€
ehtii hyvin iltalaivaan tukholmaan vikingline esim. ensi viikolla 70€ sis. hytti + autopaikka
kilvet autoon n.150-200€
yht. 500-600€Last edited by bemu2000; 03-08-2016, 21:17.
Comment
-
Comment