Announcement
Collapse
No announcement yet.
Auto Saksasta Suomeen II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by _nixu_ View Post
Tämän mukaan tällöinkin jonkinlainen "käyttöönottoilmoitus" tulisi tehdä.
Comment
-
-
Originally posted by Ale-ksi View Posthttp://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...euvo/index.jsp
Tämän mukaan tällöinkin jonkinlainen "käyttöönottoilmoitus" tulisi tehdä.
Täällä on kyllä kummaksi vänkäämiseksi mennyt meininki, sanoit päin tai toisin on aina joku poikkiteloin vastassa. Itse en jaksa ainakaan tavata ja vääntää asiassa, näyttää muutenkin olevan (varsinkin työkseen autoja tuovilla) olla tapana antaa vääriäkin neuvoja absoluuttisena totuutena.
Punaisilla ja keltaisilla saa ajaa huoletta tullista läpi jos ovat vain voimassa.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Originally posted by Janzki View PostKai ne nyt siinä tullin pisteellä jokaisen keltakilpisen sekä punakilpisen pysäyttäisi jos näin olisi.
Täällä on kyllä kummaksi vänkäämiseksi mennyt meininki, sanoit päin tai toisin on aina joku poikkiteloin vastassa. Itse en jaksa ainakaan tavata ja vääntää asiassa, näyttää muutenkin olevan (varsinkin työkseen autoja tuovilla) olla tapana antaa vääriäkin neuvoja absoluuttisena totuutena.
Punaisilla ja keltaisilla saa ajaa huoletta tullista läpi jos ovat vain voimassa.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostKyllä. Muita kilpiä ei tarvita, mutta käyttöönottoilmoitus pitää aina tehdä. Sen voi nykyään tehdä vaikka laivasta käsin sähköisesti. Itse kilpinä kyllä edelleen ne Saksan keltaiset tai punaiset autossa kiinni, mutta se ilmoitus tullille pitää tehdä.
Kun ne kilvet on ihan kilvet eivätkä automaattisesti tarkoita sitä että ajoneuvo rekisteröidään Suomeen ja ajoneuvo on otettu jo käyttöön toisessa EU-maassa.
Tätä ajoin tässä takaa.
Voit siis edelleen tehdä sen ilmoituksen vaikka kotona hyvin nukutun yön jälkeen, "että totta tosiaan minä tämän auton Suomeen rekisteröin".
Edit, myönnettäköön, oikein pilkulla viilaten tuo ilmoitus on tehtävä jokatapauksessa, se että tarkistetaanko sitä - Ei tarkisteta.
Lienee myös se syy miksi ei kysellä, vapaa liikkuvuus.
Edit2: Tuo kyllä jättää tulkintaa siihen, mitä tällä käyttöönotolla tarkoitetaan. Ajoneuvo on rekisteröitäessä esim. punaisille otettu jo käyttöön ko. maassa, jolloin käyttöönottoilmoitusta ei mielestäni Suomessa ole velvoitetta tehdä, jälleen vapaa liikkuvuus. Jos / ja / kun auto otetaan käyttöön Suomessa, esim. tarroilla on tuo ilmoitus tehtävä.Last edited by Janzki; 29-08-2016, 22:56.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
-
Onko tuo Premium selection takuu Saksasta ostetuissa autoissa vain vuoden, vaikka Suomesta ostetuissa tuo on 2 vuotta?
Ja onko tuo Suomessa voimassa yhtälailla yksityisen/yrityksen Saksasta tuomissa autoissa, eli voi vain marssia merkkiliikkeeseen jos tulee takuun piiriin kuuluva vika autoon?Last edited by juho-85; 29-08-2016, 22:57.F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
Tilattu i4 M50
Exät:
e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84
Comment
-
-
Originally posted by Janzki View PostKai ne nyt siinä tullin pisteellä jokaisen keltakilpisen sekä punakilpisen pysäyttäisi jos näin olisi.
Täällä on kyllä kummaksi vänkäämiseksi mennyt meininki, sanoit päin tai toisin on aina joku poikkiteloin vastassa. Itse en jaksa ainakaan tavata ja vääntää asiassa, näyttää muutenkin olevan (varsinkin työkseen autoja tuovilla) olla tapana antaa vääriäkin neuvoja absoluuttisena totuutena.
Punaisilla ja keltaisilla saa ajaa huoletta tullista läpi jos ovat vain voimassa.
Itseäkin luonnollisesti kiinnostaa mahdollisimman pitkä autoveron ja käyttömaksujen välttely, jonka vuoksi keskusteluun omia ajatuksiani toin. Tähän asti kun nimenomaan on tullut mentyä noiden Tullin "pykälien" mukaan (käyttöönottoilmoitus ennen Suomessa ajelua, kilpinä sitten esim. punapäiset voimassaoloajan päättymiseen saakka), niin luonnollisesti kiinnostaa tietää mikäli ns. laillisia kikkailuja ja kiertoteitä löytyy, tai ohjeistukset ovat muuttuneet omiin tietoihin verrattuna.
Comment
-
-
Originally posted by Janzki View Post"Päätänkin vasta päivän parin Suomeen tulon jälkeen rekisteröidä auton Suomeen"
Kun ne kilvet on ihan kilvet eivätkä automaattisesti tarkoita sitä että ajoneuvo rekisteröidään Suomeen ja ajoneuvo on otettu jo käyttöön toisessa EU-maassa.
Tätä ajoin tässä takaa.
Voit siis edelleen tehdä sen ilmoituksen vaikka kotona hyvin nukutun yön jälkeen, "että totta tosiaan minä tämän auton Suomeen rekisteröin".
Edit, myönnettäköön, oikein pilkulla viilaten tuo ilmoitus on tehtävä jokatapauksessa, se että tarkistetaanko sitä - Ei tarkisteta.
Lienee myös se syy miksi ei kysellä, vapaa liikkuvuus.
Edit2: Tuo kyllä jättää tulkintaa siihen, mitä tällä käyttöönotolla tarkoitetaan. Ajoneuvo on rekisteröitäessä esim. punaisille otettu jo käyttöön ko. maassa, jolloin käyttöönottoilmoitusta ei mielestäni Suomessa ole velvoitetta tehdä, jälleen vapaa liikkuvuus. Jos / ja / kun auto otetaan käyttöön Suomessa, esim. tarroilla on tuo ilmoitus tehtävä.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostSillä ilmoituksella on 5 päivää aikaa ajaa suomessa ja sitten on jätettävä verohakemus tulliin, taikka lyötävä tuotu auto talliin seisomaan.
Tiedän tapauksia jossa on otettu varmanpäälle ja siirretty auto Suomen tarrakilvillä ja tullin ajoluvalla talliin seisomaan vaikka olisi ollut ulkomaan kilvet ja vakuutukset voimassa ja siis mahdollista ajaa 5pv luvalla. Joissain tapauksissa kuljetus on hoidettu jopa lavalla ettei vahingossakaan tule mitään ongelmia verojen kanssa mutta tämä on jo vähän liioittelua.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostTuo taikka vaihtoehto on aina itseäni epäilyttänyt. Miksi saisi ajaa metriäkään veroitta? Eli jos auton on ottanut ajoon niin verotus pitäisi aloittaa ja sitten perua josta tulee omat rahalliset sanktionsa. Onko siis jotain faktaa olemassa, että 5pv saa ajella rauhassa ja pistää sitten prosessin jäihin ilman mitään kuluja? Miten tämä tapahtuu käytännössä?
Tiedän tapauksia jossa on otettu varmanpäälle ja siirretty auto Suomen tarrakilvillä ja tullin ajoluvalla talliin seisomaan vaikka olisi ollut ulkomaan kilvet ja vakuutukset voimassa ja siis mahdollista ajaa 5pv luvalla. Joissain tapauksissa kuljetus on hoidettu jopa lavalla ettei vahingossakaan tule mitään ongelmia verojen kanssa mutta tämä on jo vähän liioittelua.
EDIT:
Originally posted by TulliAjoneuvoa voi käyttää tieliikenteessä väliaikaisesti verotta, jos siitä on annettu käyttöönottoilmoitus Tullille.
Autoveroilmoituksen tai verotuksen peruuttaminen päättää verottoman käyttöoikeuden.
Näin itse tulkitsen, että jättämällä autoveroilmoituksen tekemättä peruuttaa verotuksen ja siis päättää sen 5 päivän käyttöoikeuden.Last edited by pyroz; 30-08-2016, 00:34.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Eli 6. päivänä uusi ilmoitus sisään ja ajelu jatkuu jälleen 5 lisäpäivää? Ei taida toimia noin mutta miten tätä sitten käytännössä valvotaan? Tunnistaako tullin nettisivut VIN:in? Entä jos talli on täynnä autoja joilla ajelee aina vuorotellen 5 päivän jaksoja?
Entä miten valvotaan tilannetta jossa tänä syksynä ajelee ensin 5 päivää ja jättää autoveroilmoituksen tekemättä ja sitten keväällä laittaa uudet laput sisään? Saako ajella taas ensin 5 päivää ennen kun tarvitsee tehdä autoveroilmoitus vai saako ajella yleensä ollenkaan edes 3kk tarroilla kun edellinen kierros on jäänyt kesken?
Mitä jos taas jättää autoveroilmoituksen tekemättä ja laittaa auton talliin 5 päivän jälkeen? Saako jälleen uuden 5 päivää esim. keväällä 2018?
Todennäköisesti näihin kysymyksiin löytyy jostain vastaus mutta pikaisella hakemisella ei tunnu löytyvän mitään varmaa johon uskaltaisi oikeasti luottaa.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostOlen kanssasi periaatteen tasolla tismalleen samaa mieltä. Tämä tullin toiminta on ihan persiistä, mutta se ei sitä faktaa muuta, että tuo ilmoitus on tehtävä ennenkuin ajaa metriäkään Suomessa. Sillä ilmoituksella on 5 päivää aikaa ajaa suomessa ja sitten on jätettävä verohakemus tulliin, taikka lyötävä tuotu auto talliin seisomaan.
Comment
-
-
Originally posted by zeniitti View PostK Käyttöönottoilmoitus pitää tehdä vaikka autoa ei aikoisi ikinä verotuttaa Suomessa.
Ne nyt vailla vastuuta kertoilee ihan mitä sattuu, verotus on menossa oikealle verottajalle ja saattoihan se olla vaikka posteljooni joka ruohonleikkuun lomassa vastailee autoverovoropuhelimeen. Kymmeniä vuosia ovat yrittäneet saada verotusta menemään oikein, mut eivät vieläkään osaa, edes noin yksinkertaista asiaa neuvoa.
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostEli 6. päivänä uusi ilmoitus sisään ja ajelu jatkuu jälleen 5 lisäpäivää? Ei taida toimia noin mutta miten tätä sitten käytännössä valvotaan? Tunnistaako tullin nettisivut VIN:in? Entä jos talli on täynnä autoja joilla ajelee aina vuorotellen 5 päivän jaksoja?
Entä miten valvotaan tilannetta jossa tänä syksynä ajelee ensin 5 päivää ja jättää autoveroilmoituksen tekemättä ja sitten keväällä laittaa uudet laput sisään? Saako ajella taas ensin 5 päivää ennen kun tarvitsee tehdä autoveroilmoitus vai saako ajella yleensä ollenkaan edes 3kk tarroilla kun edellinen kierros on jäänyt kesken?
Mitä jos taas jättää autoveroilmoituksen tekemättä ja laittaa auton talliin 5 päivän jälkeen? Saako jälleen uuden 5 päivää esim. keväällä 2018?
Todennäköisesti näihin kysymyksiin löytyy jostain vastaus mutta pikaisella hakemisella ei tunnu löytyvän mitään varmaa johon uskaltaisi oikeasti luottaa.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Comment