Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • icecold
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 2341
    • 🌍

    Originally posted by Bimmer145 View Post
    Kokemuksella voin käyntiäänestä kuunnella ylöjärvellä pitääkö ketju ääntä. Myös mahdollinen remontti onnistuu samassa osoitteessa
    Tästä viestistä voi melkein päätellä että jokainen kuunneltu yksilö pitää ääntä ja remontti pitää tehdä äkkiä.

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      Originally posted by icecold View Post
      Tästä viestistä voi melkein päätellä että jokainen kuunneltu yksilö pitää ääntä ja remontti pitää tehdä äkkiä.
      En sano että ko. kirjoittaja näin tekisi..mutta lukemattoman monta N47:kaa on rempattu Suomessa täysin turhaan.
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        Tänään nostelin pois vm. 2007 E61 520d N47-koneen, josta oletettavasti alaketju poikki. Mittarissa 291tkm ja autoon laitettu taannoin Laakkosella yläketju ja kiristin. Kiesi kävi meillä n. 3 viikkoa sitten ekaa kertaa huollossa ja silloin varoitettiin omistajaa jakopään pahasta äänestä. Noh, eihän siihen tuhoon sit tämän pidempään mennyt. Huomenna selviää, että onko miten pahat vauriot, vai saadaanko kone vielä ehjättyä.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • O-Peksi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 2775
          • Joensuu

          Eipä tarvii tuota edellisen postauksen moottoria ehjätäkään, kun 3-sylinterin sylinteriputki halki.
          ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5270
            • Pirkkala

            Originally posted by O-Peksi View Post
            Eipä tarvii tuota edellisen postauksen moottoria ehjätäkään, kun 3-sylinterin sylinteriputki halki.
            Onko teillä korjattu monta autoa joka ollu niin paha että olis jo pian hajonnu?
            Ja onko kaikki rikkoutuneet olleet näitä alkupään n47?
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Potteri
              Newbiemmer
              • Apr 2008
              • 9
              • Vantaa

              Katkesi eilen tuo perkellen ketju
              Auto on E88 120d 2008 ajettu reilu 200k.

              Ottaisin mielelläni vastaan ehdotuksia miten kannattaa edetä tai mitä muut ovat tehneet.
              Remontti?
              Vaihto kone?
              Kuka tekee ja missä?

              Auto on vantaalla.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5270
                • Pirkkala

                Originally posted by Potteri View Post
                Katkesi eilen tuo perkellen ketju
                Auto on E88 120d 2008 ajettu reilu 200k.

                Ottaisin mielelläni vastaan ehdotuksia miten kannattaa edetä tai mitä muut ovat tehneet.
                Remontti?
                Vaihto kone?
                Kuka tekee ja missä?

                Auto on vantaalla.
                Suurella todennäköisyydellä käytetty kone on halvin vaihtoehto. Samalla tekee siihen jakopään uusiksi
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Onko teillä korjattu monta autoa joka ollu niin paha että olis jo pian hajonnu?
                  Ja onko kaikki rikkoutuneet olleet näitä alkupään n47?
                  Ei oo tehty kuin kolmeen ajokuntoiseen koneeseen, joista kaikki antoi selvän äänen jakopäästä. Ensimmäinen oli alkupään F10(kuulosti aivan kamalalta), ajettu vajaa 500 tkm ja ketjussa siellä täällä todella väljiä lenkkejä/tappeja. Toinen oli 181tkm ajettu vm.-12 525d xDrive N47D20D, siinäkin ketjussa siellä täällä väljiä lenkkejä. Kolmas auto oli -07 120d N47D20A, 225tkm, ja siinä muistaakseni vain 1 kpl selkeästi väljä lenkki.

                  Nyt tämä konerikkoinen tapaus siis 291tkm ajettu E61 520d 11/07 rekisteröity, eli olisko vuosimalli -08, kone N47D20A. Tsekkasin äsken tuon alaketjun vielä, niin muuten liki uutta vastaava ketju, mutta katkenneen lenkin lisäksi kaksi muuta liki poikki kulunutta lenkkiä. Jos katkenneesta kohdasta laskee, niin seuraava väljä kohta 29. tapissa ja sitä seuraava 55. tapissa, ja katkennut kohta tuosta kohdasta 71. tappi.

                  Eli kyllä ite alkaisin huolestua hyvinkin pian äänen alkamisen jälkeen.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • Stroop
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 287
                    • Jyväskylä

                    "Noise from the timing chain
                    Measuring noise from the timing chain
                    Fault cause:
                    At engine operating temperature the guide rail is deformed by the reinforcing ribs (corrugated surface). As a result, the timing chain no longer runs over the guide rail evenly and causes a grinding noise."

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      Nostellaas taas.
                      Kiinnostaisiko jotakuta Tamperelaista pullakahvitella ABC:lla ja kuunnella N47-koneidemme käyntiääniä?
                      Last edited by alspe; 03-03-2020, 15:53.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • lauka
                        Newbiemmer
                        • May 2014
                        • 5
                        • Vaasa

                        Mitäs kokeneet korvat sanoo tästä äänestä?

                        Olen ostamassa 2012 vuosimallin 520d bemaria ja sen moottori pitää tuollaista "vikinää":

                        Last edited by lauka; 03-04-2020, 20:43.

                        Comment

                        • fransesco
                          BTCF Member
                          • Jul 2014
                          • 235
                          • Vantaa

                          Originally posted by lauka View Post
                          Mitäs kokeneet korvat sanoo tästä äänestä?

                          Olen ostamassa 2012 vuosimallin 520d bemaria ja sen moottori pitää tuollaista "vikinää":

                          https://drive.google.com/file/d/1arS...ew?usp=sharing
                          Minusta tuo kuulostaa enemmän joltain hihnalta kuin jakopäältä. Tosin en ole kuullut N47 moottorin ääntä kun ketju on löystynyt tai hypännyt. Odottaisin äänen olevan enemmän mekaaninen.

                          Sen verran kuitenkin, että itse en ostaisi autoa jossa siihen tutustuessani kuulisin äänen joka mietityttää. 5-sarjan dieseleitä on kuitenkin sen verran myynnissä että varmasti turvallinen valinta löytyy.
                          E88 & F56 electric

                          Comment

                          • peltone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 8092
                            • Willähde

                            Mitä eroa on N47 A, B, C, D? Kaverin E61 katkes ketju ja hiljaisessa etsinnässä "uusi" kone.
                            A/B Exx ja C/D Fxx? Voiko noita sekoitella korien välillä?
                            E30 316 -87
                            E91 325i -06
                            E61 530d -06
                            F10 520d -14
                            ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                            Comment

                            • hpniemi
                              BTCF Member
                              • Feb 2020
                              • 97
                              • Järvenpää

                              Originally posted by alspe View Post
                              Nostellaas taas.
                              Kiinnostaisiko jotakuta Tamperelaista pullakahvitella ABC:lla ja kuunnella N47-koneidemme käyntiääniä?
                              Jos jakoketjua on tarkoitus kuunnella niin eikös sen Ista+:lla saa testattua?

                              Timing Chains Test Plan path:

                              1. Select “Troubleshooting”
                              2. Select “Function structure”
                              3. Select “Drive”
                              4. Select “Engine electronics, quality control valve (MSV)”
                              5. Select “Valve gear”
                              6. Select “Start Search”
                              7. From the list of available test plans, select “VANOS solenoid valve, exhaust”
                              8. Select “Continue”
                              9. Select “Timing chain test” and follow the steps to complete the test plans.
                              10. Test plan will conclude with the statement “Timing chain is OK” or “Timing chain is not OK”.
                              11. If the test plan results indicate the timing chains are stretched (“not OK”), replace both timing chains
                              per Repair Instruction 11 31 052 “Replacing both timing chains \ PREMIUM” after completing the
                              remaining portion of the vehicle evaluation procedure from SI B11 06 14.

                              Comment

                              • TuomoA
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 534
                                • Krs

                                Originally posted by peltone View Post
                                Mitä eroa on N47 A, B, C, D? Kaverin E61 katkes ketju ja hiljaisessa etsinnässä "uusi" kone.
                                A/B Exx ja C/D Fxx? Voiko noita sekoitella korien välillä?
                                ei taida ihan noin selkeä tuo jako olla? mulla esimerkiksi sigun coupe e82 -12 on N47D20C moottorilla. jotain päivityksiähän noissa eri versioissa on tapahtunut ja tehokin tainnut lisääntyä.
                                G26 420iA Msport SanremoGreen
                                F22 220iA Msport EstorilBlau
                                F20 118i MsportValenciaOrange
                                E82 118dA TitanSilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎