Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    E30 Kysymyksiä ja vastauksia VI

    E30 kysymyksiä ja vastauksia IV kiinni, uutta tulille.

    Alla paljon keskusteltuja / muuten hyödyllisiä juttuja.. Saa ehdottaa lisääkin noita niin lisäilen listaan.

    E30 FAQ-alue : Virtapiirikaavioita ja korjausohjeita ym. hyödyllistä

    E30 Vanne- ja rengasfit-topic

    E30 takakelkan puslien vaihto

    E30 nopea ohjaus

    E30 taka-akseliin säädöt - topic

    E30 ABS jarrut, milloin pakolliset?

    S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

    E30 tuulilasin asennus

    E30:iin 5x120 jako

    E30 Varaosasivusto Klikkaamalla vo-numeroa näkee missä malleissa on samaa osaa käytetty ym hyödyllistä.

    Katsastuksen arvosteluperusteet

    Muuten mennään kuten kysymys & vastaus topikissa yleensä eli fire away!
    Last edited by petrolhead; 11-10-2013, 18:30.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16309
    • Leppävirta

    #2
    E30 Kysymyksiä ja vastauksia VI

    Jatketaan tänne uuteen topikkiin mihin tämä vanha jäi. E30 Kysymyksiä ja vastauksia V Ja tuossa yllä ^ vielä nuo yleisimmät threadit mistä voi kuikuilla vaikka ensi alkuun.
    Last edited by Haju69; 23-03-2014, 20:09.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • SanMiguel
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 1033
      • Kirkkonummi

      #3
      E30 M30 swap pistää hanttiin ja kysyn nyt varmuudenvuoksi joka puolella tätä kyseistä asiaa kun kuuluu vähän sinne ja tänne. Eli kyseessä on M30B30 moottori missä 260 getrag perässä ja ongelma on semmonen että uusi kytkin ei irrota kirveelläkään. Aluksi paketti kasattiin uudella kytkinlevyllä, uudella asetelmalla ja uudella painelaakerilla, paketti konehuoneeseen kunnes huomattiin että ei irrota millään.
      Eli paketti ylös ja käsipelillä kokeilemaan että mikäs on ongelmana. Vanhalla asetelmalla ja kytkinlevyllä oli myös todella vaikea saada pakettia käsin pyörimään joten parhaaksi paketiksi todettiin uusi kytkinlevy + vanha asetelma ja tietenkin uusi painelaakeri. Moottori pudotettiin laatikkoineen takaisin konehuoneeseen, kaikki taas kiinni, kytkimen työsylinterin huolto ja huolellinen ilmaus ja ei se irrota vielläkään.

      Kaikki varaosanumerot täsmää levyjen, asetelmien ja painelaakereiden kanssa. Kytkimen työsylinterit on vertailtu keskenään ja kaikki pituudet täsmää keskenään. Ainoa ero e32 ja e30 työsylintereiden välillä on rungon paksuus mutta sekään ei oleellisesti pitäisi vaikuttaa mihinkään. Kaikki siis pitäisi olla niinkuin kuuluukin.

      Ehdotuksia tai varmaa tietoa mikä tähän auttaisi?

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        #4
        Isompi työsylinteri vaatii enemmän nestettä-> pääsylinteristä loppuu "tuotto"
        Vie painelaakeria lähemmäs asetelmaa

        Parempi ois tietty laittaa pienempi työsylinteri tai isompi pääsylinteri
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • SanMiguel
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 1033
          • Kirkkonummi

          #5
          Tällä hetkellä siellä on siis e30 työsylinteri eli juuri oikean kokoinen tuohon pääsylinteriin nähden ainakin. Tappien pituus näissä ei eronnut millään tavalla niin tuo siellä nyt on. Kaverin autosta siis kyse tässä ongelma tilanteessa. Omassa on samanlaiset sylinterit ja hyvin toimii.

          Kierretangolla siis "painettiin" tuota kytkintä viellä sillon kun paketti oli irrallaan lattialla ja silloin konetta pyöritettiin ja toinen kaveri piti laatikkoa paikallaan eli kytkin irroitti kunnolla. Tästä siis syntyy ajatus että työsylinterin tappi olisi liian lyhyt mahdollisesti? Sekään ei kuulosta järkevältä kun työsylintereitä vertaa keskenään :think

          Comment

          • N54
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2012
            • 526
            • Satakunta

            #6
            Tuossa aikaisemmin oli puhetta esitteistä, niin tältä sivulta löytyy monenmoisia E30 aiheisia esitteitä pdf-muodossa, jos vain linkki sattuuu toimimaan.
            On Zubehöriä, Aerodynamikia ja M-Techiä ja vaikka mitä.
            http://bigoz.minus.com/meaZDDSqD

            Comment

            • 4ndy
              BTCF Member
              • Jun 2010
              • 186
              • Iisalmi

              #7
              Tankinkorkin ympäryskumin numero hakusessa?
              Fuel tankin kuvassa sitä ei näyttäisi olevan. Minnekkä lie piilotettu?

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16296
                • Asikkala

                #8
                Osa 14 http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...l_trim/#pos_14

                Comment

                • SanMiguel
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 1033
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Originally posted by SanMiguel View Post
                  Tällä hetkellä siellä on siis e30 työsylinteri eli juuri oikean kokoinen tuohon pääsylinteriin nähden ainakin. Tappien pituus näissä ei eronnut millään tavalla niin tuo siellä nyt on. Kaverin autosta siis kyse tässä ongelma tilanteessa. Omassa on samanlaiset sylinterit ja hyvin toimii.

                  Kierretangolla siis "painettiin" tuota kytkintä viellä sillon kun paketti oli irrallaan lattialla ja silloin konetta pyöritettiin ja toinen kaveri piti laatikkoa paikallaan eli kytkin irroitti kunnolla. Tästä siis syntyy ajatus että työsylinterin tappi olisi liian lyhyt mahdollisesti? Sekään ei kuulosta järkevältä kun työsylintereitä vertaa keskenään :think
                  Ihmettely jatkuu... Nyt kokeiltu pidentää tuota työsylinterin tappia noin 7-8mm ja muutosta sen verran että esim nelonen päällä kytkin pohjassa ei juurikaan enää liikuta autoa moottoria pyörittäessä mutta ykkönen päällä vetää edelleen aika reilusti.

                  Ilmaustakin kokeiltiin moneen kertaan kaikilla mahdollisilla ns. normaaleilla tavoilla ilman muutosta.

                  Ton ilmauksen yhteydessä heräsi kuitenkin uusi askarruttava kysymys. Kytkinpoljinta kun painaa nopeasti niin kytkimen pääsylinteristä kuuluu semmonen "spruit" ääni (ainoastaan siinä vaiheessa kun polkimesta polkasee ns. tyhjät alusta pois) Ääni ei kuitenkaan kuulu kon poljinta pumppaa pohjaan vaan ainoastaan tuossa ylimmässä tyhjässä kohdassa? tallilla neljää eri e30 kytkintä kävin vemputtamassa edes takas ja kahdessa tämä kyseinen ääni kuuluu. Molemmissa tuo kytkimen pääsylinteri on vaihdettu viime vuoden aikana? :think

                  Comment

                  • wql
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2009
                    • 113
                    • JKL

                    #10
                    Helmaongelma. Auto on prefacelift cabrio. Poistin pirssistäni tuninkihelmat ja alta paljastui ehjät helmapellit, joissa rei'itys ilmeisesti jonkinmoisille vakiohelmoille? Minkälaiset helmat näihin kuuluu? Oon koettanu ettiä varaosaluetteloja, mut kaikki tarjoo vaan niitä kokonaisia peltisiä helmakoteloita..

                    Unelmahan olisi m-tech1 helmoista, mutta niitä kun ei tahdo löytyä mistään. Kovakattosen teckki helmat on, mut en minä niistä osaa modata..

                    Comment

                    • peltone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 8089
                      • Willähde

                      #11
                      Originally posted by wql View Post
                      Helmaongelma. Auto on prefacelift cabrio. Poistin pirssistäni tuninkihelmat ja alta paljastui ehjät helmapellit, joissa rei'itys ilmeisesti jonkinmoisille vakiohelmoille? Minkälaiset helmat näihin kuuluu? Oon koettanu ettiä varaosaluetteloja, mut kaikki tarjoo vaan niitä kokonaisia peltisiä helmakoteloita..

                      Unelmahan olisi m-tech1 helmoista, mutta niitä kun ei tahdo löytyä mistään. Kovakattosen teckki helmat on, mut en minä niistä osaa modata..
                      Niihin reikiin kuuluu listat.

                      E30 316 -87
                      E91 325i -06
                      E61 530d -06
                      F10 520d -14
                      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                      Comment

                      • FlowAmp
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 161
                        • Hyvinkää

                        #12
                        E30 M20B25 Swapi ongelmia

                        Eli tehty tehniikan vaihto E30 M40B18 -88 --> E30 325i M20B25 koneesee

                        Kun starttaa niin startti pyörittää kyllä, mutta bensapumppu ei pyöri, ilmeisesti suuttimille ei tule minkään näköistä ohjausta yms.

                        Onko jollakulla hyviä sähkökuvia ko moottorin ohjaukseen.

                        Hämmentäviä. Ecun vieressä olevat irto pistokkeet,
                        Kampuran päässä olevan hihnapyörän vierestä tulee yksittäinen musta johto jossa naarasliitin päässä, tämä täytyy tietysti tutkia mistä se johto tulee.

                        Ecu otettu 2010 käyvästä autosta lämposeen säilöön, nyt ei saada autoo käymään ollenkaan, ite en nyt oo ollu mukana mittailemassa mut ei tuu sytkää eikä ilmeisesti suutin ohjausta

                        Tarvitta apuja Kiitti
                        -BMW E30 318i 2d
                        -BMW E36 325i 4d
                        -BMW E30 325i 2d Turbo Projekti
                        -Hiace
                        -VW Transporter
                        -BMW E46 330d M-Sport
                        -BMW F11 535d M-Sport

                        Comment

                        • wql
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 113
                          • JKL

                          #13
                          Originally posted by peltone View Post
                          Niihin reikiin kuuluu listat.
                          Nii siis noin naurettavan pienet peukalon levyiset listat?! No eihän noissa oo mitään järkee..

                          Mistähän siihen keksis jotkut suorat helmat tms mitkä peittäis ne kantit joista tunkilla nostetaan. Tietysti jos pellistä kanttais Vai onko joku saanu ratkaistua helmojen ongelmaa koskien m-tech1 ja avoa?

                          Comment

                          • Dre-
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2013
                            • 238
                            • Lahti

                            #14
                            Originally posted by FlowAmp View Post
                            Eli tehty tehniikan vaihto E30 M40B18 -88 --> E30 325i M20B25 koneesee

                            Kun starttaa niin startti pyörittää kyllä, mutta bensapumppu ei pyöri, ilmeisesti suuttimille ei tule minkään näköistä ohjausta yms.

                            Onko jollakulla hyviä sähkökuvia ko moottorin ohjaukseen.

                            Hämmentäviä. Ecun vieressä olevat irto pistokkeet,
                            Kampuran päässä olevan hihnapyörän vierestä tulee yksittäinen musta johto jossa naarasliitin päässä, tämä täytyy tietysti tutkia mistä se johto tulee.

                            Ecu otettu 2010 käyvästä autosta lämposeen säilöön, nyt ei saada autoo käymään ollenkaan, ite en nyt oo ollu mukana mittailemassa mut ei tuu sytkää eikä ilmeisesti suutin ohjausta

                            Tarvitta apuja Kiitti
                            Testaa tuleeko jännitettä 12v näihin (Motronic1.3 liittimestä 18 - maa) (hyppylanka 36 - 2 välille jonka jälkeen mittaat 37 ja maa)
                            Sekä suuttimien ohjaus 1,3,5 (hyppylanka 36 - 2 välille jonka jälkeen mittaat 16 - maa)
                            Suuttimet 2,4,6 samallatavalla paitsi mittaat 17 - maa väliltä.
                            Ja toki bensapumpun testaat hyppylanka 36 - 2 ja 3 - maa.
                            Korjatkaa jos meni metsään :think
                            Vikakoodin luku ja livedata Päijät-Hämeessä!
                            ///

                            Ex.
                            E34 525i (M50B25) Sterlingsilber
                            E34 530i (M60B30) Diamantschwartz
                            E32 730i (M60B30) Diamantschwartz
                            E38 740i (M62B44) Biarritzblau
                            E39 530D (M57D30) Individual 490
                            F10 520D (B47D20) Jatoba
                            E30 316i (M20B25) Schwartz
                            F30 330e (B48B20) Melbourne Red

                            Comment

                            • Nicepro
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2009
                              • 459
                              • Lahti,Finland

                              #15
                              Eli is käy vieläkin rikkaalla, sain vähän mittaustuloksia..
                              Autohan on m42 koneella.
                              Suluissa sallitut arvot
                              Joutokäynti
                              CO 0.65 (0.50)
                              HC 190 (100)

                              Pyörimisnopeudella
                              CO 1.00 (0.30)
                              HC 69 (100)

                              Epäilin ite kattia mut kyselin konttorilla et voisko olla katti mut epäili että vika ei oo siellä.

                              Ja autoonhan on vaihdettu lambda, lämpöanturi, maf anturi, suuttimet, bensanpaineen säädin ja kokeiltu toista moottorinohjaus boksia..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎