Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 E30 mallisarjaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani1632
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 2243
    • Etelä-pohjanmaa

    Anteeksi vaan nyt kaikki E30 M3:sen omistajat(Hieno auto ei siinä mitään),mutta luin jälleen kerran tämän topicin ajatuksella läpi ja ihmettelen aina vaan teidän arvon herrojen suhtautumista tähän asiaan,rivien välistä paistaa vaan niin selvästi läpi jotain mitä en osaa sanoin kuvata...ja ihmettelen sitä suuresti.
    Antakaa nyt hyvät herrat poikien rakentaa ja yrittää,ei ne niistä teidän upeista M3:sta tule niitä akselistoja yms hiluja nyysimään(siihen kanta-autona olevaan 316:seen)...ja mikä parasta ,toivottavasti tällainen (topicin aloittajan) esittämä "pykälä" tultaisiin joskus hyväksymään jotta saataisiin rakenteluun edes jotain tasoa,eikä sitä mitä se nyt on (kaikki tietää ne myyntiin tehdyt ym 316/325 ,316/M30 jne virvelit-->on noita hyvin tehtyjäkin!).

    Kiitos ja anteeksi!
    Last edited by jani1632; 08-10-2007, 21:50.
    Tallin täytteet:
    E70 3.0d -09
    E34 540ia -94
    E39 520d -00
    E39 528i M-sport -00
    E60 520i -04
    E30 -86
    E61 520da -09

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      Originally posted by jani1632 View Post
      jotta saataisiin rakenteluun edes jotain tasoa,eikä sitä mitä se nyt on (kaikki tietää ne myyntiin tehdyt ym 316/325 ,316/M30 jne virvelit).

      Kiitos ja anteeksi!
      Eihän täällä mitään anteeksi tartte pyydellä, mutta... Jos ne samat jampat rakentais niitä E30/M30B35/S38 virveleitä, niin tokkopa ne olis sen paremmin tehty. Tuplasti vaarallisempia vaan tuolla yleisessä liikenteessä.
      Onhan nämä rakennelmat jo aikoja sitten nähty. Muutama todella asiansa osaava ja laatuun panostava rakentelija toki löytyy tältäkin foorumilta (esimerkkinä vaikkapa Maza), mutta loput 95% näistä rakennelmista olisi vanhan kokemuksen perusteella niitä "takametsien poikien kyhäelmiä". Tyyliin: nopeesti kasaan vaan, pääasia että on tehoo ja kumi palaa.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • jani1632
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 2243
        • Etelä-pohjanmaa

        Originally posted by T3 View Post
        Eihän täällä mitään anteeksi tartte pyydellä, mutta... Jos ne samat jampat rakentais niitä E30/M30B35/S38 virveleitä, niin tokkopa ne olis sen paremmin tehty. Tuplasti vaarallisempia vaan tuolla yleisessä liikenteessä.
        Onhan nämä rakennelmat jo aikoja sitten nähty. Muutama todella asiansa osaava ja laatuun panostava rakentelija toki löytyy tältäkin foorumilta (esimerkkinä vaikkapa Maza), mutta loput 95% näistä rakennelmista olisi vanhan kokemuksen perusteella niitä "takametsien poikien kyhäelmiä". Tyyliin: nopeesti kasaan vaan, pääasia että on tehoo ja kumi palaa.
        Jep,tätä hieman ajoinkin takaa eli saataisiin rakenteluun sellainen "taso", joilla näitä viritelmiä voitaisiin pitää edes jollain lailla liikenteeseen kelpaavina!
        Ja toisekseen jos tämä toteutuisi niin jo noiden osien saanti /vastaavien etsiminen-rakentaminen karsisi jo ison osan näistä "takametsien poikien kyhäelmistä" pois.

        Tuo anteeksi pyytely johtuikin sitten siitä toisesta asiasta jonka jokainen päätelkööt sisimmässään,minä en halua asiasta sen kummempaa riitaa mutta ihmettelen kuitenkin jotain..!?
        Last edited by jani1632; 08-10-2007, 21:49.
        Tallin täytteet:
        E70 3.0d -09
        E34 540ia -94
        E39 520d -00
        E39 528i M-sport -00
        E60 520i -04
        E30 -86
        E61 520da -09

        Comment

        • mortimer
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1079
          • Satulinna kaukomaan

          Originally posted by jani1632 View Post
          Anteeksi vaan nyt kaikki E30 M3:sen omistajat(Hieno auto ei siinä mitään),mutta luin jälleen kerran tämän topicin ajatuksella läpi ja ihmettelen aina vaan teidän arvon herrojen suhtautumista tähän asiaan,rivien välistä paistaa vaan niin selvästi läpi jotain mitä en osaa sanoin kuvata...ja ihmettelen sitä suuresti.
          Antakaa nyt hyvät herrat poikien rakentaa ja yrittää,ei ne niistä teidän upeista M3:sta tule niitä akselistoja yms hiluja nyysimään(siihen kanta-autona olevaan 316:seen)...ja mikä parasta ,toivottavasti tällainen (topicin aloittajan) esittämä "pykälä" tultaisiin joskus hyväksymään jotta saataisiin rakenteluun edes jotain tasoa,eikä sitä mitä se nyt on (kaikki tietää ne myyntiin tehdyt ym 316/325 ,316/M30 jne virvelit-->on noita hyvin tehtyjäkin!).

          Kiitos ja anteeksi!
          Anteeksi vaan itsellesi.

          Tarkoitus ei ole dissata tuota rakentelua, vaan karistaa turhia haaveita ja päiväunia pois. Saattaapi hieman vituttaa kun rakentaa ajalla ja rahalla auton. Sitten muutoskatsastusta tehdessä kuulopuheet ja tietäjiltä saadut väärät neuvot ovatkin jotain aivan muuta kuin mitä viranomainen vaatii...
          Ainoa varma keino on AKE:n dokumentti tai vastaava.
          Erikoppaisen auton osien käyttö nimittäin saattaa olla aika tulkinnanvaraista toimintaa.

          Tehtiinhän aikanaan mm. korinvaihtoja joissa vanhan pystylamppu mesen papereilla/osilla tehtiin SL- ja SLC-mallin autoja (eri mallisarjaa, tai miten asia sitten kuuluukin ilmaista). Näissä tosin akselit olivatkin 1:1 lukuunottamatta SLC:n parempia jarruja, jäykempiä korityynyjä yms. Mistäkö tiedän, älä kysy enempää .

          i3S -20
          E30M3 slotcar 1:32
          XKE FHC 1971
          Mgb Gt -66
          T6 -19
          E91 -08

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5175
            • Kuopio

            Originally posted by jani1632 View Post
            Anteeksi vaan nyt kaikki E30 M3:sen omistajat(Hieno auto ei siinä mitään),mutta luin jälleen kerran tämän topicin ajatuksella läpi ja ihmettelen aina vaan teidän arvon herrojen suhtautumista tähän asiaan,rivien välistä paistaa vaan niin selvästi läpi jotain mitä en osaa sanoin kuvata...ja ihmettelen sitä suuresti.
            Antakaa nyt hyvät herrat poikien rakentaa ja yrittää,ei ne niistä teidän upeista M3:sta tule niitä akselistoja yms hiluja nyysimään(siihen kanta-autona olevaan 316:seen)...ja mikä parasta ,toivottavasti tällainen (topicin aloittajan) esittämä "pykälä" tultaisiin joskus hyväksymään jotta saataisiin rakenteluun edes jotain tasoa,eikä sitä mitä se nyt on (kaikki tietää ne myyntiin tehdyt ym 316/325 ,316/M30 jne virvelit-->on noita hyvin tehtyjäkin!).

            Kiitos ja anteeksi!
            Eipä siinä mitään... mutta VAIKKA M3 saataisiin vertailu autoksi, se ei silti mahdollista S38 moottorin asentamista E30seen !

            Kumminkin silti vielä on tehopainosuhde 7.0kg/kw joka alittuu kirkkaasti. Ja väitän että tälläistä rakennelmaa katsastaessa inssi lukee pykäliä kuin käsiraamatulla.

            Ja kuten aikaisemmin olen esittänyt, tarvittavan oman massan lisääminen ( mikäli edes mahd. ) karsii kantavuuden aika pieniin lukemiin.

            Ja lisäksi M3sen saaminen mallisarjaan ei auta, vaan täytyy saada 333i mallisarjaan kuuluvaksi, mikä voi jopa olla helpompi rasti ? Koska S38 / M88 iskutilavuus tulee kasvamaan liian isoksi jos 325eta käytetään vertailuautona.

            Ja tästä päästään sopivasti siihin kohtaan, että tälläisen rakentaminen edes haave pykälien valossa suomessa on mahdotonta ja tällöin joudutaan turvautumaan kusettamiseen enemmän tai vähemmän niin miksi sitä sitten ei kerralla kuseta hieman enempää katsastuskonttorilla?

            Ja lisäksi kun tähän lisätään AKE:n suoraan sanoen diktaattorimainen käyttäytyminen ja mielivaltaisen tyhmät päätökset kautta historian, saa aika todella hyvin perustella miksi heidän tulee muuttaa pykäliä. Luulenpa että tässä vaiheessa tulee jo "arvovalta" kysymykset mieleen AKE:lla ja ihan perussuomalaisesta vittuilusta eivät tule hyväksymään asioita.

            Mutta onhan se kiva että toiset jaksavat käydä käden vääntöä "haaveista" kun toiset sillä aikaa etsii "kiertotiet" ongelmien ratkaisemiseen
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • TheLate
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 418

              Originally posted by Terno View Post
              Nii-in.... Ja mitähän vittu tavallinen harrastaja tästä kostuu, taitaa vaan olla enmmän harmi harrastukselle.... Ei vittu täysin turhaa pelleillyä..

              Kohta joku (kädetön) jolla on vaan liikaa louvvoa, istuttaa m5 teknikaan e30, ensimmäisessä mutkassa mettään... Mut hei aivan sama....


              VITTU ÄLYTÖNTÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

              T3 olet oikeassa tämän(kin) asian suhteen...

              Kiios ja aamen vituttaa.....

              EDIT: Saatsitten samalla varmaan e23 ja 32 samaan mallisarjaan tjsp sai tohon e23 50. v12 moottorin on niin mopo m30 koneella.....
              Tiedä oletko edes lukenut ja ymmärtänyt ollenkaan. En lue itseäni mitenkään erikoiseksi harrastajaksi tai Hilton hotelliketjun perijäksi. Päinvastoin. En ymmärrä mikä tästä tekee niin h*lvetin erikoisen asian, että pitää tulla jauhamaan p*skaa, kun ei edes asiaan suoranaisesti mitenkään liity.

              Missä vaiheessa minä olen saanut E30 ja E36 samaan mallisarjaan? Lukisit vähän tarkemmin niin näkisit, että kuulin asiasta AKE:lta. Toisaalta saman vastauksen olen saanut Mobile Traditionilta ja Suomen BMW:ltä. E30 ja E36 ovat todellakin vain sukupolvia, joilla ei tässä tapauksessa ole mitään tekoa. Eli voit hyvin mielin laittaa siihen E23:seen V12 koneen, kun se nyt vaan sattuu olemaan(ja on ollut aiemminkin) samassa mallisarjassa kuin E32.

              Nyt puhutaan, että M30B35 on tuplasti vaarallisempi kuin 316/325tv. Mites taas unohdetaan ne viikonloppuna tehdyt turboviritelmät, joita on huomattavasti enemmän kuin tekniikanvaihtoja(3xx->M30). Kaikkihan varmasti ajaa niillä samoilla paineilla, kun on otteeseen kirjattu, eikö? Epäilen suuresti, että edes puolet on panostanut alustaan siihen tarvittavaa määrää, viime kädessähän auton laillisuudesta päätää inssi oli se sitten hienosti tehty, tai ei.

              Erikoppaisen auton osien käyttö nimittäin saattaa olla aika tulkinnanvaraista toimintaa.
              Mallisarja on edelleen se 3-sarja, laissa asiat mene mallisarjan mukaan oli koppa mikä hyvänsä. E30 autoon et voi käyttää vertailumallina tekniikanvaihdossa(eli 20% 328i:stä jne.) E36:sta, kun taka-akselistoa et saa E30 autoon ilman kiinnitysten muuttamista, mutta kun puhutaan yksittäisistä alustan/jarrujen muutoksista, joissa ei olla käyttämässä E36:sen autoa vertailumallina voi käyttää E36 osia, kun ovat tässä tapauksessa 1. Tarkoitettu suuremmalle askelimassalle 2. Jarruteho on suurempi. Autolla ei todellakaan ole tarkoitus ajaa ahvenistolle kierros ennätystä ja katsoa kuinka alusta pelaa vrt. M3 E30.

              Kumminkin silti vielä on tehopainosuhde 7.0kg/kw joka alittuu kirkkaasti. Ja väitän että tälläistä rakennelmaa katsastaessa inssi lukee pykäliä kuin käsiraamatulla.
              Esimerkiksi 325ix omamassa voi olla jo vakiona tuon ~1330kg, riippuen autosta. Touring:eja on 1380kg omamassalla. Myös cabriot ovat tuossa 1300kg tuntumassa. Nämä siis noin lukuja.

              Ja lisäksi M3sen saaminen mallisarjaan ei auta, vaan täytyy saada 333i mallisarjaan kuuluvaksi, mikä voi jopa olla helpompi rasti ? Koska S38 / M88 iskutilavuus tulee kasvamaan liian isoksi jos 325eta käytetään vertailuautona.
              Odotellaan, odotellaan. Sinä aikana voisit lukaista tämän läpi. Eiköhän tuolta jotain vastausta tule.

              Toivottavasti edes joku ymmärsi jotain. Topic:in idea on aiheuttaa keskustelua aiheesta, mutta yleiset kommentit "Osta M3" tai "Ei tule onnistumaan" voi jättää pois.

              Jep,tätä hieman ajoinkin takaa eli saataisiin rakenteluun sellainen "taso", joilla näitä viritelmiä voitaisiin pitää edes jollain lailla liikenteeseen kelpaavina!
              Ja toisekseen jos tämä toteutuisi niin jo noiden osien saanti /vastaavien etsiminen-rakentaminen karsisi jo ison osan näistä "takametsien poikien kyhäelmistä" pois.
              Eiköhän ne rankimmat viritelmät ole tähänkin asti saatu pois, kun on annettu konttorilla hylsy. Se on sitte jokaisen oma asia ajaako autolla ilman kilpiä/muutoskatsastamattomana. Näitäkin nimittäin on...:think

              Sentään jani1632 tajuaa, että haen tällä asialla vain vähän muutosta tähän rakenteluun, minkä luulisi olevan vain positiivinen asia.

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5175
                • Kuopio

                Originally posted by TheLate View Post
                Missä vaiheessa minä olen saanut E30 ja E36 samaan mallisarjaan? Lukisit vähän tarkemmin niin näkisit, että kuulin asiasta AKE:lta. Toisaalta saman vastauksen olen saanut Mobile Traditionilta ja Suomen BMW:ltä. E30 ja E36 ovat todellakin vain sukupolvia, joilla ei tässä tapauksessa ole mitään tekoa. Eli voit hyvin mielin laittaa siihen E23:seen V12 koneen, kun se nyt vaan sattuu olemaan(ja on ollut aiemminkin) samassa mallisarjassa kuin E32.


                1. Tarkoitettu suuremmalle askelimassalle 2. Jarruteho on suurempi. Autolla ei todellakaan ole tarkoitus ajaa ahvenistolle kierros ennätystä ja katsoa kuinka alusta pelaa vrt. M3 E30.
                eli siis E92 M3 jarruilla voit laittaa riittävän painavaan E30 lähes 500 hevosvoimaa, kunhan ne osat menee kiinni alkuperäsiin kiinnikkeisiin ??


                Originally posted by TheLate View Post
                Toivottavasti edes joku ymmärsi jotain. Topic:in idea on aiheuttaa keskustelua aiheesta, mutta yleiset kommentit "Osta M3" tai "Ei tule onnistumaan" voi jättää pois.
                Valitettavasti kun ei auta vaikka ostaisit 2xM3
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • jani1632
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 2243
                  • Etelä-pohjanmaa

                  Originally posted by jani View Post


                  Valitettavasti kun ei auta vaikka ostaisit 2xM3
                  Ny vittu jumalauta ,ketäköhän nuo sun vittuilu kommentit palvelee,ei yhtään ketään...tässä tätä asiaa seuratessa on tullut esille sellainen seikka että valitettavan useat M3 miehet sortuu ihan turhan päiväiseen suun soittoon,asioiden "jarruttamiseen" yms mankumiseen,ihan vaan sen takia että "häh hää mullla on M3,sullapa ei " ,"Vittu ei sitä tarvi hyväksyä verrokiksi ,kun meillä maailman navoilla,suomen ylimmällä kermalla on M3:set ja nää on maailman parhaita ajaa".....

                  Pitäisiköhän taas pyydellä anteeksi,en minä sillä ettäkö olisin kateellinen,mutta tällainen kuva tästä topicista väkisinkin tulee kun ajatuksella lukee...

                  Eiköhän olisi parempi että esitettäisiin/esittäisitte arvokasta faktaa sen turhan päiväisen pään aukomisen sijaan,ja olkaa tyytyväisiä,teillä on jo ko.laiset autot (hienot sellaiset ja vieläpä alkuperäiset) ja annettaisiin meidän muiden rakennella ja suunnitella rauhassa, ei se meidän suomen M3 kantaa mihinkään muuta vaikka muutama E30 rakennettaisiin "e36 osilla M3 tehoille" ja pellin alle lykättäisiin jokin isohko mosa.Toivotaan vaan että kukaan ei tapa itseänsä näille "M3:sta vastaavilla" laitteilla!

                  Ja lopuksi on vielä ihan pakko....

                  ps.onneksi aikanaan on saatu tuhottua mahdollisimman monta M3:sta korinvaihdolla,ja nyttemmin niistäkin moni on päässyt oikeaan tehtäväänsä->ralliin jossa viimeistään maallinen taivallus loppuu jossain vaiheessa!
                  Tallin täytteet:
                  E70 3.0d -09
                  E34 540ia -94
                  E39 520d -00
                  E39 528i M-sport -00
                  E60 520i -04
                  E30 -86
                  E61 520da -09

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5175
                    • Kuopio

                    Originally posted by jani1632 View Post
                    Ny vittu jumalauta ,ketäköhän nuo sun vittuilu kommentit palvelee,ei yhtään ketään...tässä tätä asiaa seuratessa on tullut esille sellainen seikka että valitettavan useat M3 miehet sortuu ihan turhan päiväiseen suun soittoon,asioiden "jarruttamiseen" yms mankumiseen,ihan vaan sen takia että "häh hää mullla on M3,sullapa ei " ,"Vittu ei sitä tarvi hyväksyä verrokiksi ,kun meillä maailman navoilla,suomen ylimmällä kermalla on M3:set ja nää on maailman parhaita ajaa".....

                    Pitäisiköhän taas pyydellä anteeksi,en minä sillä ettäkö olisin kateellinen,mutta tällainen kuva tästä topicista väkisinkin tulee kun ajatuksella lukee...

                    Eiköhän olisi parempi että esitettäisiin/esittäisitte arvokasta faktaa sen turhan päiväisen pään aukomisen sijaan,ja olkaa tyytyväisiä,teillä on jo ko.laiset autot (hienot sellaiset ja vieläpä alkuperäiset) ja annettaisiin meidän muiden rakennella ja suunnitella rauhassa, ei se meidän suomen M3 kantaa mihinkään muuta vaikka muutama E30 rakennettaisiin "e36 osilla M3 tehoille" ja pellin alle lykättäisiin jokin isohko mosa.Toivotaan vaan että kukaan ei tapa itseänsä näille "M3:sta vastaavilla" laitteilla!

                    Ja lopuksi on vielä ihan pakko....

                    ps.onneksi aikanaan on saatu tuhottua mahdollisimman monta M3:sta korinvaihdolla,ja nyttemmin niistäkin moni on päässyt oikeaan tehtäväänsä->ralliin jossa viimeistään maallinen taivallus loppuu jossain vaiheessa!
                    Ei tämä mitään vittuilua ole... ei auta vaikka olisi laittamassa e30m3seen s38/50 konetta... ei onnistu niin ei onnistu. Totta puhuen vielä huonommin kuin normi e30seen! Itse olen todella monet kerrat lukenut pykälä viidakon läpi ja todennut että s50 koneen saati sitten s38 koneen laittaminen täysin lain kirjaimet täyttävästi nykyisellään on mahdotonta. Olisin enemmän kuin iloinen jos tilanne olisi toinen. Täten ei todellakaan ole mitään tarvetta jarruttaa asioiden kulkua parempaan suuntaan.
                    Last edited by jani; 09-10-2007, 21:31.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5175
                      • Kuopio

                      Originally posted by TheLate View Post
                      Mallisarja on edelleen se 3-sarja, laissa asiat mene mallisarjan mukaan oli koppa mikä hyvänsä. E30 autoon et voi käyttää vertailumallina tekniikanvaihdossa(eli 20% 328i:stä jne.).
                      Täten ilmeisesti voisi ajatella ymmärtääkseni asian näin että E30M3 hilut olisivat ainoat?

                      Ja vielä kerran ongelmaksi muodostuu seuraava :

                      E30M3 akseleilla kantavuus on 1600kg. Autosi ihannepaino 1470kg, olettaen että moottorisi teho on 210kw, joka on maksimi sport evon tehot + 20%. Kantavuus jaetaan kahdella ja saatava osamäärä vastaavasti jaetaan yhden matkustajan massalla, 68 kilolla. Laskukaava perustuu EU-direktiiviin. 1600kg-1470kg/2 = 65kg Tästä sitten ratkaistaan : 65kg/68kg < 1 Eli täten autossasi ei jää kantavuutta edes kuskille ?

                      Milläs tuon aiot kiertää ?

                      Tässä taas jälleen kerran tullaan siihen tilanteeseen että kusettamaan joutuu. Ja edellenkiin varmasti vakuutusyhtiö etsii mahdollisen onnettomuus tilanteen sattuessa joka ikisen oljenkorren millä voi välttää korvausvelvollisuuden!
                      Last edited by jani; 09-10-2007, 21:26.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5175
                        • Kuopio

                        Mutta pysyäkseni edes hieman kannustavana asiassa niin helpoin ja järkevin moottori pellin alle on ehdottomasti S50.

                        M88 on kallis ja lisäksi sen saaminen laillisesti pellin alle edellyttää M3sen lisäksi 333i "arvojen" käyttöä.

                        S38B36 on sitten jo aivan liian tehokas. Auton omamassa menee jo M3akseleiden kantavuuden ylitse, mikäli 7kg/kw saadaan ylittymään.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          Niin ja muistetaan myös että s50/s38 tekee autosta ihan helvetin etupainoisen. Ajettavuus on ku etuveto avensiksessa sen jälkeen. Tai saahan sitä tasapainoisemmaksi huonontamalla etupään pitoa tarpeeksi.

                          Mikäli tämä menee läpi, muuttuu lähes jokainen tähän asti tehty turbotettu, edes 1hp 325 tehot ylittävä peli laittomaksi. Correct? Samaten kaikkien uusien tekeminen tulee AIVAN HELVETISTI kalliimmaksi, kun 325 akselistojen sijaan joutuu siirtymään e36 m3/e30m3 linjalle. Todellinen karhunpalvelus kaikille rakentajille.

                          Mitä konetta tässä nyt yritetään saada laillisesti sinne pellin alle mitä ei nykyään saisi? M30B32 M88 kannella ja taitaa muuten olla laillinen ihan nykyäänkin. No en nyt tutkinut pykäliä mutta ulkomuistista. Ja tarvittaessa tilavuutta saa suurentaa tietyn % määrän ilman mitään selvityksiä.
                          Last edited by Cell; 09-10-2007, 22:10.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • cojama
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 1421
                            • www.e30m3.fi

                            Originally posted by Cell View Post
                            Niin ja muistetaan myös että s50/s38 tekee autosta ihan helvetin etupainoisen. Ajettavuus on ku etuveto avensiksessa sen jälkeen. Tai saahan sitä tasapainoisemmaksi huonontamalla etupään pitoa tarpeeksi.

                            Mikäli tämä menee läpi, muuttuu lähes jokainen tähän asti tehty turbotettu, edes 1hp 325 tehot ylittävä peli laittomaksi. Correct? Samaten kaikkien uusien tekeminen tulee AIVAN HELVETISTI kalliimmaksi, kun 325 akselistojen sijaan joutuu siirtymään e36 m3/e30m3 linjalle. Todellinen karhunpalvelus kaikille rakentajille.

                            Mitä konetta tässä nyt yritetään saada laillisesti sinne pellin alle mitä ei nykyään saisi? M30B32 M88 kannella ja taitaa muuten olla laillinen ihan nykyäänkin. No en nyt tutkinut pykäliä mutta ulkomuistista. Ja tarvittaessa tilavuutta saa suurentaa tietyn % määrän ilman mitään selvityksiä.

                            Keulapainoisuuden saa kyllä jossain määrin kuriin jos auto rakennetaan ajan ja rahan kanssa, tämä tarkoittaa koko paketin sijoittamista kiinni tulipeltiin sekä keulan osien korvaamista kuidulla ja alumiinilla, myöskään ilmastoinnin kamppeita sinne ei kannata alkaa tunkea. M3 ym. hipo osia hyväksi käyttäen pyörätkin saadaa hiukan edemmäs mikä auttaa painon jakaumassa.
                            Last edited by cojama; 10-10-2007, 09:59.

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4647
                              • Tuusula

                              Originally posted by Cell View Post
                              Mikäli tämä menee läpi, muuttuu lähes jokainen tähän asti tehty turbotettu, edes 1hp 325 tehot ylittävä peli laittomaksi. Correct? Samaten kaikkien uusien tekeminen tulee AIVAN HELVETISTI kalliimmaksi, kun 325 akselistojen sijaan joutuu siirtymään e36 m3/e30m3 linjalle. Todellinen karhunpalvelus kaikille rakentajille.
                              Tässäpä tämä pointti mitä "jani1632" ja "thelate" eivät ole vielä näemmä sisäistäneet..

                              Toki olisi hienoa että tänne suomeen saataisiin enemmän oikeasti hyvin rakennettuja, tehokkaita pelejä mutta onko se sen arvoista että pilataan tämä nykyisten säädöksien mahdollistama helpohko tehonnosto?

                              Kieltämättä, tuskin AKE voi jo hyväksyttyjä vaatia muutettavaksi mutta entäpä meneillään olevat projektit? Tuskin moni katsoo hyvällä jos joutuukin jostain etsimään M3 sport evoa vastaavat alustan osat..
                              Nimim. oma lehmä ojassa

                              Mielestäni oikeudenmukaisempi lähestymistapa olisi se että tiettyä hevosvoimamäärää vastaa tietyn kaliiberiset jarrut ja alustan osat. Esim. 200-300hp => 300mm levyt. +300hp => 325mm levyt jne jne.
                              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Jonsku View Post
                                Mielestäni oikeudenmukaisempi lähestymistapa olisi se että tiettyä hevosvoimamäärää vastaa tietyn kaliiberiset jarrut ja alustan osat. Esim. 200-300hp => 300mm levyt. +300hp => 325mm levyt jne jne.
                                Tähän tyyliin joskus Saksassa on mentykkin.
                                Muistan joskus hävettävinä opel aikoina lukeneeni sakulehtiä joissa juurikin myytiin esim. B-mantaan isompia jarruja ja perässä mille tehoille ne oli hyväksytty.

                                Jos Suomessa lyöt e30 bemuun isot nelimäntä puristajat ja 345mm levyt autoon cnc koneistetuilla 7075(tai vastaava lentokone alu) laadulla olevista alumiini osista. Törmää osalla leimakonttoreista vittuiluun hyväksyntien puuttesta.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎