Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ABS jarrut, milloin pakolliset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 5965
    • Uleåborg

    #91
    Noniin, tulipahan tiedusteltua BMW:ltä noita 25 6K 1 padan päästötietoja, rupesi tivaamaan auton alustanumeroa että tietävät mikä kone siellä on ja RENKAAN KOKOA?!?! + ALUSTAN KORKEUTTA (että onko muutettu), kuulemma vaikuttavat päästöihin radikaalisti :lol:

    Eli mitään yleispätevää lappusta sieltä EI TODELLAKAAN saanut, mitä nyt kyrpää asi... siis palvelua kun asiakaspalvelusta ei voi puhua. Taisin haistattaa äijälle vitut puhelun lopussa :lol:

    No eniveis, tämä kaavake ( http://www.ake.fi/pdf/Henkilöauton%2...astuksessa.pdf ) kourassa päivämäärät alleviivattuna tepastelin konttorille, muutoksista hoitava inssi, Hämeen Autokatsastuksessa Sarankulmassa Tanpereella, pääsi heti jyvälle mitä hain, tosin tokaisin ensin että et sää tota '92:sta autoa ei-vähäpäästöseksi saa.. kunnes tajusi sen numeron 88 tarkoittavan kahdeksankymmentäkahdeksan.

    Ilman noita päästötodistuslappusia joita BMW Finland ei ylläriylläri suostunut antamaan ei autosta oteta kattia pois, toki vähäpäästöisyyden pois sai mutta sen tilalle tuli 'katalysaattori'. Tällähän seikalla nyt ei ole mitään käytännön merkitystä, olkoot sitten suorat putket pöntön läpi tai mitä nyt keksiikään.

    AKE:lle soittelin asiasta ja pyysivät lähettämään tarkan selostuksen sähköpostilla koska heillä kerran tieto tälläisestä 25 6K 1 -koneen päästöistä on jossain arkistossa. Saapa nähdä tuleeko sieltä vastausta, tai ainakaan mitään ei ympäripyöreätä.

    Pääasia että auto on tällä hetkellä ei-vähäpäästöinen 8)

    PS. Ottivat tuolla konttorilla tuosta yllämainitusta urlista aukeavan ohjeistuksen omakseen multa, 'saanko pitää tän??' 'joo pidä vaan, niitähän saa tulostettua AKE:n sivuilta' :lol:

    Eli tuolla konttorilla tietävät ainakin asian nyt ja tulevaisuudessa, vaikka alku hieman kangertelikin.. 30e ja kirjaimet muuttuvat otteessa.
    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

    Save the World, Fuck The Fuel Economy
    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

    Comment

    • Jacek
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 552
      • Helsinki

      #92
      Originally posted by muggo
      Noniin, tulipahan tiedusteltua BMW:ltä noita 25 6K 1 padan päästötietoja, rupesi tivaamaan auton alustanumeroa että tietävät mikä kone siellä on ja RENKAAN KOKOA?!?! + ALUSTAN KORKEUTTA (että onko muutettu), kuulemma vaikuttavat päästöihin radikaalisti :lol:

      Eli mitään yleispätevää lappusta sieltä EI TODELLAKAAN saanut, mitä nyt kyrpää asi... siis palvelua kun asiakaspalvelusta ei voi puhua. Taisin haistattaa äijälle vitut puhelun lopussa :lol:
      Kuullostaa siltä että puhuit Teuvo Möykkymäen kanssa ? BMW Suomen asenne on valitettavasti juuri tuo eli mitään apua minkäänlaisen muutoksen ollessa kyseessä ei saa. Jos et saa AKElta apua tuohon niin voin yrittää hankkia sen todistuksen saksasta. AKElta kyllä myönnettiin mulle aikanaan että heillä ON tieto siitä että kaikki tuon ikäiset BMW-moottorit täyttävät 15/04 ilmankin katalysaattoria eli jos viitsivät niin kyllä se sieltä löytyy.
      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

      Osia myytävänä

      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        #93
        No autohan on jo leimattu ei-vähäpäästöiseksi, joten noprob.

        Katalysaattori siellä putkessa pitää olla, tai ainakin siis kuoret siitä. Vähäpäästöisyyden rajoja ei tarvitse täyttää.

        Akelle pistin mailia ko. asiasta, saapa nähdä vastailevatko.
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4647
          • Tuusula

          #94
          Noniin, heitänpä minäkin lusikkani tähän soppaan..
          Mahdollisesti jos hommais esim. tuon myyntiosastolla heiluvan M30-koneen tohon mun '89 325:teen (vähäpäästöinen) niin ongelmaksi tullee tämä:

          7 §
          Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
          1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

          Eli tuon M30:n pitäisi olla myös vähäpäästöinen. Onko kellään tietoa mistä saisi todistusaineistoa tyyliin "M30 kone (vm 1987) täyttää vähäpäästöisyyden rajat" ?
          EDIT: luinpas tämän threadin läpi. Eli katsastusasemilla on tieto että kaikki 80-luvun loppupuolen bemarin koneet (myös tuo '87 M30 alittaa vähäpäästöisyyden rajat (15/04))? Joten minun ei sitä tarvitse heille osoittaa?

          Jacek: "AKElta kyllä myönnettiin mulle aikanaan että heillä ON tieto siitä että kaikki tuon ikäiset BMW-moottorit täyttävät 15/04 ilmankin katalysaattoria"
          Mitä tuo "kaikki tuon ikäiset" on vuosiluvuiksi muunnettuna?
          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #95
            Originally posted by Jonsku
            Eli tuon M30:n pitäisi olla myös vähäpäästöinen. Onko kellään tietoa mistä saisi todistusaineistoa tyyliin "M30 kone (vm 1987) täyttää vähäpäästöisyyden rajat" ?
            EDIT: luinpas tämän threadin läpi. Eli katsastusasemilla on tieto että kaikki 80-luvun loppupuolen bemarin koneet (myös tuo '87 M30 alittaa vähäpäästöisyyden rajat (15/04))? Joten minun ei sitä tarvitse heille osoittaa?

            Jacek: "AKElta kyllä myönnettiin mulle aikanaan että heillä ON tieto siitä että kaikki tuon ikäiset BMW-moottorit täyttävät 15/04 ilmankin katalysaattoria"
            Mitä tuo "kaikki tuon ikäiset" on vuosiluvuiksi muunnettuna?
            Eijei, ei kaikki 80-luvun moottorit 15/04 täytä. Kyse oli 325i 9.87-> 15/04 täyttymisestä ja AKElta vihjattiin että heillä on tieto siitä että tämmöinen kone täyttää 15/04 ilmankin katalysaattoria. Sitä tietoahan tässä odotellaan sieltä saapuvaksi koska maahantuojahan ei sitä anna. Vaikka pitäisikin antaa.

            M30B34 ´87 on useampaa versiota. Onko se E32 vai E28 vai kenties E24 peräisin ? Pyydä sen moottorin tyyppikoodi (34 6K 1 tjms) niin voin katsoa listasta mikä versio se on. Sillä tyyppikoodilla voi pyytää todistusta BMWltä siitä minkä päästörajan se täyttää. Suomesta sen pyytäminen vaan taitaa olla ajanhukkaa mutta voin esim kysellä asiaa suoraan saksasta.
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            • nemesis
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 617
              • kymenlaakso

              #96
              Jacek



              Tälläisen imutin itselleni noin puolivuotta sitten AKE:n sivuilta

              nykyään en enää löydä tuota linkkiä AKE:n sivuilta suoraan mutta tiedosto on vielä heidän palvelimellaan



              [/url]
              E30 kesä-autona

              Comment

              • Jacek
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 552
                • Helsinki

                #97
                Originally posted by nemesis
                Jacek



                Tälläisen imutin itselleni noin puolivuotta sitten AKE:n sivuilta

                nykyään en enää löydä tuota linkkiä AKE:n sivuilta suoraan mutta tiedosto on vielä heidän palvelimellaan[/url]
                Loistavaa ! Tuohan ratkaisi sitten kertaheitolla ison nipun ongelmia

                *kiittää ja kumartaa*
                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                Osia myytävänä

                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                Comment

                • nemesis
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 617
                  • kymenlaakso

                  #98
                  Originally posted by Jacek
                  Originally posted by nemesis
                  Jacek



                  Tälläisen imutin itselleni noin puolivuotta sitten AKE:n sivuilta

                  nykyään en enää löydä tuota linkkiä AKE:n sivuilta suoraan mutta tiedosto on vielä heidän palvelimellaan[/url]
                  Loistavaa ! Tuohan ratkaisi sitten kertaheitolla ison nipun ongelmia

                  *kiittää ja kumartaa*
                  no, hyvä että löytyi edes yksi _oikeasti_ hyödykäs linkki täältäkin

                  btw, noita ohjeita on yhteensä 1,2 a 3, eli muuta tuota linkin nimeä sen ohjeen numeron osalta
                  E30 kesä-autona

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4647
                    • Tuusula

                    #99
                    Originally posted by Jacek
                    M30B34 ´87 on useampaa versiota. Onko se E32 vai E28 vai kenties E24 peräisin ? Pyydä sen moottorin tyyppikoodi (34 6K 1 tjms) niin voin katsoa listasta mikä versio se on. Sillä tyyppikoodilla voi pyytää todistusta BMWltä siitä minkä päästörajan se täyttää. Suomesta sen pyytäminen vaan taitaa olla ajanhukkaa mutta voin esim kysellä asiaa suoraan saksasta.
                    Se on 1987 E28 535:sta. Maza varmaan osaa kertoa enemmän
                    Eli katsastusasemat ei itse "näe" noita vähäpäästöisyyksiä mistään?

                    edittiä: Noniin, katsoinpas ton .pdf:n ja homma taitaa olla selvä!
                    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • eeki
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 1966
                      • HKI

                      Nyt en ole 100% tai edes 60% varma, mutta eihän 15/04 tarkoita vähäpäästöisyyttä, vaan se on sitä edeltävä eurooppalainen standardi? Vähäpäästöisyydelle on sitten aivan omat standardit, ECE 83, 91/442/EEC ja ties mitä. Tällä lähinnä pyrin siihen, että vuonna -89 vähäpäästöisenä rekisteröityyn autoon ei saa laittaa vanhan standardin, eli 15/04, täyttävää moottoria.. Muggon tapauksessa vähäpäästöisyyden poistaminen onnistui, koska auto on niin vanha, eli ennen 1.12.88 rekisteröity. Olenko ymmärtänyt jotain väärin?

                      Nuo pdf:t muuten löytyy AKEn sivuilta täältä: Katsastus ja ajoneuvotekniikka>Katsastus>Katsastuksen ohjeistus>Maahantuojien ohjeet ja tiedotteet>BMW
                      Ducati 998 -02 //

                      Comment

                      • Jacek
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 552
                        • Helsinki

                        Originally posted by eeki
                        vuonna -89 vähäpäästöisenä rekisteröityyn autoon ei saa laittaa vanhan standardin, eli 15/04, täyttävää moottoria.. Muggon tapauksessa vähäpäästöisyyden poistaminen onnistui, koska auto on niin vanha, eli ennen 1.12.88 rekisteröity. Olenko ymmärtänyt jotain väärin?
                        Sikäli ymmärsit kyllä väärin että kysymys on tuontiauton rekisteröinnissä tehdystä virheestä. Vähäpäästöisyys tuli suomessa pakolliseksi vasta 1.1.1992 eli sitä ennen käyttöönotettua autoa ei tarvitse merkitä vähäpäästöiseksi jos ei halua. Ennen 1.12.88 kyseistä merkintää ei käytetty ollenkaan.

                        1.7.87 jälkeen on kumminkin vaadittu 15/04 pakokaasunormin täyttyminen jota ei voi osoittaa käytönaikaisella mittauksella, toisin kun sitä edeltävä 15/03 (CO 3.5% HC 600). Tässä on kysymys juuri tuon 15/04 osottamisesta joka täytyy tehdä jos haluaa 1.7.87 - 31.12.1991 välisenä aikana käyttöönotetun auton rekisteröityä ilman Vähäpäästöinen tai Katalysaattori -merkintää.

                        Vähäpäästöisyydellä on suuri merkitys moottorinvaihtojen kannalta.

                        Noita katsastusvirheitä on tehty valtavasti joten jokaisen jota se Vähäpäästöisyys tai Katalysaattorimerkintä otteessa häiritsee kannattaisi printata tuo BMW Suomen lausunto sekä se AKEn päästöohje ja käydä konttorilla vaatimassa että se poistetaan sieltä maksutta koska se on sinne alunalkujaankin virheellisesti merkitty.

                        Periaatteessa katalysaattori pitäisi ensin poistaa mutta tuskin se siihen kaatuu.
                        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                        Osia myytävänä

                        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                        Comment

                        • mukko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 5965
                          • Uleåborg

                          Originally posted by Jacek
                          Vähäpäästöisyydellä on suuri merkitys moottorinvaihtojen kannalta.
                          Tai periaatteessa suuri merkitys jos laitetaan ns. vanhempaa konetta autoon, vielä SUUREMPI, älmöust huke, merkitys on sillä jos ja kun aikoo moottorin kylkeen föönin istuttaa. Periaatteessa koneswappia varten ei vähäpäästöisyyttä ole pakko pois otattaa / saada pois otteesta.
                          Esim E30:n kohdalla jos vaikka M20:llä nakataan kuikkaa ja tilalle laitetaan M50 tai M60(ei M20 edeltäjä M60, vaan V8, toim.huom.tark.).


                          Periaatteessa katalysaattori pitäisi ensin poistaa mutta tuskin se siihen kaatuu.
                          No mulla inssi halus vain ja ainoastaan laput, jonka jälkeen käski tädin kassalla velottaa 30e muutoskatsastuksesta ja kävi tekemässä laput takahuonessa.
                          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                          Save the World, Fuck The Fuel Economy
                          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            Originally posted by nemesis
                            Jacek



                            Tälläisen imutin itselleni noin puolivuotta sitten AKE:n sivuilta

                            nykyään en enää löydä tuota linkkiä AKE:n sivuilta suoraan mutta tiedosto on vielä heidän palvelimellaan
                            Joo, se on vähän mutkan takana mutta löytyy kohdasta Katsastus :arrow: Katsastuksen ohjeistus :arrow: Maahantuojien ohjeet ja tiedotteet :arrow: BMW

                            Suora linkki BMW ohjeisiin
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4647
                              • Tuusula

                              Originally posted by Jacek
                              1.7.87 jälkeen on kumminkin vaadittu 15/04 pakokaasunormin täyttyminen jota ei voi osoittaa käytönaikaisella mittauksella, toisin kun sitä edeltävä 15/03 (CO 3.5% HC 600). Tässä on kysymys juuri tuon 15/04 osottamisesta joka täytyy tehdä jos haluaa 1.7.87 - 31.12.1991 välisenä aikana käyttöönotetun auton rekisteröityä ilman Vähäpäästöinen tai Katalysaattori -merkintää.
                              Muttah, tämähän tarkoittanee sitä että meikäläisen auto ei oo enää kohta vähäpäästöinen :shock: 8)

                              Vähäpäästöisyys tai Katalysaattorimerkintä otteessa häiritsee kannattaisi printata tuo BMW Suomen lausunto sekä se AKEn päästöohje ja käydä konttorilla vaatimassa että se poistetaan sieltä maksutta koska se on sinne alunalkujaankin virheellisesti merkitty.
                              Mikäs tuo AKE:n päästöohje oikein on? Täytyy alkaa ettimään jollei kukaan heitä linkkiä äkkiä :P
                              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              • Jacek
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2004
                                • 552
                                • Helsinki

                                Originally posted by Jonsku
                                Mikäs tuo AKE:n päästöohje oikein on? Täytyy alkaa ettimään jollei kukaan heitä linkkiä äkkiä :P
                                Tuollahan se olis tän sivun ekassa viestissä
                                (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                                Osia myytävänä

                                http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎