Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ABS jarrut, milloin pakolliset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 5965
    • Uleåborg

    #61
    ...........
    Last edited by mukko; 30-10-2007, 16:45.
    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

    Save the World, Fuck The Fuel Economy
    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19178
      • -

      #62
      Originally posted by Jacek
      Edelleen kysyn mitä olet itse saanut asian eteen aikaseksi. Kummasti tunnut sitä kysymystä välttelevän.
      Eipä ole tällä hetkellä ollut tarvetta tehdä mitään asian eteen. Jotain kokemusta noista muutoskatsastuksista ja lakipykälöistä kuitenkin on kun aikoinaan tuli muutoskatsastettua aika paljon noita tekniikan- ja korinvaihtoja ihan työn puolesta. Joten jotain tietoa on kummiskin tarttunut matkan varrella.

      Mutta edelleen minulla ei ole mitään kiinnostusta alkaa väittelemään asioista. Mielestäni olen mielipiteeni vain esittänyt asioihin. Ja jos niistä kerta täytyy herneet vetää nenään niin voin kyllä olla osallistumatta tähänkin keskusteluun.

      Voin tulla vaikka sitten onnittelemaan kun nuo vasta rakennetut E30 S38 3,6:t ja E30 M60 4,0:t kiiltelee pihalla tuoreella leimalla Suomen kilvissä.

      PS. Muggo en ole koskaan pitänyt mahdottomuutena että M3 saataisiin hyväksyttyä samaan E30 sarjaan kuuluvaksi ja täten isompien moottoreiden käyttäminen onnistuisi. Mutta tuo 333i homma epäilyttää. Ja nimenomaan se että saataisiin noita 3,5 tai 4,0 iskutilavuuksia käytettyä. Ja tuota 315hv M5 E34 3,6 tehoa.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #63
        Originally posted by muggo
        Törkätäämpä vielä lisää vettä myllyyn, AKE:n janppa joko sanoin 'vahingossa' tai muuten vain tokaisi että 'nämä saksasta tuoduthan katsastetaan sen saksalaisen otteen mukaan' pitäisikö tämä tulkita niin että E30 + M30B35 jos on saksassa leimattu niin täälläkin menee läpi :wink:
        Tämä on se tieto minkä minäkin sain AKElta ja siksi hankinkin tuon 335i joka on saksassa muutoskatsastettu testatakseni sen käytännössä. Jos se toimii niin siitä on kaikille hyötyä ja apua. Otekopio löytyy tuolta



        Ei niin että ostin sen muka muita varten mutta muita varten minä kyllä täällä kirjottelen ja käytän tähän aikaani.

        Monta asiaa olen myös itse oppinut ja saanut paljon hyödyllisiä linkkejä. Siitähän tämmöisessä pitäisikin olla kysymys että tietoa jaetaan ja yhteistä etua edistävien asioiden ajamiseksi yhdistetään voimavaroja eikä yritetä puukottaa joka käänteessä selkään sitä joka niitä yrittää ajaa.

        Hatunnosto muggolle että jaksoi eilen vääntää kättä AKEn kanssa, selväksi tuli ainakin 100% se ettei korimallilla ole mitään tekemistä mallisarjan kanssa
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • Jacek
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 552
          • Helsinki

          #64
          Originally posted by Juhis
          Mielestäni olen mielipiteeni vain esittänyt asioihin. Ja jos niistä kerta täytyy herneet vetää nenään niin voin kyllä olla osallistumatta tähänkin keskusteluun.
          Kun kaksi ihmistä kinastelee on yleensä syytä molemmissa. Minussa varmastikin mutta ei se niin mene että jos toinen hermostuu mielipiteiden esittämisestä niin se on vain sen vika. Yhtälailla on syytä tarkistella millä tavalla esittää mitäkin näkemyksiään mistäkin.

          Faktat jotka esitit ovat kiistattomat, mikään ei ole kirkossa kuulutettua. Toisaalta emme me niin väittäneetkään. Syy miksi pahoitin siitä mieleni oli tavassasi vähätellä sitä mitä oli saatu aikaan ja mitä yritetään saada aikaan. Lisäksi samaa asennetta on ilmennyt täällä parilta muultakin taholta joka saa minut miettimään täällä keskustelun ja asian ajamisen mielekkyyttä. Sinun kommenttisi moderaattorina oli piste i:n päälle.

          Minä en arvosta kyseistä asennetta henkilöiltä jotka eivät itse tee asialle mitään mutta suhtautuvat siitä huolimatta ylimielisesti ja vähättelevästi niihin jotka tekevät jotain.

          Näin minä ajattelen ja tältä minusta tällä hetkellä tuntuu.
          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

          Osia myytävänä

          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            #65
            ............
            Last edited by mukko; 30-10-2007, 16:45.
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #66
              Originally posted by muggo
              Originally posted by Juhis
              PS. Muggo en ole koskaan pitänyt mahdottomuutena että M3 saataisiin hyväksyttyä samaan E30 sarjaan kuuluvaksi ja täten isompien moottoreiden käyttäminen onnistuisi. Mutta tuo 333i homma epäilyttää. Ja nimenomaan se että saataisiin noita 3,5 tai 4,0 iskutilavuuksia käytettyä. Ja tuota 315hv M5 E34 3,6 tehoa.
              Ellee kirjota mun nimeä isolla :( :( :(

              Ja takaisin aiheeseen, no mua isolla I:llä IHMETYTTÄÄ jos tuo 333i saadaan vertailumalliksi E30 mallisarjaan, mutta mikään ei estä kokeilemasta hyvillä perusteluilla. Varsinkin kun 333i on ollut tehdastekoinen auto Sittenhän voidaan vielä lähteä ottamaan Alpinaa jne mukaan leikkiin jos AKE:lle ei riitä Etelä-Ahrikan tierot.

              Älä koskaan sano ei koskaan :lol:
              Sen sijasta että ihmetellään, epäillään ja vähätellään, niin auttakaa Jacekia yrityksessään. Jos tietämystä löytyy, niin laittakaa se "yhteisen hyvän" hyödyksi sen sijasta, että yritätte de-motivoida. Kyllähän nyt Jacek varmaan tietää asiaan liittyvän epävarmuuden, joka on AINA vastassa, kun itse ei voi asioita päättää, vaan sen tekee joku viranomainen.

              Eikös se tämän poordin idea ollut avustaa kavereita pemareihin liittyvien ongelmien ratkaisuissa, vai mitä?

              Ja cek, anna mennä vaan. Itse kun en näistä asioista mitään ymmärrä, niin ei voi kun kannustaa tuossa projektissasi

              Comment

              • mukko
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 5965
                • Uleåborg

                #67
                ........
                Last edited by mukko; 30-10-2007, 16:45.
                -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                Save the World, Fuck The Fuel Economy
                Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                Comment

                • JD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1194
                  • Espoo

                  #68
                  Kun käytte AKE:n juttusilla niin varautukaa valmiiksi siihen että varmaan haluavat tietää onko M3 korissa jotakin vahvistuksia verrattuna muihin E30 koreihin.
                  Tuon kun pystyy esittämään niin sen jälkeen ei AKElla ole mitään todellista syytä pitää M3:a eri mallisarjaan kuuluvana.
                  Joku näillä palstoilla tai sitten BMW Clubin puolella ilmoitti työskentelevänsä BMW:llä saksasssa, jospa hänen kauttaan saisi apua tehtaalta tuon korin samanlaisuuden todistamiseen?
                  Yksinkertaisimmillaan se olisi vain lappu valmistajalta joka toteaa että sama kori se on pienillä pullistuksilla varustettuna...

                  JD
                  Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                  https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #69
                    Originally posted by muggo
                    Originally posted by Keimo
                    Sen sijasta että ihmetellään, epäillään ja vähätellään, niin auttakaa Jacekia yrityksessään. Jos tietämystä löytyy, niin laittakaa se "yhteisen hyvän" hyödyksi sen sijasta, että yritätte de-motivoida. Kyllähän nyt Jacek varmaan tietää asiaan liittyvän epävarmuuden, joka on AINA vastassa, kun itse ei voi asioita päättää, vaan sen tekee joku viranomainen.

                    Eikös se tämän poordin idea ollut avustaa kavereita pemareihin liittyvien ongelmien ratkaisuissa, vai mitä?
                    Missasinko pointin tässä?

                    Vaikka ihmettelin asiaa (lähinnä siksi koska laki ja tällä hetkellä käytettävät säädökset sotii niin paljon jo toisiansa vastaan aktiivisesti niin ei voi kuin ihmetellä MITÄ AKE saa 'päätettyä' (tai eihän niiden mitään päättää tarvi kun 333i on samaa mallisarjaa E30:n kanssa), dumdidum täh?! :lol:

                    Vaikka tällä hetkellä itsellä ei oli ajankohtaista/rahaa/paikkaa/aikaa tehdä mitään V8 swappia niin Jacekin innostamana tuli kyllä soiteltua AKE:en ja kiusittua setiä ilkeillä kysymyksillä :wink: jne ja Jacekinkin kanssa turistua hetki. Ja varmasti jatkossa tullaan myös olemaan yhteyksissa molemiin instansseihin, mikään kun ei ole about koskaan niin paljoa vituttanut kuin suomalainen 'lainsäädäntö/sen väärinkäyttäminen' autoilijaa (rakentelijaa) kohtaa että meinasimpa muuttaa joskus ruottinpuolelle, tornioon kun on lyhyt matka duuniin :wink: . Eli koitan kyllä ihan kaikin avuin autella miten voin, vaikka monien kymmenien vuosien kokemusta alalta ei todella olekkaan. Ja kyllä monta ääntä kuullaan paremmin kuin yksi.

                    Toki toiset voivat tämän lukea demotivoinniksi tms. ...
                    Muggo, tuota tekstiäni ei erityisesti suunnattu yksittäistä
                    henkilöä kohtaan.

                    Comment

                    • sirkus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 2195
                      • kaustinen

                      #70
                      M3:ssa on ainakin yksi "vahvistus" verrattuna E30:een nimittäin liimalasit jotka lisäävät korin jäykkyyttä.
                      Chrysler 300c crd touring 2010
                      Daily driver
                      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                      Man cave on wheels
                      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                      Built not bought
                      V8, only juice&milk come in 2 litres

                      Kawasaki zzr1100 fighter


                      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                      Comment

                      • Jacek
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 552
                        • Helsinki

                        #71
                        Originally posted by sirkus
                        M3:ssa on ainakin yksi "vahvistus" verrattuna E30:een nimittäin liimalasit jotka lisäävät korin jäykkyyttä.
                        Tässä lainaus tuolta 320iS -topicista

                        Originally posted by Jacek
                        M3 kori ei ole oikeastaan ollenkaan erilainen jos puhutaan ei-ruuvein kiinnitettävistä osista jotka eivät liikoja mitään jäykistele. Hitsaten kiinnitettyjä erilaisia osia ovat takalokasuojat ja C-pilari (sekin on hitsattu suoraan alkuperäisen E30 C-pilarin päälle eli on pelkkä "kehys"). Pistehitsien tiheys on identtinen.

                        Tuuli ja -takalasi ovat liimalaseja jotka kyllä jäykistävät mutta sellaisen asentaminen tavalliseen E30 koriin eteen on hyvin helppoa leventämällä hieman lasin kiinnityspintaa. Taakse joutuu hieman askartelemaan tiivisteen kanssa kun M3 takalasi on erilainen kallistuskulman johdosta eikä käy sellasenaan ja suoraan BMWn hyllystä ei löydy sopivaa tiivistettä liimalasille. M3 takalasissa on listat.
                        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                        Osia myytävänä

                        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                        Comment

                        • Jacek
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 552
                          • Helsinki

                          #72
                          AKE - uutisia

                          Kopioin tämän tuolta M3 /320iS topicista tänne

                          Originally posted by Maza
                          Noniin. Tuli oltua henkilökohtaisesti tänään yhteydessa AKEn tekniseen neuvontaan. Itseasiassa kolmeen eri otteeseenkin..

                          Tiedustelin 3.5 litran (3430cc) moottorin asentamisesta E30 325i (cabriolet). Valitettava tosiasia tällä hetkellä on se, että suurin tilavuus lasketaan 325e:sta eli max. 3366cc. Kiusalliset 64cc jää vajaaksi. Mitään armo rajoja ei tunneta eli muutokset prosenttien puitteissa (teho +20%, tilavuus +25%).

                          Teho verrokiksi sen sijaan todellakin kelpaa 320iS. Siitä ei ole mitään erimielisyyttä. Eli tehoa saa siis olla 192hv +20% = 230hv.

                          Ongelmaksi muodostui ensimmäisellä puhelukerralla se kun mainitsin, että autoni on AVO. Kaveri langan toisessa päässä torjui jyrkästi, että avossa ei voida käyttää 325e ja 320iS:ää, koska on eri korimallia ja se kuulemma nimenomaan ratkaisee. Eli avossa tehokkain ja suuritilavuuksisin malli olisi 325i.

                          Luin sitten lakia hieman, otin luurin käteen ja soitin uudelleen. Luin kaverille laista tämän kohdan:

                          779/1998 5§ 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suurem

                          Tuossahan ei puhuta korimallista MITÄÄN. Hetken neuvoteltuaan kolleegoidensa kanssa myönsi, että AVOssa voidaan käyttää myöskin kovakattoisia vertailuautoina. Pitää vaan pystyä todistamaan katsastajalle, että AVO on samaa mallisarjaa kuin kovakatto eli E30. Ei liene hankala ottaa tuollainen lappu jostain.

                          Huomenna jatkuu taistelu tuo 64cc takia. Kysyn mitkä mahdollisuudet on saada poikkeuslupa tuohon. Luulisi olevan läpihuutojuttu.
                          Helpoin tapa osottaa mallisarjaan kuuluvuus on otta printti ETKn aloitusruudusta. Ensin siitä missä näkyy kaikki E30 mallisarjan alla olevat korimallit ja sitten jokaisen korimallin osalta niin että siitä näkyy kaikki mallit. Sen pitäisi jo riittää aika pitkälle konttorilla ja AKEssakin.

                          AKEn varalle pitää kumminkin varautua järeimmin asein mutta konttorilla tuosta ei pitäisi olla epäselvyyttä tuossa Cabrion osoittamisessa E30 mallisarjaan kuuluvaksi.

                          Laki on paras apuväline kun keskustelee asioista AKEn kanssa. 333i ja M3 E30 rinnastus E30 mallisarjaan on työn alla itselläni. Postaan tietoja kun on faktoja.

                          Suurkiitos Mazalle tehdystä työstä. Taas on pari kiistanalaista asiaa varmistettu.

                          Juuri näin tämän pitäisi toimia eli jaetaan tietoa täällä ja yritetään yhdessä muuttaa asioita parempaan suuntaan. Asiallinen kritiikki kuuluu siihen toki olennaisena osana mutta vähättelevästä ja ylenkatsovasta asenteesta on vain haittaa asiassa joka on kuitenkin kaikkien yhteinen etu.
                          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                          Osia myytävänä

                          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                          Comment

                          • Jacek
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 552
                            • Helsinki

                            #73
                            Korin vahvistuksista

                            Sen verran vielä tuohon asiaan että vahvistukset eivät ratkaise sitä mitä mallisarjaa mikäkin korimalli on. Esim Cabriossa on vahvistuksia joka lähtöön mutta se on siitä huolimatta E30 mallisarjaa.

                            Siinä mielessä on yhdentekevää miten paljon tai vähän vahvistuksia tai muitakaan kori, alustan, tekniikan tai ihan mitä tahansa eroavaisuuksia M3 mallissa on. Ainoa asia mikä merkitsee on se lukeeko tehdas sen E30 mallisarjaan kuuluvaksi vai ei.
                            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                            Osia myytävänä

                            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                            Comment

                            • qwe
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 133
                              • espoo

                              #74
                              ei moderaattori ole mikään ukko-ylijumala, antaa sanan olla vapaa, vastustajat toistaa sitä vanhaa litanjaa ja pian se alkaa kuulostamaan yleiseltä totuudelta kun tarpeeksi toistaa. sama pätee monissa asioissa. moderaattoreilla on vain moderointi oikeus syystä tai toisesta, asiantuntemuksen kanssa sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä, toki ei sitä myöskään poissulje.

                              tässä on nyt kyse siitä että jonkun pitää rikkoa tuo yleinen, vallitseva käsitys.

                              aken kannan ymmärtää myös sitä vasten, että bemu on perinteisesti eräs rakennelluimpia merkkejä ja kun juuri bemun kanssa taistellaan niin taistellaan samalla suurta harrastajakuntaa vastaan, eli estetään rakentelua ja harrastuksen kehittymistä.

                              muistuu mieleen eräs originelli rakkaasta suomenmaasta joka oli saanut pakkomielteen lentokoneen tekemiseen ominpäin. kaveri väsäsi itse lentävän vehkeen jopa potkuria myöten, vallesmanni kävi takavarikoimassa potkurin. eipähän enää lentele.

                              toki sääntöjä pitää olla, mutta jos niillä vedetään raja liian tiukaksi niin sitten tehdään asioita ilman lupia joka tapauksessa. kumpi on parempi?
                              vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                              Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                              Comment

                              • Maza
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 4321
                                • Kannus/Kokkola

                                #75
                                Siinä mielessä on yhdentekevää miten paljon tai vähän vahvistuksia tai muitakaan kori, alustan, tekniikan tai ihan mitä tahansa eroavaisuuksia M3 mallissa on. Ainoa asia mikä merkitsee on se lukeeko tehdas sen E30 mallisarjaan kuuluvaksi vai ei.
                                Totta. Uskoisin, että 333i:n ja M3:n onnistuu liittää mallisarjaan kuuluvaksi, mutta siihen taisteluun pitää olla reilusti raakaa faktaa itse auton valmistajalta eli BMW:ltä. AKEhan ei näitä asioita päätä vaan nimenomaan auton valmistaja. Tarpeeksi uskottavat todistukset niin eipä pitäisi olla mitään epäselvää asiassa.

                                Pelkästään jo tuo cabrion hyväksyminen samaan mallisarjaan kovakattoisen kanssa kertoo jo jotain. Aivan yhtä hyvin voisi sanoa, että ei AVO kuulu samaan mallisarjaan kovakattoisen kanssa kuin voisi sanoa ettei M3 kuulu samaan mallisarjaan "normaalikorisen" E30:n kanssa. AVO kori muistuttaa paljon vähemmän E30 koria kuin M3 kori. Ja tuo AVOn kuuluminenhan jo tuli aiemmin päivällä todistettua.

                                toki sääntöjä pitää olla, mutta jos niillä vedetään raja liian tiukaksi niin sitten tehdään asioita ilman lupia joka tapauksessa. kumpi on parempi?
                                Olet asian ytimessä. Sehän on tosiasia, että näitä autoja rakennetaan.. saatiin ne "laillisesti" leimaan tai ei. Miksei voisi sitten rakentelusäännöksiä "höllätä" sen verran, että voisi rakentaa lain puitteissa. Eli käyttämällä esim. M3 alustan & jarrujen hilppeitä saisi laittaa enemmän tehoa kuin 230hv. Montakohan yli 204hv E30 tällä hetkellä on liikenteessä.. Ei yhtään.. mikäli otteeseen on uskominen. Pahimmassa tapauksessa 500hv härvelissä on 316 jarrut yms.. näinhän se menee.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎