Kirjotin eilen suoraan mitä asiasta ajattelen ja sekä positiiviset että negatiiviset kommentit on tervetulleita. Mun näkemyshän tämä vain asioiden hoitotavasta on ja on paljon mahdollista että mun omassa toimintatavassa tai asenteessa on oikastavaa.
Oikaskaa jos siltä tuntuu - ei siihen kuole
Autoverotusta ja katsastuskäytäntöä jo pitkään ihmetelleenä on hyvä että vihdoin löytyy kaveri joka jaksaa asioista vääntää. Suomalaisten perusluonne kun on valitettavan periksiantavainen.
esim. Kuka maksaisi bensasta yli 7mk/litra jos markat olisivat arkipäivää? Nykyisin turussa saa bensaa sentään 6,50-6.80mk/l mutta eihän sitä kaikki ajattele kun ollaan euroissa.
*Offtopic* =)
Jees, tulipa tarkistettua asia nyt otteesta, KÄYTTÖÖNOTTOPVM: 07.09.1988, eikös tämä nyt sitten ole aika selvä asia?.
Jep. On se. Jos haluat varmistaa selustasi niin olisi hyvä olla taskussa todisteet 15/04 täyttymisestä. AKElta sanoivat konttoreilla olevan tiedon siitä mutta erittäin usein konttorit eivät tiedä sitä mitä niiden pitäisi.
Moottorinvaihdossahan on huvittava tilanne sikäli että jos autoon asennetaan samassa yhteydessä kolmitoimikatti katsotaan 15/04 täyttyvän - vaikkei katti edes toimisi. Rekisteröintikatsastettavaa ajoneuvoa tämä ei taasen koske.
Lainmukaan katin pitäisi olla pois autosta jos haluat vähäpäästöisyyden pois otteesta. Itse olen kumminkin puhumalla saanu sen merkkaamattomaksi joka kerta vaikka katti olikin kiinni.
Ellen ihan väärin muista niin luulen että kaveri AKElla oli Vesa Lampinen. Soita AKElle ja pyydä hänelle. Jos hän ei hoida päästöasioita niin tietää varmasti kuka hoitaa ja osaa ohjata oikealle kaverille.
Sanot vaan että kyse on ennen 1.12.88 käyttöönotetusta tuontiautosta joka on merkitty vähäpäästöiseksi ja haluat nyt sen merkinnän pois.
Originally posted by muggo
Tai tuo 7.9.1988 lukee suomalaisessa otteessa, ja jos auto kerran on valmistettu 1.9.1988 on on tainnut olla vientiä.. Tai sitten katsastustäti on läiskinyt omia lukujaan mutta mitä sillä on väliä koska tämän päivämäärän kanssa ilmeisesti voi ruveta sitten painimaan vähäpäästöisyyttä pois.
Ei tuo ole ollenkaan harvinaista saksalaisissa autoissa. Jos ja kun auto on tilattu niin kyllä se valmistuttuaan usein samantien lähtee tehtaalta diilerille. Onhan välimatka Dingolfingistä vaikka Stuttgartiin hieman lyhyempi kun Helsinkiin
Jos joku haluais ihan kunnolla taistella tuosta päästö hommasta niin EU säännöissä lukee ettei auton pidä täyttää uuden auton päästönormeja ainakaan osassa siirtymäajankohdan päästönormeissa kuin 5.v/120 000km jos oikeini muistan. Olen tämän lukenut lakitekstistä joskus kun piti alkaa vääntämään 91 525i 24.v auton turbotuksen jälkeisestä päästötestistä ja sen tarpeellisuudesta.
Eli toisin sanoen uudetkin autot jotka ylittävät tietyn vuosi/kilometrirajan pitäisi EU lain mukaan mennä muutoskatsastuksella ihan normaalipäästötestillä joka vastaa kyseistä autoa. Kattia tuolla ei voi poistaa, mutta tod.näk vois käyttää tuosta kalliista päästötestistä luikertelemiseksi. Harmi kun hävitin sen linkin tuohon lakipykälään ja tuota lakitekstiä on niin vittumainen ettiä ainakin netistä. Pitäs kävästä kattoo tuolta kirjastosta YO:lta jos ois nuo EU kirjat siellä. Epäilen kyllä kun ei lakimiehiä meiltä valmistu.
Tähän asiaan ei varmasti AKE:lla pitäs olla mitään valittamista. Jos EU lainsäädäntö sanoo et ei tartte enää vastata kun käytönaikasia päästötestejä niin ei ne voi vaatia tekemään tuota uuden auton kallista päästötestiä mikäli ei nuo käytön aikasen auton päästöt ylity. Tämä vaatisi tietysti jonkun taistelemaan sen verran, että tuo lakipykälä AKE:n muutoksia koskevassa osiossa muutettaisiin ja siihen lisätään nuo aikarajat jonka jälkeen riittää normaali katsastuksessa läpipäästy päästötesti.
PS: Tietysti kannattaa ensin selvittää onko Suomella oikeus asettaa oma-alotteisia päätönormeja tuossa asiassa, jos ei ole niin pitäs olla muutettavissa. TÄmähän muuttaa tietysti kaiken siltä osin et turha siitä sitten on alkaa vääntämään jos Suomella on oikeus tuohon päästönormin asettamiseen mikäli se on tiukempi kuin yleisesti EU:maissa koskien ajoneuvon muutoksia...
Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown! -Official BTCF-Sauna Team- -Official BTCF-Jusauksen allasteam- -Team BTCF Top Alcohol- -Team Pimp My Bride- TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm) R.I.P. 1K MOTORSPORTS R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30, 526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Todellakin hyvä ,että joku joka oikeasti tuntuu tajuavan lakiasioista, jaksaa niistä AKE:n kanssa vääntää. Suomessa on muutenki turhan nihilistinen meininki autoharrastajia kohtaan
Jos joku haluais ihan kunnolla taistella tuosta päästö hommasta niin EU säännöissä lukee ettei auton pidä täyttää uuden auton päästönormeja ainakaan osassa siirtymäajankohdan päästönormeissa kuin 5.v/120 000km jos oikeini muistan. Olen tämän lukenut lakitekstistä joskus kun piti alkaa vääntämään 91 525i 24.v auton turbotuksen jälkeisestä päästötestistä ja sen tarpeellisuudesta.
Tuossa varmaan kynnyskysymyksenä on se, että mitkä päästönormit se täyttää sitten viiden vuoden / 120tkm jälkeen. Vaikka kyse ei ole uuden auton päästöistä, voi olla että senkin jälkeiset rajat ovat tiukemmat kuin nuo wanhat ei-vähäpäästöisen ajan rajat.
Noita eu-direktiivejä sunmuuta voi etsiä esim täältä: http://europa.eu.int/eur-lex/en/search/search_lif.html. Esim päästötestien käytännön toteutuksesta on juttua ainakin direktiivissä 91/441/EEC, eli vuosi -91 ja numero 441. Puuduttava ja epäselvä dokumentti ainakin html-muodossa.. Itse päästömääräyksistä en tiedä, kai nekin dokkarit tuolta löytyy.
Tuossa varmaan kynnyskysymyksenä on se, että mitkä päästönormit se täyttää sitten viiden vuoden / 120tkm jälkeen. Vaikka kyse ei ole uuden auton päästöistä, voi olla että senkin jälkeiset rajat ovat tiukemmat kuin nuo wanhat ei-vähäpäästöisen ajan rajat.
Kyse ei ollutkaan siitä että se senkään jälkeen saisi olla ilman kattia, jollain vanhemmalla päästöluokalla tms. vaan nimenomaan tuosta kalliin, direktiivien mukaisen, uutta autoa sen valmistushetkellä koskevan päästötestin vaatimisesta muutoskatsastuksen yhteydessä vanhalle ja käytetylle autolle.
Uusissa OBDII järjestelmän autoissa tuo voikin sitten olla jo ihan toinen juttu...autotehtaat ainakin tulee tykkäämään noista varmasti. Hauskin on Ison Arskan Californian lakiesitys jonka mukaan vanhemmatkin autot pitäisi muuttaa uusia normeja vastavaksi siellä..
Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown! -Official BTCF-Sauna Team- -Official BTCF-Jusauksen allasteam- -Team BTCF Top Alcohol- -Team Pimp My Bride- TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm) R.I.P. 1K MOTORSPORTS R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30, 526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Jees, soitettu ja turistu Kivilaakson Antin kanssa AKE:lta. Tulos oli se että kunhan saan maahantuojalta / jostain muualta laput jotka todistavat sen että tuollainen katti vehjes mistä napattu katti pois vastaa / täyttää 15/04 normit ja vastaa tosiaan suomalaista katitonta kaveriansa niin katin saa nypätä pois.
Eikö se puhunut mitään siitä että niillä on jo nyttenkin tieto että tuo moottori täyttää ilmankin kattia 15/04 ? Niin se viimeksi sanoi
Originally posted by muggo
Myös V8:n asennus olisi ollut mahdollista niin halutessani :wink: Ja kaikkien jotka täyttävät vähintään tuon 15/04 normin
Tarkennapas vähäsen eli puhuitko vain moottorityypistä vai myös iskutilavuuksista kuten M60B40 vrt 333i vai kuinka? Ei kait nyt sentään Varmaankin ole puhe vain puhtaasti päästöjen puolesta mitä sinne saa asentaa eikä teho/iskutilavuusasioista ?
Originally posted by muggo
Alles selekee, tarvii alkaa pommittamaan BMW Suomea
Koeta saada yleispätevä lappu 25 6K 1 moottorin osalta että sellainen täyttää 15/04 katti poistettuna niin sitä lappua voi sen jälkeen käyttää jokainen. Jos ei onnistu niin voin yrittää hankkia sellaisen saksasta. Luulen ettei maahantuoja ole kovin avulias tuossa asiassa mutta älä puhu sanaakaan moottorinvaihdoista tjms, sano vaan että katti hajosi tjms ja että haluat sen pois kun uusi on liian kallis.
Originally posted by muggo
Eli M50 tbo:kaan ei ole enään tuohon mahdottomuus vaikka niin joskus luulin ekan tuomion KONTTORILTA SAATUANI.
Siis edelleenkin oliko puhe tehoista ja vertailuun kelpaavista malleista kuten M3, 320iS tai 333i vai mistä tuo päätelmä tulee ? 8)
Originally posted by muggo
Myös tuo mallisarja != KORIMALLI tulee auttamaan tulevaisuuden prokkiksissa, varsinkin kun AKE sen myönsi
Öh - siis nyt en pysynyt perässä. Mitä ne myönsi siellä ?
Todellakin asia tekstiä Jacekilta tässä ja muissa topiceissa!! En kyllä ymmärrä ihmisten hyökkääväisyyttä kun mies yrittää vaan auttaa... Mutta todellakin Jacek, oot todellinen lisä tähän klubiin!
"Fat chicks are like mopeds, they are fun to ride but you dont want your buddies to catch you riding them"
Totesin että kolmilitranen BMW:n V8 oli tarkoitus laittaa nokan alle, totesi ettei sun sillon tarvi mitään katteja pois ottaa mutta vänkäsin että haluan nimenomaan ne katit pois turbotusta varten :wink:
Ainoa kommentti oli että 'joo mutta sun tarvii sitten ne taas laittaa kiinni kun auto on otettukäyttöön 1.9.1987 tms jälkeen, en nyt muista sanantarkasti
1.9.87 on muistaakseni 15/03 ja 15/04 rajapyykki ja ero on siinä että 15/03 voidaan todeta käytönaikaisella valvonnalla mutta 15/04 taas ei.Moottorinvaihdossa kummikin katsotaan 15/04 täyttyvän mikäli asennetaan kolmitoimikatti. Sitä se varmasti tarkoitti.
Siis edelleenkin oliko puhe tehoista ja vertailuun kelpaavista malleista kuten M3, 320iS tai 333i vai mistä tuo päätelmä tulee ? 8)
Originally posted by muggo
Jaa-a, eipä se mitään siitä puhunut, totesi vain että 'kyllä se onnistuu'
Oliko se tietoinen että kyseisessä moottorissa on 218hv ja että vertaamalla tehoa 325i malliin se ei ole mahdollista 25% rajoissa ?
Originally posted by muggo
Myönsi että käytetty korimalli vertailu ei ole oikea koska vertailu pitäisi tehdä MALLISARJAN SISÄLLÄ.
Noniin. Sitähän minäkin että korimalli on ihan eri asia kun mallisarja ja niinhän se lukee laissakin. Vaan mitäs ne sitten laskee mallisarjaan kuuluvaksi tällä hetkellä ? Tämähän on ku lottokonetta pyörittäs :lol:
Oliko teillä siis mitään puhetta M3 , 320iS tai 333i kuulumisesta tai kuulumattomuudesta samaan mallisarjaan ?
Niin tai näin - tuohan kuullostaa erinomaiselta että siellä herätään oma-alotteisesti korjaamaan virheellistä käytäntöä :palvo: 8)
Todellakin asia tekstiä Jacekilta tässä ja muissa topiceissa!! En kyllä ymmärrä ihmisten hyökkääväisyyttä kun mies yrittää vaan auttaa... Mutta todellakin Jacek, oot todellinen lisä tähän klubiin!
Juurikin näin. Jacek on tehnyt hyvää duunia tämän asian kanssa.
Ja ainahan täällä hyökätään niitä ihmisiä vastaan, jotka uskaltaa olla eri mieltä massan kanssa...
Comment