Originally posted by ka00z
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 Kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by metake View PostOikein: Siinä lukee 80-140
Väärin: Siinä ei lue kg/cm, ainakaan mun mielestä, ja ainakaan selvästi.
Se 80 on jousen halkaisija, mittaa vaikka. Eli tuossa on ilmoitettu mitat jouselle, jossain toisessa kohtaa on todennäköisesti jokin koodi josta voi taulukosta tulkita jäykkyyden.
Jousen pituus vaikuttaa ja ei vaikuta. jousijäykkyys pysyy samana (suunnilleen) koko jouston ajan. Jos taas ajatellaan vakiojousta joka on arviolta 10 cm ylipitkä, niin sitä pitää puristaa 170kg:n voimalla jotta sen saa edes tolppaan paikalleen, eli sillä on esijännitystä (=nostavaa voimaa) tuon edestä jo kun tolppa on irrallaan. Kynäjousiahan ei juurikaan esijännitetä tai esijännitys on hyvin vähäinen. Silti kun auto on normaalisti jousen varassa, niin vakiojousta pitää painaa vain 17kg kun se putoaa taas sentin alemmas, 40 kg:n kynäjousta vastaavasti sen 40 kg.
Olisko sulla mittoja (ulkohalkaisija, langan vahvuus, kierrosten määrä) niistä sun 100 kg:n etujousista niin lasken niiden todellisen kilomäärän?
Edit: En sitten näköjään kuitenkaan malttanut lopettaa
Edit2: Pieni tarkastus KW:n jousen jäykkyyteen: Pääjousi on luokkaa 60-65 kg/cm ja siihen tuo apujousi, niin paketti on jossain 50 kg:n paikkeilla, voi olla vähän yli.
Sinä kun näistä tiedät, osaatko sanoa mitä/miten tulkitaan iskunvaimentimen yhteydessä olevaa Newton arvoa? Tietty voima jolla se liikkuu jonkun matkan tietyssä ajassa.........?
Itsellä e30:ssä edessä 120N jouset ja takana 180N jouset. Jouset mallia originaal, eli progressiiviset.
Iskarina edessä 235/270N ja takana 165/170N
Ennen kuin joku sanoo, että noi on päin persettä.. Niin noi on BMW:n N-ryhmään luokitellut osat e30 M3:seen. Eli luulen että on kohdallaan radalle.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by metake View PostOikein: Siinä lukee 80-140
Väärin: Siinä ei lue kg/cm, ainakaan mun mielestä, ja ainakaan selvästi.
Omissa jousissani vastaavat merkinnät ovat H&R 060-100-120.
Originally posted by metake View PostOlisko sulla mittoja (ulkohalkaisija, langan vahvuus, kierrosten määrä) niistä sun 100 kg:n etujousista niin lasken niiden todellisen kilomäärän?
Luotan siihen mitä H&R valtuutettu jälleenmyyjä Kalle Sarlin on minulle myynyt. Kallella on kumminkin jo 30vuoden kokemus takanaan. Jos olen tilannut häneltä 100kg/cm jouset, niin uskon myös saaneeni sellaiset.
Jousen pituus vaikuttaa jousen kantavuuteen. Juurikin sen takia lyhyet jouset täytyy olla huomattavasti jäykemmät. Esimerkiksi kynäjousi vertailu.
. sisämitta - vapaapituus - jousivakio - blokkivoima
1. 60 - 120 - 50 - 4150
2. 60 - 120 - 100 - 7600
Jos halutaan pidemmällä ja rennommalla jousella yhtä suuri kantavuus kuin jousella 2. niin tällöin pitää valita.
3. 60 - 25 - 45 - 7290
Lopputulos on erilainen jousien 2. ja 3. välillä.
Mutta näissä asioissa on moni koulukuntia ja tapoja tehdä asiat. Itse teen nämä alusta ratkaisut kuten jannmaan. Olen tekemässä omasta E30M3sta koko ajan enemmän ja enemmän radalle kuin kadulle. Alusta ratkaisussa kopion tehtaan tekemiä ratkaisuja. Tehtaalla on ollut aivan erilaiset resurssit ja tietämystaso näistä(kin) asioita ratkoa kuin millään yksityisellä alustapajalla. Ja lisäksi nämä tehtaan tekemät ratkaisut ovat tuottaneet tulosta siinä määrin paljon, että tilastojen mukaan taitaa E30M3 olla vieläkin menestynein umpikattoinen auto, joten tuskin ne valinnat on kovinkaan paljoa pielessä olleet?Last edited by jani; 18-09-2009, 08:46.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by Viirus View PostPyydä kaveria koputtelemaan bensapumpun kanteen ja samalla starttaa, saattaa vielä lähtee pumppu pyörimään jos vika siinä, samallahan voipi mitata tuleeko pumpulle jännitettä. Joka tapauksessa uutta osaa vaan tilalle.W124 voll, markalla pidemmälle
Comment
-
-
Originally posted by ka00z View PostJees, täytyypi kokeilla. Motonetisssa ja KL-varaosassa näyttää pumppu maksavan 150€, mutta kokeilen "tarvikepumpulla" ensin, onko rele mennyt vai koko pumppu.
Eikö helpompi olisi kytkeä releen tilalle sopiva sähköjohdon pätkä varustettuna abikoilla niin, että pumpulle menee virta?F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostEikö helpompi olisi kytkeä releen tilalle sopiva sähköjohdon pätkä varustettuna abikoilla niin, että pumpulle menee virta?
Toisaalta taas myös varaosaliike on aivan vieressä, jos tarvii vaihtaa/palauttaa.W124 voll, markalla pidemmälle
Comment
-
-
e30
mikähän on kun 320 l-jet katoaa kipinä kerran vaihdoin jo tuon 7piuhasen sytytyksen ohjaus modulin..kesti pari viikkoa ja ajosta samuttettua ei enää käynnisty ja kipinä katoaa?eli todenäkösesti taas tuo kyseinen osa rikki mutta mikä sen rikkoo on ihan merkki osa sielä nytten edelisessä luki biltema eli jos jollakin on tietoa asiasta niin apua kaivataan ja kiitosEi mitään kerrottavaa
Comment
-
-
Originally posted by grab_ View Postmikähän on kun 320 l-jet katoaa kipinä kerran vaihdoin jo tuon 7piuhasen sytytyksen ohjaus modulin..kesti pari viikkoa ja ajosta samuttettua ei enää käynnisty ja kipinä katoaa?eli todenäkösesti taas tuo kyseinen osa rikki mutta mikä sen rikkoo on ihan merkki osa sielä nytten edelisessä luki biltema eli jos jollakin on tietoa asiasta niin apua kaivataan ja kiitosMyyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
Originally posted by greivi View PostMistä löytyy M40 moottorilla varustetusta mallista poltto aineen suihkutus ja sytytys boxi ? Ja onkohan paha homma jos luultavasti venttiilit nakuttaa aina välillä esim. tyhjäkäynnillä joskus niin jos laittaa vähä kaasua niin loppuu hetkeksi ?Myyn:
M10/20/52 E30-E36 osia
Comment
-
-
Originally posted by greivi View PostOsaatko sanoa että lähteekö sieltä kierrosluku signaali johtoa ?
M20-koneisessa ilmeisesti pinni numero 6 motronicin puolelta, m40-koneisesta en äkkiä löytänyt tietoa..Last edited by Rikke; 18-09-2009, 20:05.
Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
Nyk. VW Golf '00
Nyk. VW Golf '95
Historiaa:x17 BMW +Muuta
Comment
-
-
Originally posted by Rikke View PostAinakin jos on kierrosluvullinen mittaristo niin mittariston oikeanpuoleisesta liittimessä musta johto.
M20-koneisessa ilmeisesti pinni numero 6 motronicin puolelta, m40-koneisesta en äkkiä löytänyt tietoa..
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostSinä kun näistä tiedät, osaatko sanoa mitä/miten tulkitaan iskunvaimentimen yhteydessä olevaa Newton arvoa? Tietty voima jolla se liikkuu jonkun matkan tietyssä ajassa.........?
Originally posted by jannmann View PostItsellä e30:ssä edessä 120N jouset ja takana 180N jouset. Jouset mallia originaal, eli progressiiviset.
Iskarina edessä 235/270N ja takana 165/170N
Ennen kuin joku sanoo, että noi on päin persettä.. Niin noi on BMW:n N-ryhmään luokitellut osat e30 M3:seen. Eli luulen että on kohdallaan radalle.
Kuten aiemmin mainitsin, niin radalla käytetään E30:ssa jopa 200 kg/cm (tai N/mm) jousia, joten jos autoa haluaa ratakäyttöön rakentaa niin siihenhän nuo on ihan linjassa. Iskareissa nuo arvot on ulosjoustolle ja sisäänjoustolle, ja melkoisen jäykähköt, mutta silti ehkä noille jousille hivenen jopa kuitenkin löysät, etenkin radalle. Mulla on huonosti kokemusta E30:n alustan säädöistä, mutta voorteilla arvot pyörii soralla jossain 240 paikkeilla ja asfaltilla jopa yli 350, siis etupäässä. Jotenkin tuntuu että nuo sun iskarin arvot olis soveliaammat rallikäyttöön, mutta tää on vaan mun mutu.
Nykyään iskareissa säädetään vähintään erikseen hidas ja nopea sisäänjousto ja hidas ja nopea ulosjousto, vanhemmissa säädettiin vain ulosjousto ja sisäänjousto. Päivittämällä iskarit vartavasten säädettyihin bilsteineihin tai öhlinseihin voisi tulla aimo annos ajettavuutta lisää.
Comment
-
Comment