Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Viirus
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 135
    • Finland

    Originally posted by ka00z View Post
    Kysellääs tuollaisesta -90 316:sta vähän.

    Ei saa siis bensaa, vika todennäköisesti ruiskupumpussa tai ruiskupumpun releessä?

    Motonetissä rele n. 60€ ja pumppu 150€. Oliskohan noita saksanmaalla saatavina halvemmalla?

    Ajomäärä tuolla on 240tkm ja ei ole vaihdettu pumppua tietääkseni.

    Ja lisäkysymyksiä tarviiko jakohihnaa vaihdettaessa vaihtaa myös kampiakselin pyörä?
    Tuo hihnasarja näyttäisi olevan m40-koneeseen satasen.
    Pyydä kaveria koputtelemaan bensapumpun kanteen ja samalla starttaa, saattaa vielä lähtee pumppu pyörimään jos vika siinä, samallahan voipi mitata tuleeko pumpulle jännitettä. Joka tapauksessa uutta osaa vaan tilalle.
    Ei oo pemaria enää...

    Comment

    • |jaakko|
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 1542
      • Keski-Suomi



      osa 4 tai 6, muistaakseni 2-napainen. jokatapauksessa meni paskaks irroitettaessa.. onko lämpömittarille menevä anturi? näky olevan KL maksavan 60€ aattelin tarvikemittarin antureineen vetää siihen jos se oli mittarille signaalin antava anturi..

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5857
        • Joccis City

        Originally posted by metake View Post
        Oikein: Siinä lukee 80-140

        Väärin: Siinä ei lue kg/cm, ainakaan mun mielestä, ja ainakaan selvästi.

        Se 80 on jousen halkaisija, mittaa vaikka. Eli tuossa on ilmoitettu mitat jouselle, jossain toisessa kohtaa on todennäköisesti jokin koodi josta voi taulukosta tulkita jäykkyyden.


        Jousen pituus vaikuttaa ja ei vaikuta. jousijäykkyys pysyy samana (suunnilleen) koko jouston ajan. Jos taas ajatellaan vakiojousta joka on arviolta 10 cm ylipitkä, niin sitä pitää puristaa 170kg:n voimalla jotta sen saa edes tolppaan paikalleen, eli sillä on esijännitystä (=nostavaa voimaa) tuon edestä jo kun tolppa on irrallaan. Kynäjousiahan ei juurikaan esijännitetä tai esijännitys on hyvin vähäinen. Silti kun auto on normaalisti jousen varassa, niin vakiojousta pitää painaa vain 17kg kun se putoaa taas sentin alemmas, 40 kg:n kynäjousta vastaavasti sen 40 kg.

        Olisko sulla mittoja (ulkohalkaisija, langan vahvuus, kierrosten määrä) niistä sun 100 kg:n etujousista niin lasken niiden todellisen kilomäärän?


        Edit: En sitten näköjään kuitenkaan malttanut lopettaa

        Edit2: Pieni tarkastus KW:n jousen jäykkyyteen: Pääjousi on luokkaa 60-65 kg/cm ja siihen tuo apujousi, niin paketti on jossain 50 kg:n paikkeilla, voi olla vähän yli.


        Sinä kun näistä tiedät, osaatko sanoa mitä/miten tulkitaan iskunvaimentimen yhteydessä olevaa Newton arvoa? Tietty voima jolla se liikkuu jonkun matkan tietyssä ajassa.........?

        Itsellä e30:ssä edessä 120N jouset ja takana 180N jouset. Jouset mallia originaal, eli progressiiviset.
        Iskarina edessä 235/270N ja takana 165/170N

        Ennen kuin joku sanoo, että noi on päin persettä.. Niin noi on BMW:n N-ryhmään luokitellut osat e30 M3:seen. Eli luulen että on kohdallaan radalle.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5151
          • Kuopio

          Originally posted by metake View Post
          Oikein: Siinä lukee 80-140

          Väärin: Siinä ei lue kg/cm, ainakaan mun mielestä, ja ainakaan selvästi.
          Tuo on 80kg/cm. Kynäjousista ilmoitetaan pituus, jäykkyys ja sisämitta. Eli tässä kuvan jousessa jos olisi ilmoitettu halkaisija, joka olisi sisämitta, niin tällöin mallimerkintä olisi 60-80-140. Mannereurooppa jouset ovat lähes poikkeuksetta 60mm sisämitalla ja ns. brittijouset 57mm.

          Omissa jousissani vastaavat merkinnät ovat H&R 060-100-120.

          Originally posted by metake View Post
          Olisko sulla mittoja (ulkohalkaisija, langan vahvuus, kierrosten määrä) niistä sun 100 kg:n etujousista niin lasken niiden todellisen kilomäärän?
          Valitettavasti en ole kirjannut noita yksiköitä ylös. Jouset saadessani mittasin vain että niiden vapaapituus on 120mm ja ettei 75kg painoisen kaverin alla jousi painu kasaan edes senttimetriä.

          Luotan siihen mitä H&R valtuutettu jälleenmyyjä Kalle Sarlin on minulle myynyt. Kallella on kumminkin jo 30vuoden kokemus takanaan. Jos olen tilannut häneltä 100kg/cm jouset, niin uskon myös saaneeni sellaiset.

          Jousen pituus vaikuttaa jousen kantavuuteen. Juurikin sen takia lyhyet jouset täytyy olla huomattavasti jäykemmät. Esimerkiksi kynäjousi vertailu.

          . sisämitta - vapaapituus - jousivakio - blokkivoima

          1. 60 - 120 - 50 - 4150
          2. 60 - 120 - 100 - 7600

          Jos halutaan pidemmällä ja rennommalla jousella yhtä suuri kantavuus kuin jousella 2. niin tällöin pitää valita.

          3. 60 - 25 - 45 - 7290

          Lopputulos on erilainen jousien 2. ja 3. välillä.


          Mutta näissä asioissa on moni koulukuntia ja tapoja tehdä asiat. Itse teen nämä alusta ratkaisut kuten jannmaan. Olen tekemässä omasta E30M3sta koko ajan enemmän ja enemmän radalle kuin kadulle. Alusta ratkaisussa kopion tehtaan tekemiä ratkaisuja. Tehtaalla on ollut aivan erilaiset resurssit ja tietämystaso näistä(kin) asioita ratkoa kuin millään yksityisellä alustapajalla. Ja lisäksi nämä tehtaan tekemät ratkaisut ovat tuottaneet tulosta siinä määrin paljon, että tilastojen mukaan taitaa E30M3 olla vieläkin menestynein umpikattoinen auto, joten tuskin ne valinnat on kovinkaan paljoa pielessä olleet?
          Last edited by jani; 18-09-2009, 08:46.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • ka00z
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1805
            • Varsinais-Suomi

            Originally posted by Viirus View Post
            Pyydä kaveria koputtelemaan bensapumpun kanteen ja samalla starttaa, saattaa vielä lähtee pumppu pyörimään jos vika siinä, samallahan voipi mitata tuleeko pumpulle jännitettä. Joka tapauksessa uutta osaa vaan tilalle.
            Jees, täytyypi kokeilla. Motonetisssa ja KL-varaosassa näyttää pumppu maksavan 150€, mutta kokeilen "tarvikepumpulla" ensin, onko rele mennyt vai koko pumppu.
            W124 voll, markalla pidemmälle

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5151
              • Kuopio

              Originally posted by ka00z View Post
              Jees, täytyypi kokeilla. Motonetisssa ja KL-varaosassa näyttää pumppu maksavan 150€, mutta kokeilen "tarvikepumpulla" ensin, onko rele mennyt vai koko pumppu.

              Eikö helpompi olisi kytkeä releen tilalle sopiva sähköjohdon pätkä varustettuna abikoilla niin, että pumpulle menee virta?
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • ka00z
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1805
                • Varsinais-Suomi

                Originally posted by jani View Post
                Eikö helpompi olisi kytkeä releen tilalle sopiva sähköjohdon pätkä varustettuna abikoilla niin, että pumpulle menee virta?
                Todennäköisesti, eipä tullut mulle mieleen.
                Toisaalta taas myös varaosaliike on aivan vieressä, jos tarvii vaihtaa/palauttaa.
                W124 voll, markalla pidemmälle

                Comment

                • grab_
                  BTCF Member
                  • Aug 2009
                  • 2839
                  • Uusimaa

                  e30

                  mikähän on kun 320 l-jet katoaa kipinä kerran vaihdoin jo tuon 7piuhasen sytytyksen ohjaus modulin..kesti pari viikkoa ja ajosta samuttettua ei enää käynnisty ja kipinä katoaa?eli todenäkösesti taas tuo kyseinen osa rikki mutta mikä sen rikkoo on ihan merkki osa sielä nytten edelisessä luki biltema eli jos jollakin on tietoa asiasta niin apua kaivataan ja kiitos
                  Ei mitään kerrottavaa

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    Originally posted by grab_ View Post
                    mikähän on kun 320 l-jet katoaa kipinä kerran vaihdoin jo tuon 7piuhasen sytytyksen ohjaus modulin..kesti pari viikkoa ja ajosta samuttettua ei enää käynnisty ja kipinä katoaa?eli todenäkösesti taas tuo kyseinen osa rikki mutta mikä sen rikkoo on ihan merkki osa sielä nytten edelisessä luki biltema eli jos jollakin on tietoa asiasta niin apua kaivataan ja kiitos
                    Onko alkuperäinen puola? Et sattunu kokeilemaan oliko se sytkä boksi kuuma kun pimeni?
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • greivi
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2009
                      • 173
                      • Laihia

                      Mistä löytyy M40 moottorilla varustetusta mallista poltto aineen suihkutus ja sytytys boxi ? Ja onkohan paha homma jos luultavasti venttiilit nakuttaa aina välillä esim. tyhjäkäynnillä joskus niin jos laittaa vähä kaasua niin loppuu hetkeksi ?

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        Originally posted by greivi View Post
                        Mistä löytyy M40 moottorilla varustetusta mallista poltto aineen suihkutus ja sytytys boxi ? Ja onkohan paha homma jos luultavasti venttiilit nakuttaa aina välillä esim. tyhjäkäynnillä joskus niin jos laittaa vähä kaasua niin loppuu hetkeksi ?
                        Hanskalokeron "katosta", mustan suojamuovin yläpuolelta. Hydrauliset nostajat naputtaa varmaan enemmän tai vähemmän lähes kaikissa m40, ei sinänsä vaaralllista.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • greivi
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 173
                          • Laihia

                          Originally posted by JJT View Post
                          Hanskalokeron "katosta", mustan suojamuovin yläpuolelta. Hydrauliset nostajat naputtaa varmaan enemmän tai vähemmän lähes kaikissa m40, ei sinänsä vaaralllista.
                          Osaatko sanoa että lähteekö sieltä kierrosluku signaali johtoa ?

                          Comment

                          • Rikke
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 579
                            • Paimio

                            Originally posted by greivi View Post
                            Osaatko sanoa että lähteekö sieltä kierrosluku signaali johtoa ?
                            Ainakin jos on kierrosluvullinen mittaristo niin mittariston oikeanpuoleisesta liittimessä musta johto.
                            M20-koneisessa ilmeisesti pinni numero 6 motronicin puolelta, m40-koneisesta en äkkiä löytänyt tietoa..
                            Last edited by Rikke; 18-09-2009, 20:05.

                            Nyk. E46 320i '99 -Teini-iän uudelleenelämislaite-
                            Nyk. VW Golf '00
                            Nyk. VW Golf '95
                            Historiaa:x17 BMW +Muuta

                            Comment

                            • greivi
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2009
                              • 173
                              • Laihia

                              Originally posted by Rikke View Post
                              Ainakin jos on kierrosluvullinen mittaristo niin mittariston oikeanpuoleisesta liittimessä musta johto.
                              M20-koneisessa ilmeisesti pinni numero 6 motronicin puolelta, m40-koneisesta en äkkiä löytänyt tietoa..
                              eipä oo kierrosluvullinen mittaristo. siksi tarviski tietää että mistä sais signaalin. Mittari ei puolan navasta suostu näyttämään..

                              Comment

                              • metake
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2008
                                • 331
                                • Janakkala

                                Originally posted by jannmann View Post
                                Sinä kun näistä tiedät, osaatko sanoa mitä/miten tulkitaan iskunvaimentimen yhteydessä olevaa Newton arvoa? Tietty voima jolla se liikkuu jonkun matkan tietyssä ajassa.........?
                                En ole koskaan iskunvaimentimessa perehtynyt, että mitä tuo arvo tarkoittaa, olen vain pitänyt sitä eräänlaisena "vertailuarvona" itselleni, että tietää suunnilleen paljonko on paljon. Kysynpäs asian varsinaiselta asiantuntijalta kun käyn Kittelällä seuraavan kerran.


                                Originally posted by jannmann View Post
                                Itsellä e30:ssä edessä 120N jouset ja takana 180N jouset. Jouset mallia originaal, eli progressiiviset.
                                Iskarina edessä 235/270N ja takana 165/170N

                                Ennen kuin joku sanoo, että noi on päin persettä.. Niin noi on BMW:n N-ryhmään luokitellut osat e30 M3:seen. Eli luulen että on kohdallaan radalle.
                                Aika jäykähköt jouset En toki epäile etteikö ne sitä olisi, kuten en epäile Janin 100:n jousiakaan, kovin mukavat nuo ei kyllä enää voi olla

                                Kuten aiemmin mainitsin, niin radalla käytetään E30:ssa jopa 200 kg/cm (tai N/mm) jousia, joten jos autoa haluaa ratakäyttöön rakentaa niin siihenhän nuo on ihan linjassa. Iskareissa nuo arvot on ulosjoustolle ja sisäänjoustolle, ja melkoisen jäykähköt, mutta silti ehkä noille jousille hivenen jopa kuitenkin löysät, etenkin radalle. Mulla on huonosti kokemusta E30:n alustan säädöistä, mutta voorteilla arvot pyörii soralla jossain 240 paikkeilla ja asfaltilla jopa yli 350, siis etupäässä. Jotenkin tuntuu että nuo sun iskarin arvot olis soveliaammat rallikäyttöön, mutta tää on vaan mun mutu.

                                Nykyään iskareissa säädetään vähintään erikseen hidas ja nopea sisäänjousto ja hidas ja nopea ulosjousto, vanhemmissa säädettiin vain ulosjousto ja sisäänjousto. Päivittämällä iskarit vartavasten säädettyihin bilsteineihin tai öhlinseihin voisi tulla aimo annos ajettavuutta lisää.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎