Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw 320i
    Newbiemmer
    • Mar 2004
    • 17
    • Kristiinankaupunki

    E30 kysymyksiä ja vastauksia II

    Mikä on pulttien jako eli 4x100 tai 4x114,4 j.ne Bmw 320i vm. -86?
  • Juhanik
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 531
    • Oulu

    #2
    4*100
    -Raha ei tuo kateutta, kateus pitää ansaita...-

    Bmw E36 328 ///M-sport Cabrio http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=156450

    http://www.jk-import.net

    -Member of BTCF-Sauna Team-

    Vikakoodin lukua Oulussa

    Comment

    • mc_robsa
      Newbiemmer
      • May 2010
      • 9
      • Jyväskylä

      #3
      E30 kysymyksiä ja vastauksia II

      E30 -89 Jarrunesteet pihalla

      Elikkäs, ajelin kotia äsken veljen luota kotia kohti ja kiihdytin normaalia rivakammin ja jarruttaen hitusen kovempaa kuin tavallisesti. Noh jarrutuksessa huomasin että poljinhan "petti" ja alkoi painua pohjaan saakka. Ajoin pihaan eikä poljin ollut ennallaan ja aloin pumppailla toivoen että korjaantuisi. Auto sammuksiin ja konttailemaan auton vierelle, taskulampun valolla huomasin lammikon taka-akselin alla, eli bensatankin takana akselin yläpuolella vuotanut tyhjiin. Tässä yrittänyt etsiä tietoa että onko jarrupääsylinteri vaiko työsylinteri pettänyt. Paljonko maksaa uusi, onko iso homma vaihtaa koska työkalu- ja kokemuksenpuute suuri. Paljonko tulisi maksamaan jos veisi pajalle? Samalla varmaan kannattaa myös vaihtaa jarruletkutkin.
      Hieman sekava on teksti, mutta toivottavasti saatte selkoa kirjotuksistani.

      Ja kyseessä siis 316i m40 padalla...
      Last edited by mc_robsa; 12-05-2011, 00:39. Reason: tyhmä kun olen....

      Comment

      • siksta
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 675
        • Orimattila

        #4
        Originally posted by mc_robsa View Post
        E30 -89 Jarrunesteet pihalla

        Elikkäs, ajelin kotia äsken veljen luota kotia kohti ja kiihdytin normaalia rivakammin ja jarruttaen hitusen kovempaa kuin tavallisesti. Noh jarrutuksessa huomasin että poljinhan "petti" ja alkoi painua pohjaan saakka. Ajoin pihaan eikä poljin ollut ennallaan ja aloin pumppailla toivoen että korjaantuisi. Auto sammuksiin ja konttailemaan auton vierelle, taskulampun valolla huomasin lammikon taka-akselin alla, eli bensatankin takana akselin yläpuolella vuotanut tyhjiin. Tässä yrittänyt etsiä tietoa että onko jarrupääsylinteri vaiko työsylinteri pettänyt. Paljonko maksaa uusi, onko iso homma vaihtaa koska työkalu- ja kokemuksenpuute suuri. Paljonko tulisi maksamaan jos veisi pajalle? Samalla varmaan kannattaa myös vaihtaa jarruletkutkin.
        Hieman sekava on teksti, mutta toivottavasti saatte selkoa kirjotuksistani.

        Ja kyseessä siis 316i m40 padalla...
        Ööh.. Jarrusylinterit on konehuoneessa ja tankin takaa vuotaa?

        http://www.realoem.com/bmw/showparts...51&hg=34&fg=15

        Veikkaisin, että linkin kuvassa osa nro. 3:n joku lähtevistä putkista lauennut.
        Tuo osa kolme on jakoblokki, joka jakaa nesteen vasemmalle ja oikealle puolelle.
        On erittäin vittumaisessa paikassa tankin ja perän välissä kardaanin yläpuolella.
        Näkyy kyllä kun menee lampun kanssa tutkimaan.

        Jos purat tuon, niin kannattaa samalla kertaa vaihtaa kaikki takajarruille lähtevät
        putket ja letkut. Selvii varmaan n. 60 eurolla.
        F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

        Comment

        • Taky
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 562
          • Ola

          #5
          Originally posted by siksta View Post
          On erittäin vittumaisessa paikassa tankin ja perän välissä kardaanin yläpuolella.
          Näin varmaakin on apurungon ja korin välinen letku.
          Ja kuten mainitsit niin TODELLA kämäinen paikka, päivä meni vaihtaessa...

          Homma helpottaa, jos ei halua purkaa letkun ympäristöä kokonaan pois niin "lambdahylsy" jonka sivu on avattu...



          ... sillä pääsee käsiksi letkun liitokseen takaapäin ja pitkällä 11mm kiinnolla tankin ja apurungon välistä putken mutteriin.

          Ko hylsyä ei saa mistää valmiina, tiedossa ainakaan ei ole, mutta pitkästä 14mm hylsystä rälläköimällä saa sen tehtyä.
          Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
          Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

          Comment

          • siksta
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 675
            • Orimattila

            #6
            Originally posted by Taky View Post
            Näin varmaakin on apurungon ja korin välinen letku.
            Ja kuten mainitsit niin TODELLA kämäinen paikka, päivä meni vaihtaessa...

            Homma helpottaa, jos ei halua purkaa letkun ympäristöä kokonaan pois niin "lambdahylsy" jonka sivu on avattu...



            ... sillä pääsee käsiksi letkun liitokseen takaapäin ja pitkällä 11mm kiinnolla tankin ja apurungon välistä putken mutteriin.

            Ko hylsyä ei saa mistää valmiina, tiedossa ainakaan ei ole, mutta pitkästä 14mm hylsystä rälläköimällä saa sen tehtyä.
            Itellä oli myös vaan yksi putki halki, mutta vaihdoin kaikki, kun oli helpompi
            kasailla uusilla osilla, kuin vanhoilla ruosteisilla.

            Taky, paikkakuntana Ola = ?
            F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

            Comment

            • Taky
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2010
              • 562
              • Ola

              #7
              Originally posted by siksta View Post
              Itellä oli myös vaan yksi putki halki, mutta vaihdoin kaikki, kun oli helpompi
              kasailla uusilla osilla, kuin vanhoilla ruosteisilla.
              Uusia on todellakin mukavampi käpistellä, ja kun vaihtelin muutekin jarrut niin luonnollinen kohta myös letkut, kas kun niillä ikää parikymmentä vuotta jo.
              Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
              Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

              Comment

              • peltoelvis69
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 96
                • Hamina

                #8
                Visainen vaihteisto/perä onkelma

                Eli oiskohan kellään kanssaharrastajalla tietoa näistä e30 peristä/vaihelaatikoista tietoa? Eli pitäs varmarin välityksiä saaha muutettua polttoaine taloudellisempaan suuntaan. Eli onko pensa/tiissel koneisen välityssuhde ero tehty vaihelaatikossa vai perässä? Itellä tuo 325 pensa nuissa matkanopeuksissa huutaa niinku sika vatukossa (110km/h ja 3200rpm) ja polttoaineen kulutus on myös sen mukainen.
                E39 530dA touring M-sport ’02
                E39 530iA touring ’01

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16400
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by peltoelvis69 View Post
                  Eli oiskohan kellään kanssaharrastajalla tietoa näistä e30 peristä/vaihelaatikoista tietoa? Eli pitäs varmarin välityksiä saaha muutettua polttoaine taloudellisempaan suuntaan. Eli onko pensa/tiissel koneisen välityssuhde ero tehty vaihelaatikossa vai perässä? Itellä tuo 325 pensa nuissa matkanopeuksissa huutaa niinku sika vatukossa (110km/h ja 3200rpm) ja polttoaineen kulutus on myös sen mukainen.
                  Oletus: renkaat 205/55-15, perä 4.45, viitosvaihde 0.81. Kierrokset 3215 kun todellista nopeutta on 102 eli mittarissa 110.
                  Arvailu seis, mikä rengaskoko ? Tosin ei paljon vaikuta asiaan, tiheä perä autossa on kuitenkin mutta farkun vakio on 3.91: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ar_axle_drive/

                  Comment

                  • peltoelvis69
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2010
                    • 96
                    • Hamina

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Oletus: renkaat 205/55-15, perä 4.45, viitosvaihde 0.81. Kierrokset 3215 kun todellista nopeutta on 102 eli mittarissa 110.
                    Arvailu seis, mikä rengaskoko ? Tosin ei paljon vaikuta asiaan, tiheä perä autossa on kuitenkin mutta farkun vakio on 3.91: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ar_axle_drive/
                    Eli rengaskoko on on melkolailla vakio 175/70R14. Ja kierrokset/vauhti suhde juuri kuten kirjottelit. Liekkö se nokivasaran perä harvempi? Jos sais nuo matkavauhti kierrokset jonnekki esim.2500rpm tienoille ni ois hyvä.
                    E39 530dA touring M-sport ’02
                    E39 530iA touring ’01

                    Comment

                    • Hemu__
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 972
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Löytyykö jostakin elektroniikka liikkeestä uusia mittariston akkuja tuohon e30:n? Nuo vanhat on vartan 500 RST, eli löytyykö noilla tiedoilla samallainen tai vastaava korvaava akku vanhan tilalle?

                      Comment

                      • Axum
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 4416
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Hemu__ View Post
                        Löytyykö jostakin elektroniikka liikkeestä uusia mittariston akkuja tuohon e30:n? Nuo vanhat on vartan 500 RST, eli löytyykö noilla tiedoilla samallainen tai vastaava korvaava akku vanhan tilalle?
                        kyllä.
                        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                        - E39 528ia
                        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                        Puretaan 520ia -97
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                        Comment

                        • Samee
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 888
                          • Valkeakoski

                          #13
                          Originally posted by Hemu__ View Post
                          Löytyykö jostakin elektroniikka liikkeestä uusia mittariston akkuja tuohon e30:n? Nuo vanhat on vartan 500 RST, eli löytyykö noilla tiedoilla samallainen tai vastaava korvaava akku vanhan tilalle?
                          Kyllähän niihin uusia akkuja saa. Esimerkiksi täältä Tamperelaisesta paristoliikkeestä olen moneen e30:piini niitä noutanut. Taitavat myydä postimyyntinäkin.
                          E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
                          E30 316 4d '89
                          E36 M3 Coupe '93
                          F30 318d '13

                          Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16400
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by peltoelvis69 View Post
                            Eli rengaskoko on on melkolailla vakio 175/70R14. Ja kierrokset/vauhti suhde juuri kuten kirjottelit. Liekkö se nokivasaran perä harvempi? Jos sais nuo matkavauhti kierrokset jonnekki esim.2500rpm tienoille ni ois hyvä.
                            3.25 perällä 2500 rpm -> 108 km/h todellista nopeutta.

                            Comment

                            • Taky
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 562
                              • Ola

                              #15
                              [QUOTE=Samee;2370590]...olen moneen e30:piini niitä noutanut.[QUOTE]

                              Onhan noita NiCd-akkuja tarjolla, mutta tätä nykyä myynnissä olevat huomattavasti isommalla varauskapasiteetilla, sillä ei lie merkitystä?
                              Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                              Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎