Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • touny
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 23
    • Lapua

    e30 iskarit

    Moro.

    Täällä näyttääkin olevan paljon juttua noista tolpista, jousista ja iskareista. Itellä pitäs e30 316i faceliftiin uusia ainaki iskarit ja jouset.

    Onko totta, että kun tilaa e30 etuiskarit saa tosiaan pelkät iskarit eikä koko tolppaa? tai siis sitä alaosaa missä on se alempi jousilautanen ja mikä tulee napaan kiinni?

    Ainaki Schmiedmannin kuvissa siltä vaikuttais? Ainaki e36 malliin ostaessani etuiskareita on aina tullut koko tolppa.

    Jos niin on, niin onko se paha homma vaihtaa ne iskarit siihen tolppaan? Mahtaa olla tiukassa?

    Auttakee tietämätöntä. Ja jos on jotain muuta kommervenkkiä tuon alustanvaihdon kanssa niin kertokaa ihmeessä. Kiitoos.

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8090
      • Willähde

      Pelkkä iskari tulee. Se tulee siihen tolpan sisälle ja tämä kuva selittää enemmän kuin paljon.


      Eli numero 6 (iso mutteri) pitää iskaria kiinni tuolla tolpan sisällä. Se voi olla vähän tiukassa mutta itsellä lähti kuumentamalla ja isoilla putkitongilla+huijausjatkolla.

      Tolpat pöyälle ja irrottelemaa
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • jepe-
        BTCF Member
        • Feb 2008
        • 711
        • Kotka

        Tai jos uusien iskarien mukana tulee nuo isot mutterit niin vanha lähtee helposti rälläkällä varovasti viistoon leikkaamalla.
        Alpina B10 3.3 Touring
        Ex. 5xE30, 4xE34 1xE39

        Comment

        • Eepo
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 5388
          • Tampere

          Originally posted by jepe- View Post
          Tai jos uusien iskarien mukana tulee nuo isot mutterit niin vanha lähtee helposti rälläkällä varovasti viistoon leikkaamalla.
          En kyllä missään nimessä suosittele mitään rälläköintiä noihin muttereihin, yksi lipsahdus kierreosaan ja se oli siinä.
          jos tuntuu että mutteri on tiukassa niin lämpöä reilusti mutteriin ja hiljalleen putkipihdeillä tms nitkutellen irti.
          -Harley Davidson Sportster - 89-
          -Harley Davidson softail -89-
          -Suzuki PV50 -86-

          Comment

          • jepe-
            BTCF Member
            • Feb 2008
            • 711
            • Kotka

            Originally posted by Eepo View Post
            En kyllä missään nimessä suosittele mitään rälläköintiä noihin muttereihin, yksi lipsahdus kierreosaan ja se oli siinä.
            jos tuntuu että mutteri on tiukassa niin lämpöä reilusti mutteriin ja hiljalleen putkipihdeillä tms nitkutellen irti.
            No juu siinä tietysti on oma riskinsä mut kyllä mie ainakin ne niin sain irti. Ja uudet meni hyvin paikalleen.
            Alpina B10 3.3 Touring
            Ex. 5xE30, 4xE34 1xE39

            Comment

            • |auri
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 198
              • Helsinki

              Mulla on nyt toi hammastanko irti ja stefat vaihdettu. Onko sen takaisin laittoon jotain kikkakolmosta, että saa ratin suoraksi?

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16360
                • Asikkala

                Originally posted by |auri View Post
                Mulla on nyt toi hammastanko irti ja stefat vaihdettu. Onko sen takaisin laittoon jotain kikkakolmosta, että saa ratin suoraksi?
                Keskitä hammastanko, laita ratti suoraan ja vie suuntaukseen.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16360
                  • Asikkala

                  Originally posted by touny View Post
                  Ainaki e36 malliin ostaessani etuiskareita on aina tullut koko tolppa.
                  Eri korimalli, eri systeemi.

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    Originally posted by |auri View Post
                    Mulla on nyt toi hammastanko irti ja stefat vaihdettu. Onko sen takaisin laittoon jotain kikkakolmosta, että saa ratin suoraksi?
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Keskitä hammastanko, laita ratti suoraan ja vie suuntaukseen.
                    Hyvä pointti. Ratti kiinni nimenomaan niin , että se on vaaterissa silloin kun hammastanko on keskitettynä. Missä tahansa muussa asennossa, niin se etupää on vituillaan ohjauskulmien säädön jälkeen.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • MelaJii
                      BTCF Member
                      • Jan 2011
                      • 115
                      • Porvoo, Finland

                      Saakos jostain sigun nelivetoseen autoon säädettävää alustasarjaa?
                      Tai edes jonkinlaista alusta sarjaa kun tarvis hitusen vaan saaha ales päin.
                      Edit. Lisätääs vielä samaan että onko iso savotta tuo vetareiden suojakumien vaihto?
                      Last edited by MelaJii; 16-08-2011, 17:25.
                      BMW E30 316 M10

                      Comment

                      • aae30
                        BTCF Member
                        • May 2010
                        • 2686
                        • .fi

                        Originally posted by janituz View Post
                        mitä eroa m10 alakerralla kaasari vert. ruisku?
                        Männät.
                        Sorry I'm Not Sorry
                        E34 540iA 93 sedan
                        E34 540iA 93 sedan
                        E39 530iA 00 touring

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by touny View Post
                          Moro.

                          Täällä näyttääkin olevan paljon juttua noista tolpista, jousista ja iskareista. Itellä pitäs e30 316i faceliftiin uusia ainaki iskarit ja jouset.

                          Onko totta, että kun tilaa e30 etuiskarit saa tosiaan pelkät iskarit eikä koko tolppaa? tai siis sitä alaosaa missä on se alempi jousilautanen ja mikä tulee napaan kiinni?

                          Ainaki Schmiedmannin kuvissa siltä vaikuttais? Ainaki e36 malliin ostaessani etuiskareita on aina tullut koko tolppa.

                          Jos niin on, niin onko se paha homma vaihtaa ne iskarit siihen tolppaan? Mahtaa olla tiukassa?

                          Auttakee tietämätöntä. Ja jos on jotain muuta kommervenkkiä tuon alustanvaihdon kanssa niin kertokaa ihmeessä. Kiitoos.
                          Kolmenkuuen ajoneuvossa toi alajousilautasen sisältävä iskari tulee ruuveilla kiinni olka-akseliin. E30ssä taas joustintuki ja olka-akseli on samaa kappaletta , pelkkä iskarin "panos" vaihdetaan sinne.
                          Originally posted by janituz View Post
                          ehkä tyhmä kysymys mutta, mitä eroa m10 alakerralla kaasari vert. ruisku? Vai onko samaa kalua kaikki?
                          Kysymys käsittää varmaan vain M10B18V ja M10B18L moottorit (kun moontaa muutakin alakertaa löytyy M10 ruisku/kaasari-rajauksella).

                          Taisi olla niin että männän patti on korkeampi ja / tai männän puristuskorkeus eri. Nämä erot on "nollapilkkujotain" milliä eli osat toimii ristiin. Ruiskussa on ujosti korkeampi puristussuhde tämän eron ansiosta. Jos sulla on vara valita kahdesta niin käytä sitä alakertaa joka on paremmassa kunnossa, ero on mitätön.

                          -Jarno
                          Last edited by petrolhead; 16-08-2011, 16:55.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • MaxSound
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2009
                            • 255
                            • Kajaani

                            Mikähän liitin tämä on?



                            Löytyi -87 E30:n takakontin vasemmasta laidasta verhoilun takaa. Pelkkä liitin, ei mitään boxia tms :think

                            Liittimessä on numerosarja 1 719 578 0.


                            Tuo on ollut uutena automaatti ja on jälkeenpäin muutettu manuaaliksi, missähän noissa on alunperin automaagin ohjainboksi vai onko semmoista ollenkaan
                            E39 525DA Touring -01, 540tkm

                            Comment

                            • |auri
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2010
                              • 198
                              • Helsinki

                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Hyvä pointti. Ratti kiinni nimenomaan niin , että se on vaaterissa silloin kun hammastanko on keskitettynä. Missä tahansa muussa asennossa, niin se etupää on vituillaan ohjauskulmien säädön jälkeen.
                              Kiitos, sinnehän se sujahti ja vaikuttais olevan ainakin ääriasentojen perusteella suht suorassa. On kyllä perseestä tehä hommia tossa katoksessa auto pukkien päällä kun tottunut tekemään nosturin kanssa kaikki hommat.

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6693
                                • .......

                                Originally posted by MaxSound View Post
                                Mikähän liitin tämä on?



                                Löytyi -87 E30:n takakontin vasemmasta laidasta verhoilun takaa. Pelkkä liitin, ei mitään boxia tms :think

                                Liittimessä on numerosarja 1 719 578 0.


                                Tuo on ollut uutena automaatti ja on jälkeenpäin muutettu manuaaliksi, missähän noissa on alunperin automaagin ohjainboksi vai onko semmoista ollenkaan
                                Näyttää kyllä kovasti pierburgin ohjainlaitteen liittimeltä, meneekö nuo johdot minnepäin?
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎