Originally posted by _ville
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		E36 kysymyksiä ja vastauksia XII
				
					Collapse
				
			
		
	This topic is closed.
				
				
				
				
				X
X
- 
	
	
	
	
 Prikkoja ei näkynyt, yläpää vakio. Tuo pultti täytyy viä kattoo. Voiko tuo iskaritornien "turpoaminen" aiheuttaa noin suurta heittoa camberiin. Eli ilmiö mitä korjataan tai estetään iskarin ja korin väliin tulevilla vahvikkeilla.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Onko tolpan yläpäät vakiot ? Rikkaviritys tolpan alapään alemmissa pulteissa tai ylempi pultti vaihdettu ohuempaan tai reikä kairattu soikeaksi/isommaksi ? Pyörät pois ja tutkimaan.Originally posted by _ville View PostSedanissa edessä reilusti camberia. Mitatut arvot 1° 30' ja 1° 50'. Kyseessä vakio alusta. Nivelet kokeiltu ravistimella, ei väljää. Missä vika? Joku olisi varmaan tällaisista lukemista tyytyväinen 
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Sieltähän se vika löytyi, kiitoksia!Originally posted by Jesse93 View PostVahva veikkaus sille menee joo liitin imusarjan alle menee joo liitin imusarjan alle
 
 Oli edellinen omistaja sit maadottanu sen piuhan mutterin alle   
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Sedanissa edessä reilusti camberia. Mitatut arvot 1° 30' ja 1° 50'. Kyseessä vakio alusta. Nivelet kokeiltu ravistimella, ei väljää. Missä vika? Joku olisi varmaan tällaisista lukemista tyytyväinen  
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Näköjään on juuri tuossa koneen edessä ko anturi. Menee ilmeisesti anturin liitin samaan paikkaan imusarjan alle tuon nokka anturin kanssa?Originally posted by naukkis View PostNo jos kampianturia ja sen tunnistinkehää ei näy hihnapyörän takana niin anturi on lohkon takapäässä.
 
 Nyt alko myös ne startti ongelmat joten eiköhän se vika aika satavarmasti tuossa anturissa ole  
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Niin justiinsaOriginally posted by naukkis View PostNo jos kampianturia ja sen tunnistinkehää ei näy hihnapyörän takana niin anturi on lohkon takapäässä.
 
 Anturi on sama kuin M52TU:ssa ja M54:ssä ja piuhasarja maksaa jotain parikymppiä. Vaihtohan on ihan persehomma kun se anturi on imusarjan alla lohkon kupeessa, BMW:n ohjeen mukaan imusarjaa ei tarvii irroittaa vaihtoon mutta itse purin sen pois tieltä tuon vaihdossa ihan suosiolla. eihän se ollutkaan kun viikko sitten irti se imusarja. Mutta pitää tutkia kunhan kerkiää eihän se ollutkaan kun viikko sitten irti se imusarja. Mutta pitää tutkia kunhan kerkiää vikakoodit olis hyvä saada luettua tosta vikakoodit olis hyvä saada luettua tosta
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 No jos kampianturia ja sen tunnistinkehää ei näy hihnapyörän takana niin anturi on lohkon takapäässä.Originally posted by DirtyDiesel View PostSiis joo kun ajossa nykäsee pari kertaa, niin kierrokset ja kulutusmittari tipahtaa nolliin ja palaa aikalailla samantien takaisin normaaliin. Tosin tuo nykiminen ja tehottomuus ei yleensä tule samaan aikaan.
 Kampianturin sijainnista ei mitään tietoa missä se sijaitsee onko mitään tietoa mitä ko muutossarja kustantaa ja millanen on vaihtaa? onko mitään tietoa mitä ko muutossarja kustantaa ja millanen on vaihtaa?
 
 Anturi on sama kuin M52TU:ssa ja M54:ssä ja piuhasarja maksaa jotain parikymppiä. Vaihtohan on ihan persehomma kun se anturi on imusarjan alla lohkon kupeessa, BMW:n ohjeen mukaan imusarjaa ei tarvii irroittaa vaihtoon mutta itse purin sen pois tieltä tuon vaihdossa ihan suosiolla.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Siis joo kun ajossa nykäsee pari kertaa, niin kierrokset ja kulutusmittari tipahtaa nolliin ja palaa aikalailla samantien takaisin normaaliin. Tosin tuo nykiminen ja tehottomuus ei yleensä tule samaan aikaan.Originally posted by naukkis View PostKampianturi, jenkakello kun nykäsee niin ecu vaihtaa vikamoodiin ja hylkää koko kampianturin, tehot laskee kun mm. vanos tipahtaa samalla pois pelistä.
 
 -98 lienee jo kampianturi moottorin takapäässä? Siihen on saatavilla tehtaan muutossarja, eli kampianturi vaihdetaan 5V mallista 12V malliin ja käyttöjännite ryöstetään piuhasarjalla vanoksen solenoidilta, 5V antureita on ihan turha vaihdella uusiin kun ongelma on toteutuksessa, maissa joissa päästöjä valvotaan käytettyjen autojen osalta hyvin tuo muutos tehtiin tehtaan takaisinkutsukampanjana kun ei tuo alkuperäinen toteutus täyttänyt päästölaitteiden luotettavuusvaatimuksia.
 
 Ja diagnoosin luotettavuus jenkakellosta katsottuna on noin 100%, eli jos jenkakellossa kierrokset tipahtaa käyntihäiriön yhteydessä vaihde päällä eli eritahtiin moottorin kierrosten mukaan ei tarvii ettiä muuta vikaa. Nokka-anturia käytetään ecun kierroslukutietoihin vain jos kampianturi ei toimi. Muutenkin nokka-anturit on aika luotettavia, tuo 5V käyttäjännitteen kampianturi sen sijaan siis on niin epäluotettava että sille on nuo takaisinkutsukampanjansa.
 Kampianturin sijainnista ei mitään tietoa missä se sijaitsee onko mitään tietoa mitä ko muutossarja kustantaa ja millanen on vaihtaa? onko mitään tietoa mitä ko muutossarja kustantaa ja millanen on vaihtaa?
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Kampianturi, jenkakello kun nykäsee niin ecu vaihtaa vikamoodiin ja hylkää koko kampianturin, tehot laskee kun mm. vanos tipahtaa samalla pois pelistä.Originally posted by DirtyDiesel View PostMistäköhän vois johtua sigun e36:ssa, kun sillontällön harvoin ajossa nykii pari kertaa, tiputtaa kierrokset hetkellisesti ja kulutusmittari tippuu myös? Saman jos tekee kytkin pohjassa tai liikennevaloissa niin sammuu.
 Bensansuodatin? Pumppu? 
 
 Ja toinen mysteeri että myös sillointällöin kun ajelee niin tuntuu kun vedot katoais ja ihan ku ajais jollain 1.6:lla muuten toimii ja vetää hyvin. muuten toimii ja vetää hyvin.
 E. Ja tämän huomaa yleensä pienillä kierroksilla liikkeelle lähdettäessä.
 
 voiskohan noi ongelmat liittyä toisiinsa?:think
 
 -98 lienee jo kampianturi moottorin takapäässä? Siihen on saatavilla tehtaan muutossarja, eli kampianturi vaihdetaan 5V mallista 12V malliin ja käyttöjännite ryöstetään piuhasarjalla vanoksen solenoidilta, 5V antureita on ihan turha vaihdella uusiin kun ongelma on toteutuksessa, maissa joissa päästöjä valvotaan käytettyjen autojen osalta hyvin tuo muutos tehtiin tehtaan takaisinkutsukampanjana kun ei tuo alkuperäinen toteutus täyttänyt päästölaitteiden luotettavuusvaatimuksia.
 
 Ja diagnoosin luotettavuus jenkakellosta katsottuna on noin 100%, eli jos jenkakellossa kierrokset tipahtaa käyntihäiriön yhteydessä vaihde päällä eli eritahtiin moottorin kierrosten mukaan ei tarvii ettiä muuta vikaa. Nokka-anturia käytetään ecun kierroslukutietoihin vain jos kampianturi ei toimi. Muutenkin nokka-anturit on aika luotettavia, tuo 5V käyttäjännitteen kampianturi sen sijaan siis on niin epäluotettava että sille on nuo takaisinkutsukampanjansa.Last edited by naukkis; 28-07-2019, 11:18.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Itellä ei oo sopivaa piuhaa noin vanhaan mutta inpa ym. Löytyy ja obd2. Jos joku kerkiää koodit kattomaan pk-seudulla niin saa laittaa yvOriginally posted by Jesse93 View PostSaattaa se kai olla kammen anturi myös, vikakoodeilla selvinee. Omassa myös oireili että sammuili esim risteylseen tullessa (automaatti) aluksi lähti heti käymään mutta joka kerralla startti pidentyi kunnes ei lähtenytkään enään käyntiin ollenkkaan. Orkkis anturia taaas tilalle ja meno jatku   
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Saattaa se kai olla kammen anturi myös, vikakoodeilla selvinee. Omassa myös oireili että sammuili esim risteylseen tullessa (automaatti) aluksi lähti heti käymään mutta joka kerralla startti pidentyi kunnes ei lähtenytkään enään käyntiin ollenkkaan. Orkkis anturia taaas tilalle ja meno jatkuOriginally posted by DirtyDiesel View PostTuli nyt toi anturi vaihdettua mutta ei muuttanu asiaa. Kilsan ehti ajella ja sitten alkoi vedot häviämään ja tyhjäkäynti pomppi. Pakoääniä kun kuunteli niin putputti tyhjäkäynnillä. Ajoin auton parkkiin, sammutin ja käynnistin niin kävi taas normaalisti.
 
 Mun tuurilla laitoin sinne väärän anturin vaikka rekkarilla haettu 
 
 E. Nyt ei sitten vetojen puolesta mitään ongelmia puolentunnin lenkillä
 
 Huomasin tuossa myös puolien osalta yhden mustan lampaan:think
    
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 en nyt muista onko nokan anturi samanlainen että pystyykö mittaa samalla tavalla, mutta kammen anturi ainakin m52 koneessa on helppo mitata videossa kuvatulla tavalla https://www.youtube.com/watch?v=9DirjbUJKXE
 
 jos siis ei vikakoodinluku laitteita het saatavilla nii aika nopia mitata. anturi irti koneesta mutta liitin kiinni. liittimen suojakumi irti jotta taakaa saa mittarin johot kiinni. virrat autosta päälle ja jollain rauta esineellä videon mukasesti katot miten käyttäytyy.Last edited by biimerrrrville; 27-07-2019, 20:44.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Perus oskilloskoopillakin on vähän nihkeä mitata, kun anturi perustuu 120khz siniaallon vaihe-eroon. Pitää olla 2-kanavainen skooppi jolla seuraa anturin sisään ja umos menevän signaalin vaihetta ja et muuttuuko se nokan kääntyessä.Originally posted by Muurahainen View PostVoihan sen mitata oskilloskoopilla. Yleismittarilla saa sen verran selvää että onko koko yhteys katki.
 
 Mut ei moiseen tarvi edes ryhtyä. Kyllä se ecu kertoo vikakoodilla jos anturi on kaput.
 Leave a comment:
Leave a comment: