Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vesku200
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 26

    vesipumpun kappaleet

    mulla oli vesipumpun pyörä 20 pienessä palasessa..sain vesikanavista about puolet pois...voikohan noi kappaleet aiheuttaa kanavien tukkeutumista/uuden pyörän hajoamisen?

    Comment

    • kehveli
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 276
      • Lappeenranta

      Originally posted by Terou View Post
      Itse yritin tuossa syksyllä ilmata M52:n kolme kertaa, joka kerta laskenut kaikki nesteet pois ennen homman aloittamista.
      Yhden kerran yrittänyt ilmata ilmausruuveista (tunnin parin proggis) ja kaksi kertaa tuolla pullopatentilla (n. 4-6 tuntia per projekti). Ja lopputuloksena bulbulbulbulb lämmityslaitteesta ja kylmää ilmaa tyhjäkäynnillä. Kaikilla kerroilla koitin tehdä jotain vähän eri tavalla kuin viimeksi, mutta kun ei niin ei
      Ensimmäinen kerta autojen kanssa kun en jotain pysty itse tekemään (pois lukien pyöränkulmien säätö).

      Kysyppä nyt sitten siltä naapuriltasi miten tuo kone (tai lämmityslaite) oikeaoppisesti ilmataan.

      Elikkä itseltäni laukesi vesipumppu.

      Ja konehan oli m52.

      Elikkä kokonaan autosta nesteet pihalle pohjaropun kautta.

      Täyttö niin että ilmausruuvi auki nestettä niin kauan sisälle että ilmausruuvista ei tule enää muuta kuin nestettä. Tämän jälkeen ajoin pienen lenkin jotta termostaatti vielä aukeasi ja sen jälkeen uudestaan ilmausruuvi auki ja nestettä sisään, niin kauan ettei ilmausreijästä tule muuta kuin nestettä.
      korkit kiinni ja kovaa ajoa.
      Aikaa meni se 10min. 10K kohta ajettu, ilman minkäänlaisia lämpöheittelyjä tai
      vesien pois sylkemistä. Ja hyvin työntää kapiiniin lämmintä.
      Entiset autot: paljon malmikasoja ja sitten yks mersu ja föördi
      Nykyiset kehonliikuttimet: X5 3.0D, 325i

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by kehveli View Post
        Elikkä itseltäni laukesi vesipumppu.

        Ja konehan oli m52.

        Elikkä kokonaan autosta nesteet pihalle pohjaropun kautta.

        Täyttö niin että ilmausruuvi auki nestettä niin kauan sisälle että ilmausruuvista ei tule enää muuta kuin nestettä. Tämän jälkeen ajoin pienen lenkin jotta termostaatti vielä aukeasi ja sen jälkeen uudestaan ilmausruuvi auki ja nestettä sisään, niin kauan ettei ilmausreijästä tule muuta kuin nestettä.
        korkit kiinni ja kovaa ajoa.
        Aikaa meni se 10min. 10K kohta ajettu, ilman minkäänlaisia lämpöheittelyjä tai
        vesien pois sylkemistä. Ja hyvin työntää kapiiniin lämmintä.
        Sinulla onkin sähköinen toimiva kiertovesipumppu kabiinin vedenkierrolle. Samalla se yleensä estää lämmityslaitteen täydellisen tyhjenemisen.

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          Originally posted by Leka View Post
          Ilmaantuu vaikka tasamaalla kunhan puristelee lämppärinkennolle meneviä letkuja riittävästi.
          Ööh.. ei pää toimi enää tähän aikaan , eli ilmaantuu myös tasamaalla alavesi+lämppärin letkun puristelulla, tarvitseekos sitä pullopatenttia ja auttaako keulan nostaminen?
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            Originally posted by Axum View Post
            Ööh.. ei pää toimi enää tähän aikaan , eli ilmaantuu myös tasamaalla alavesi+lämppärin letkun puristelulla, tarvitseekos sitä pullopatenttia ja auttaako keulan nostaminen?
            Olen ilmaillut tuota omaa maamoottoria tasamaalla, keula ylhäällä, pullolla ja ilman, lopputulos on ollut aina sama ja paisarissa täytyy olla nestettä... Tietty sitä ilmausruuvia täytyy myös aukoa.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • armageddon
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 443
              • Kokkola

              oli pakko taas ilmata ku piti vesipumppu vaihtaa (m50) kokeilin vanhasta tottumuksesta pepsi pullolla, ja mitä en saanu nestettä koneeseen. ja että mitä sit ootin yön yli ja aloin hunttaamaan töissä et mitäs sitä sitte... no juolahi mieleen se ilmaus ruuvi ja avot nestettä alkoi meneen, laitoin ja laitoin lisää nestettä kunnes ei enää menny vaan alkoi "kiertään" no korkki ja ruuvi kiini ja hytti oli ku sauna.annoin vielä koneen jäähtyä ja vielä heräs epäily, ei muuta ku pepsi pullo takas kehiin jä yritystä noin tunti,sit ei enää yksin jaksanu. tulos oli et en enää saanut nestettä lisää koneeseen eikä ilmakuplia näkyny tai kuulunu. herää vaa kysymys mites v***ssa toi ilmaus ruuvi nyt toimi?!?:think
              ei ne tehot vaan se kuski...

              Comment

              • O.K.
                Moderator
                • Nov 2003
                • 4854
                • Espoo

                Äsken tuli nesteet vaihdettua ja ilmattua E34 M50B25 pullosysteemillä, keula nosturilla nostettu noin metrin korkeuteen. Letkujen puristeluilmauksessa tai ilmausruuvilla ei enää tullut kuplia ja sisällä lämmintä jne.

                Kotiin ajaessa huomasin, että kuskin puolelle ei automaatti-ilmastoinnillisessa systeemissä tule lainkaan lämmintä ilmaa, apumiehen puolelle ja ikkunoille kylläkin. Eli ovatko kaikki 3 vesiventtiiliä samassa piirissä jolloin tuo kuljettajan vesiventtiili on ottanut itseensä nesteiden vaihdosta vai onko tuohon yhteen voinut jäädä joku oma ilmalukko?

                Edit: Laakkoselta muita osia hakiessa kyselin tästä ja kenno on jaettu sisältä 2 osaan. Nyt siis ilmeisesti toiselle puolelle on jäänyt ilmalukko, siispä ilmausta jatkamaan...

                Edit2: Hiukan letkuja puristelin ja vesiventtiiliä koputtelin -> nyt kuljettajalle vain kuumaa, eli vesiventtiilihän se siellä jumittelee.
                Last edited by O.K.; 30-11-2007, 18:32.
                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                E34 525i

                Comment

                • jorke
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 206
                  • Kouvola

                  Vaihdoin termarin ja taas tätä samaa ilmauspaskaa itellä .... Juu ja kone m20

                  Miten vitussa toi voi olla noin vaikeeta yks koneen ilmaus? Itellä paisuntasäiliöstä ei liikahda kyl nesteet koneeseen päin, senkun velloo ees takas esim. kierrosten mukaan.

                  Ilmausruuveja olen kokeillut molemmin päin. Kai niilläkin nyt jokunmerkitys on? Siis syylärin päällä ja termarikotelossa?

                  Jos syylärin ilmausruuvui auki, niin jossain vaiheessa alkaa tulemaan ilmaa/vettä mut ei vaan häviä paisuntasäiliöstä yhtään nestettä....

                  Taidan jatkaa dokaamista vaan näin pyhäpäivän kunniaksi ...
                  Last edited by jorke; 05-12-2007, 18:35.
                  BMW e61 545 -05 Touring

                  Ex. BMW e39 540 -97 Touring
                  Ex. BMW e34 530 V8 -93 Touring
                  Ex. BMW e34 520 -88

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by jorke View Post
                    Vaihdoin termarin ja taas tätä samaa ilmauspaskaa itellä .... Juu ja kone m20

                    Miten vitussa toi voi olla noin vaikeeta yks koneen ilmaus? Itellä paisuntasäiliöstä ei liikahda kyl nesteet koneeseen päin, senkun velloo ees takas esim. kierrosten mukaan.

                    Ilmausruuveja olen kokeillut molemmin päin. Kai niilläkin nyt jokunmerkitys on? Siis syylärin päällä ja termarikotelossa?

                    Jos syylärin ilmausruuvui auki, niin jossain vaiheessa alkaa tulemaan ilmaa/vettä mut ei vaan häviä paisuntasäiliöstä yhtään nestettä....

                    Taidan jatkaa dokaamista vaan näin pyhäpäivän kunniaksi ...
                    Siis ilmaahan siellä on. Unohda ne "ilmausruuvit" ja "pullopatenttia" suosilla kehiin.

                    Comment

                    • armageddon
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 443
                      • Kokkola

                      mutta mutta mixiköhän mulla näin yllättäen toimi se heleskutin ilmaus ruuvi kust-car ila sano et kunnossa oleva kone ilmaa sen ruuvi kautta. mut kyl silti on aina varmistanu hemin PEPSI-pullo sydeemillä HÄHTÄH
                      ei ne tehot vaan se kuski...

                      Comment

                      • ropes
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2007
                        • 30

                        Tulipahan kokeiltua tuo pepsi ilmaus.. Ja toimi kyllä oiken mukavasti!! jten pojot siitä!
                        E60 520d LCI -08 M Sport

                        Ei ku menox.. Heh.. Heh..

                        Comment

                        • zaci
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2005
                          • 459
                          • Kuopio

                          Itse suoritin tuon ilmauksen pullon kanssa ja alussa en sitten uskonut että sinne vielä ainetta menisi enempää, niin seuraavana päivänä piti jatkaa loppuun kun vänkärin puolelta puhalsi vaan kylmää, mutta hyvin toimii nyt Eli kärsivällisyyttä vaan sen kanssa.. Itse kyllä pyörittelin ilmausruuviakin silloin tällöin ja se jäikin alkuperäisestä ohjeesta vähän mysteeriksi, miten sitä tulisi tämän ilmaustavan yhteydessä käyttää tai onko sillä mitään merkitystä aukooko sitä milloin vai vähän väliä vai jossain tietyssä vaiheessa.
                          BMW F20 120xDa 2016 140kW

                          Comment

                          • valtti81
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 394
                            • karvia

                            ilmaus

                            autona e36 325 ja ongelmana seuraavaa.. vaihdoin autoon moottorin ja siihen 92 termostaatin ja vesipumpun. ilmasin sen tällä kokispullo metodilla ja se kesti noin 2h lämmöt pysy koko ajan puoles välis. no ei mitään pistin korkin kiinni ja kävin syömäs ja lähdin ajeleen. lämmintä tulee ihan ookoo mutta lämmöt nousee noin puoleen välliin sen 1/2 3/4 viivojen väliin ja seilaa sitä väliä mistäköhän johtuu???
                            Bemarien vikakoodien luvut ja pikkurempat 0407027620
                            ex: 1x 324d 1x e36 325 sedan 2x e36 325 coupe e39 530i m-sport 01 E34 m5 91 330da 06 e90 530dat e61 535d e60 -05 m-sport nyk x5 e70 35d 08
                            Älä lue historiaa, tee sitä !!

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by valtti81 View Post
                              autona e36 325 ja ongelmana seuraavaa.. vaihdoin autoon moottorin ja siihen 92 termostaatin ja vesipumpun. ilmasin sen tällä kokispullo metodilla ja se kesti noin 2h lämmöt pysy koko ajan puoles välis. no ei mitään pistin korkin kiinni ja kävin syömäs ja lähdin ajeleen. lämmintä tulee ihan ookoo mutta lämmöt nousee noin puoleen välliin sen 1/2 3/4 viivojen väliin ja seilaa sitä väliä mistäköhän johtuu???
                              Siellä on vielä pieni ilmatasku.

                              Comment

                              • nappe74
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 2845
                                • South Carelia

                                Tuli tossa vaihdettua uusi vesipumppu ja termari autoon... Pepsipullosysteemiä tuli testattua ja toimii niin kauan kun teipit pettää ja pullo irtoaa...
                                Sen jälkeen ilmattiin "normaaliin" tapaan eli keulaa hieman korotettuna, ilmaruuvi kiinni ja nestettä sitä mukaa paisariin ku tarvii ja 1500-2000 kierroksia... niin pitkään jatkettiin kun sieltä paisarin kaulan pikkureijästä ei tullut enää muuta kuin solkenaan nestettä, kaikki letkut kuumana ja kabiini valmiina saunomiseen niin todettiin että järjestelmä on ilmaton, ei tarvinnut kummempia edes alavesiletkua puristella...
                                Aiemmin oli ongelmia ilmauksessa joka todennäköisesti johtui vanhasta vesipumpusta mikä oli täysin paskana/vaihtokunnossa...(Autolla ajettu 148 tkm)
                                Totta tuntuu olevan suositus että vesipumppu kannattaa vaihtaa 150-200 tkm aikana vaikka ei oireita olisikaan, eivät tunnu sen enempää kestävän !!!
                                G30 530e xDrive A M-Sport -20

                                ex-Bimmerit:
                                F10 525dA xDrive M-Sport -13
                                E21 316 -80
                                E91 330xdA M-Sport -06
                                E53 X5 3.0iA Sport -04
                                E91 335xiA M-Sport -08
                                E60 530iA M-Sport -06
                                E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                                E91 320d -06
                                E39 530iAT M-Sport -01
                                E36 328iA -96
                                E39 528iA -96
                                E36 325i -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎