Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montako ahdettua e36 m3:sta suomessa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #76
    Originally posted by tomippa View Post
    Tietääkseni tämä ei olisi Suomen ensimmäinen jälkiahdettu vähäpäästöinen BMW, mikä olisi leimassa, toki voin olla väärässäkin. Muistelisin, että joku e46 330 olisi ahdettuna ollut ja ihan laillisena.
    Tarkennan vielä epäselvän ilmaisuni. Eli toki tarkoitin sitä että AKE:n mukaan ei ainakaan n.vuosi sitten vielä ollut tässä maassa yhtäkään vähäpäästöistä BMW merkkistä henkilöautoa, joka olisi vaadittavan pussitestin läpäissyt ja nimen omaan TÄÄLLÄ ahdettu+katsastettu.
    Toki muutama muuttoauto on aikoinaan täällä saatu kilpiin joka on jo aikoinaan tuontimaassaan leimattu/speksattu. Tämäkään vain ei minun käsityksen mukaan enään onnistu.
    Ei se tietenkään ole mahdotonta, mutta erittäin kallista ja ammattiosaamista vaativa proggis se kyllä on. Kyse ei nimittäin ole katalysaattoreista, vaan moottorin seoksellisesta toimintaikkunasta jonka sisällä pitäisi pysyä kaikissa olosuhteissa+lämpötiloissa ahdin kiinni. Proggis vaatii siis ruiskupuolella melkoisesti uutta karttaa ja varsinkin tuplavanokselliset ja softaohjatuin imusarjoin varustetut M52TU/M54 moottorit vaativat melkoisen insinöörin tekemään koko balettiin uudet softat. Orggis-softin tämä on käytännössä mahdotonta niin bemarissa kuin helposti muissakin merkeissä, mutta nuo vanokset ja niiden ajoitukset kuhunkin rasitustilanteeseen tekee hommasta astetta haastavamman.

    Comment

    • Samikoo
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 120
      • Kirkkonummi/Estonia

      #77
      Originally posted by Jochen View Post
      Ihan hyvä että tuli selvyys tuohon remmiahdinhommaan vaikka olisihan tuon voinut diplomaattisemminkin sanoa

      Asioilla on tapana muuttua hyväksytyksi totuudeksi kun sitä toistetaan tarpeeksi monta kertaa, itselle tulee mieleen jenkkifoorumien varma tieto siitä että M42 moottoreiden kampiakselin värinänvaimentimet räjähtää atomeiksi 7200 kierroksen kohdalla. Kukaan ei vaan ole koskaan tuohon ilmiöön itse törmännyt...

      Tietääkö kukaan onko tuo vaadittava pussitesti ajettava oikeasti tiellä vai simuloidaanko se jotenkin dynamometrissä? Kuinka kauan se testi kestää?

      Selvittelin vähän asiaa ja testin läpäisyssä tuntuu olevan erittäin tärkeää lämmön hallinta, tietenkin sen lisäksi että tekniikka on muuten kunnossa ja optimoitu. Normaalissa ajossa kesäpäivänä katalysaattori alkaa toimimaan vasta noin 10 minuutin kuluttua käynnistyksestä kun se saavuttaa 250 asteen lämmön ja moottoriöljyillä voi kestää 15-20 minuuttia ennenkuin ne on 80 asteiset, vedet lämpenee noin puolessa ajassa tuosta. Ei-lämmitettävällä lambdallakin kestää melkein yhtä kauan päästä toimintalämpötilaansa.

      Tuon uskoisin merkitsevän sitä että auto käy rikkaalla kymmenenkin minuuttia ja päästöt on taivaissa. Tai no, aluksi noin 5 kertaiset verrattuna lämpimään moottoriin.

      Tuosta voisi päätellä sen että lambdat ja katit pitää saada lämpenemään nopeasti niin että ne saavuttaa mahdollisimman pian täyden tehon eli katit mahdollisimman lähelle moottoria ja mieluiten pakosarja ja katit eristetään niin ettei ne säteile lämpöä ympäristöön.

      Lisäksi itse testissä öljyn pitäisi olla ohuinta ja notkeinta litkua millä moottori suostuu käymään ilman vaurioita

      Riippumatta siitä ajetaanko testi tiellä vai dynossa, alle kannattaa laittaa keveimmät saatavissa olevat vanteet ja kapeimmat renkaat häviöiden minimoimiseksi. Ja jos testi ajetaan tiellä niin vähintään tankki ja peräkontti tyhjäksi. Turha kuljettaa mukana turhaa painoa jonka kiihdyttäminen vie energiaa -> nostaa päästöjä.

      Mielenkiintoinen optimointiongelma kaikenkaikkiaan.
      testi ajetaan "dynossa" direktiivin mukaista kuormaa vastaan. ajo vastaa kahdelta ensimmäiseltä osalta kaupunki ajoa ja viimeinen sykli on maantie osuus. testi kestää 2 x 390 sek ja 1 x 400 sek , kaikki siis ajetaan putkeen. Ongelmaksi muodustuu kylmäkäynnistys (yleensä) ja viimeisen vaiheen kiihdytykset...tuppaavat käymään paksulla.

      mutta se siitä.

      Comment

      • tepi_
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2185
        • TKu

        #78
        Originally posted by Tapiska View Post
        Bouma: Muistat väärin Se rek.ote oli sen turbotetun 525 josta se näytti mitä muutoksia merkitään otteeseen Älä lannistu sillä kyllähän tuo 330i piti viedä sinne VTT:n testeihin ja se olisi päässyt 95% varmuudella läpi!
        Millä keinoin laskettu näinkin tarkka todennäköisyys? Ja miksei autoa ole testeihin viety,kun on talouskin kerran kunnossa ja noin suuri todennäköisyys testin läpäisylle? Ei se varmaan halua sitä ahdinta sinne otteeseen?

        Juu,ja kateellinen olen...

        Comment

        • MasaTDS
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1606
          • Tampere

          #79
          Originally posted by henri View Post
          Tais olla se auto ni mitä tarkotat, E36 328i Coupe ja tosiaan remmi siinä oli...en muista miten se kilpiin meni, ei se helposti mennyt, mutta oli kuitenkin papereissa ahtimella

          tässä juttua autosta jne...

          http://btcf.fi/forum/showthread.php?t=36316
          Voipi olla että on coupekin,ei muista varmaks kun parisen vuotta jo siitä kun se oli myynnissä,mutta uskoisin itse nähneeni cabrion,kun muistan sitä kuolanneenikin..
          E24 635csi
          M-B W140
          Citroen c4 coupe
          H-D sportster chopper

          Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
          Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
          Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
          www.mpanet.fi

          Comment

          • henri
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 5752
            • Kiuruvesi/Iisalmi

            #80
            Originally posted by MasaTDS View Post
            Voipi olla että on coupekin,ei muista varmaks kun parisen vuotta jo siitä kun se oli myynnissä,mutta uskoisin itse nähneeni cabrion,kun muistan sitä kuolanneenikin..
            Tuo coupekin vaihtoi omistajaa pari 2-3 vuotta sitten, en tiiä minne meni...Ei ole kuulunut sen jälkeen mitään. Kellään tietoa tosta Jyrkan entisestä E36 328i Coupe g-powerista?

            ps. Samikoolle onnea testiin, toivottavasti saadaan Suomenn nyt ainakin se 100% totuudella ja laillisesti otteeseen ja rekisteriin. Infoa miten meni
            Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
            Ex. E30 320i 2d GTS -88


            E46 330Cd (projekti V.2)


            ----------------------------

            Comment

            • Samikoo
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 120
              • Kirkkonummi/Estonia

              #81
              Originally posted by henri View Post
              Tuo coupekin vaihtoi omistajaa pari 2-3 vuotta sitten, en tiiä minne meni...Ei ole kuulunut sen jälkeen mitään. Kellään tietoa tosta Jyrkan entisestä E36 328i Coupe g-powerista?

              ps. Samikoolle onnea testiin, toivottavasti saadaan Suomenn nyt ainakin se 100% totuudella ja laillisesti otteeseen ja rekisteriin. Infoa miten meni
              Jeps, laitan infoa... tosin projekti alkoi eilen takkuilemaan, jospa uusi päivä helpottaisi. Ehkä tosiaan vk-loppuna pääsisi mittaamaan ekan testi vedon.

              Comment

              • jumbo
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 6603
                • Lappeenranta

                #82
                Originally posted by Tapiska View Post
                Jannmann: Voin kertoa että Hape ei kertonu sulle paskan vertaa puhelimessa autosta Luuletko tosiaan että jollekkin anonyymille soittajalle joka ei edes ole ostamassa auto niin kerrotaan autosta totuus!!

                Turha nyt on enää alkaa puolustelemaan kaverin autoa kun se mitä haettiin on jo saatu selville. Eli ei ole muutoskatsastettu remmille.
                M550d

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #83
                  Originally posted by Samikoo View Post
                  Jeps, laitan infoa... tosin projekti alkoi eilen takkuilemaan, jospa uusi päivä helpottaisi. Ehkä tosiaan vk-loppuna pääsisi mittaamaan ekan testi vedon.
                  Millä osilla, muutoksilla ja kenen säätämänä testiin olet menossa? Vai onko kyse jostain muusta kuin pussitestivedosta?
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Jochen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1229
                    • Valkeakoski & Trondheim

                    #84
                    Originally posted by Samikoo View Post
                    testi ajetaan "dynossa" direktiivin mukaista kuormaa vastaan. ajo vastaa kahdelta ensimmäiseltä osalta kaupunki ajoa ja viimeinen sykli on maantie osuus. testi kestää 2 x 390 sek ja 1 x 400 sek , kaikki siis ajetaan putkeen. Ongelmaksi muodustuu kylmäkäynnistys (yleensä) ja viimeisen vaiheen kiihdytykset...tuppaavat käymään paksulla.
                    Kiitoksia paljon tiedoista.

                    Testi kestää siis kokonaisuutena noin 20 minuuttia ja kylmänä startataan, normista riippuen mittaus alkaa joko heti tai hetken kuluttua. Otetaankohan tuossa mitenkään huomioon auton painoa esim laskennallisesti? Tuossa dynomallisessa testissä joku 120i ja 520i saa melko samanlaiset päästöarvot vaikka toinen on painavampi, dynossa oikeastaan ainoa auton osa joka vaikuttaa kulutukseen on pyörien massa ja niiden kiihdyttämiseen menevä energia, voimansiirron tehohäviöt vaikuttaa myös mutta luulisin että ne on melko samansuuruiset mallista toiseen.

                    Ainakin noita alun korkeita päästöjä voi leikata tuolla nopean lämpiämisen edistämisellä ja se ei vaadi mitään erityisempää osaamista, terve järki ja fysiikan tunneilla hereillä olo auttaa.

                    Täällä lisää asiaa:


                    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                    Comment

                    • Tapiska
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 70
                      • Tampere

                      #85
                      .......
                      Last edited by Tapiska; 08-04-2008, 15:59.
                      E91 320iA - 08 LCI

                      Comment

                      • 928 GTS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1559
                        • Helsinki

                        #86
                        Pussitesti onnistuu kyllä jos tietää mitä tekee. Näköjään vaan ole vielä sellaista tekijää löytynyt joka olisi BMW:n vienyt onnistuneesti testistä läpi. Eiköhän päivä vielä joskus koita kun tämäkin ihme nähdään.

                        Edelleenkin tehoraja on suurempi ongelma ja siihen ei auta muu kun virkamiesten vaihto. Maassa on varmasti montakin autoa joiden rekisreriote on ristiriidassa tämän säännön kanssa. Siis laittomia pelejä jotka voi pompata missä vaan katsastuksessa ja joista voi koitua ongelmia myös vakuutusyhtiön kanssa. Esimerkiksi käy varmaan suunnilleen kaikki katuautojen kiihdytyskisoissa käytettävät pelit jotka on leimattu rajan käyttöönoton jälkeen. Tosin noihin leiman laittavat katsastusinssit tietää ettei niillä oikeasti ajeta kadulla metriäkään enemmän kun on pakko.
                        -92 928 GTS
                        -98 550 Maranello

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1365
                          • Lempäälä

                          #87
                          komiannäköinen konehuone kaikinpuoli, ennookkaan kuvia vielään nähnytkään. lähtikös sähköflekti futaan ?

                          kaikesta päätellen ei osata vastata että montako niitä nyt on, ts peruskysymys painui juupas-eipäs-vittuun-mun-hiekkalaatikolta inttämiseksi. ah tämä suomalainen luonteenpiirre

                          kaikesta voitaisiin päätellä että ei niit ole suomessa leimassa vielään. huhupuheisiin ei kannata nääs luottaa.

                          (taino, onhan tutulla brabus-tuned-aftermarket turbo. uskotteko? )

                          ^^-- huumoria veijon essoon.
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #88
                            Originally posted by Tapiska View Post
                            Bouma: Muistat väärin Se rek.ote oli sen turbotetun 525 josta se näytti mitä muutoksia merkitään otteeseen Älä lannistu sillä kyllähän tuo 330i piti viedä sinne VTT:n testeihin ja se olisi päässyt 95% varmuudella läpi!

                            Jannmann: Voin kertoa että Hape ei kertonu sulle paskan vertaa puhelimessa autosta Luuletko tosiaan että jollekkin anonyymille soittajalle joka ei edes ole ostamassa auto niin kerrotaan autosta totuus!!
                            En soittanut anonyyminä, vaan rehellisesti omalla nimelläni.
                            Kyselin autosta kyllä muutenkin. Siinä kun ainakin ilmoitetut kilometrit tekevät siitä jossain määrin jopa kiinnostavan vaihtoehdon. Ahdin kyllä vanteiden kanssa joutaisi myyntiin, mutta sehän vain halventaisi pakettia.

                            Originally posted by Tapiska View Post
                            Ja Jannmann kannattaa vähän miettiä miten toista ihmistä loukkaa tuollaisilla puheilla. Suosittelen aika pian editoimaan tuon tekstin koska tuo alkaa olla aika henkilökohtaista ja pahaa tekstiä!

                            Ja autosta vielä sen verran että Bouma tosiaan näki rek.otteen mutta ei kyseisen auton. Eli muisti väärin koska silloin nimenoomaan juteltiin 330i:stä!

                            Mutta 330i:n oli tarkoitus käydä VTT:n testeissä mutta sitä en paljasta miksi ei mennyt! Ja mikään ei ole pois suljettua vielä. Ja tulevaisuudessa tullaan aivan varmasti näkemään vähäpäästöisiä ahdettuja Bemareita!
                            Mielelläni näkisin myös miten Bouma myöntäisi olleensa väärässä. Ja leivitelleensä perättömiöä juttuja. Tekstin voin kyllä editoida. Siitä selviää paska puheet ilman "pilleri" osuuttakin.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Bouma
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2007
                              • 3108
                              • Tampere

                              #89
                              Originally posted by jannmann View Post
                              Mielelläni näkisin myös miten Bouma myöntäisi olleensa väärässä. Ja leivitelleensä perättömiöä juttuja. Tekstin voin kyllä editoida. Siitä selviää paska puheet ilman "pilleri" osuuttakin.
                              Niin ku tapiska sanoi, muistin väärin ja siitä iso anteeksi pyyntö että levitin väärää tietoa. Muistelin tosiaan nähneeni 330i:n otteen mutta ei se sitten ollutkaan. Että sortsit kaikille puheitani täältä päin
                              MB CLS-12 350CGI AMG

                              MYSTINEN.FI

                              Comment

                              • Samikoo
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2007
                                • 120
                                • Kirkkonummi/Estonia

                                #90
                                Originally posted by repsa View Post
                                komiannäköinen konehuone kaikinpuoli, ennookkaan kuvia vielään nähnytkään. lähtikös sähköflekti futaan ?

                                kaikesta päätellen ei osata vastata että montako niitä nyt on, ts peruskysymys painui juupas-eipäs-vittuun-mun-hiekkalaatikolta inttämiseksi. ah tämä suomalainen luonteenpiirre

                                kaikesta voitaisiin päätellä että ei niit ole suomessa leimassa vielään. huhupuheisiin ei kannata nääs luottaa.

                                (taino, onhan tutulla brabus-tuned-aftermarket turbo. uskotteko? )

                                ^^-- huumoria veijon essoon.
                                Hitto ku on pitänyt muka töitä tehdä...ni en oo edes tankaamaan ehtinyt...saati sit sähköjä ihmetellä.
                                Flekti samassa vaiheessa kun aamulla = toimii toimii....tai ei.
                                Mutta hieno kädenvääntö tosiaan tuli hyvin yksinkertaisesta kysymyksestä...kunnon veijon meininkiä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎