Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montako ahdettua e36 m3:sta suomessa??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • UGH!
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 237
    • Nokia

    Alkuun: Onnittelut projektin läpiviennille
    Ja sitten suosittelen: Spekulaatiot loppuu ja/tai valvova silmä poistaa topicin ennenkuin käy näin http://www.overdrive.fi/forum/viewto...er=asc&start=0
    Tämän maan kateelliset kanssaeläjät ovat aiheuttaneet jo aivan liian paljon tuhoa, eikä ainoastaan tuossa edellä olevaa
    sigpic

    Comment

    • tomippa
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 656
      • pk-seutu

      Originally posted by Samikoo View Post
      noh, kyllä nyt kaikkia kaivertaa tuo teho/paino raja...
      mutta mitä sitten,mua ei.
      AKE:n säädöksissä lukee että teho saa nousta 20% mallisarjan suurimmasta eli 3,2L koneesta. noh, tuo 7kg/1kw ei nyt vaan satu kulkemaan aivan käsikädessä todellisuuden kanssa ja se ei tosiian ole mun murhe... tai jos tehtaalta tullut auto alittaa jo uutena tuon rajan...siinähän ei tuota luvattua 20% saa tehoa nostaa...eli ristiin mennään.
      PYYSIN LISTAN TARVITTAVISTA DOKUMENTEISTA JOITA TARVITSEN AUTONI MUUTOSKATSASTUKSEEN JA SEN TEIN. onko nyt niin vitun väärin ettei multa pyydetty tai ei huomioitu tuota teho/paino rajaa? Varmasti olisin senkin asian korjannut niinkuin tein jokaisen muukin asian kohdalla.
      Tulkaa hakemaan kilvet pois jos oon tehnyt vääryyttä teitä kohtaan.
      Puhut täyttä asiaa! Älä kerro sitä, miten leimasit, ellet ole jo kertonut Antaa muiden vain raapia päätänsä... Itsellä myös nyt leimalle meno remmin kanssa.
      Niin ja onnea tietenkin leimalle saannista, kuten itsekin aiemmin painotin, että ei se ole edes vaikeaa, kunhan vain tietää mitä tekee. Kateellisia täällä foorumilla riittää, jotka varmasti yrittää udella kaikenmahdollisen leimalle saantiin, parempi aina vain pysyä vaiti. Jokainen kokekoot sen sopan läpi itse tutkimalla.
      Last edited by tomippa; 28-02-2008, 16:15.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by tomippa View Post
        Puhut täyttä asiaa! Älä kerro sitä, miten leimasit, ellet ole jo kertonut Antaa muiden vain raapia päätänsä... Itsellä myös nyt leimalle meno remmin kanssa.
        Niin ja onnea tietenkin leimalle saannista, kuten itsekin aiemmin painotin, että ei se ole edes vaikeaa, kunhan vain tietää mitä tekee. Kateellisia täällä foorumilla riittää, jotka varmasti yrittää udella kaikenmahdollisen leimalle saantiin, parempi aina vain pysyä vaiti. Jokainen kokekoot sen sopan läpi itse tutkimalla.
        Hieno asenne. Pyörä pitää keksiä uudestaan joka kerta ja tehdä se niin salassa ettei varmasti kukaan tiedä miten asiat hoidetaan laillisesti, vaan jatketaan sitä lain kiertämistä jonka seurauksena valvonta kiristyy. Menikö herne nenään kun kaikki ei omasta projektistasi olleet aivan samaa mieltä?

        Ei täällä tarvita mitään kateellisia että tuo tieto leviäisi akelle. Autoharrastajia sielläkin on ja selailevat nettiä ihan siinä missä muutkin. Ihan hyvä että räikeimpiä virityksiä ottavatkin liikenteestä pois, vaikkei tämä sellainen olekkaan, mutta yleisesti. Ei paljoa persettä kaiva vaikka niitä 700hp e30 turboja olis vaan yks maassa jos se tulee pikku driftailun päätteeksi 200km/h omaan kabiiniin sisälle kun lähti lapasesta. Rakentelu on hauskaa mutta jos sen tekee ilman lain suojaa niin sitten on syytä niellä mahdolliset vastoinkäymiset. Jos pelkää AKE:n valvovaa silmää niin sitten on hiljaa, ei se sen kummempaa ole. Laillisista projekteista ja uusista porsaanrei'istä sen sijaan on vain hyötyä kaikille harrastajille.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • TheLate
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 418

          Hyvää työtä

          Rakentelu on hauskaa mutta jos sen tekee ilman lain suojaa niin sitten on syytä niellä mahdolliset vastoinkäymiset.
          Oletko siis sitä mieltä, että tuo 7kg/kw on hyvä asia? Vai käsitinkö asian vain väärin

          Kun kaikki mitä on käsketty tekemään on tehty, niin turha on enään siitä jauhaa... Onnittelut vielä voittajalle

          Comment

          • leppala
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 190
            • järvenpää

            Voiskohan joku viisas valottaa tota moottorinohjauksen säätöprosessia?
            Eli missä säädetään, kuka säätää, miten säätää ja millä mittalaitteilla noita tämmönen peruspulliainen saa säädettyä/säädätettyä?
            Ja hinta on?
            Tuskin niitä kumminkaan esim karalat tai hariset säätää?

            Tossakin hommassa kuitenkin vaikeinta oli varmaankin päästörajojen alittaminen.

            Kaiken muun pystyn ahtamiseen liittyen itse tekemään, mutta noi päästöt on tosiaan pelottanut sen verran että jäänyt suunnittelu asteelle.

            Jos ei viitsi julkisesti kertoa, niin privaa vaan tulemaan.

            Comment

            • tomippa
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 656
              • pk-seutu

              Haha!

              Jos täällä jollakin herne nokkaan on mennyt, niin sulla Ei sitä lakia millään tavalla kierretä, ihan täysin laillisin keinoin leimaukset tehdään. Mitä projektistani, kenelläkään ollut mitään nega sanottavaa siihen liittyen, muutakuin sulla, joka jaksaa jokaiseen asiaan vain vasta argumentteja esittää, oikea vastarannankiiski, enkä taatusti ole täällä ainut, joka näin ajattelee.
              Oma projekti ainakin on täysin määräyksiä myöten rakennettu ja kaikki turvallisuuteen liittyvät seikat huomioitu, jotka vaaditaan jne.
              Jokainen, joka oikeasti tietää, miten tuo homma kuuluu tehdä, niin hyvä näin. Ne jotka sitten taas ei tiedä, niin parempi ottaa asioista selvää monesta eri näkökulmasta katsottuna... Parempi oppia asiat tekemällä.



              Originally posted by Cell View Post
              Hieno asenne. Pyörä pitää keksiä uudestaan joka kerta ja tehdä se niin salassa ettei varmasti kukaan tiedä miten asiat hoidetaan laillisesti, vaan jatketaan sitä lain kiertämistä jonka seurauksena valvonta kiristyy. Menikö herne nenään kun kaikki ei omasta projektistasi olleet aivan samaa mieltä?

              Ei täällä tarvita mitään kateellisia että tuo tieto leviäisi akelle. Autoharrastajia sielläkin on ja selailevat nettiä ihan siinä missä muutkin. Ihan hyvä että räikeimpiä virityksiä ottavatkin liikenteestä pois, vaikkei tämä sellainen olekkaan, mutta yleisesti. Ei paljoa persettä kaiva vaikka niitä 700hp e30 turboja olis vaan yks maassa jos se tulee pikku driftailun päätteeksi 200km/h omaan kabiiniin sisälle kun lähti lapasesta. Rakentelu on hauskaa mutta jos sen tekee ilman lain suojaa niin sitten on syytä niellä mahdolliset vastoinkäymiset. Jos pelkää AKE:n valvovaa silmää niin sitten on hiljaa, ei se sen kummempaa ole. Laillisista projekteista ja uusista porsaanrei'istä sen sijaan on vain hyötyä kaikille harrastajille.
              Last edited by tomippa; 28-02-2008, 17:03.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Originally posted by TheLate View Post
                Oletko siis sitä mieltä, että tuo 7kg/kw on hyvä asia? Vai käsitinkö asian vain väärin
                Ymmärsit väärin. Säännöt on kaikkien nähtävillä ja jos rakentaa auton joka on sääntöjä vastaan, on syytä ymmärtää että siitä voi tulla ongelmia. Itse sääntöhän on muinaisjäänne. Joissain vehkeissä se on kuitenkin ihan hyväkin, semmoisia patenttivirityksiä kun yritetään välillä leimata. Sen sijaan poikkeuslupakäytäntöä olisi syytä uudistaa, nythän se on mallia haistapaska. Olisi sitten mahdollista tehdä laillisesti ja hyvin, nykyään on ihan sama onko hyvin vai huonosti tehty.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  Originally posted by TheLate View Post
                  Hyvää työtä



                  Oletko siis sitä mieltä, että tuo 7kg/kw on hyvä asia? Vai käsitinkö asian vain väärin

                  Kun kaikki mitä on käsketty tekemään on tehty, niin turha on enään siitä jauhaa... Onnittelut vielä voittajalle
                  se kun vaan on sääntö mikä on nyt jostain syystä on jätetty huomioimatta. varmaan aika monen projekti suunnitelmiin tulisi helpotusta, jos tuota ei enää vaadita... taitaa mennä akella asiat naamakertoimen perustella

                  toivotaan nyt vaan, että se ei ole vahingossa unohtunut ja nyt kun muutkin alkaa akelta kysellä teho/paino rajan ohitusta omaan projektiin, niin ettei ota tätä asiaa uudestaan syyniin
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    Ongelmana tässä on se ettei 6,xx tms. auto oikeasti ole laillinen ellei sille ole AKE:n hyväksyntää. Jos katsuri ei ole älynnyt vaatia hankittavaksi poikkeuslupaa kun kyseinen raja paukkuu on tapahtunut selkeä virhe. Eli ei ole noudatettu AKE:n ohjeita. Kun vastakkain on konttorin ja AKE:n inssien mielipide niin ei pitäisi tulla kellekään yllätyksenä, että AKE:n kanta voittaa.

                    Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että joka ainoassa tulevassa vuosikatsastuksessa saattaa kohdalle sattuva insinööri olla pykälistä selvillä ja pistää laitteen ajokieltoon. Siinä vaiheessa ei auta vaikka koko tuunauspalsta onnittelisi vaikka kuinka. Kateellisuudella ei ole mitään tekemistä tämän kanssa. Lisäksi mikäli AKE saa vihiä asiasta voivat he laittaa tietokantaan merkinnän ettei autoa saa katsastaa ilman erillistä lupaa.

                    Itse 7kg/kW sääntö on tosiaan typerä muinaisjäänne mutta AKE käyttää sitä taitavasti estääkseen rakentelua. Voisivat milloin vain alkaa antamaan poikkeuslupia jos haluaisivat. Mitään halua ei kuitenkaan tunnu olevan. Siis ainoaksi lailliseksi keinoksi jää hakea AKE:lta lupaa ja viedä sitten hylkäävä päätös hallinto-oikeuden käsittelyyn. Kukaan ei kai ole vielä tätä lähtenyt tekemään tai ainakaan onnistunut voittamaan juttua.

                    Auton rakentaneelle neuvot joita mielestäni kannattaa kuunnella. Leimaa auto vuosittain tasan samalla konttorilla tai jos tämä ei ole mahdollista jossain maaseudulla missä ei olla liian tarkkoja. Oman konttorin tekemisiä ei välttämättä niin helposti aleta tutkimaan tarkemmin. Äläkä missään nimessä pidä julkisesti meteliä, että on leimattu ahdin otteessa. Siis kaikki julkinen kirjoittelu aiheesta heti seis ja kaikki jo esille tulleet tiedot mitä mahdollista äkkiä piiloon.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • leppala
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 190
                      • järvenpää

                      Eikös tähän teho/paino kiukutteluun riitä periaatteessa ahtopaineen lasku, josta sitten tehomittaus.
                      Periaatteessa...

                      Comment

                      • 928 GTS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1559
                        • Helsinki

                        Originally posted by leppala View Post
                        Eikös tähän teho/paino kiukutteluun riitä periaatteessa ahtopaineen lasku, josta sitten tehomittaus.
                        Periaatteessa...
                        Kyllä jos päädytään tosiaan 7-rajan toiselle puolelle eikä teholuku muutu epäuskottavaksi. Epäuskottava = laitoin ahtimen ja tuli vaan jokunen heppa lisää.

                        Mikäli ohjeistus vaadittavista dokumenteista on peräisin itse AKE:sta ja se on saatu kirjallisena sitten asiat on paremmin vaikka menisikin alle seiskan. Edelleenkin auto olisi leimassa vastoin AKE:n yleisiä ohjeita mutta sille olisi kuitenkin olemassa jonkunlainen hyväksyntä. Tässäkin tapauksessa AKE voisi myöhemmin vedota virheellisesti tehtyyn listaan.
                        -92 928 GTS
                        -98 550 Maranello

                        Comment

                        • TheLate
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 418

                          Originally posted by leppala View Post
                          Eikös tähän teho/paino kiukutteluun riitä periaatteessa ahtopaineen lasku, josta sitten tehomittaus.
                          Periaatteessa...
                          Perjaatteessa ei... Tai miten sen haluaa tulkita mutta käsittääkseni mikäli auto vakiona alittaa tuon 7 niin sitä ei saa virittää... tai tietysti lisää painoa ja tehot alas... mutta hyväksyntäänkö sitä niin asia sitten ihan AKE:sta/konttorista kiinni.

                          Muistakaa nyt sitten että se 7kg/kw ei ole mikään AKE:n keksintö, se löytyy sieltä rakennemuutos päätöksestä, ollu jo vuodesta 92. Eli siis todella vanhaa ja jostain syystä ei ole tuohon tullut uudistusta edes vuoden 98 päivityksen aikana.

                          Comment

                          • leppala
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2007
                            • 190
                            • järvenpää

                            Originally posted by TheLate View Post
                            Perjaatteessa ei... Tai miten sen haluaa tulkita mutta käsittääkseni mikäli auto vakiona alittaa tuon 7 niin sitä ei saa virittää... tai tietysti lisää painoa ja tehot alas... mutta hyväksyntäänkö sitä niin asia sitten ihan AKE:sta/konttorista kiinni.

                            Muistakaa nyt sitten että se 7kg/kw ei ole mikään AKE:n keksintö, se löytyy sieltä rakennemuutos päätöksestä, ollu jo vuodesta 92. Eli siis todella vanhaa ja jostain syystä ei ole tuohon tullut uudistusta edes vuoden 98 päivityksen aikana.
                            Jos se penkkilappu näyttää teho/painon olevan laillinen, niin pakkohan inssin on hyväksyä, oli sitten vaikka vähemmän tehoa ku tehtaalta.
                            Tuossakin on kuitenkin ruiskuakin räpelöity että saadaan pakokaasut vaatimusten tasolle.
                            Siinä äkkiä tehot tippuu ku putkesta ei tuu ku happea.

                            Comment

                            • repsa
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1365
                              • Lempäälä

                              kylläpäs täällä jeesustellaan taas. köyhät ja tietämättömät vinkuu. :think

                              vastaus alkuperäiseen kyssäriin on : nyt on 1 laillinen kaiken kansan tiedossa.

                              kw/kg sääntöön en ota sen kummemmin kantaa, mutta niinhän se menee että jos katsuri on tehnyt erheen ja päästänyt esim :
                              vaikka turbotetun auton ilman kattia läpi (tietty vuosimalliraja, olikohan 87-91..) niin ei sitä sinne vaadita uusintakatsastuksessa.
                              tai jos joku katsuri on hyväksynyt autoon jonkun täysin väärän tekniikan, ts yli 20% säännöstä.
                              tai sitten alustamuutokset tehty niin ja näin mutta leima merkitty.

                              ei noita sieltä enää vuosikatsastuksessa pois pyyhitä. menee poikkeuksetta siten että saavutettua etuisuutta ei viedä pois.

                              esim joku on saanut e30 ilman abs muutoskatsastettua m50b25 (=lain silmässä laiton auto/muutos) -> leima tullut -> ei auto muutu laittomaksi seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä vaikka sitä periaatteessa on.
                              5c jetta 1.2TSI 140/220
                              530e m-sport alpinweiss3 vakio
                              a4 cabi 220/300
                              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                Originally posted by repsa View Post
                                kylläpäs täällä jeesustellaan taas. köyhät ja tietämättömät vinkuu. :think

                                vastaus alkuperäiseen kyssäriin on : nyt on 1 laillinen kaiken kansan tiedossa.

                                kw/kg sääntöön en ota sen kummemmin kantaa, mutta niinhän se menee että jos katsuri on tehnyt erheen ja päästänyt esim :
                                vaikka turbotetun auton ilman kattia läpi (tietty vuosimalliraja, olikohan 87-91..) niin ei sitä sinne vaadita uusintakatsastuksessa.
                                tai jos joku katsuri on hyväksynyt autoon jonkun täysin väärän tekniikan, ts yli 20% säännöstä.
                                tai sitten alustamuutokset tehty niin ja näin mutta leima merkitty.

                                ei noita sieltä enää vuosikatsastuksessa pois pyyhitä. menee poikkeuksetta siten että saavutettua etuisuutta ei viedä pois.

                                esim joku on saanut e30 ilman abs muutoskatsastettua m50b25 (=lain silmässä laiton auto/muutos) -> leima tullut -> ei auto muutu laittomaksi seuraavan vuosikatsastuksen yhteydessä vaikka sitä periaatteessa on.
                                ei muuten pidä paikkaansa... AKE voi tehdä ihan mitä vaan, vaikka konttorilla olis joku "tuttu" katsastaja päästäny läpi. katsastusmies voi ottaa akeen yhteyttä, jos huomaa että kaikki ei ole kohdallaan. tämän jälkeen AKE voi määrätä auton ajokieltoon. ps. kokemusta on.
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎