Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16453
    • Asikkala

    Originally posted by Hemu__ View Post
    Juu tiesin että tuo et muuttuu 55, mutta tässä on nyt laskut niin sekasin, että tuli vahingossa miinustettua vaikka piti plussata. Noh jokatapauksessa vanteita ON sovitettu auton alle, ja kyllä ne sinne meni ilman että otti sisäpuolelta mihinkään kiinni. No parempi varmaan mallailla vielä hieman lisää kun vanteet tulevat takaisin. Laitetaan tarvittaessa sitten spaceria.

    Niin ja omien laskujen mukaan noista olisi tullut siis eteen 9x17 et45, joka ei voi kyllä olla mahdollista, koska alkuperäinen takavanne koko/et oli tuo mutta ei mennyt alle, sitten kun vaihto takavanteiden keskiöt eteen, niin tuo 9" vanne meni alle eteen, ottamatta mihinkään kiinni, tässä vanteessa juurikin tuo 7" sisäkehä. Takavanteen mitoiksi sain laskemalla 8x17 et55 sorvauksen jälkeen, mutta liekkö tuokaan pidä paikkansa kun nuo laskut ovat menneet jo niin mönkään. Parempi vaan sovitella ilman tällaista laskemista.

    Ja tulevista etuvanteistahan ei siis sorvata mitään, vaan pelkistä takavanteista!

    Kiitos ja anteeksi!

    EDIT: Mitä tulee mitaksi jos 8x17 et37, sisäkehä 6,5" ulkokehä 1,5" vaihtaa keskiötä päittäin vanteeseen jonka mitat ovat 9x17 et27, sisäkehä 7" ulkokehä 2"
    Siis eikö nyt olekkaan sorvattu vielä mitään :think

    Comment

    • Hemu__
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 972
      • Kirkkonummi

      Mistään ei ole VIELÄ sorvattu, tulevista takavanteiden keskiöistä sorvataan tavaraa pois, jotta saadaan suurennettua ET lukemaa, vannetta sisään, ja lisää lippaa ulospäin.

      Ja olen sen tuossa auton alla kesällä mittaillut, että kuinka paljon siitä varaa on ottaa ennenkuin ottaa johonkin kiinni. Vanteesta todellakin on varaa sorvata tuon verran.

      Spacereitä ei ole tulossa mihinkään, muutakun siinä tapauksessa, että vanteet ei oikeasti pyörisi alla. Mitoitukset on tehty sen mukaan, että sekä edessä että takana tilaa ei jää 3mm enempään sisäpuolelle. Elikkä hyvin optimaalisilla ET lukemilla nuo tullaan rakentamaan.

      Tämän jos joku osaa laskea, niin osaan itse laskea loppuun, mitkä tulevat olemaan lopulliset et lukemat.

      Mitä tulee mitaksi jos 8x17 et37, sisäkehä 6,5" ulkokehä 1,5" vaihtaa keskiötä päittäin vanteeseen jonka mitat ovat 9x17 et27, sisäkehä 7" ulkokehä 2"

      Anteeksi nyt vaan kaikille jos ette saa selvää näistä minun viesteistä, pyrin kuitenkin selittämään parhaani mukaan!

      Comment

      • kiMMMe
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 415
        • Parainen

        Nyt tarvitaan pikaisa apua!! Eli vanteet on vaihtumassa corvetten salad shoottereihin koossa 9,5"x16 kaikki. Et noissa taitaa olla 38 ja lättyä trttis väliin saada, mutta kuinka leveetä? Itse en noista etn laskemisista mitään tiedä, ja toivomus olis että et olisi jotain 10-15 välillä. Jos siis tolla etellä tulevat kaarelle edes? Vanhat vanteet on edessä 7,5"x16 et 20 ja takana 9"x16 et 15. Hiukan haluaisin noita vettejä tuoda ulospäin kun vanhat mutta ei mitään radikaalia. Eli jos joku voisi auttaa pikaseen niin saisin mitat kaverille ja speisserit tilattua kiitos etukäteen

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16355
          • Leppävirta

          Originally posted by kiMMMe View Post
          Nyt tarvitaan pikaisa apua!! Eli vanteet on vaihtumassa corvetten salad shoottereihin koossa 9,5"x16 kaikki. Et noissa taitaa olla 38 ja lättyä trttis väliin saada, mutta kuinka leveetä? Itse en noista etn laskemisista mitään tiedä, ja toivomus olis että et olisi jotain 10-15 välillä. Jos siis tolla etellä tulevat kaarelle edes? Vanhat vanteet on edessä 7,5"x16 et 20 ja takana 9"x16 et 15. Hiukan haluaisin noita vettejä tuoda ulospäin kun vanhat mutta ei mitään radikaalia. Eli jos joku voisi auttaa pikaseen niin saisin mitat kaverille ja speisserit tilattua kiitos etukäteen
          Et liikkuu sen verran pienemmäksi mitenkä paksumpaa linttiä sinne laitat(mm). ET38 +20mm lintit --> ET18 Eli varmaan toivottu lintti siellä 20-30mm välillä miten haluat.
          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • kiMMMe
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 415
            • Parainen

            Kiitos nopeast vastauksesta! Joo näin jotenkin päättelin sen menevän kans. Eli tulis varmaan ihan hyvä jos laittad jonkun 28mm lätyn niin et ois 10. Mites muilla? Kellään kuvaa miten tommonen 9,5" istuu kaareen et:llä 10?

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16355
              • Leppävirta

              Originally posted by kiMMMe View Post
              Kiitos nopeast vastauksesta! Joo näin jotenkin päättelin sen menevän kans. Eli tulis varmaan ihan hyvä jos laittad jonkun 28mm lätyn niin et ois 10. Mites muilla? Kellään kuvaa miten tommonen 9,5" istuu kaareen et:llä 10?
              Ilman kaaritöitä ei selviä.
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • kiMMMe
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2008
                • 415
                • Parainen

                Kaaret on jo väännetty

                Comment

                • Hemu__
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2008
                  • 972
                  • Kirkkonummi

                  NONIIN! Nyt uskoisin että sain laskettua nuo et lukemat oikein.

                  Miltäs nämä kuullostavat:

                  -Eteen 10x17 et24
                  -Taakse 10,5x17 et31

                  Onkohan tuo taka et lukema liian suuri? Mittailujen/sovittelujen mukaan kuitenkin jää takana tuollaisella mitalla vielä se pari kolme milliä koriin vanteen reunasta.

                  Pitäiskö tuota sorvausmäärää hieman vähentää tuosta 18mm niin vaikka että sorvaisi 10mm niin taakse tulisi mitoiksi 10x17 et23?

                  Comment

                  • bemu2000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 17799
                    • Jämsä

                    Originally posted by Hemu__ View Post
                    NONIIN! Nyt uskoisin että sain laskettua nuo et lukemat oikein.

                    Miltäs nämä kuullostavat:

                    -Eteen 10x17 et24
                    -Taakse 10,5x17 et31

                    Onkohan tuo taka et lukema liian suuri? Mittailujen/sovittelujen mukaan kuitenkin jää takana tuollaisella mitalla vielä se pari kolme milliä koriin vanteen reunasta.

                    Pitäiskö tuota sorvausmäärää hieman vähentää tuosta 18mm niin vaikka että sorvaisi 10mm niin taakse tulisi mitoiksi 10x17 et23?

                    Tuo takavanteen sorvaus kannattaa ihan mitata. Laitat vanteen ennen sorvausta paikalleen ja jousi irti. Sitten liikutat läpi koko joustoalueen ja katsot paljonko sitä on varaa ottaa sisäänpäin.

                    Etuvanne ei tule mahtumaan coiloverin kanssa. Tavallisen alustan kanssa ehkä just ja just. laittaisin kyllä eteen 0,5" kapeamman kehän, eli vanne olisi 9,5" ET30
                    Last edited by bemu2000; 22-01-2012, 21:54.
                    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                    Vanteet edullisesti
                    Nostureita ja rengaskoneita

                    Comment

                    • Hemu__
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 972
                      • Kirkkonummi

                      Siis meinaatko nyt että eteen laittaisi kapeamman sisäkehän, jotta ei sitten ota tolppaan kiinni?

                      Perkele, autoon tulossa tuo bc-racingin coilover setti ja oon mitottanu ton justiinsa vakioalustalla, enpä tienny että coilit vie enemmän tilaa... Pitäsköhän mun jostain nyt sitten vielä metsästää 6,5" sisäkehätkin vielä...
                      Ilmoitin L-weldille jossa keskiöt sorvataan, että otetaankin noista takavanteista vain 10mm pois niin niistä tulee 17x10,5 et23

                      Tuossa vähän vastaavia mittoja:

                      Last edited by Hemu__; 22-01-2012, 23:07.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16453
                        • Asikkala

                        Originally posted by Hemu__ View Post
                        NONIIN! Nyt uskoisin että sain laskettua nuo et lukemat oikein.

                        Miltäs nämä kuullostavat:

                        -Eteen 10x17 et24
                        -Taakse 10,5x17 et31

                        Onkohan tuo taka et lukema liian suuri? Mittailujen/sovittelujen mukaan kuitenkin jää takana tuollaisella mitalla vielä se pari kolme milliä koriin vanteen reunasta.

                        Pitäiskö tuota sorvausmäärää hieman vähentää tuosta 18mm niin vaikka että sorvaisi 10mm niin taakse tulisi mitoiksi 10x17 et23?
                        Originally posted by bemu2000 View Post
                        Tuo takavanteen sorvaus kannattaa ihan mitata. Laitat vanteen ennen sorvausta paikalleen ja jousi irti. Sitten liikutat läpi koko joustoalueen ja katsot paljonko sitä on varaa ottaa sisäänpäin.

                        Etuvanne ei tule mahtumaan coiloverin kanssa. Tavallisen alustan kanssa ehkä just ja just. laittaisin kyllä eteen 0,5" kapeamman kehän, eli vanne olisi 9,5" ET30
                        18 mm. en sorvaisi mistään vanteesta, jo 10 mm. laittaa miettimään ja mittaamaan että onko ihan oikeasti varaa ottaa pois edes sitä.

                        Comment

                        • kiMMMe
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 415
                          • Parainen

                          Mistäköhän turun aluueella saisi pidemmät pyörän pultit? Tai joutuuko ne tilamaan jostain? Tulossa siis 28mm speisseri

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Originally posted by Hemu__ View Post
                            Siis meinaatko nyt että eteen laittaisi kapeamman sisäkehän, jotta ei sitten ota tolppaan kiinni?

                            Perkele, autoon tulossa tuo bc-racingin coilover setti ja oon mitottanu ton justiinsa vakioalustalla, enpä tienny että coilit vie enemmän tilaa... Pitäsköhän mun jostain nyt sitten vielä metsästää 6,5" sisäkehätkin vielä...
                            Ilmoitin L-weldille jossa keskiöt sorvataan, että otetaankin noista takavanteista vain 10mm pois niin niistä tulee 17x10,5 et23

                            Tuossa vähän vastaavia mittoja:

                            http://www.felgen-man.de/compact.html

                            Ihan kyllä ulkokehää tarkoitin. 6,5" sisäkehällä mahtuu kyllä coiloverien kanssakin. 6,5" sisäkehä ja 2,5" ulkokehä, niin vanne on 9" ET24. Mahtuu coilien kanssa ja menee vielä hienosti 215/40 rengas...
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Hemu__
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2008
                              • 972
                              • Kirkkonummi

                              Jr66 Kyllä on siitä olen varma!

                              Entäpä jos rakennankin vaan alkuperäisistä vanteista tähän tapaan

                              Etuvanne 8x17 et37 sisäkehä 6,5" ulkokehä 1,5" siihen tilalle 3" ulkolippi jolloin olisi 9,5x17 et18 kumiksi 215/40-17

                              Takavanne 9x17 et45 sisäkehä 7" ulkokehä 2" siihen tilalle 4" ulkolippi, JOTKA JO HANKITTU! tällöin vanteista tulisi taakse 17x11 et20. Renkaatkin on jo taakse ostettu 245/35-17.

                              Tuo voisi olla se "järkevin"

                              Kaippa nuo saa mahtumaan ku vetäsee kaaret ihan sirpiksi, auto pitää jokatapauksessa maalata uudelleen kokonaan yli, joten sen puolesta ei ole ongelma!

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                Originally posted by Hemu__ View Post
                                Jr66 Kyllä on siitä olen varma!

                                Entäpä jos rakennankin vaan alkuperäisistä vanteista tähän tapaan

                                Etuvanne 8x17 et37 sisäkehä 6,5" ulkokehä 1,5" siihen tilalle 3" ulkolippi jolloin olisi 9,5x17 et18 kumiksi 215/40-17

                                Takavanne 9x17 et45 sisäkehä 7" ulkokehä 2" siihen tilalle 4" ulkolippi, JOTKA JO HANKITTU! tällöin vanteista tulisi taakse 17x11 et20. Renkaatkin on jo taakse ostettu 245/35-17.

                                Tuo voisi olla se "järkevin"

                                Kaippa nuo saa mahtumaan ku vetäsee kaaret ihan sirpiksi, auto pitää jokatapauksessa maalata uudelleen kokonaan yli, joten sen puolesta ei ole ongelma!

                                11" ET20 on aika raju. Kannattaa mitata paljonko sitä saisi sisempään. Vanne tulee vähintään 50mm vakio kaaresta pihalle.
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎