Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pekkude
    BTCF Member
    • Jul 2013
    • 404
    • Muurla

    #46
    Kiitän!
    Last edited by Pekkude; 18-03-2017, 09:43.
    E38 740i -95

    Comment

    • pektas
      Newbiemmer
      • Mar 2017
      • 4
      • Oulunsalo

      #47
      E46 päästöt

      E46 316i N42B18 2004 ajettu 291tkm ei mennyt päästöistä läpi. Tulee hieman pidempää stooria, jos joku jaksaa lukea mitä tehty.

      Ennen katsastusta antoi vikavalon ja vikakoodit P0420, P1159. Tyhjäkäynnillä kierrokset välillä nousivat itsestään 850->1500-2000rpm.
      Näiden pohjalta vaihdettu:
      -Tarkastettu MAF-kaasuläppä välinen kumi, sekä siitä lähtevä alipaineletku ja näyttäisi olevan kunnossa
      -Etummainen Lamda (alkuperäinen bosch)
      -Ilmamassamittari (motonet tarvike, ei ollut alkuperäistä ja katsastus oli menossa umpeen)

      Puoli vuotta/10tkm sitten vaihdettu:
      -Öljyerotin (CCV)+kaikki sen letkut+tikku putsattu
      -Imusarjan, ruiskujen, kaasuläppärungon, öljytikun tiivisteet
      -Ilmanpuhdistin
      -Öljyt/suodatin
      Edellisellä omistajalla viimeisen 2-3v aikana vaihdettuja myös:
      -tulpat
      -rikkoontunut puola
      -tarvike katalysaattori, hitsattu paikalleen
      -Ketju/kiristin

      Ennen katsastusta nollattu vikakoodit, ajettu testilenkki, jonka aikana kaikki toimi oikein. Katsastuksessa kierrokset yhtäkkia alkoivat taas nousta itsekseen juuri pakokaasumittausta tehtäessä.

      Arvot kierroksilla, kierrokset seilasivat myös tasakaasulla ylös-alas, joten ei saanut pidettyä tasakierroksia:
      CO 0,66 (sallittu 0,2)
      HC 113 (sallittu 113
      Muut:
      CO2 13,6
      02 1,05 (oli koholla, mutta asettui vaatimusten sisään)
      Lambda 1,02

      Tyhjäkäynnillä arvot rajoissa, mutta kierrosten nostelun takia ei kunnon tulosta.

      Vkakoodien nollaukseen ja arvojen lukuun käytössä olevalla torquella mitattuna:
      -Long term fuel trim: 14,8% (Pielessä?)
      -Short term fuel trim näyttää välillä no data ja välillä näyttä arvot oikein vaihdellen noin +-10% väliä
      Fuel trim bank1 sensor 2 -100,78% <- kuuluuko olla näin, mikä tämä on?

      Kokeiltu MAF irti ajaa testilenkki:
      -Tehot poissa
      -Sammuili tyhjäkäynnillä/risteyksissä
      -P0102 vikakoodi luonnollisesti
      -LTFT1 tippui testilenkin aikana 14,8%->4,7%,
      mutta MAF kiinnityksen jälkeen nousi 11,7% Imuvuoto jossain? Missä?

      Tuo kirrosten nostelu on satunnaista, eikä läheskään aina tee sitä. Yleensä se tulee lämpimällä koneella pidemmän ajelun jälkeen. Kierroslukuviisari ensin tärrää 800-900rpm ja yhtäkkiä nousee hetkeksi 1500-2000rpm noin 30s välein. Kun tuo kierrosten nostelu tila on päällä ei tasakaasulla saa pidettyä kierroksia tasaisena, vaan kierrokset lähtee seilaamaan ylöspäin tai alaspäin, vaikka kaasua pitää paikoillaan. Moottori kyllä käy tasaisesti, eikä ajossa nyi, sekä tehot on myös tallella.

      Mistä tässä pitäisi vikaa lähteä vielä etsimään?

      Comment

      • Bnito
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 334

        #48
        Huomasin tänään että saan välillä sinisiä pöllähdyksiä aikaiseksi. Onkohan ahdin menossa...

        Olen kyseisin kampeen ostanut n.1kk sitten ja historiassa tiedossa että 324tkm kohdalla vaihdettu kytkin ja ahdin. Nyt mittarissa 377tkm. Huohotin vaihdettu muistaakseni n.350tkm kohdalla.

        Sinällään tehot on täysin ennallaan ja vetää vallan mainiosti. Eli toimii ihan normaalisti. Ahdin pitää pientä suhinaa mutta on kyllä mielestäni suhteellisen mietoa, toki en nyt varmaksi uskalla sanoa onko se nyt tässä ilmaantunut. Vai ihan normaalia...

        Taskulampulla vilkaisin ahdinta ja ainakin ulkopuolisesti siellä on öljyä vuotanut öljyn sisäänmenon banjo liittimestä (yläpuolinen liitin), eli siellä on selvästi pisara liittimen tiivisteiden tienoilla ja on märkä siitä ympäristöstä. Myös öljy pisaroita on hieman lentänyt lähi alueelle(downpipen/katin kyljessä, sekä korissa). Voikohan nyt vain olla että tuo banjo liitin vuotaa ja öljy lentää pakopesää päin aiheuttaen pöllähdyksen vai oonko liian optimistinen

        Pääseekö näissä helposti tarkastamaan turbon akselin purkamalla?
        Last edited by Bnito; 17-03-2017, 19:51.
        F11 525 3.0 -10

        Ex E46 330d Touring -00
        Ex 316/325 '85

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #49
          Originally posted by pektas View Post
          E46 316i N42B18 2004 ajettu 291tkm ei mennyt päästöistä läpi. Tulee hieman pidempää stooria, jos joku jaksaa lukea mitä tehty.

          Ennen katsastusta antoi vikavalon ja vikakoodit P0420, P1159. Tyhjäkäynnillä kierrokset välillä nousivat itsestään 850->1500-2000rpm.
          Näiden pohjalta vaihdettu:
          -Tarkastettu MAF-kaasuläppä välinen kumi, sekä siitä lähtevä alipaineletku ja näyttäisi olevan kunnossa
          -Etummainen Lamda (alkuperäinen bosch)
          -Ilmamassamittari (motonet tarvike, ei ollut alkuperäistä ja katsastus oli menossa umpeen)

          Puoli vuotta/10tkm sitten vaihdettu:
          -Öljyerotin (CCV)+kaikki sen letkut+tikku putsattu
          -Imusarjan, ruiskujen, kaasuläppärungon, öljytikun tiivisteet
          -Ilmanpuhdistin
          -Öljyt/suodatin
          Edellisellä omistajalla viimeisen 2-3v aikana vaihdettuja myös:
          -tulpat
          -rikkoontunut puola
          -tarvike katalysaattori, hitsattu paikalleen
          -Ketju/kiristin

          Ennen katsastusta nollattu vikakoodit, ajettu testilenkki, jonka aikana kaikki toimi oikein. Katsastuksessa kierrokset yhtäkkia alkoivat taas nousta itsekseen juuri pakokaasumittausta tehtäessä.

          Arvot kierroksilla, kierrokset seilasivat myös tasakaasulla ylös-alas, joten ei saanut pidettyä tasakierroksia:
          CO 0,66 (sallittu 0,2)
          HC 113 (sallittu 113
          Muut:
          CO2 13,6
          02 1,05 (oli koholla, mutta asettui vaatimusten sisään)
          Lambda 1,02

          Tyhjäkäynnillä arvot rajoissa, mutta kierrosten nostelun takia ei kunnon tulosta.

          Vkakoodien nollaukseen ja arvojen lukuun käytössä olevalla torquella mitattuna:
          -Long term fuel trim: 14,8% (Pielessä?)
          -Short term fuel trim näyttää välillä no data ja välillä näyttä arvot oikein vaihdellen noin +-10% väliä
          Fuel trim bank1 sensor 2 -100,78% <- kuuluuko olla näin, mikä tämä on?

          Kokeiltu MAF irti ajaa testilenkki:
          -Tehot poissa
          -Sammuili tyhjäkäynnillä/risteyksissä
          -P0102 vikakoodi luonnollisesti
          -LTFT1 tippui testilenkin aikana 14,8%->4,7%,
          mutta MAF kiinnityksen jälkeen nousi 11,7% Imuvuoto jossain? Missä?

          Tuo kirrosten nostelu on satunnaista, eikä läheskään aina tee sitä. Yleensä se tulee lämpimällä koneella pidemmän ajelun jälkeen. Kierroslukuviisari ensin tärrää 800-900rpm ja yhtäkkiä nousee hetkeksi 1500-2000rpm noin 30s välein. Kun tuo kierrosten nostelu tila on päällä ei tasakaasulla saa pidettyä kierroksia tasaisena, vaan kierrokset lähtee seilaamaan ylöspäin tai alaspäin, vaikka kaasua pitää paikoillaan. Moottori kyllä käy tasaisesti, eikä ajossa nyi, sekä tehot on myös tallella.

          Mistä tässä pitäisi vikaa lähteä vielä etsimään?
          Tuon perusteella tarkistaisin todella huolellisesti imuvuodot. Bräkleen tms. palava on hyvä imuvuotojen etsimiseen. Savu toki kaikista paras.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Carbonfiber
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 5226
            • Hki 43

            #50
            Onko kaikki 325ti:t manuaalit kuusilovisia? Onko compacteissa jotain omia tyyppivikojaan mitä tulisi tutkia?

            Voiko olla MFL, muttei cruisea? Jos, niin silloin menee pelkästään koodaamalla, eikö?
            Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
            Z3 Roadster 2.8 '98
            isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
            ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
            Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
            Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16419
              • Asikkala

              #51
              Automaatin öljymäärän tarkistus ?

              316i n42 + 5-lovinen automaatti, pitääkö paikkansa että öljymäärän tarkistukseen tarvitaan bmw-erikoisvälineitä ?

              Comment

              • Aaqee
                Bimmer Rookie
                • Sep 2012
                • 53
                • Salo

                #52
                Kysymys rengaskoosta

                Viime syksynä ostin kesärenkaat vanteille laitettuna juuri ennen talven tuloa ja nyt niitä esiin ottaessa huomasin saaneeni väärän rengaskoon taakse. Kaikki on sinänsä hyvin, kuitissakin lukee väärä tuote eli maksoin siitä mitä sainkin.

                Eli: auton vanteilla oli alunperin edessä 225/40/18, vanteen leveys 8"
                Takana oli 255/35/18, vanteen leveys 8.5"

                Näissä uusissa on näköjään takarenkaan koko mennyt väärin ja siellä on nyt 225/35/18, 8.5" leveellä vanteella. Onko haittaa että edessä on ympärysmitaltaan korkeampi rengas? Silmämääräisestikin eron huomaa jos laittaa renkaat vierekkiän.

                Comment

                • bigblock
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2005
                  • 160
                  • iisalmi

                  #53
                  2001 330i touring manuaali.
                  Tuossahan on sähköflekti syylärin takapuolella,mutta kuuluisiko etupuolella olla ilmastoinnille oma flekti vai ajetaanko samalla flektillä myös ilmastointia?

                  Vika koodeissa oli joku puhaltimen koodi ni tuli mieleen onko joku nakannut flektin pois.

                  Comment

                  • ropsukka
                    BTCF Member
                    • Jul 2015
                    • 15
                    • Tampere/Keski-Suomi

                    #54
                    Tuollaiset takavalot: http://www.tuningkauppa.com/epages/t...Products/62057

                    Menevätkö ihan suoraan alkuperäisten tilalle tuohon sigun autoon vai tarvitsevatko jotain modauksia tai vastaavia?
                    E91 318d -07

                    Ex:
                    E46 316i -99

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1832
                      • Karjaa

                      #55
                      Originally posted by bigblock View Post
                      2001 330i touring manuaali.
                      Tuossahan on sähköflekti syylärin takapuolella,mutta kuuluisiko etupuolella olla ilmastoinnille oma flekti vai ajetaanko samalla flektillä myös ilmastointia?

                      Vika koodeissa oli joku puhaltimen koodi ni tuli mieleen onko joku nakannut flektin pois.
                      Lisäflekti on vain automaattimalleissa, niissä on siis koneen voimalla pyörivä viskoflekti syylärin ja koneen välissä ja lisänä syylärin etupuolella sähköflekti. Tosin viskoflekti kannattaa deletoida, jolloin sen tilalle laitetaan manuaalimallien sähköflekti ja poistetaan samalla syylärin etupuolella oleva sähköflekti. Noin BMW:kin teki uudemmissa malleissa automaatteihin, manuaalimallien jäähdytys riittää mainiosti automaatteihinkin kunhan vain automaattivaihteiston lauhdutin on kunnossa.
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • bigblock
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2005
                        • 160
                        • iisalmi

                        #56
                        Originally posted by Wespa View Post
                        Lisäflekti on vain automaattimalleissa, niissä on siis koneen voimalla pyörivä viskoflekti syylärin ja koneen välissä ja lisänä syylärin etupuolella sähköflekti. Tosin viskoflekti kannattaa deletoida, jolloin sen tilalle laitetaan manuaalimallien sähköflekti ja poistetaan samalla syylärin etupuolella oleva sähköflekti. Noin BMW:kin teki uudemmissa malleissa automaatteihin, manuaalimallien jäähdytys riittää mainiosti automaatteihinkin kunhan vain automaattivaihteiston lauhdutin on kunnossa.
                        Ok.näyttää tuo flektikin pyörivän välillä joten mistäpä lienee koodin tehnyt.

                        Comment

                        • bigblock
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 160
                          • iisalmi

                          #57
                          Mistä tuolle pakoputken läpälle lähtee alipaineletku tuolta moottorin päästä.

                          -01 330i

                          Comment

                          • epee
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2011
                            • 57
                            • etelä-savo

                            #58
                            Miten ikkunoita kiertävät kromilistat lähtee irti, mielellään vielä ehjänä?
                            Tarkotus olisi maalata listat mustaksi rubbercompilla, onko kellään kokemuksia kestääkö listoissa?

                            Comment

                            • bigblock
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2005
                              • 160
                              • iisalmi

                              #59
                              E46 330i 2001 touring.

                              Tyhjäkäynnillä ei tule lämmintä tupaan.

                              Onko näissä kiertovesipumppua niin kuin isommissa koreissa?

                              Koitin bmwfans sivuilta katsoa muttei ainakaan osunut kohdalle.

                              Veden kierto ongelmaltahan tuo vaikuttaa mutta miksi?

                              Comment

                              • Wespa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2016
                                • 1832
                                • Karjaa

                                #60
                                Originally posted by Wespa View Post
                                Laitanpa tänne kun en ulkomaankaan foorumeilta googlettelemalla oikein vastaavaa löytänyt. Eli isäukko oli viikonloppuna käymässä 2000-luvun alun SLK-Mersullaan, ja siinä sitten poislähtiessään availi kaukosäädinavaimellaan Mesen ovien lukitusta lähellä E46:stani. No E46:nen pillastui tästä, kaikki sähkölaitteet jarruvaloja ja pyyhkimiä myöten alkoivat yhtäkkiä toimimaan itsestään, eikä avainta kääntelemällä virtalukossa tapahtunut mitään. Mittaristo oli joulukuusena, radio meni päälle yms. En yrittänyt startata autoa, läksin kaivelemaan yleismittaria mitatakseni onko akun jännite matalalla. Kun tulin takaisin autolle kaikki olikin jo taas kunnossa ja entisellään, eikä akunkaan jännitteessä ollut valittamista. Onko kukaan törmännyt vastaavaan, ja mikä ihme sille oikein tuli, kosteat kelitkö tekivät tepposensa, vai onko joku sähkömoduuli tulossa tiensä päähän?
                                Nyt teki taas saman. Toivottavasti ei nyt ota tavaksi tuota, kun en oikein keksi mitä tuolle voisi tehdäkään. Täytynee lukaista jättikö jotain vikakoodia josta saisi tolkkua, tosin tuollainen joulukuusi-ilmiö varmaan voi jättää jotain "vääriäkin" koodeja..
                                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                                Porsche 944 -86 (DE)
                                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎