Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i (Sedan) Huoltoa/Kunnostusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sisäänajettu
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2018
    • 507
    • Helsinki

    E46 330i (Sedan) Huoltoa/Kunnostusta

    Elikkä kyseiseen 330i:hin pitäisi/olisi hyvä tehdä erinäköistä huoltoa. Kyseessä on siis ensimmäinen autoni ja nyt olisi kesä aikaa tuunata/puunata ja huoltaa autoa.

    Olen lueskellut foorumeilta ja katsonut videoita mitä kannattaisi huoltaa, mutta ajattelin vielä täällä kysellä, että jos suosittelisitte jonkin osan uusimista. Budjetti on rajallinen, ja en mitään näyttelyautoa ole tästä tekemässä...

    Vielä tarkemmin autosta.

    - BMW E46 330i
    - 5-vaihteinen manuaali
    - M-Sport 2
    - Valmistuspäivä: 2001-10 (Facelift)
    - 300.000tkm ajettu

    Huollettavaa/Tehtävää:


    - Öljyt ja öljynsuodatin (Castrol Magnatec: https://www.motonet.fi/fi/tuote/5900...natec-5W-40-5l + 2l varastossa olevasta purkista. Suodatin : 11427512300)

    - Sytytystulpat : 12120037607

    - Ilmansuodatin : 13721730449

    - Raitisilmasuodatin : 64319257504

    - Polttoainesuodatin : 13327512019

    - Vaihteistoöljy 1.5l Castrol Syntrans : 83222339219

    - Jäähdytysneste 5l : 22268

    - Paisuntasäiliö : 17117573781

    - Jäähdytysnesteen tasoanturi : 17137553919

    - Vesipumppu : 11517509985

    - Ohjaustehostinöljy 1l : 81229400272

    - Peräöljy (1l Castrol Syntrax: https://aeromotors.fi/home/35227-transmissioonioli.html) 33117695240

    - Jarruneste (1l Castrol: https://aeromotors.fi/home/34650-pid...lik-dot-4.html)

    - Akku (Exide Excell 85Ah, ilmeisesti riittävä: https://aeromotors.fi/root/141391-kaynnistysakku.html)

    - Paisuntasäiliön korkki : 17117639022

    - Jäähdytysnesteen termostaatti : 11531437040

    - Jäähdytysnesteen lämpötilasensori : 13621433077

    - Jousijalan tukilaakeri (eteen) : 31352241445

    - Jousijalan tukilaakeri ja tiiviste (taakse) : 33521092362

    - Uudet jouset (Luultavimmin vasen takajousi katkennut, sillä vasen takapää miltei renkaassa kiinni. Ajattelin suoraan ostaa uuden alustasarjan saksasta, toinen vaihtoehto olisi ostaa esim. Eibach Sportline jouset joka nurkkaan, noita näyttää saavan siihen 100€ hieman päälle hintaan saksasta. Näin budjetti mielessä lienee ihan kelpo ajatus ? Tälläistä: https://www.sportfahrwerk-billiger.d..._807_1496.html)

    - Ruosteitten hiomista ja paikkailua (Autolla on ikää sen 16 vuotta, vaikka auto on Saksasta alunperin, sieltä siirtynyt Ruotsiin vuonna 2011-2012, niin ruostetta alkaa helmoissa, ovilistoissa ja ja pyöränkaarissa olemaan. Näiden kunnostamisessa vierähtänee tovi, onko jotain ruosteensuoja-aineita suositella, videoita löytyy paljon, kuinka homma toimii...)

    - "Modernisointia" (USB paikkojen laittamista autoon, ebaysta saanee suoraan jonkinlaisia paneeleita, mihin pystyy luurin laittamaan kiinni USB:n kautta ja AUX-paikkaa, jotta Spotify kuuluu. LED valoja voisi hieman laitella autoon, mm. rekisterikilven valoiksi, Xenonit löytyy kyllä jo edestä, toinen xenon oli ilmeisesti mennyt niin tilailin saksasta uudet, hieman sinisemmät. Angel eye:t voisi laittaa eteen, Ebaysta saa näitäkin edullisesti. Jotain muuta ?)

    - Ulko-ja sisäpuolen kunnostusta (Ulkopuolen myllytystä ja sisäpuolen nahkapenkkien hoitamista asiallisilla aineilla, onko suositella jotakin tiettyä ? Ja muoviosien kiillotusta)

    - ABS-anturin vaihto (Ilmeisesti yleinen ongelma tuoa ABS-valojen ja muiden valojen palaminen näissä, sellainen pitää laittaa vaihtoon, kun tuo vikakoodinlukija (BMW C110) saapuu postiin ja varmistaa missä vika.)

    - Kuljettajanpuoleisen peililasin vaihto (Tähän on vaihdettu ilmeisimmin kolmannen osapuolen peilit jossain kohtaan, ja uuden peililasin metsästys alkaa, näyttää suuresti ECS-tuningin peileiltä, joten täytynee sieltä kysellä.)

    - Short Shifter (Tämä on vielä hieman mietinnän alla, mutta tuollaisia näyttää saavan n.50€ hintaan ihan Suomesta: https://www.race.fi/fi/product/18979.../e46-1997-2006)



    Tälläinen pieni projekti näin kesäksi . Jos jotain kannattaisi vielä tehdä/vaihtaa näin budjetin merkeissä laitelkaa ketjuun viestiä. Sekä, jos listan tuotteissa on jokin "väärä" tai sopimaton huomautelkaa minua siitä, jos viitsitte

    Kuvia:





    Kiitoksia jo etukäteen vastanneille/auttaneille!
    Last edited by Sisäänajettu; 17-06-2018, 12:36. Reason: Kuvia tulee jossakin välissä.

    BMW i3 60Ah REx -14
    Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

  • juha77
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 749
    • Vaasa

    #2
    Disa venttiilin (imusarjassa) kunto kannattaa tarkistaa. Eibach ProKit on hyvä madallussarja, tosin madallus sitten pienempi kuin sportlinessä. Alustan kuluvat osat kannattaa myös tsekata kun vaikuttaa niin paljon ajamisen siihen iloon.
    e90 330ia
    E36 328i touring
    Ex:
    e46 330i touring facelift
    e46 318ci facelift
    e36 320i cab M-Sport
    e36 325i coupe
    e30 318i

    Comment

    • Sisäänajettu
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2018
      • 507
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by juha77 View Post
      Disa venttiilin (imusarjassa) kunto kannattaa tarkistaa. Eibach ProKit on hyvä madallussarja, tosin madallus sitten pienempi kuin sportlinessä. Alustan kuluvat osat kannattaa myös tsekata kun vaikuttaa niin paljon ajamisen siihen iloon.
      Kiitoksia! Unohdin tosiaan mainita, että Disa-venttiili on vaihdettu edellisen omistajan toimesta vähänaikaa sitten. Onko Sportlinessa ja Pro-kitissä muuta eroa, kuin tuo madalluksen määrä ? Menee ilmeisesti suoraan sport iskareiden ympärille ilman suurempia kikkailuja ?

      Kannattaako vaihtaa jotain muuta osaa jousien vaihdon yhteydessä ?

      BMW i3 60Ah REx -14
      Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6935
        • N/A

        #4
        Suosittelisin kyllä sitä miedommin madaltavaa eibachia, sillä enemmän laskevalla menee aika linttaan. Itse ostin yhden auton missä oli ne jouset ja piti melko nopeasti hankkiutua eroon. Laitoin sillon -35/15mm h&r comfort kitin.
        Nykyään mitä olen noita e46 seurannut ja etsinnässä kokoajan hyvä 330i, niin meinasin ajaa alkuperäisellä alustalla (eli siis msport jouset ja vaihdan vaan uudet bilsteinin tarvikeiskarit, b4). Tälläinen yhdistelmä mulla on nykysessäkin e46 ja on muuten hyvä ajella.

        Suosittelisin suodattimiksi mahlen kierrosta, ne vaikuttaa tosi laadukkailta. Se bensansuodatin kyllä tosiaan kannattaa vaihtaa, varsinkin tulopuoli aivan liejussa monesti.
        NGK tulpat saat halvimmalla englannin ebaystä. www.realoem.com voit tarkastaa mallin.

        Tehostinöljyssä oltava tarkkana, onko ATF vai CHF ? Mitä korkissa lukee? Jos vihreä tarra missä CHF sinne pitää laittaa CHF öljy.
        Katsoa nykyisen öljyn väriä, onko punaista vai kellertävää?
        Last edited by Antti O; 11-06-2018, 08:30.

        Comment

        • Sisäänajettu
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2018
          • 507
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Antti O View Post
          Suosittelisin kyllä sitä miedommin madaltavaa eibachia, sillä enemmän laskevalla menee aika linttaan. Itse ostin yhden auton missä oli ne jouset ja piti melko nopeasti hankkiutua eroon. Laitoin sillon -35/15mm h&r comfort kitin.
          Nykyään mitä olen noita e46 seurannut ja etsinnässä kokoajan hyvä 330i, niin meinasin ajaa alkuperäisellä alustalla (eli siis msport jouset ja vaihdan vaan uudet bilsteinin tarvikeiskarit, b4). Tälläinen yhdistelmä mulla on nykysessäkin e46 ja on muuten hyvä ajella.

          Suosittelisin suodattimiksi mahlen kierrosta, ne vaikuttaa tosi laadukkailta. Se bensansuodatin kyllä tosiaan kannattaa vaihtaa, varsinkin tulopuoli aivan liejussa monesti.
          NGK tulpat saat halvimmalla englannin ebaystä. www.realoem.com voit tarkastaa mallin.

          Tehostinöljyssä oltava tarkkana, onko ATF vai CHF ? Mitä korkissa lukee? Jos vihreä tarra missä CHF sinne pitää laittaa CHF öljy.
          Katsoa nykyisen öljyn väriä, onko punaista vai kellertävää?
          Kiitoksia vastauksesta! Tuo M-Sport alusta madaltaa normaaliin verraten ilmeisesti 20/20. Tälläistä miedommin madaltavaa siis: https://www.sportfahrwerk-billiger.d..._807_1496.html

          Onko nuo NKG:n tulpat sitten laadukkaampia vai ? Tälläiset menisi ilmeisesti tuon osanumeron perusteella, vaihtoväli myös 100tkm ? https://www.ebay.co.uk/itm/SIX-x6-GE...wAAOSwQjNW~OHI

          Edit: Huomasin, että autodoc:illa on ilmeisesti noita täysin samoja NKG:n tulppia lähes samaan hintaan, laitanko vaan näitä tilaukseen vai onko jotain eroa noihin ebay tulppiin ? : https://www.autodoc.fi/ngk/1041431

          Kiitoksia tuosta suodattimien vaihtovinkistä, mahle lienee hieman laadukkaampi merkki. Laitoin öljynsuodattimen, ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen Mahlen merkkisiksi, polttoainesuodatin oli hintaluokkaa 64€, niin en raaskisi 30€ maksaa enempää kuin mitä tuo Boschi maksaa...

          Öljynsuodatin: https://www.autodoc.fi/mahle-original/2681204
          Ilmansuodatin: https://www.autodoc.fi/mahle-original/2680480
          Raitisilmasuodatin: https://www.autodoc.fi/mahle-original/7281398

          Tuo tehostinöljy pitää tarkastaa ennen tilaamista, kiitoksia vielä muistutuksesta. Jos korkissa ei mitään lue niin katsotaan mitä tuolla on sisällä.
          Last edited by Sisäänajettu; 11-06-2018, 09:10. Reason: Lisäys

          BMW i3 60Ah REx -14
          Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

          Comment

          • pomo
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2013
            • 429
            • Oulu

            #6
            Minä one käsitellyt ja puhdistanut nahkapenkit autoglymin sarjalla. Ei valittamista ja riittää pitkään.

            Itsellä tuo Comfort kit paikoillaan ja ei tuo ainakaan löysä ole ja ei tarvi kyllä minusta olla matalampi.

            Alkuperäiset tulpat kestää muistaakseni 100 000 km, joten eivät välttämättä vielä loppu. Toisaalta eivät maksa mahdottomia.

            Oljynä bemariin monet täällä kehuu Teboil diamond 5w-40. Sitä olen itsekin käyttänyt. Ei valittamista ja ei ole kallista.

            Huohotin kannattaa tarkistaa, että on eristetty. Saattaa talvella jäätyä jos ei ole! Näkee ihan silmällä onko putkissa eristeitä vai ei!

            Hellan paisuntasäiliö on hyvä, itsellä taitaa olla nykyään sama. Osta samalla siihen uusi jäähdytinnesteen määrä anturi, jos on vuotanut niin se ei toimi enää kauan
            --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

            E46 320 Cab

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16418
              • Asikkala

              #7
              Muutama huomio kun osui tämä topikki silmään:
              Moottoriöljyksi teboil diamond, castrol kuulemma muodostaa kylmälimaa herkemmin, hinnaltaan käytännössä samoja.
              Tulpat ngk ilman muuta.
              Jäähdytysnestettä saa halvemmalla motonetista, ei tarvi tilata mistään.
              Koska on vesipumppu vaihdettu ? Vai koskaan ?

              E: Jaha, teboilia suosii muutkin.

              Comment

              • Sisäänajettu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2018
                • 507
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by pomo View Post
                Minä one käsitellyt ja puhdistanut nahkapenkit autoglymin sarjalla. Ei valittamista ja riittää pitkään.

                Itsellä tuo Comfort kit paikoillaan ja ei tuo ainakaan löysä ole ja ei tarvi kyllä minusta olla matalampi.

                Alkuperäiset tulpat kestää muistaakseni 100 000 km, joten eivät välttämättä vielä loppu. Toisaalta eivät maksa mahdottomia.

                Oljynä bemariin monet täällä kehuu Teboil diamond 5w-40. Sitä olen itsekin käyttänyt. Ei valittamista ja ei ole kallista.

                Huohotin kannattaa tarkistaa, että on eristetty. Saattaa talvella jäätyä jos ei ole! Näkee ihan silmällä onko putkissa eristeitä vai ei!

                Hellan paisuntasäiliö on hyvä, itsellä taitaa olla nykyään sama. Osta samalla siihen uusi jäähdytinnesteen määrä anturi, jos on vuotanut niin se ei toimi enää kauan
                Onko nuo autoglymin sarjat hintavia ?

                Tarkoitatko tuolla comfort kitillä tuota Eibachin Pro-kittiä vai jotain muuta ?

                Joo, ei tosiaan tietoa, milloin tulpat vaihdettu viimeksi, taidan vaihtaa nyyt samalla kertaa niin ei tarvitse jälkeenpäin alkaa vaihtelemaan.

                Tuosta Teboil Diamondista en ollutkaan tietoinen, kun ei motonet tai autodoc tuota suoranaisesti tyrkytä, täyttää ainakin tuon BMW LL-04 kriteerin, niin täytyyypä vaihtaa siihen sitten, kiitos vinkistä.

                Eli öljy vaihtuu tähän 2X: https://www.motonet.fi/fi/tuote/5920...amond-5W-40-4l

                Jees, kiitoksia tuosta anturinvaihto vinkistä, eli tälläinen mukaan siis: https://www.autodoc.fi/hella/7695208, jos tätä anturia tarkoitit, määrä anturia en huomannut.

                BMW i3 60Ah REx -14
                Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16418
                  • Asikkala

                  #9
                  300 tkm. ajettu vanha ritsa niin ihan sama onko LL-merkintää, max. 15 tkm. kun ajaa ennen vaihtoa ?

                  Comment

                  • Sisäänajettu
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2018
                    • 507
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Muutama huomio kun osui tämä topikki silmään:
                    Moottoriöljyksi teboil diamond, castrol kuulemma muodostaa kylmälimaa herkemmin, hinnaltaan käytännössä samoja.
                    Tulpat ngk ilman muuta.
                    Jäähdytysnestettä saa halvemmalla motonetista, ei tarvi tilata mistään.
                    Koska on vesipumppu vaihdettu ? Vai koskaan ?

                    E: Jaha, teboilia suosii muutkin.
                    Kiitkoksia, eli NKG:t tulpiksi. Jotain lueskelin jenkkifoorumeilta, että bmw ei tykkää platinum tulpista, vaan suosivat kupari tulppia, onko tämä vaan hifistelyä vai ?

                    Jees, eli jäähdyytysnestettä motonetistä, esim tämä 2X: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6098...20l-sinivihrea 1:1 vai 1:2 suhteella ?

                    Vesipumpun vaihdosta ei tietoa, joten tälläinen tilalle ? : https://www.autodoc.fi/valeo/1083237

                    BMW i3 60Ah REx -14
                    Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16418
                      • Asikkala

                      #11
                      Joku 330i:n omistaja tietänee tulpista tarkemmin mutta tuo EQUP näyttää olevan orkkistulppa Boschin kanssa.
                      Jäähd. neste aina 1:1, ei tarvi syksyllä arvailla paljonko kestää pakkasta.
                      Valeo ajaa asiansa siinä kuin muukin merkkituote jos vaan on muovisiivet, tästä varmaankin monia eri mielipiteitä.

                      Comment

                      • Amigo
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2012
                        • 167
                        • Turku

                        #12
                        Onhan tuossa jo kattava lista ja todennäköisesti luotettavia kilometrejä jo nuo vaihtamalla tiedossa. Osat vaikuttivat pikaisesti vilkaistuna ihan hyviltä. Paisarin ehkä laittaisin alkuperäisosana. Tässä kuitenkin vielä ideoita yleisistä huoltokohteista jos innostusta on enemmän harrastella:

                        - Paisarin korkki
                        - Termari
                        - Imusarjan haitarikumit ja takana olevat tulpat
                        - Etutukivarsien puslat
                        - Vanoksen tiivisteet (samalla venakopan tiivisteet)
                        - Öljynsuodatinjalan tiiviste
                        - Munuaissuojat (ehkäisee huohottimen jäätymistä)
                        E46 328ci

                        Comment

                        • Sisäänajettu
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2018
                          • 507
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Amigo View Post
                          Onhan tuossa jo kattava lista ja todennäköisesti luotettavia kilometrejä jo nuo vaihtamalla tiedossa. Osat vaikuttivat pikaisesti vilkaistuna ihan hyviltä. Paisarin ehkä laittaisin alkuperäisosana. Tässä kuitenkin vielä ideoita yleisistä huoltokohteista jos innostusta on enemmän harrastella:

                          - Paisarin korkki
                          - Termari
                          - Imusarjan haitarikumit ja takana olevat tulpat
                          - Etutukivarsien puslat
                          - Vanoksen tiivisteet (samalla venakopan tiivisteet)
                          - Öljynsuodatinjalan tiiviste
                          - Munuaissuojat (ehkäisee huohottimen jäätymistä)
                          Kiitoksia paljon näistä tiedoista!

                          Elikkä lisäillään kyseiset osat listaan:

                          - Paisuntasäiliön korkki (Samalla, kun vaihtaa itse säiliön. Tämänlainen: https://www.autodoc.fi/hella/950050)

                          - Jäähdytysnesteen termostaatti (Kyseinen laitos: https://www.autodoc.fi/mahle-original/7768353)

                          Ja ilmeisesti tämä tuo tiiviste kit : https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-Doppe...IAAOSwT8JatSaY

                          Alkaa tulemaan budjetti vastaan vähitellen, kun osia kertyy

                          Osaako joku sanoa suoraan, että meneekö tämä jousisarja autooni: https://www.sportfahrwerk-billiger.d..._807_1496.html

                          Laittaisin tuon suoraan tilaukseen. Ilmeisesti ei hirveämmin madaltaisi ?

                          BMW i3 60Ah REx -14
                          Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16418
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by Sisäänajettu View Post
                            Osaako joku sanoa suoraan, että meneekö tämä jousisarja autooni: https://www.sportfahrwerk-billiger.d..._807_1496.html

                            Laittaisin tuon suoraan tilaukseen. Ilmeisesti ei hirveämmin madaltaisi ?
                            Menee koska BMW 330i Typ E46 (Limousine) =sedan mutta onko se sitä mitä haluat madallukselta ?

                            Comment

                            • Amigo
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2012
                              • 167
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Sisäänajettu View Post
                              Kiitoksia paljon näistä tiedoista!

                              Ja ilmeisesti tämä tuo tiiviste kit : https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-Doppe...IAAOSwT8JatSaY
                              Tuossa ei ole niitä vanoksen mäntien o-renkaita jotka yleensä ovat ongelmana. Itse laitoin aikoinaan tämän: https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-Twin-...kAAOSwTglYmIC9 ja venakopan tiivisteet Laakkoselta, eivät yllättäen olleet hinnalla pilatut.

                              Tässä tulee kaikki tarvittava mukana, laadusta en osaa sanoa: https://www.ebay.co.uk/itm/Vanos-Mag...75.c100623.m-1

                              Pikkuhiljaa kun parantelee niin ei rasita kukkaroa niin paljoa ja nuo on oikeastaan kaikki helppo itse asennella jos vain viitsii vähän nähdä vaivaa.

                              Osaako joku sanoa suoraan, että meneekö tämä jousisarja autooni: https://www.sportfahrwerk-billiger.d..._807_1496.html

                              Laittaisin tuon suoraan tilaukseen. Ilmeisesti ei hirveämmin madaltaisi ?
                              Sopii jos ei ole neliveto. Madaltaa n. 15/5mm alkuperäiseen madallussarjaan verrattuna. Hyvä valinta jos etsii suht mukavaa madallussarjaa. Toki iskarit olisi hyvä uusia samalla mutta tuleehan tässä sinulle jo hieman työsarkaa muutenkin
                              E46 328ci

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎