Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i (Sedan) Huoltoa/Kunnostusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sisäänajettu
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2018
    • 506
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by Amigo View Post
    Tuossa ei ole niitä vanoksen mäntien o-renkaita jotka yleensä ovat ongelmana. Itse laitoin aikoinaan tämän: https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-Twin-...kAAOSwTglYmIC9 ja venakopan tiivisteet Laakkoselta, eivät yllättäen olleet hinnalla pilatut.

    Tässä tulee kaikki tarvittava mukana, laadusta en osaa sanoa: https://www.ebay.co.uk/itm/Vanos-Mag...75.c100623.m-1

    Pikkuhiljaa kun parantelee niin ei rasita kukkaroa niin paljoa ja nuo on oikeastaan kaikki helppo itse asennella jos vain viitsii vähän nähdä vaivaa.



    Sopii jos ei ole neliveto. Madaltaa n. 15/5mm alkuperäiseen madallussarjaan verrattuna. Hyvä valinta jos etsii suht mukavaa madallussarjaa. Toki iskarit olisi hyvä uusia samalla mutta tuleehan tässä sinulle jo hieman työsarkaa muutenkin
    Kiitoksia todella paljon! Laitetaan tuollainen vanos kitti tilaukseen, onko nuo vanos rebuild kitit samantapaisilla osilla ja tiivisteillä kuin tuo sun linkkaama ?

    Taidan tilata tuon jousitussarjan, koska en ihan kivikovasta alustasta nauti ja itselle riittää tuo madallus mainiosti ja varsinkin kun tulee suurehkot renkaat ja vanteet alle...

    Myöskin nuo jouset ei ole hinnalla pilattu ja pääseepähän pois pihasta talvella ilman, että ottaisi pohja aivan heti kiinni loskaan...

    Joo, kun noita videoita katselin, niin ei kyllä rakettitieteeltä näyttänyt, suhteellisen yksinkertaisilla työkaluilla ja taidoilla pärjännee.

    Uusitaan iskareita myöhemmin kun kukkaro antaa myöten.

    Näyttääkö nyt kaikki listaamani osat ensimmäisessä viestissä ihan ok:lta, varsinkin nesteet hieman mietityttää, että onko oikeilla "sertifikaateilla"...

    BMW i3 60Ah REx -14
    Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

    Comment

    • Amigo
      Bimmer Rookie
      • Dec 2012
      • 167
      • Turku

      #17
      Originally posted by Sisäänajettu View Post
      Kiitoksia todella paljon! Laitetaan tuollainen vanos kitti tilaukseen, onko nuo vanos rebuild kitit samantapaisilla osilla ja tiivisteillä kuin tuo sun linkkaama ?
      Mitä kittiä siis tarkoitat?
      E46 328ci

      Comment

      • Sisäänajettu
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2018
        • 506
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by Amigo View Post
        Mitä kittiä siis tarkoitat?
        Tuota linkkaamaasi: https://www.ebay.co.uk/itm/Vanos-Mag...75.c100623.m-1

        BMW i3 60Ah REx -14
        Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

        Comment

        • Sisäänajettu
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2018
          • 506
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by Amigo View Post
          Mitä kittiä siis tarkoitat?
          Tämäntyyyppistä kittiä siis tarkoitin, pahoittelut väärinymmärryksestä. https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-3-SER...YAAOSwL7VWi0Wy

          BMW i3 60Ah REx -14
          Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            #20
            Originally posted by Sisäänajettu View Post
            Kiitoksia todella paljon! Laitetaan tuollainen vanos kitti tilaukseen, onko nuo vanos rebuild kitit samantapaisilla osilla ja tiivisteillä kuin tuo sun linkkaama ?

            Taidan tilata tuon jousitussarjan, koska en ihan kivikovasta alustasta nauti ja itselle riittää tuo madallus mainiosti ja varsinkin kun tulee suurehkot renkaat ja vanteet alle...

            Myöskin nuo jouset ei ole hinnalla pilattu ja pääseepähän pois pihasta talvella ilman, että ottaisi pohja aivan heti kiinni loskaan...

            Joo, kun noita videoita katselin, niin ei kyllä rakettitieteeltä näyttänyt, suhteellisen yksinkertaisilla työkaluilla ja taidoilla pärjännee.

            Uusitaan iskareita myöhemmin kun kukkaro antaa myöten.

            Näyttääkö nyt kaikki listaamani osat ensimmäisessä viestissä ihan ok:lta, varsinkin nesteet hieman mietityttää, että onko oikeilla "sertifikaateilla"...
            Jos haluat vielä tinkiä vähän niin motonetin "oma" motox dot 4 jarruneste käy hyvin, tuskin ajat monen tunnin ratakisoja jolloin neste lämpiää ? En tosin vertaillut kiehumispisteitä.

            Comment

            • Sisäänajettu
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2018
              • 506
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by jr66 View Post
              Jos haluat vielä tinkiä vähän niin motonetin "oma" motox dot 4 jarruneste käy hyvin, tuskin ajat monen tunnin ratakisoja jolloin neste lämpiää ? En tosin vertaillut kiehumispisteitä.
              Kiitoksia tästä, taidan pitäytyä brembossa, ei noita litkuja niin usein tule sitten vaihdettua, mutta katsotaan.

              Onko nuo vaihteisto- ja peräöljyyt ihan oikeat, jostain katsoin niin laatikolle pitäisi "MTF2" litkua laittaa, onko nuo castrolit siis ihan oikeat ?

              Sitten sellaista, että en huomannut motonetin tai autodocin myyvän noita jäähdytysnesteen tasoantureita, vai olenko vain sokea ?

              Onko Valeo merkkinä hyvä, vai vaihdanko tuon esim. Continentaliin tai Hellaan ?

              Oliko muuten kaikki osat ok, näin varmistukseksi niin saisi nuo tilattua mahdollisimman pian ?

              Eilen yritin noita ekan viestin jousia tilata, mutta ei ilmeisesti tilaus mennyt läpi, 3,90€ veloittivat jonkin "turva" palvelun käytöstä tilauksen yhteydessä, mutta eivät itse tuotteen hintaa...

              BMW i3 60Ah REx -14
              Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17845
                • PKS

                #22
                Originally posted by Sisäänajettu View Post
                Kiitoksia tästä, taidan pitäytyä brembossa, ei noita litkuja niin usein tule sitten vaihdettua, mutta katsotaan.

                Onko nuo vaihteisto- ja peräöljyyt ihan oikeat, jostain katsoin niin laatikolle pitäisi "MTF2" litkua laittaa, onko nuo castrolit siis ihan oikeat ?

                Sitten sellaista, että en huomannut motonetin tai autodocin myyvän noita jäähdytysnesteen tasoantureita, vai olenko vain sokea ?

                Onko Valeo merkkinä hyvä, vai vaihdanko tuon esim. Continentaliin tai Hellaan ?
                Hyvä jarruneste on myös Motonetista saatava Motul RBF600, se kestää myös vaikka sen rata-ajon, on laatukamaa mutta ei mitään kallista minusta.

                Laatikkoöljyn katsoisin nykyisen askin kyljestä, löytyykö sieltä tarra että MTF olisi sisällä? Jotenkin hankala uskoa vai oliko tämä 6-pykälä askilla? Siinä saattaa ollakin MTF. Muuten mene ihan vaikka CASTROL SYNTRANS 75W-90

                Taso-anturi 17137553919

                Valeo on ihan ok, itse tosin hifistelen ja preferoin mieluummin Conti tai Hella. Mielipidejuttuja enemmän.
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                ½
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Sisäänajettu
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2018
                  • 506
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Hyvä jarruneste on myös Motonetista saatava Motul RBF600, se kestää myös vaikka sen rata-ajon, on laatukamaa mutta ei mitään kallista minusta.

                  Laatikkoöljyn katsoisin nykyisen askin kyljestä, löytyykö sieltä tarra että MTF olisi sisällä? Jotenkin hankala uskoa vai oliko tämä 6-pykälä askilla? Siinä saattaa ollakin MTF. Muuten mene ihan vaikka CASTROL SYNTRANS 75W-90

                  Taso-anturi 17137553919

                  Valeo on ihan ok, itse tosin hifistelen ja preferoin mieluummin Conti tai Hella. Mielipidejuttuja enemmän.
                  Löytyykö tuo MTF merkki siis laatikosta alapuolelta suoraan vai, pitää katsoa kun hakee pukit tänään jä pääsee tutkailemaan auton alle.

                  5-pykäläisellä laatikolla oleva siis, eli ymmärsinkö oikein, että tähän 5-vaihteiseen lootaan menee yuo Castrol Syntrans 72W-90 ?

                  Kiitoksia tuosta osanumerosta, elikkä lisäillään tuo listaan.

                  - Jäähdytysnesteen tasoanturi (Kyseinen osa: https://www.autodoc.fi/swag/2130871)

                  Pidetään tuo Valeo listalla, kun Continental on loppu varastosta ja BMW ilmeisesti käyttää tuota Valeota ihan OEM osana ?

                  Sitä vielä, että onko tuo jäähdytysnesteen lämpötila-anturi hieman "turha" tai onko sitä välttämätön vaihtaa jos haluaisi jossain säästää vai ?

                  BMW i3 60Ah REx -14
                  Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                  Comment

                  • Sisäänajettu
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2018
                    • 506
                    • Helsinki

                    #24
                    Tuli vielä mieleen, että voisiko laittaa vielä matalammat jouset autoon näillä renkailla, jotka autoon tulee:

                    Eteen: 235/35 R19
                    Taakse: 265/30 R19

                    BMW i3 60Ah REx -14
                    Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                    Comment

                    • pomo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2013
                      • 429
                      • Oulu

                      #25
                      H&R comfort kit, maksaa Saksasta joku 500€. Autoglym nahanpesu ja nahanhoitoaine maksaa yhteensä noin 35€.

                      Kai ne vanoksen tiivisteet voi vaihtaa jos haluaa, en kyllä ole koskaan ymmärtänyt mitä siitä hyötyy. Essolla puhuvat polttoainesäästöstä, oudolta kuulostaa.

                      Nuo imusarjan putket ja tulpat kannattaa vaihtaa jos ei ole tuoreet.
                      Iskarin yläpään laakerit ja muut tilpehöörit sieltä iskarien ympäriltä vaihtuu aika helpolla uusiin samalla kun iskarit vaihtaa? Ei tarvi säätää uudelleen jos yläpään laakeri menee heti.

                      Jäähdytinnesteen taso anturi on entinen tai menee hyvin pian jos säiliö on vuotanut. Anturin liitin on silleen hauskasti siellä alhaalla.

                      Originally posted by Sisäänajettu View Post
                      Onko nuo autoglymin sarjat hintavia ?

                      Tarkoitatko tuolla comfort kitillä tuota Eibachin Pro-kittiä vai jotain muuta ?

                      Joo, ei tosiaan tietoa, milloin tulpat vaihdettu viimeksi, taidan vaihtaa nyyt samalla kertaa niin ei tarvitse jälkeenpäin alkaa vaihtelemaan.

                      Tuosta Teboil Diamondista en ollutkaan tietoinen, kun ei motonet tai autodoc tuota suoranaisesti tyrkytä, täyttää ainakin tuon BMW LL-04 kriteerin, niin täytyyypä vaihtaa siihen sitten, kiitos vinkistä.

                      Eli öljy vaihtuu tähän 2X: https://www.motonet.fi/fi/tuote/5920...amond-5W-40-4l

                      Jees, kiitoksia tuosta anturinvaihto vinkistä, eli tälläinen mukaan siis: https://www.autodoc.fi/hella/7695208, jos tätä anturia tarkoitit, määrä anturia en huomannut.
                      --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                      E46 320 Cab

                      Comment

                      • Wespa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2016
                        • 1842
                        • Karjaa

                        #26
                        Originally posted by pomo View Post
                        Kai ne vanoksen tiivisteet voi vaihtaa jos haluaa, en kyllä ole koskaan ymmärtänyt mitä siitä hyötyy. Essolla puhuvat polttoainesäästöstä, oudolta kuulostaa.
                        Aika ponneton on sellainen E46 jonka Vanos on parhaat päivänsä nähnyt. Ehkä sulle ei vain ole sattunut sellaista vastaan?
                        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                        Porsche 944 -86 (DE)
                        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                        Comment

                        • Sisäänajettu
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2018
                          • 506
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by pomo View Post
                          H&R comfort kit, maksaa Saksasta joku 500€. Autoglym nahanpesu ja nahanhoitoaine maksaa yhteensä noin 35€.

                          Kai ne vanoksen tiivisteet voi vaihtaa jos haluaa, en kyllä ole koskaan ymmärtänyt mitä siitä hyötyy. Essolla puhuvat polttoainesäästöstä, oudolta kuulostaa.

                          Nuo imusarjan putket ja tulpat kannattaa vaihtaa jos ei ole tuoreet.
                          Iskarin yläpään laakerit ja muut tilpehöörit sieltä iskarien ympäriltä vaihtuu aika helpolla uusiin samalla kun iskarit vaihtaa? Ei tarvi säätää uudelleen jos yläpään laakeri menee heti.

                          Jäähdytinnesteen taso anturi on entinen tai menee hyvin pian jos säiliö on vuotanut. Anturin liitin on silleen hauskasti siellä alhaalla.
                          Kiitoksia, pitää myös miettiä tuota vaihtoehtoa, että laittaa jouset ja iskarit kerralla vaihtoon, tuskin noilla orkkis iskareilla kauaa enään ajelee ja jos vaan jouset vaihtaisi niin menisi vielä nopeammin nuo iskarit... Jotain ketjua lueskelin missä jousista puhuttiin paljon niin pitänee sinne vielä laittaa viestiä.

                          Mistä nuo imusarjan putket saisi kohtuulliseen hintaan ? Ja millaisia osia tarvitsisi jos laittaisi jouset ja iskarit vaihtoon ?

                          Joo, laitetaan taso-anturi vaihtoon, mutta taidan tuon lämpötila-anturin ottaa listasta pois ja vaihtaa joskus, jos tuo hajoaa.

                          Tosiaan kertokaa, että onko nuo vanoksen tiivisteet välttämätön vaihtaa, jos ei ole mitään vuotanut ? Ja jos ei niitä vaihda, niin voiko koitua koko vanoksen kohtaloksi ?

                          BMW i3 60Ah REx -14
                          Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                          Comment

                          • Amigo
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2012
                            • 167
                            • Turku

                            #28
                            Originally posted by Sisäänajettu View Post
                            Tämäntyyyppistä kittiä siis tarkoitin, pahoittelut väärinymmärryksestä. https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-3-SER...YAAOSwL7VWi0Wy
                            Juu kyllä tuon pitäisi olla ihan laadukas setti.
                            E46 328ci

                            Comment

                            • Wespa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2016
                              • 1842
                              • Karjaa

                              #29
                              Originally posted by Sisäänajettu View Post
                              Tosiaan kertokaa, että onko nuo vanoksen tiivisteet välttämätön vaihtaa, jos ei ole mitään vuotanut ? Ja jos ei niitä vaihda, niin voiko koitua koko vanoksen kohtaloksi ?
                              Ei ole välttämätöntä vaihtaa, auto on vain laiska verrattuna siihen mitä sen pitäisi olla, mitään vaurioita se ei sinänsä aiheuta kuin korkeintaan kuskin egoon.
                              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                              Porsche 944 -86 (DE)
                              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6937
                                • N/A

                                #30
                                Kun nyt lähdettiin tähän juupas eipäs vanoksen tiivisteet juttuun ni kirjotan muutaman rivin omia kokemuksia.

                                1. E46 325i 2003
                                Autohan oli ihan hiton vaikea ajaa varsinkin kaupungissa. Valoista kun lähti se meinasi sammua, kaasua piti antaa aika reilusti. Varsinkin 18" pyörillä ihan hiton ärsyttävä. Monesti sammui muiltakin kuskeilta varsinkin pakittaessa.
                                No vanoksen tiivisteet vaihtoon. Sen jälkeen kun nosti kytkintä ilman kaasua auto lähti hienosti liikkeelle. Stumppailut loppui siihen.

                                2. E46 330i automaatti avo
                                Alunperin en huomannut mitään outoa, automaatin kanssa pelasi ihan ok. Vaihdoin tiivisteet ja kun hetken sillä oli ajellut kaupungissa ja tiivisteet oli sisäänajettu huomasin miten se alkoi varsinkin sportilla suorastaan hyvin kiihtymään kun kääntyi jyrkistä mutkista ja antoi reippaasti kaasua. Aivan tolkuton alaväännön lisäys.

                                3. Z4 2.5i roadster
                                Ihmettelin korkeaa kulutusta kun ajoin sen kotia. Vaihdoin vanoksen tiivisteet ja kulutus putosi noin litralla seka-ajossa. Lisäksi huomasin miten paljon siihen tuli voimaa alhaalle. Zetahan on kevyt, jopa 2.5i m54 vie sitä melko rivakasti.

                                Minulla on siis pelkästään positiivisia kokemuksia. Olen käyttänyt beisanin tiivisteitä aina. Koskaan ei ole ollut ongelmia.
                                Vähän lipeää offtopicciin. anteeksi.

                                Ps. kannattaa kattoa helmalevikkeitten alle.
                                Sieltä kannattaa kaikki hiekat putsailla ja kattoa että suojaus on kunnossa.
                                kts. projektipuolelta mun 316 1.8 topic
                                Last edited by Antti O; 14-06-2018, 07:55.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎