Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i (Sedan) Huoltoa/Kunnostusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    Originally posted by Sisäänajettu View Post
    Pitäisi alkaa jarrunesteitä vaihtamaan, mikä on helpoin tapa lähteä vaihtamaan nesteitä ja onko mahdollista ilman jarrujen ilmaustyökalua, kun en paineilmakompressoria omista ?
    Tämä on helppo: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7651...runestetyokalu . Itsellä on eezi bleedin valmistama, mutta tuo näyttäisi toimivan täysin samoin. Paineistava mielestäni parempi kuin ne imevät. Ottaa paineen renkaasta. Yli yhtä baaria en tämän ikäisen auton jarrunestesäiliöön laittaisi. Eli esim. vararengas esille ja siitä laskee paineet 1 bar, homman lopuksi sitten huoltoasemalla takaisin normi paineet vararenkaaseen.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Sisäänajettu
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2018
      • 506
      • Helsinki

      Originally posted by HTK12 View Post
      Tämä on helppo: https://www.motonet.fi/fi/tuote/7651...runestetyokalu . Itsellä on eezi bleedin valmistama, mutta tuo näyttäisi toimivan täysin samoin. Paineistava mielestäni parempi kuin ne imevät. Ottaa paineen renkaasta. Yli yhtä baaria en tämän ikäisen auton jarrunestesäiliöön laittaisi. Eli esim. vararengas esille ja siitä laskee paineet 1 bar, homman lopuksi sitten huoltoasemalla takaisin normi paineet vararenkaaseen.
      Kiitoksia nopeasta vastauksesta, täytyy hakea tuollainen.

      Vararengasta ei löydy omasta autosta, mutta käytetään toisen rengassetin rengasta tässä.

      Eli tuo kiinni jarrunestesäiliöön ja nesteet imemällä pois.

      Uudet nesteet sisään ja kauimmasta renkaasta aloitetaan tuolla ilmaaminen, tuo kiinni ilmausruuvin ja imetään niin kauan, että tulee puhdasta nestettä ulos ?

      BMW i3 60Ah REx -14
      Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

      Comment

      • Jesse93
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 940
        • Mustio

        Originally posted by Sisäänajettu View Post
        Kiitoksia nopeasta vastauksesta, täytyy hakea tuollainen.

        Vararengasta ei löydy omasta autosta, mutta käytetään toisen rengassetin rengasta tässä.

        Eli tuo kiinni jarrunestesäiliöön ja nesteet imemällä pois.

        Uudet nesteet sisään ja kauimmasta renkaasta aloitetaan tuolla ilmaaminen, tuo kiinni ilmausruuvin ja imetään niin kauan, että tulee puhdasta nestettä ulos ?
        Tyhjäät ekana vaikka sen jarrunestesäiliön sitten uutta nestettä piripintaan ja linkattuun purkkiin uutta jarrunestettä ja se jarrunestesäiliöön kiinni ja sit otat paineen siitä renkaasta. Sit yksitellen ilmaruuvi auki ja vaikka bensaletkun pätkä nippaan ettei sotke ja näkee myös tuleeko ilmaa vielä
        E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by Sisäänajettu View Post
          Kiitoksia nopeasta vastauksesta, täytyy hakea tuollainen.

          Vararengasta ei löydy omasta autosta, mutta käytetään toisen rengassetin rengasta tässä.

          Eli tuo kiinni jarrunestesäiliöön ja nesteet imemällä pois.

          Uudet nesteet sisään ja kauimmasta renkaasta aloitetaan tuolla ilmaaminen, tuo kiinni ilmausruuvin ja imetään niin kauan, että tulee puhdasta nestettä ulos ?
          Kuten tuossa edellä jo sanottiin, niin tuo työntään siis nesteet läpi ei ime. Itse laittaisin kirkasta letkua siihen ilmausnippaan, niin näkee kun nesteen väri vaihtuu. Letku sitten sopivaan purkkiin, niin ei ole jarrunesteet ympäriinsä. Katsot vaan, ettei se laitteen purkki pääse tyhjäksi. Nipat yksikerrallaan auki. Tuossa vielä videoa, miten homma toimii: https://youtu.be/Lz8t6ZkVSQM
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Sisäänajettu
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2018
            • 506
            • Helsinki

            Originally posted by HTK12 View Post
            Kuten tuossa edellä jo sanottiin, niin tuo työntään siis nesteet läpi ei ime. Itse laittaisin kirkasta letkua siihen ilmausnippaan, niin näkee kun nesteen väri vaihtuu. Letku sitten sopivaan purkkiin, niin ei ole jarrunesteet ympäriinsä. Katsot vaan, ettei se laitteen purkki pääse tyhjäksi. Nipat yksikerrallaan auki. Tuossa vielä videoa, miten homma toimii: https://youtu.be/Lz8t6ZkVSQM
            Kiitoksia, video helpotti käsitystä.

            Millaista jarrunestettä laittaisitte autoon, olin unohtanut nähtävästi tilata, niin täytyy huomenna hakea motonetistä.

            Onko tämä ok, ilmeisesti LV on suositeltavaa ?: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6059...V-DOT-4-ESP-1L

            Riittääkö 1l koko prosessiin ?

            Ja millaista kirkasta letkua menee tuohon ilmausruuviin halkaisijaltaan ?

            BMW i3 60Ah REx -14
            Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              Originally posted by Sisäänajettu View Post
              Kiitoksia, video helpotti käsitystä.

              Millaista jarrunestettä laittaisitte autoon, olin unohtanut nähtävästi tilata, niin täytyy huomenna hakea motonetistä.

              Onko tämä ok, ilmeisesti LV on suositeltavaa ?: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6059...V-DOT-4-ESP-1L

              Riittääkö 1l koko prosessiin ?

              Ja millaista kirkasta letkua menee tuohon ilmausruuviin halkaisijaltaan ?
              Tuo Brembo neste käy hyvin. Käytetyssä autossa paha mennä sanomaan varmaksi minkäkokoiset nipat siellä on. Satulat ei välttämättä ole alkuperäiset ja vaikka olisivatkin, niin nipat voi olla vaihdettu. 5mm letku on usein sopinut nippoihin. Biltemasta saa 5mm kirkasta letkua vähän reilulla 2€ 5m. Polttoaineletku maksaa metriltä yleensä jo tuplat eikä se yleensä ole läpinäkyvää.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Sisäänajettu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2018
                • 506
                • Helsinki

                Originally posted by HTK12 View Post
                Tuo Brembo neste käy hyvin. Käytetyssä autossa paha mennä sanomaan varmaksi minkäkokoiset nipat siellä on. Satulat ei välttämättä ole alkuperäiset ja vaikka olisivatkin, niin nipat voi olla vaihdettu. 5mm letku on usein sopinut nippoihin. Biltemasta saa 5mm kirkasta letkua vähän reilulla 2€ 5m. Polttoaineletku maksaa metriltä yleensä jo tuplat eikä se yleensä ole läpinäkyvää.
                Kiitoksia

                BMW i3 60Ah REx -14
                Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                Comment

                • Sisäänajettu
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2018
                  • 506
                  • Helsinki

                  Lueskelin muilta foorumeilta jarrunesteistä ja vastaukset olivat hieman eriäviä.

                  Jotkut suosittelevat DOT 5.1, koska korkeampi kiehumispiste:



                  Toiset suosittelevat DOT 4:



                  Jotkut sanovat manuaalin henkeen DOT 4 LV:




                  Mikä noista sitten on se sopivin ja paras hintaansa nähden ? DOT 5.1 olisi samanhintainen kuin DOT 4 LV, mutta sopiiko ? :think

                  Ja osaako kukaan sanoa, että kuinka paljon menee nestettä sisään, jos 0.5l pärjää niin Motul lienee hieman parempi ?: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6059...ste-Racing-05l
                  Last edited by Sisäänajettu; 13-07-2018, 23:22.

                  BMW i3 60Ah REx -14
                  Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by Sisäänajettu View Post
                    Lueskelin muilta foorumeilta jarrunesteistä ja vastaukset olivat hieman eriäviä.

                    Jotkut suosittelevat DOT 5.1, koska korkeampi kiehumispiste:



                    Toiset suosittelevat DOT 4:



                    Jotkut sanovat manuaalin henkeen DOT 4 LV:




                    Mikä noista sitten on se sopivin ja paras hintaansa nähden ? DOT 5.1 olisi samanhintainen kuin DOT 4 LV, mutta sopiiko ? :think

                    Ja osaako kukaan sanoa, että kuinka paljon menee nestettä sisään, jos 0.5l pärjää niin Motul lienee hieman parempi ?: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6059...ste-Racing-05l
                    Katukäytössä tuskin pienellä erolla kiehumispisteessä on juuri väliä. Nesteen viskositeetti vaikuttaa kuinka nopeasti ABS/ASC/DSC toimii. Sillä taas on jotain vaikutusta normiliikenteessäkin, kun nuo viskositeetti erot on melko suuria nesteiden välillä. Itse laittaisin noista tuota Brembo dot 4 LV. Oletko katsonut, että sillä 5.1 on korkeampi kiehumispiste? Se dot on vain minimi vaatimus, jonka nesteen valmistaja voi ylittää, kunten esim. BMW suosittelemassa ATE Sl6 on tehty. Ei kyllä riitä mitenkään se 0.5l, jos haluaa saada nesteet vaihdettua kunnolla. Litralla pärjää jo, kun katsoo miten paljon mistäkin laskee nestettä läpi. Auto kun on manuaali, niin samalla laskisin kytkimenkin läpi uudet nesteet. Käyttää sitten samaa säiliötä ja samoja nesteitä, tosin osioitu on se säiliö.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Sisäänajettu
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2018
                      • 506
                      • Helsinki

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Katukäytössä tuskin pienellä erolla kiehumispisteessä on juuri väliä. Nesteen viskositeetti vaikuttaa kuinka nopeasti ABS/ASC/DSC toimii. Sillä taas on jotain vaikutusta normiliikenteessäkin, kun nuo viskositeetti erot on melko suuria nesteiden välillä. Itse laittaisin noista tuota Brembo dot 4 LV. Oletko katsonut, että sillä 5.1 on korkeampi kiehumispiste? Se dot on vain minimi vaatimus, jonka nesteen valmistaja voi ylittää, kunten esim. BMW suosittelemassa ATE Sl6 on tehty. Ei kyllä riitä mitenkään se 0.5l, jos haluaa saada nesteet vaihdettua kunnolla. Litralla pärjää jo, kun katsoo miten paljon mistäkin laskee nestettä läpi. Auto kun on manuaali, niin samalla laskisin kytkimenkin läpi uudet nesteet. Käyttää sitten samaa säiliötä ja samoja nesteitä, tosin osioitu on se säiliö.
                      Kiitoksia paljon, tälläisiä asioita kerrottiin brembon sivuilla, DOT 5.1 olisi varmaan paras hintaansa nähden ja uusinta teknologiaa...



                      Jos ymmärsin oikein niin olisi korkein kiehumispiste ja viskositeetti olisi paras ilmeisesti tai jotain, en osaa koota tätä sanoihin ?

                      Litra siis mukaan, mutta DOT 4 LV vai 5.1 ?

                      BMW i3 60Ah REx -14
                      Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by Sisäänajettu View Post
                        Kiitoksia paljon, tälläisiä asioita kerrottiin brembon sivuilla, DOT 5.1 olisi varmaan paras hintaansa nähden ja uusinta teknologiaa...



                        Jos ymmärsin oikein niin olisi korkein kiehumispiste ja viskositeetti olisi paras ilmeisesti tai jotain, en osaa koota tätä sanoihin ?

                        Litra siis mukaan, mutta DOT 4 LV vai 5.1 ?
                        Edelleen DOT 4 LV on se paras noista. Niinhän Brembokin sanoo sivuillaan
                        "DOT 4 Low Viscosity
                        Suositellaan uusimman sukupolven ajoneuvoille, joissa on elektronisia jarru- ja vakausjärjestelmiä kuten ABS, ESP, ASR, TCS, EBD, sille on tyypillistä erittäin alhainen viskositeetti."

                        Ajonvakautuksen kanssa halutaan mahdollisimman matala viskositeetti ja DOT 4 LV se on matalampi kun DOT 5.1. Ei pidä tehdä asioista liian monimutkaisia.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Sisäänajettu
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2018
                          • 506
                          • Helsinki

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Edelleen DOT 4 LV on se paras noista. Niinhän Brembokin sanoo sivuillaan
                          "DOT 4 Low Viscosity
                          Suositellaan uusimman sukupolven ajoneuvoille, joissa on elektronisia jarru- ja vakausjärjestelmiä kuten ABS, ESP, ASR, TCS, EBD, sille on tyypillistä erittäin alhainen viskositeetti."

                          Ajonvakautuksen kanssa halutaan mahdollisimman matala viskositeetti ja DOT 4 LV se on matalampi kun DOT 5.1. Ei pidä tehdä asioista liian monimutkaisia.
                          Kiitoksia vielä varmistuksesta, pahoittelut jos teen yksinkertaisista asioista liian monimutkaisia

                          Käydään hakemassa ruota DOT 4 LV:tä ja 5mm kirkasta letkua. Oliko motonetin valikoimassa kirkasta 5mm letkua ?

                          BMW i3 60Ah REx -14
                          Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                          Comment

                          • Jesse93
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2012
                            • 940
                            • Mustio

                            E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                            Comment

                            • Sisäänajettu
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2018
                              • 506
                              • Helsinki

                              Eilen tuli vaihettua jarrunestettä ja ruskeaa nestettähän sieltä tuli. Uudet vanteet tuli laitettua alle ja omaan silmään näyttää ihan hyvältä, seuravaksi alkaa etupään jousien ja iskareiden laitto ja konehuoneessa huoltotyöt, pitäisi joku ramppi kyhätä kasaan.

                              Tässä muutama kuva tämänhetkisestä lookista:



                              Takapää laski aika maltillisesti, mutta aika leveät vanteet, muistaakseni 9” ja ET en muista. 265/35 19” renkaat alla. Ottaa hieman kiinni kaarteissa ja hidastetöyssyissä jos ajaa vähääkään kovempaa.


                              BMW i3 60Ah REx -14
                              Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                              Comment

                              • tuningki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 1206
                                • $ievi

                                Siisti kampe
                                Bmw 320d -10
                                Volvo s40 2.4 -05
                                ex:bmw 316 e46 1.9 -02
                                ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
                                ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎