Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    Tuo Potenza on tosi teräväolkainen rengas joka vaikuttaa suoraan vetelyyn, en teidä saako tota rengasta edes vetelettömäksi..luulis saavan.
    Camberit varmaan pystyyn, mutta riittääkö säätövarat yläpäästä onkin eri asia..viilalla tietysti muutama milli lisää niin sehän auttais paljon.

    Mut nyt jos sais esim. Hemiltä jotkut suuntaa antavat kulmat niin voisin kirjoittaa ne paperille ja mennä joko Helsingin rengaspalveluun tai Konalan Shellille kertomaan että onnistuuko asentajalta nämä kulmat tohon E46een
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Dani View Post
      Tuo Potenza on tosi teräväolkainen rengas joka vaikuttaa suoraan vetelyyn, en teidä saako tota rengasta edes vetelettömäksi..luulis saavan....
      Usko pois, pitkässä juoksussa ei saa. Kyse ei ole sen olkapään rakenteesta vaan Pridgelle tyypillisestä "nopeasta" runkorakenteesta.
      Tai saa... kuten Dualfun tuossa ohjeisti, eli reilusti vain lisää negatiivista camberia(eteen pari ja taakse lomisen astetta) jolloin renkaan tiehen osuva kulutuspinnan leveys vastaa 155-leveää rengasta.
      "Iloa" toki kestää sitten tuhat tai max.pari tuhatta kilometriä mikäli sadekeleillä on tähän asti vielä pysytty tiellä, kunnes renkaan säsäkantti on täysin sulanut ja rengas kulunut linttaan/pilalle.
      Oikeasti ko.Pirelli vaatii eteen käytännössä nollacamberin ja taakse hieman päälle aste ja mikäli alusta muuten on viimesenpäälle tikissä, on meno ihan siedettävää jopa puoleenkin kulutuspintaan asti.
      Olen toki itse ko.Pridgelle muutamaankin e46:een saanut ihan toimivan yhtälön, mutta töitä+kokeiluja on saanut tehdä x5 enemmän(käytännössä koko alusta uusiin puihin), kuin mikäli alle olisi pyöräyttänyt todellisen huippu testivoittajan ja nykyisin esikuvan kaikille muille, eli Hankook:in S1:n.
      ko.Pirellin saat toimimaan välttävästi jos saat etucambereille negatiivista maksimissaan 0.20`astetta ja taakse 1.10`-astetta, mutta aivan viimeiset kulutuspintamillt näilläkin voi olla tuskaa, mikäli alusta ei ole powerflaxeillä terästettynä uutta vastaavassa kunnossa(huom.takakelkan puslat).
      Sitä hiemankin väärillä aurauksilla ajetun hampaalle kuluneen bridgen ääntä loppuaikoina ei kuitenkaan pelasta kuin hyvät Peltorin kuulosuojaimet.
      Last edited by Hemi; 07-08-2010, 00:07.

      Comment

      • Kurre
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2003
        • 384
        • Veteli

        Originally posted by Dani View Post
        Tuo Potenza on tosi teräväolkainen rengas joka vaikuttaa suoraan vetelyyn, en teidä saako tota rengasta edes vetelettömäksi..luulis saavan.
        Camberit varmaan pystyyn, mutta riittääkö säätövarat yläpäästä onkin eri asia..viilalla tietysti muutama milli lisää niin sehän auttais paljon.

        Mut nyt jos sais esim. Hemiltä jotkut suuntaa antavat kulmat niin voisin kirjoittaa ne paperille ja mennä joko Helsingin rengaspalveluun tai Konalan Shellille kertomaan että onnistuuko asentajalta nämä kulmat tohon E46een
        Tuohon säädön riittämiseen etupäässä..itsellä myös H&R:n 55/35 setti alla, ja orkkissäätö riitti n. -1.2`..eli asteen verran pitäisi saada vielä pystympään. Eli kannattaa ihan suosiolla tehdä muutama milli lisää säätövaraa, sekä normi mutteri siihen mikä tulee kaulusta lähimmäksi.
        sigpic
        Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
        ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          Kiitos vinkeistä!
          Täytyy siis hommata uudet gummit sitten mielummin, itse en kyllä siedä yhtään vetelyä..
          Edelliset Hankoon Ventus S1 Evo:t olivat kyllä pirun hyvät, ei ollut juuri mitään rengasmelua, ei vedellyt urissa, märkäpito 10+ ja renkaan kesto hyvä.

          Semmoset siis seuraavaksi ellei ole muita jotka täyttävät nämä kriteerit?
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • MikkoJII
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 1807
            • Lapua

            Voiskohan joku opastaa mua näiden rengaspaineiden kanssa.

            Eli alla on Kumho Ecsta KH11 225/45/17 kumit ja en ole oikein löytänyt sopivia rengaspaineita e36 touringiin. Minkäslaisia paineita muut on käyttänyt näissä Kumhon renkaissa?
            E32 750i 11/89

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by MikkoJII View Post
              Voiskohan joku opastaa mua näiden rengaspaineiden kanssa.

              Eli alla on Kumho Ecsta KH11 225/45/17 kumit ja en ole oikein löytänyt sopivia rengaspaineita e36 touringiin. Minkäslaisia paineita muut on käyttänyt näissä Kumhon renkaissa?
              Ku11 vaatii alle 0.20`-asteen negatiivisen camberin eteen, takapäällä ei ole niin väliksi, mutta jos haluat että myös takapäässä renkaat kestävät yli puolen kesää, pitäisi myös takapäässä olla negatiivista alle 1.25`-astetta. Paineilla pelaaminen on hetken tekohengitystä.

              Comment

              • MikkoJII
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 1807
                • Lapua

                Originally posted by Hemi View Post
                Ku11 vaatii alle 0.20`-asteen negatiivisen camberin eteen, takapäällä ei ole niin väliksi, mutta jos haluat että myös takapäässä renkaat kestävät yli puolen kesää, pitäisi myös takapäässä olla negatiivista alle 1.25`-astetta. Paineilla pelaaminen on hetken tekohengitystä.
                Auto onkin menossa ens viikolla säätöihin kun on ollut tota uraherkkyyttä havaittavissa, auto on ihan vakioalustalla. Saa nähdä tekeekö ne tolle camberille mitään, tuskinpa. Rengaspaineista kyselin sen takia kun ei oikein ole mitään hajuakaan mitä tollasessa 225/45/17 renkaassa pitää olla. Tällä hetkellä muistaakseni edessä 2.6bar ja takana 2.8bar.
                E32 750i 11/89

                Comment

                • Kim
                  Bimmer Rookie
                  • May 2003
                  • 151
                  • Uusimaa

                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Todellisuudessa en tiedä sitten onko näillä yhtä valtavaa vaikutusta kuin esimerkiksi rengasvalinnalla, ja ammattimiehet varmasti osaavat kertoa sen paremmin. Etuaurauksia olen kuitenkin omassa E46 säädellyt nyt 3 kertaa ja vihdoin se kulkee suoraan ilman ohjaamista!
                  Millä mittausarvoilla olet päässyt parhaaseen lopputulokseen?
                  E53 X5 3.0d Sport Individual '07

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    Originally posted by MikkoJII View Post
                    Auto onkin menossa ens viikolla säätöihin kun on ollut tota uraherkkyyttä havaittavissa, auto on ihan vakioalustalla. Saa nähdä tekeekö ne tolle camberille mitään, tuskinpa.
                    No miksi eivät säätäisi jos siitä liikkeelle maksat? Pyydä että laittavat nuo edellämainitut arvot jos säätövarat riittää :think
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • MikkoJII
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 1807
                      • Lapua

                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      No miksi eivät säätäisi jos siitä liikkeelle maksat? Pyydä että laittavat nuo edellämainitut arvot jos säätövarat riittää :think
                      Viittaan tolla noihin aikasempiin kirjoituksiin missä on sanottu, että camberit on jääny säätämättä kokonaan ja asentajilla on harhaluulo, että niitä ei voi säätää.
                      E32 750i 11/89

                      Comment

                      • jpx81
                        Newbiemmer
                        • Oct 2009
                        • 20
                        • Tampere

                        Ohjauskulmille tarvisin minäkin arvoja, jos joku tietäjistä kerkiäisi vastaamaan
                        Näyttäähän siltä, ettei suuntausfirmojen ammattitaitoon oikein voi luottaa.

                        Auto on e46 328 sedan vm 98. Alusta on täysin finaalissa, eli jo oven kiinni paiskaaminen tai pyyhkimien käyttö saa auton mukavasti keinumaan ja siksi alkuperäisalustan tilalle vaihdetaankin H&R cupkit 55/35 madalluksella. Alustan vaihdon yhteydessä tarkastetaan puslien ym. kunto ja vaihdetaan uuteen kaikki tarpeellinen.

                        Renkaiksi on tulossa Hankook Ventus S1 evo K107, eteen 225/35/19 ja taakse 265/30/19. Tälle rengastukselle siis tietoa oikeista ohjauskulmista kaipaisin.

                        Vanteiksi on muuten tulossa eteen 8,5'' ja taakse 9,5'', molemmissa ET 35.
                        Myyjä vakuutti, että mahtuu varmasti pyörimään ongelmitta mutta mitenkähän mahtaa asian laita olla:think
                        Kun aukaisin vanteiden paketin alkoi kummasti jännittämään, isolta näyttivät meinaan...
                        E46 328i -98

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by jpx81 View Post
                          Ohjauskulmille tarvisin minäkin arvoja, jos joku tietäjistä kerkiäisi vastaamaan
                          Näyttäähän siltä, ettei suuntausfirmojen ammattitaitoon oikein voi luottaa.

                          Auto on e46 328 sedan vm 98. Alusta on täysin finaalissa, eli jo oven kiinni paiskaaminen tai pyyhkimien käyttö saa auton mukavasti keinumaan ja siksi alkuperäisalustan tilalle vaihdetaankin H&R cupkit 55/35 madalluksella. Alustan vaihdon yhteydessä tarkastetaan puslien ym. kunto ja vaihdetaan uuteen kaikki tarpeellinen.

                          Renkaiksi on tulossa Hankook Ventus S1 evo K107, eteen 225/35/19 ja taakse 265/30/19. Tälle rengastukselle siis tietoa oikeista ohjauskulmista kaipaisin.

                          Vanteiksi on muuten tulossa eteen 8,5'' ja taakse 9,5'', molemmissa ET 35.
                          Myyjä vakuutti, että mahtuu varmasti pyörimään ongelmitta mutta mitenkähän mahtaa asian laita olla:think
                          Kun aukaisin vanteiden paketin alkoi kummasti jännittämään, isolta näyttivät meinaan...
                          Ei mahdu takana pyörimään ilman kaarien rullaamista.
                          Eteen negatiivista camberia max.0.15`-astetta (siis -0.05`-0.15) ja taakse 1.20`-astetta(eli 1.10`-1.25`-astetta). Ongelma vain on siinä että ainakaan etupäästä ei sitä tulla näihin arvoihin saaman ilman etukäteistöitä.
                          Auraukset riippuu alustan kunnosta ja siitä onko powerflexit vai ei, mutta kunnossa olevaan alustaan auraukset lähelle toleranssialueen minimiä (edessä hyvin lähelle nollaa).

                          Comment

                          • jpx81
                            Newbiemmer
                            • Oct 2009
                            • 20
                            • Tampere

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Ei mahdu takana pyörimään ilman kaarien rullaamista.
                            Eteen negatiivista camberia max.0.15`-astetta (siis -0.05`-0.15) ja taakse 1.20`-astetta(eli 1.10`-1.25`-astetta). Ongelma vain on siinä että ainakaan etupäästä ei sitä tulla näihin arvoihin saaman ilman etukäteistöitä.
                            Auraukset riippuu alustan kunnosta ja siitä onko powerflexit vai ei, mutta kunnossa olevaan alustaan auraukset lähelle toleranssialueen minimiä (edessä hyvin lähelle nollaa).
                            Kiitoksia!
                            Nyt siis tarvitsee vinguttaa ne kuuluisat urat? Tarviiko jotain muuta tehdä?
                            Powerflexejä ei ole, päteekö siis silloinkin, että auraussäädöt lähelle minimiarvoja?
                            Perkele kun piti luottaa vannekauppiaaseen, olisi pitäny arvata
                            E46 328i -98

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by jpx81 View Post
                              Kiitoksia!
                              Nyt siis tarvitsee vinguttaa ne kuuluisat urat? Tarviiko jotain muuta tehdä?
                              Powerflexejä ei ole, päteekö siis silloinkin, että auraussäädöt lähelle minimiarvoja?
                              Perkele kun piti luottaa vannekauppiaaseen, olisi pitäny arvata
                              Se nyt riippuu ihan siitä missä kunnossa alatukivarsien takimmaiset, sekä takakelkan puslat oikeasti on?
                              Eli jos ne on loppu, niin oikeastaan minkään alustakulmien kanssa hifistely on täysin turhaa, koska ajon aikana kulmat voi sitten olla ihan mitä sattuu.
                              Tiukilla orggispuslilla kulmat voi olla nuo mitä aiemmin totesin.

                              Comment

                              • eri-ernesti
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2009
                                • 241
                                • Hämeenlinna / Mikkeli

                                Kävin säädättämässä ja olin muka ajanu iskarin yläpäähän lisää uraa, mutta empä näköjään tarpeeks.

                                Etu camberit: -0,5 molemmat. taka -1,20 molemmat. auraukset eessä 0,05 molemmat. taka 0,06 molemmat. Kulkukulma 0.

                                Renkaat eessä nankang NS-2 ja takana GY Excellence kokoa 18". Vieläkö hyödyttäs vääntää pystympään noita eturenkuloita?
                                VOOORT
                                K7 gsx-r 1000 rata

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎