Oma muikero kesyyntyi nankang ns2 renkailla...
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kerrotakoon ilosanoma tännekin. Autossa nyt alla Michelin primacy 205/55R16 ja auto menee kuin juna! Ei edes pahimmissa urissa (esim. lahdentien ramppi keravalta helsingin suuntaan tai Lapinlahdentie hki) tuntunut mitään vaikka kuinka ajelin urien yli. Voi mennä ihan huolettomasti, parilla sormella ratista kiinni pitäen. Bridgestonella olisi noissa urissa pitänyt varoa ettei ratti väännä peukaloita sijoiltaan..Originally posted by nyyppa View PostLainaus vanhasta viestistäni...Originally posted by nyyppa View PostUusi BMW:n omistaja kyselee uraherkkyydestä..
Autossa (E46, 316, ei madallutuksia tai muita virityksiä) alla Bridgestone Turanza br300 - 205/55R16 ja vetelee ihan tajuttomasti!
Vaihdoin viikonloppuna talvirenkaat alle ja ihan tajuton muutos: Turunväylällä saattoi vaikka vaihtaa kaistaa ilman että pitäisi kokoajan ratista kiinni. Auto meni suoraan kuin kiskoilla konsanaan. Auto oli kuin unelma.
Päätin että nykyisillä kesärenkailla heitetään vesilintua ja tilalle hankitaan uudet vetelemättömät.
Ainoa negatiivinen maininta näin lyhyellä tuttavuudella on, että hämärän muistikuvan perusteella bridgestone taisi olla hieman hiljaisempi, mutta tuokin voi johtua talven jäljiltä nastojen karhentamasta asfaltista.E92 - 325xi N53 - 2008
Comment
-
ContiSportContact 3:lla (225-45R17) ajettu n. 600-700 km ja tässä vähän ensikokemuksia.
Ajotuntuma ja pito-ominaisuudet mielestäni loistavat (ainakin kuivalla), ihan niinku on luvattu. Miinuksena täytyy todeta yllättävän kova melutaso ja kulutuksen nousu (n. 0,5 l/100km) verrattuna 195-65R15 eurooppakitkoihin ja hakkapeliitta 7:hin. Pientä vetelyä oli havaittavissa sellaisissa kohdissa, missä tiessä oli selkeä kapean renkaan leveä syvennys. Muuten sai pitää ratista kiinni rennosti!
onko tarvetta mittauttaa aurauskulmia jos aiemmilla renkailla ollut ratti suorassa eikä ohjaus ole vedellyt? Hieman ohjaus puoltanut oikealle, mikä ilmeisesti kuuluu asiaan.
Näihin renkaiden ominaisuuksiin on paha kuitenkaan ottaa täysin kantaa, koska itellä ei oo varsinaista vertailupohjaa vastaavista renkaista
Kyseiseen autoon tuli nimittäin alle eka kerran ihka oikeat kesärenkaat. Samalla vannekoko kasvoi 2", rengasprofiili kaventui 2 senttiä ja rengas leveni 3 senttiä. Jos ei muuta niin ainakin rapina lähti nastoihin verrattuna
Mutta eipähän missään ole lukenutkaan, että nuo olis mitkään ekoautoilijan renkaat. Hyvää ajettavuutta ja mukavuutta näyttää ainakin saavan eli sitä mitä on tilannut. Jos joku voi verrata kyseistä rengasta toisen rengasvalmistajan vastaaviin niin kommenttia tulemaan.
BMW E46 318d 10/04
Comment
-
Urissa vetely
Joo eli uraherkkyys kiusaa. Vaihettiin raidetangot ja alatukivarren takapuslat.
Renkaina on hankookin evo 12 225/45 + 245/40 ja auto e46 17"vanteilla. Väljää ei pitäs enään olla.
Katsoisko joku viisaampi että onko kulmat ok.
Comment
-
Edessä camberit mitä sattuu.Originally posted by Ronsuu View PostJoo eli uraherkkyys kiusaa. Vaihettiin raidetangot ja alatukivarren takapuslat.
Renkaina on hankookin evo 12 225/45 + 245/40 ja auto e46 17"vanteilla. Väljää ei pitäs enään olla.
Katsoisko joku viisaampi että onko kulmat ok.

Aikamoinen ero, saisi olla symmetrisesti ja vähemmän negatiivista :thinkE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
Pojat on tehneet näköjään ihan perussäädön.. Cambereihin ei ole koskettu kummassakaan päässä, niiden muutos johtuu aurauksen muuttamisesta. Eli ainoastaan aurausta on säädetty ja annas kun arvaan, että säädön jälkeen seliteltiin ettei pysty säätämään? Molemmissa päissä kun saisi camberit edes toleranssien sisään niin pitäisi renkaat kulua tasaisesti ja kulkeakin mukavasti suoraan.Originally posted by Ronsuu View PostJoo eli uraherkkyys kiusaa. Vaihettiin raidetangot ja alatukivarren takapuslat.
Renkaina on hankookin evo 12 225/45 + 245/40 ja auto e46 17"vanteilla. Väljää ei pitäs enään olla.
Katsoisko joku viisaampi että onko kulmat ok.
"I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
Edessä camberit on kohdallaan, mutta takana ihan mitä sattuu. Edessä casterit punaisella, mutta niistä ei niin mahdottomasti kannata tässä kohtaa murehtia.Originally posted by _nixu_ View PostEdessä camberit mitä sattuu.
Aikamoinen ero, saisi olla symmetrisesti ja vähemmän negatiivista :thinkTimo Puustinen, Tuusula, Finland
-Nyk. BMW E93 335i DCT Cabriolet, Porsche 911 Carrera S
-Ex. Audi A5 Sportback, BMW E36 320iA Cabriolet, BMW E46 330CiA Cabriolet M-Sport II, BMW E36 320i Coupe, BMW E46 330Ci, BMW E46 320d Touring Individual, E46 318Ci, E36 318ti Compact, Mazda 323F
Oma Connection
Kaide Motorsport
Comment
-
Etupäässä aika kova ero noissa cambereissa toisiinsa nähden. Onko tästä poistettu ne iskarinyläpään stopparit? Pitäisi kyllä onnistua säätämään samoihin molemmat puolet.Originally posted by Ronsuu View PostJoo eli uraherkkyys kiusaa. Vaihettiin raidetangot ja alatukivarren takapuslat.
Renkaina on hankookin evo 12 225/45 + 245/40 ja auto e46 17"vanteilla. Väljää ei pitäs enään olla.
Katsoisko joku viisaampi että onko kulmat ok.

Eipä nuo minullakaan olleet nuo takacamberit kummemmat kun säädöt oli jumissa niin niille ei saatu tehtyä mitään. Eikä kyllä vetelekkään yhtään.Last edited by Antsah; 02-05-2011, 08:47.
Comment
-
Joo Dunlopit on alla, tulin nyt siihen tulokseen että budjetti ei salli uusien vanteitten hankintaa. Ajan nyt nuo loppuun ja sitten ventus v12 alle.Originally posted by _nixu_ View PostOdotahan että saat ne hankookit alle vai tilasitko niitä?
Eikös sinulla ollut ainakin aikasemmin ne uraherkkyydestä tunnetut dunlopit alla :think
Comment
-
Ei todellakaan ole. Erityisesti etupäässä negatiivista camberia on niin paljon, että olisi varmasti uraherkkä jopa NS2:lla.Originally posted by Ronsuu View PostJoo eli uraherkkyys kiusaa. Vaihettiin raidetangot ja alatukivarren takapuslat.
Renkaina on hankookin evo 12 225/45 + 245/40 ja auto e46 17"vanteilla. Väljää ei pitäs enään olla.
Katsoisko joku viisaampi että onko kulmat ok.

Comment
-
Onkos mihinkään kerätty listaa liikkeistä, joissa onnistuu selittelemättä tuommoisen madalletun e46: sen säädättäminen semmoisiin arvoihin, että se menee suoraan ja renkaat kuluu tasaisesti? Itseäni ei ainakaan kiinnosta ruveta opettamaan "ammattimiestä" kulmien säätämisessä.AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
-
Jahas. Eli pitäskö sitä saada lähemmäs nollaa? Riittääköhän tossa säätövara vai pitääköhän tehä reikää enempi.Originally posted by Hemi View PostEi todellakaan ole. Erityisesti etupäässä negatiivista camberia on niin paljon, että olisi varmasti uraherkkä jopa NS2:lla.
Pitää viiä sitte näköjää uusiks suuntautukseen. Onko noi tavoitetiedot edes hyvät vai pitääskö niiden olla jotain ihan muuta? Eli onko esim etucamberille -0.43hyvä vai mielummin vielä lähemmäs nollaa. Autohan on vakio msport2 alustalla
Comment
-
Ei ainakaan Atoy Oy Espoossa, käytin siellä tuon E46 330d touringin "nelipistesuuntauksessa" vaihdettuani alustan, raidetangon päät ja etutukivarsien takapuslat. Lähes 1,5h meni heiltä etu-aurauksen säätämiseen, muita eivät kuulemma osanneet säätää.Originally posted by Fabsu View PostOnkos mihinkään kerätty listaa liikkeistä, joissa onnistuu selittelemättä tuommoisen madalletun e46: sen säädättäminen semmoisiin arvoihin, että se menee suoraan ja renkaat kuluu tasaisesti? Itseäni ei ainakaan kiinnosta ruveta opettamaan "ammattimiestä" kulmien säätämisessä.
Noh, tulipa auraus kuntoon edestä mutta muuten kulmat ovat edelleen hieman pielessä ja ajokäytös aivan päin mäntyjä..ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
Automajor järvenpäässä, pyydät Mikkoa tekemään niin laittaa ihan sellaiset kulmat kuin haluat. Eikä hermostu vaikka esittää omat toiveensaOriginally posted by Jonsku View PostEi ainakaan Atoy Oy Espoossa, käytin siellä tuon E46 330d touringin "nelipistesuuntauksessa" vaihdettuani alustan, raidetangon päät ja etutukivarsien takapuslat. Lähes 1,5h meni heiltä etu-aurauksen säätämiseen, muita eivät kuulemma osanneet säätää.
Noh, tulipa auraus kuntoon edestä mutta muuten kulmat ovat edelleen hieman pielessä ja ajokäytös aivan päin mäntyjä..
Olis vielä tallis lähellä
E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
Comment