Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1842
    • Karjaa

    Käsittääkseni ei onnistu taakse mitenkään kikkailemalla, vaan vaatii säädettävät. Powerflexin tekeleitä olen itse katsellut sillä silmällä..
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • |makke
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 847
      • Vaasa

      Originally posted by Wespa View Post
      Käsittääkseni ei onnistu taakse mitenkään kikkailemalla, vaan vaatii säädettävät. Powerflexin tekeleitä olen itse katsellut sillä silmällä..
      Ei siis auta vaikka tuon tukivarren reikiä hieman "viilaisi"?
      Tarvis saada 0°2' enemmän pystyyn.
      Ei sen takia huvittaisi säädettäviä ostaa

      Jos säädettäviin päädyn, niin mitä suositellaan? Netti on täynnä erilaisia.

      Comment

      • Orvix
        BTCF Member
        • Sep 2008
        • 140
        • Akaa

        Originally posted by |makke View Post
        Säädin takaa silmämääräisesti camberit niin pystyyn kuin sain ja tulos oli 1°33'.
        Edestä saan kyllä säädettävien yläpäiden ansioista luultavasti ihan pystyyn, mutta kysymys kuuluukin: Laitanko eteen tasan asteen verran vähemmän camberia, eli 0°33', vai laitanko enemmän pystyyn, esim 0°1' ? Silloin tuo "asteen sääntö" rikkoutuu, koska takaa loppui säätö, mutta etucamberit olisi silti lähempänä sitä mitä niiden tulisi olla.

        225/35R19 ja 265/30R19 ja keskiöistä kaariin noin 325 mm.

        Saako taakse jotenkin kikkailemalla vähemmän camberia, vai tarviiko säädettävät tukivarret?
        Osat 2,3 ja 4 vaihdettu:

        Help
        Se asteen nyrkkisääntö meni niin, että eroa pitää olla VÄHINTÄÄN aste. Saa olla siis enemmän. Toi aste ja 33 on jo aika pystyssä. Minusta kannattaa kokeilla lähteekö takarengas kulumaan ulkosyrjältä ja vasta sitten tarpeenmukaan harkitsemaan säädettäviä tukivarsia. Tekisin sinuna niin, että takaa niin pystyyn kuin symmetrisesti saa ja samoin edestä, mutta ei kuitenkaan niin paljon että menisi plussan puolelle.
        E91 325d -10 M-Sport

        Comment

        • |makke
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 847
          • Vaasa

          Originally posted by Orvix View Post
          Se asteen nyrkkisääntö meni niin, että eroa pitää olla VÄHINTÄÄN aste. Saa olla siis enemmän. Toi aste ja 33 on jo aika pystyssä. Minusta kannattaa kokeilla lähteekö takarengas kulumaan ulkosyrjältä ja vasta sitten tarpeenmukaan harkitsemaan säädettäviä tukivarsia. Tekisin sinuna niin, että takaa niin pystyyn kuin symmetrisesti saa ja samoin edestä, mutta ei kuitenkaan niin paljon että menisi plussan puolelle.
          Näinhän se oli tosiaan.

          Tarkotit varmaan sisäsyrjältä?

          Eli laitetaan taakse noin -1°3' ja eteen sitten 0,05°-0,10°?
          Edestä auraukset nollaan ja takaa tehdastoleranssien minimiin?
          Ja kovaa ajoa

          Comment

          • Orvix
            BTCF Member
            • Sep 2008
            • 140
            • Akaa

            Originally posted by |makke View Post
            Näinhän se oli tosiaan.

            Tarkotit varmaan sisäsyrjältä?

            Eli laitetaan taakse noin -1°3' ja eteen sitten 0,05°-0,10°?
            Edestä auraukset nollaan ja takaa tehdastoleranssien minimiin?
            Ja kovaa ajoa
            Joo, sisäsyrjää tarkoitin. Peiton alla kun kirjottelee, niin alkaa hapenpuute vaivaamaan päätä. Mulla on allekirjoituksen autossa takana aste ja 36 minuuttia camberia ja 18 tuuman 255 leveä rengas kuluu vielä tasaisesti. Tuossahan sulla on muuten foorumin oppien mukaiset kulmat. Niillä vaan koittamaan.
            E91 325d -10 M-Sport

            Comment

            • tonkka alpina b3 3.3
              Bimmer Rookie
              • Sep 2012
              • 103
              • espoo

              Moro. Saako näillä Continental Sportcontact5 kumeilla e46 328i m sport alustalla millään ajokelpoista? Kumit on 225/40 18" joka nurkassa.
              Alusta käyty juuri säädättämässä leskisellä ja eteen vaihettu melkeen kaikki puslat koiranluut, ohjausvaihde ym. Kumit on uudet mitkä tuli auton mukana ni ei viittis nurkkaan heittää. Mitkä olisi ihanne paineet että saisi jollain ajokelposet?

              Comment

              • Orvix
                BTCF Member
                • Sep 2008
                • 140
                • Akaa

                Originally posted by tonkka alpina b3 3.3 View Post
                Moro. Saako näillä Continental Sportcontact5 kumeilla e46 328i m sport alustalla millään ajokelpoista? Kumit on 225/40 18" joka nurkassa.
                Alusta käyty juuri säädättämässä leskisellä ja eteen vaihettu melkeen kaikki puslat koiranluut, ohjausvaihde ym. Kumit on uudet mitkä tuli auton mukana ni ei viittis nurkkaan heittää. Mitkä olisi ihanne paineet että saisi jollain ajokelposet?
                Taitaa valitettavasti niin olla että urheilullinen merkkirengas tarkoittaa urissa tempoilua, kovaa meteliä ja epämukavaa kyytiä. Rengaspaineilla kikkailu on sama kun koittaisi parantaa kiinnileikannutta konetta uusilla tulpilla. Omakohtaisten kokemusten perusteella rengaspaineiden muutoksen vaikutus ajettavuuteen on 60% placeboa ja 40% sitä että renkaan ja tien kontakti hetkellisesti muuttuu kunnes rengas on tottunut uuteen tilanteeseen. Oikeat paineet lienee siellä kolmen baarin tienoilla, eteen pari, kolmekymmentä kymmenystä vähemmän.

                Jos etupää on tikissä niin takapäässä on myös repullinen puslia, jotka kulkuun vaikuttaa. Alkuperäisinä puslat on minkä tahansa ikäisessä nelikutosessa jo loppu.
                E91 325d -10 M-Sport

                Comment

                • Antti O
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6937
                  • N/A

                  Minulla kulki kyllä e46 225/45/17 + 245/40/17 renkailla ihan 2.2/2.6 oem paineilla melko hyvin suoraan. Jos paineita koventi veteli enempi ja kyyti muuttui epämukavaksi. En nyt ihan allekirjottaisi mitään 3 kilon paineita. Uretaanipuslat kun vaihtoi alkuperäisiin kumi/öljytäytteisiin vetely myös väheni.
                  E46 nyt on vaan sellainen vehje että harvoin ne kulkee oikeasti suoraan isoilla pyörillä. Oma oli täysin tunteeton urille 205/55/16 rengastuksella, isommilla tuppasi olemaan rauhatonta menoa enemmän tai vähemmän. Lämpötila ja rengasmalli ja merkki vaikutti melko paljon.

                  Lisäksi vaikutti että kun rengaskokoa pienenti se vaikutti paljon enempi positiivisesti suoraan kulkemiseen kun pyöränkulmien tai paineitten kanssa kikkailu.
                  Last edited by Antti O; 22-04-2017, 12:58.

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16362
                    • Leppävirta

                    Avatkaas uus topikki jos on tarvetta.
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎