Onko kuinka paha veto heittää samankokoiset kumit joka kulmaan (225/40-18) vai tuovatko nuo 255/35 takakumit erityistä vakautta ja rauhallisuutta ajoon?
Takavanteissa ET 3mm pienempi.
Onko kuinka paha veto heittää samankokoiset kumit joka kulmaan (225/40-18) vai tuovatko nuo 255/35 takakumit erityistä vakautta ja rauhallisuutta ajoon?
Takavanteissa ET 3mm pienempi.
Ainoa lisäarvo on parantunut optiikka mikäli takavanne on samalla hieman leveämpi. Ajettavuuden/vakauden suhteen lisäarvoa ei ole.
Joo nuo renkaat oli alla ostaessa.235/40 etupäässä siis.Ihmettelin itsekkin miksi edessä pitää olla korkeampi profiili.Ehkä haettu pehmeyttä etupäähän tai jotain.Eli olette sitä mieltä että parempi olis jos 225/40?
Menee varmaan vielä 8,5 tuuman vanteelle kuitenkin?
Takapäässä siis 255/35 9,5 tuuman vanteella.
Kiitoksia jo tässä vaiheessa vastauksista
Juu, eteen vaan se 225/40. Itsellä on e46:essa juuri 8,5" vanteella kyseinen rengaskoko joka nurkassa ja istuu todella nätisti.
AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Ainoa lisäarvo on parantunut optiikka mikäli takavanne on samalla hieman leveämpi. Ajettavuuden/vakauden suhteen lisäarvoa ei ole.
Siis mitä ihmettä renkailla ja vanteilla on tekemistä optiikan kanssa?????????????!
Optiikka liittyy valoon, mm sen käyttäytymiseen tietyissä väliaineissa ja eri aineista heijastumiseen, eli autossa mielestäni ainoastaan ajovaloihin ja muihin auton lamppuihin....
Kertokaa nyt ihmeessä kun tästä samasta asiasta on ihan käsittämättömiä juttuja pitkin foorumia.
Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911
Siis mitä ihmettä renkailla ja vanteilla on tekemistä optiikan kanssa?????????????!
Optiikka liittyy valoon, mm sen käyttäytymiseen tietyissä väliaineissa ja eri aineista heijastumiseen, eli autossa mielestäni ainoastaan ajovaloihin ja muihin auton lamppuihin....
Kertokaa nyt ihmeessä kun tästä samasta asiasta on ihan käsittämättömiä juttuja pitkin foorumia.
Joko et oikeasti ymmärtänyt tai sitten olet ärsyttävä pilkunnussija. Tässä tietenkin tarkoitettiin "optiikalla" ulkonäköä. Eli siis ainoa vaikutus näillä renkailla on auton ulkonäköön. Käytetty termi voi olla hieman epätarkka mutta eihän me ollakaan missään tiedekonferenssissa tms. missä kaiken pitää olla pilkuntarkasti tai joku nihilisti ärähtää. (tässäkin yhteydessä käytetty termi "nihilisti" ei ole mitenkään sen sanan oikeaa tarkoitusta vastaava)
Ehdin tuossa ajella toista tuhatta kilsaa uusilla renkailla ja ihmetellä että onpa huonot renkaat. Eilen kun käytin auton aurauskulmien tarkistuksessa ja säädössä, niin johan tuli eri tuntuma autoon! täytyy lähtä heti tänään testaamaan ihan maantielle, pieneneekö kulutus. 15" kitkoilla/nastoilla kulutus on ollu kesärajoituksilla n. 4,7..5,1 kun se uusilla 17" renkailla oli pääosin 5,8 pinnassa luulis olevan merkitystä kulutukseen jos kulmat olleet vähän pielessä. Ainakin suurin vetely ja uraherkkyys loppui kuin seinään taajamassa missä uria on aika paljon. Samalla rattikin tuntui oikenevan ja ohjaus keveni. Ei tarvinnut autoa enää paimentaa ja puristaa rattia
Siis mitä ihmettä renkailla ja vanteilla on tekemistä optiikan kanssa?????????????!
Optiikka liittyy valoon, mm sen käyttäytymiseen tietyissä väliaineissa ja eri aineista heijastumiseen, eli autossa mielestäni ainoastaan ajovaloihin ja muihin auton lamppuihin....
Kertokaa nyt ihmeessä kun tästä samasta asiasta on ihan käsittämättömiä juttuja pitkin foorumia.
Väärin..... Optiikassahan EI ole kysymys näkyvän valon synnyttämisestä lampuilla, vaan valon heijastumisesta kappaleesta joka tekee siitä ihmissilmälle näkyvän ja aivoille ymmärrettävän.
Valo heijastuu erilailla 10" leveästä vanteesta kuin 8.5" vanteesta ja erilailla 255-leveästä renkaasta kuin 225-leveästä...optiikka siis muuttuu...
Pitäskö tuo sitten riittää. Entäs taka akselin camber onko siellä hyvät alkuperäiset säätövarat?
Tiistaina ois säätöaika. Suostuvat laittamaan omiin säätöihin. Onkos nyt jotain vielä mitä pitäs huomioida?
Riittää, mikäli etupää muuten kunnossa. Takana on valmiit säädöt.
Ongelma tietenkin on se että vaikka nyt säädöt riittäisikin, niin säätäjä voi laittaa "kulmat viimeisen päälle kuntoon"...ja asettaa ne toleranssialueen keskelle vaikka vannekoko olisi 17"-19"?
Mitkä on oikeat kulmat 17" vanteelle ja 225/45 renkaalle. Eli ilmeisesti pitäisi olla vielä valmistajan toleranssialueella, mutta missä laidassa? Eli paljon camberia, entä auraus?
Väärin..... Optiikassahan EI ole kysymys näkyvän valon synnyttämisestä lampuilla, vaan valon heijastumisesta kappaleesta joka tekee siitä ihmissilmälle näkyvän ja aivoille ymmärrettävän.
Valo heijastuu erilailla 10" leveästä vanteesta kuin 8.5" vanteesta ja erilailla 255-leveästä renkaasta kuin 225-leveästä...optiikka siis muuttuu...
Tuota heijastumistahan minä lampuissa tarkoitinkin, heijastimethan niissä on kaikissa.
Sen lisäksi valo taittuu ajovalojen linssessä ja takavalojen rypyläisessä lasissa.
Tuota (mielestäni poikkeuksellisen hölmöä ilmaisua tässä yhteydessä) on käytetty aika paljon puhutaessa mm spoilereistakin.
Menee yli hilseen...
Kiiltävän vanteen reunasta puhuttaessa optiikka-sanaa voi ehkä käyttääkkin jos tarkastellaan nimenomaan valon taittumista eikä auton yleisilmettä.
(olkoonkin että kaikki näkemämme on enemmän tai vähemmän kytköksissä näkyvän valon taittumiseen kaikesta ympärillämme olevasta ja perus edellytys sille että yleensä näemme jotain, esim lehmän, kaljan jääkaapissa tai tissit)
Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911
Comment