Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olsberg
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 349
    • Jyväskylä

    Uskaltanee siis ottaa 17" 225 r45 koossa tuon ns-20...
    Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

    Comment

    • ///Jone
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2009
      • 1281
      • HKI

      Originally posted by Olsberg View Post
      Uskaltanee siis ottaa 17" 225 r45 koossa tuon ns-20...
      uskaltaa. Itsekin saanut topicia lukemalla kuvan, että hyvä rengas
      ______________________
      Nykyinen:
      Model 3

      BMW:t vuodesta 2009:
      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

      Comment

      • Olsberg
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 349
        • Jyväskylä

        Kävinpä samantien laitattamassa alle siis Nankang NS-20:set. Kyseessä on siis eri rengas, kuin NS-2. Noista parikymppisistä en juurikaan juttua löytänyt aiemmin. Muutaman kymmenen kilometrin jälkeen plussat ja miinukset:

        + mukavan hiljaiset rengasäänet
        + uraherkkyys katosi aivan täysin
        + sellainen pehmeä ja mukava ajotuntuma, kuin olisi alla tuumaa pienemmät vanteet

        - löysemmän rungon huomaa tiukoissa mutkissa ja nopean väistöliikkeen tehdessä hieman ikävänä niiaamisena
        - no, annetaan nyt toinen miinus ei_niin_sporttisesta ulkonäöstä

        Verrokkina miulla on siis entiset Nokian NRY:t, jotka olivat 4mm pinnalla aivan luokattomat normaaliajossa. Ratista sai tosiaankin pitää kiinni ja paimentaa autoa jatkuvasti. Myös rengasäänet olivat sellaista jyrinää jo tuossa meikäläisen 17" vannekoossa, ettei paljon tarvinnut musiikkia kuunnella.

        Renkaat maksoivat 390e alle laitettuina Jyväskylän Päijät-Kumissa. Tällähetkellä ainakin olen tyytyväinen.
        Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Olsberg View Post
          Uskaltanee siis ottaa 17" 225 r45 koossa tuon ns-20...
          Vastaan nyt vaikka saman toki ehdit jo todeta itsekkin.
          Eli parhaimmillaan tuo NS-20 on vasta 40-profiililuokissa ja sitä matalammissa nimenomaan Suomalaisissa ajo-olosuhteissa.
          Eli aavistuksen "pehmoinen" se on tosiaan vielä tuossa 225/45-17" kokoluokassa, mutta täsmentyy kyllä hieman sitä mukaa kun kulutuspinta vähenee. Mukava ja vetelemätön joka tapauksessa.

          Comment

          • Ändi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1292
            • Pori

            Laitoin touringin takapäähän vredestainin Ultrac Sessantat.
            Koossa 255/35 18 . paineita koitettu 3bar ja 3.5 väliltä (auton ohjekirjasta paineet pongattu)

            Autosta tuli ärsyttävän yliohjaava. varsinkin keskiviivan ylityksessä pitää ratista pitää kunnolla kiinni.
            Siis vakaus on hävinnyt,. Mikä neuvoksi? paineita alas vai renkaat parkkiksen pintaan?
            sigpic
            E46 2d 330 -02
            EX.
            E36 2d 328 -97
            e92 335d -07
            330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
            Audi S4 -99 (324hp/497nm)
            Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
            Bmw 325 iA 2D -93
            Bmw 325 4d -92

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              Originally posted by Esal View Post
              e46 330xdat rengastus ihmetyttää kun suositus 225/45-17 olisi eteen ja taakse 245/40-17. Kuitenkin rengaskokolaskurilla eteen 215/45-17 ja taakse 245/40-17 tai 225/45-17 ja taakse 255/40-17 olisi lähempänä samaa kokoa? Ei kaiketi tuolla muuten merkitystä mutta kun on tuo kiinteä neliveto, kummalla rengastuksella keskitasauspyörästö jauhaa enempi. Mikä noiden takarenkaiden osuus on uraherkkyydestä, kun jotain nyt täytyy tehdä.
              Noniin, eteen laitettiin sakkorajalla olevien tilalle Rockstone 224/45-17 suoraa kiinasta! On kuin olisi autoon asennettu ohjaustehostin ja suomen tieverkko korjattu yhdessä yössä urista yms., muuta en vielä osaa sanoa. Takana on 1/2 vuotta ajetut 245/40-17 marangonit. Polttoaineen kulustuskin laski, illalla ajelin rauhallisesti metsätietä kotiin niin pihassa kulutusmittari näytti 5.7 l/100km! (näytää n. 0,3-0,4 liikaa) aiemmin hyvä kun alle 7 meni. Taitaa tuo neliveto aiheuttaa tuon suuren kulutuksen jos toisenpään renkaat on kuluneet.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Ändi View Post
                Laitoin touringin takapäähän vredestainin Ultrac Sessantat.
                Koossa 255/35 18 . paineita koitettu 3bar ja 3.5 väliltä (auton ohjekirjasta paineet pongattu)

                Autosta tuli ärsyttävän yliohjaava. varsinkin keskiviivan ylityksessä pitää ratista pitää kunnolla kiinni.
                Siis vakaus on hävinnyt,. Mikä neuvoksi? paineita alas vai renkaat parkkiksen pintaan?
                Näitä Vredesteinejä jo tuossa aiemmin kritisoineena voin todeta että nyt käytös on juuri sitä mitä pitääkin, mikäli eturenkaina ei satu olemaan Marangon:in Mytokset, jolloin etu ja takapää tarraisi mm.kallistuksiin yhtä paljon.
                Kysehän ei missään tapauksessa ole teknisessä mielessä "yliohjaamisesta" , vaan kyse on etu+takapään balanssista ja siitä että juuri nämä Vredestein:it eivät ole mikään ajettavuuden riemuvoitto Suomen tyyppiolosuhteissa.
                Tilannehan vain pahenee kun rengas tuosta hieman kuluu ja samalla alkaa helposti myös metelit varsinkin mikäli takapään auraus ei ole sovitettu juuri tälle renkaalle ja sen sisäkantti kuluu hampaalle.
                Ongelmaa saat ainoastaan vähennettyä takapään auraus ja cambermuutoksin, mutta jos tämän renkaan jälkeen alle saat esim.minkä tahansa Nexenin, niin huomaat kuinka jumalattoman huono tuo vrede oikeasti on kulmista riippumatta.
                Paineilla pelaaminen ei juurikaan vaikuta käytökseen kuin ääripäissä ja tällöinkin vain hetkellisesti, kunnes ko.rengas kuluu "linttaan".

                .

                Comment

                • Ändi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1292
                  • Pori

                  Voi perkele. Olis luulut jo tuollahinnalla saavan "kunnolliset" renkaat.

                  auttaisko jos heittäis vredet keulillekkin?
                  puolikuntoset pilotsportit keulilla tällähetkellä.

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Näitä Vredesteinejä jo tuossa aiemmin kritisoineena voin todeta että nyt käytös on juuri sitä mitä pitääkin, mikäli eturenkaina ei satu olemaan Marangon:in Mytokset, jolloin etu ja takapää tarraisi mm.kallistuksiin yhtä paljon.
                  Kysehän ei missään tapauksessa ole teknisessä mielessä "yliohjaamisesta" , vaan kyse on etu+takapään balanssista ja siitä että juuri nämä Vredestein:it eivät ole mikään ajettavuuden riemuvoitto Suomen tyyppiolosuhteissa.
                  Tilannehan vain pahenee kun rengas tuosta hieman kuluu ja samalla alkaa helposti myös metelit varsinkin mikäli takapään auraus ei ole sovitettu juuri tälle renkaalle ja sen sisäkantti kuluu hampaalle.
                  Ongelmaa saat ainoastaan vähennettyä takapään auraus ja cambermuutoksin, mutta jos tämän renkaan jälkeen alle saat esim.minkä tahansa Nexenin, niin huomaat kuinka jumalattoman huono tuo vrede oikeasti on kulmista riippumatta.
                  Paineilla pelaaminen ei juurikaan vaikuta käytökseen kuin ääripäissä ja tällöinkin vain hetkellisesti, kunnes ko.rengas kuluu "linttaan".

                  .
                  Last edited by Ändi; 02-07-2010, 21:55.
                  sigpic
                  E46 2d 330 -02
                  EX.
                  E36 2d 328 -97
                  e92 335d -07
                  330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                  Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                  Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                  Bmw 325 iA 2D -93
                  Bmw 325 4d -92

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    Originally posted by Ändi View Post
                    Voi perkele. Olis luulut jo tuollahinnalla saavan "kunnolliset" renkaat.

                    auttaisko jos heittäis vredet keulillekkin?
                    puolikuntoset pilotsportit keulilla tällähetkellä.
                    Onko alusta välyksetön ja kulmat säädetty tuolle rengaskoolle?
                    Luulisin että kunnossa olevalla alustalla noillakin pärjää.
                    Halvempi remontti on tietenkin laittaa nankannit alle. Ne on niin veltot että pienet välykset ei enää tunnu missään
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • Ändi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1292
                      • Pori

                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      Onko alusta välyksetön ja kulmat säädetty tuolle rengaskoolle?
                      Luulisin että kunnossa olevalla alustalla noillakin pärjää.
                      Halvempi remontti on tietenkin laittaa nankannit alle. Ne on niin veltot että pienet välykset ei enää tunnu missään
                      Välyksettömyydestä en ole 100%. mitään ei ainakaan tunnu missään.
                      Rengaskoko on vakio. ja kulmat on säädetty viime syksynä...
                      vanhoilla kuluneilla renkailla meno oli vakaampaa (eron huomasi heti).
                      Pärjäähän noilla, mutta tuntuma ei ole sellainen kun tuollaisessa autossa haluaisin sen olevan. (olis edes entisensä)
                      sigpic
                      E46 2d 330 -02
                      EX.
                      E36 2d 328 -97
                      e92 335d -07
                      330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                      Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                      Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                      Bmw 325 iA 2D -93
                      Bmw 325 4d -92

                      Comment

                      • Kukkoshka
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 37
                        • Joensuu

                        Alustan kulmia on tullut säädettyä jo useampaan kertaan ja kesärenkailla ei millään tahtonut asettua. Tilasin sitten Saksasta ( http://www.reifenversand.com ) Uniroyal RainSport 2 -renkaat (eteen 225/45 R17 ja taakse 245/40 R17). Loppui vetely kerralla, joten ei voi kuin kehua noita kyseisiä renkaita.
                        Last edited by Kukkoshka; 20-07-2010, 22:56.
                        BMW 320D E91 LCI Touring -09
                        Subaru Forester 2.0X -06

                        Comment

                        • Pekuz
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 687
                          • Pirkanmaa

                          Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?? Laitoin taakse pitkittäistukivarsiin Powerflexit ja nyt kiihdytettäessä tietyllä vedätyksellä alkaa ikäänkuin oikea takarengas pomppimaan.. Aivan jumalaton jyrinä, kuin vetäisi paineilmataltalla auton koriin.. Vai onko viimevuonna laitetut iskarit armahtaneet?? Väljää ei missään ja itellä 19" rengastus.
                          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                          Comment

                          • bmw330ci
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 231
                            • Etelä-Suomi

                            Originally posted by Pekuz View Post
                            Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?? Laitoin taakse pitkittäistukivarsiin Powerflexit ja nyt kiihdytettäessä tietyllä vedätyksellä alkaa ikäänkuin oikea takarengas pomppimaan.. Aivan jumalaton jyrinä, kuin vetäisi paineilmataltalla auton koriin.. Vai onko viimevuonna laitetut iskarit armahtaneet?? Väljää ei missään ja itellä 19" rengastus.
                            Itsellä ei kylläkään tuollaisia jyrinöitä kuulu/ pomppimisia ilmene vaikka laitoinkin powerflexit. Oudolta kuulostais jos noin uudet iskarit olis jo antautunu :think

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              Osaako joku heittää toimivat ja ei uraherkät säädöt "uusille" (kulutuspinta maksimi) Potenza RE040 kumeille, edessä 225/40 ja takana 255/35 18", kulmien säätöön pitäis kohta mennä.
                              Yläpäästä löytyy siis tehtaan pelivarat (ovaalit reijät) ja tappi pitää vielä poistaa.
                              E46 Touring kyseessä ja H&R CupKit 55/35mm setti kiinni.
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17846
                                • PKS

                                Originally posted by Dani View Post
                                Osaako joku heittää toimivat ja ei uraherkät säädöt
                                Äkkiseltään mietittynä heitä etuauraukset madalletun auton ohjearvojen maksimipäähän, se siellä eniten vaikuttaa. Periaatteessa etucamberia lisäämällä rengaskosketus tiehen kevenee, joten sekin saattaa auttaa.

                                Haittapuolena molemmat lisäävät renkaan kulumista sisäreunasta..

                                Todellisuudessa en tiedä sitten onko näillä yhtä valtavaa vaikutusta kuin esimerkiksi rengasvalinnalla, ja ammattimiehet varmasti osaavat kertoa sen paremmin. Etuaurauksia olen kuitenkin omassa E46 säädellyt nyt 3 kertaa ja vihdoin se kulkee suoraan ilman ohjaamista!
                                Last edited by Dualfun; 06-08-2010, 11:51.
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                                ½
                                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎