Huomaako tuon että yläpään laakeri on väljä kiinni ollessa, tai pitääkö se ajaessa mitään erikoista ääntä?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Dani View PostHuomaako tuon että yläpään laakeri on väljä kiinni ollessa, tai pitääkö se ajaessa mitään erikoista ääntä?
Itse en ainakaan huomannut ennen kuin sain tolpan kouraan. Kädessä sitä pyöritellessä ja ihmetellessä se välys tuntui. Uusi maksoi tiskillä n. 45 euroa, joten ei paha investointi vaihtaa molemmat uusiin. Ja noissa on orkkiksena sitten ihan turkasen vähän vaseliinia.
Ihan kurillaan olen vaihtanut myös koiranluut ja puslat, niin eteen kuin taaksekin. Aika hyvin puslat rapistuu kuudessa vuodessa...
Itsellä on 2003 e46 330D touring, Eibach:n Pro-Kit 30/20 madaltavilla jousilla ja Bilsteinin SP6 tolpilla. Takapäässä on etupuslien ympärille laitettu RTAB limiter kit. Renkaat on joka kulmassa kokoa 225/40/18 ja kaikkien vanteiden ET on 40. Ja tällä hetkellä Falkenin FK452:set.
Säädetyt arvot (sulkeissa ohjearvot), etupää:
Suuntaus, kokonais: 0°15' (min: 0°06', maks: 0°22')
Suuntaus pyöräkohtainen: vas: 0°09', oik: 0°06' (ei annettu)
Camper: vas: 0°52', oik: 0°50' (min: 0°00', maks:0°40')
takapää:
Suuntaus, kokonais: 0°16' (min: 0°10', maks: 0°22')
Suuntaus pyöräkohtainen: vas: 0°08', oik: 0°08' (ei annettu)
Camper: vas: 1°37', oik: 1°33' (min: 1°15', maks: 1°45')
Ohjearvot on otettu yllämainitulle autolle, jossa on vakioalusta. Etutolpista on lyöty tapit pois, joten camperia pääsee säätelemään ja takapää on nyt niin pystyssä kuin sen vain noilla säädöillä saa...
Lähinnä kiinnostaisi tietää millaisilla campereilla olette ajelleet? Tämä siksi koska M-Sport -alustaisessa autossa on ohjearvot suuntauksille sama kuin vakiossakin, mutta campereissa on eroja.
Edit merkkivirheet ja lisäystä:
Eli Sport alustaiselle annetaan keulan camperille arvo:
min: 0°23', maks: 1°30'
ja takapään arvoiksi:
min: 2°25', maks: 2°55'Last edited by parjan_fin; 06-10-2009, 13:54.==========
Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.
Comment
-
-
Originally posted by Dani View PostEli vituiks meni kuten vähän osasin odottaa
Etupään camberit siis mielestäni ihan poskellaan (vaikka onkin tapit paikoillaan ja pyöreät reijät) kuten myös takapään, kun aloin epäillä näitä säätöjä, varsinkin etupään cambereita, niin vastaus oli että menee tohon Tavoitetietoihin..eikö etupään camberit nyt kuuluis kuitenkin olla aika samoissa arvoissa keskenään eikä niin että toinen on suorassa ja toinen killillään -> /--|
No mun mielestä oikea eturengas kulkee papereitten mukaan nyt pystymmässä kun mitä vasen ja kuluu näin ollen vähemmän, eikö vain?
Takapäätä ei olla edes koskettu, menee kuulema kans tohon Tavoitetietoihin ja näin ollen ok.
Mites tuo etupään Caster meinaa kun molemmin puolin näyttää punaista?
Nämä Tavoitetiedot siis otettu koneelta joka antoi M-Sport alustan ja 18" pyörät.
Eli maksoin siis takapään aurauksesta 69€ ja puolituntia meni aikaa, vittu mä sanon näitä valohoitoja
Onkohan mahdollista että vien auton takaisin ja saan säädöt kohilleen veloituksetta jos kerron säätäjälle että mihin arvoihin nuo pitäis asentaa, vai mitä mieltä te porukka täällä on?
Ongelma on siinä että tehdas antaa niinkin suuren toleranssialueen ko.säädöille, joka mahdollistaa oikeat säädöt kullekkin rengaskoolle.
Nyt vain on niin että Suomessa näiden päälle ei ymmärretä yhtään mitään, vaan se riittää että ollaan "toleranssialueen sisällä". Myöskään mihinkään tarvittaviin "vingutuksiin" tai edes noiden stopparien uloslyönteihin ei ryhdytä vaikka se on ihan ensimmäinen proggis lähdettäsä säätämään e46:n etupäätä.
Nytkin ollaan kyllä toleranssialueen sisällä, mutta ihan päin vittua ko.rengastukselle. Takapään pultteja ei ilmeisesti ole saatu auki, koska niihin ei ole yritettykään puuttua, vaikka toisaalta nythän ollaan jo "toleranssialueella".....mutta käytännössä vain 15"-16" rengastukselle.
Kuten jo aiemmin totesin, on aivan turha viedä e46:sta suutaukselle mikäli ohjuriplommi on paikallaaan ja tornien yläpäissä ei säätömahdollisuutta ole.
Jo elkästään camberien keskinäisen eron balansointi vaatii ehdottomasti ohjurin poistamista ja säätöjen tekemistä mikäli niitä ei jo tehtaalta ole olemassa. Jos nämä ennakkovalmistelut jätetään tekemättä ja suuntaukselle lähdetään ilman tavoiteavoja, saadaan maksetulla suuntaustyötunnilla 100% varmuudella pelkkää valohoitoa.
Eli vielä kerran korostaen: Siis ennen.....huom.todellakin: ENNEN SUUNTAUSTA STOPPARI POIS, SÄÄDÖT TUNNELEIHIN MIKÄLI NIITÄ EI OLE JA TAKAA CAMBERSÄÄTÖPULTTIEN HERKISTYS!!!!
Comment
-
-
Mutta eikös tornien reikien vingutus vaadi etutolpan pudottamista ainaskin reilusti alaspäin, ja minkälaisella työkalulla noihin reikiin saa tehtyä hieman pelivaraa?
Jos luit ylempää olen ensikeväänä viemässä täysin alkuperäistä M-sport alustalla varustettua Style 135 aluilla (18") pyöränkulmien säätöön ja tahdon valmistautua asiaan huolellisesti.
Comment
-
-
Originally posted by NokiLeka View PostSullahan on autossa ne VMAXXn säädettävät koiranluut? Katoitko asennusvaiheessa, että navat oli samalla etäisyydellä kaarista?
No täytyy sit vissiin samalla uusia yläpään laakerit kun viilaan noi reijät kohdalleen, niin saan ainakin keulan camberit kohdalleen. Saas nähdä koska ehtii...
Mitkäs pultit (camber) sieltä takaa pitää herkistää?
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostMutta eikös tornien reikien vingutus vaadi etutolpan pudottamista ainaskin reilusti alaspäin, ja minkälaisella työkalulla noihin reikiin saa tehtyä hieman pelivaraa?
Jos luit ylempää olen ensikeväänä viemässä täysin alkuperäistä M-sport alustalla varustettua Style 135 aluilla (18") pyöränkulmien säätöön ja tahdon valmistautua asiaan huolellisesti.
Nopeampi homma kuin auton pesu/vahaus.
Kannattaa huomioida että useimmissa e46:ssa on jo 5mm:n säätö tehtaalta lähtiessä, joten sellainen 5mm lisäsäädön viilaus riittää, ja perssonilautasen stopparihan oli jo lyöty pois.
Eli havainnollistava kuva riittävästä säätövarasta löytyy aiemmin tästä topikista:http://www.btcf.fi/forum/attachment....6&d=1238440847
...ja tuossa perssonin ylälautanen josta stoppari kopautettu irti: http://www.btcf.fi/forum/attachment....4&d=1181072706Last edited by Hemi; 07-10-2009, 13:10.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi sitä nyt sen "reilummin" tarvitse pudottaa kuin että perssonin pultit putoaa kiinnityksistään. Eli "parkkisremonttina" tunkilla kulma ylös sen verran että rengas nousee 10cm ja pultit personin yläpäästä auki. Moottorisahan teräketjuviilalla säätövaraa ulospäin 5-10mm ja perssoni takaisin ylös ja kiinni.
Nopeampi homma kuin auton pesu/vahaus.
Kannattaa huomioida että useimmissa e46:ssa on jo 5mm:n säätö tehtaalta lähtiessä, joten sellainen 5mm lisäsäädön viilaus riittää, ja perssonilautasen stopparihan oli jo lyöty pois.
Eli havainnollistava kuva riittävästä säätövarasta löytyy aiemmin tästä topikista:http://www.btcf.fi/forum/attachment....6&d=1238440847
...ja tuossa perssonin ylälautanen josta stoppari kopautettu irti: http://www.btcf.fi/forum/attachment....4&d=1181072706
En nyt halua olla mikään pilkunviilaaja, mutta sen verran haluaisin sanoa että kulma kerrallaan ylös nostettaessa tulee ongelmaksi tuo kallistuksenvakaaja. Se kun pakottaa ylösnostettavaa puolta ylöspäin samalla kuin painoa kuormittuu toiselle etuselle. Eli kulmaa ylösnostettaessa kallistuksenvakaaja painaa entistä tiukemmin tolppaa "kattoon" kiinni.
Itse meinaan aikaisemmin jo tuota kokeilin ja joutuu kyllä nostamaan koko keulan ylös, jotta tuon tolpan saa alas kunnolla. Ja mielummin pudottaa vielä molemmat samaan aikaan alas, ilman renkaita, niin saa kunnolla työvaraa ja jää koiranluut sekä kallistuksenvakaajat ehjiksi operaation jälkeenkin.Last edited by parjan_fin; 07-10-2009, 14:49.==========
Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.
Comment
-
-
Originally posted by parjan_fin View PostEn nyt halua olla mikään pilkunviilaaja, mutta sen verran haluaisin sanoa että kulma kerrallaan ylös nostettaessa tulee ongelmaksi tuo kallistuksenvakaaja. Se kun pakottaa ylösnostettavaa puolta ylöspäin samalla kuin painoa kuormittuu toiselle etuselle. Eli kulmaa ylösnostettaessa kallistuksenvakaaja painaa entistä tiukemmin tolppaa "kattoon" kiinni.
Itse meinaan aikaisemmin jo tuota kokeilin ja joutuu kyllä nostamaan koko keulan ylös, jotta tuon tolpan saa alas kunnolla. Ja mielummin pudottaa vielä molemmat samaan aikaan alas, ilman renkaita, niin saa kunnolla työvaraa ja jää koiranluut sekä kallistuksenvakaajat ehjiksi operaation jälkeenkin.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEn halua olla pilkunviilaaja, mutta se nurkka kyllä putoaa alaspäin ihan riittävästi, vaikka kallistuksenvakaajaa ei irrottaisikaan varsinkin kun nyt hieman jalalla painaa etunapaa/rengasta alaspäin.
Anteeksi että kerroin jälleen omakohtaisia kokemuksiani ja havaintojani.Mä en vaan osaa, siitä se johtuu.
==========
Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.
Comment
-
Comment