Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    Huomaako tuon että yläpään laakeri on väljä kiinni ollessa, tai pitääkö se ajaessa mitään erikoista ääntä?
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • parjan_fin
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 86
      • Rajamäki

      Originally posted by Dani View Post
      Huomaako tuon että yläpään laakeri on väljä kiinni ollessa, tai pitääkö se ajaessa mitään erikoista ääntä?

      Itse en ainakaan huomannut ennen kuin sain tolpan kouraan. Kädessä sitä pyöritellessä ja ihmetellessä se välys tuntui. Uusi maksoi tiskillä n. 45 euroa, joten ei paha investointi vaihtaa molemmat uusiin. Ja noissa on orkkiksena sitten ihan turkasen vähän vaseliinia.

      Ihan kurillaan olen vaihtanut myös koiranluut ja puslat, niin eteen kuin taaksekin. Aika hyvin puslat rapistuu kuudessa vuodessa...

      Itsellä on 2003 e46 330D touring, Eibach:n Pro-Kit 30/20 madaltavilla jousilla ja Bilsteinin SP6 tolpilla. Takapäässä on etupuslien ympärille laitettu RTAB limiter kit. Renkaat on joka kulmassa kokoa 225/40/18 ja kaikkien vanteiden ET on 40. Ja tällä hetkellä Falkenin FK452:set.

      Säädetyt arvot (sulkeissa ohjearvot), etupää:

      Suuntaus, kokonais: 0°15' (min: 0°06', maks: 0°22')
      Suuntaus pyöräkohtainen: vas: 0°09', oik: 0°06' (ei annettu)

      Camper: vas: 0°52', oik: 0°50' (min: 0°00', maks:0°40')

      takapää:

      Suuntaus, kokonais: 0°16' (min: 0°10', maks: 0°22')
      Suuntaus pyöräkohtainen: vas: 0°08', oik: 0°08' (ei annettu)

      Camper: vas: 1°37', oik: 1°33' (min: 1°15', maks: 1°45')

      Ohjearvot on otettu yllämainitulle autolle, jossa on vakioalusta. Etutolpista on lyöty tapit pois, joten camperia pääsee säätelemään ja takapää on nyt niin pystyssä kuin sen vain noilla säädöillä saa...

      Lähinnä kiinnostaisi tietää millaisilla campereilla olette ajelleet? Tämä siksi koska M-Sport -alustaisessa autossa on ohjearvot suuntauksille sama kuin vakiossakin, mutta campereissa on eroja.

      Edit merkkivirheet ja lisäystä:

      Eli Sport alustaiselle annetaan keulan camperille arvo:

      min: 0°23', maks: 1°30'

      ja takapään arvoiksi:

      min: 2°25', maks: 2°55'
      Last edited by parjan_fin; 06-10-2009, 13:54.
      ==========
      Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Dani View Post
        Eli vituiks meni kuten vähän osasin odottaa

        Etupään camberit siis mielestäni ihan poskellaan (vaikka onkin tapit paikoillaan ja pyöreät reijät) kuten myös takapään, kun aloin epäillä näitä säätöjä, varsinkin etupään cambereita, niin vastaus oli että menee tohon Tavoitetietoihin..eikö etupään camberit nyt kuuluis kuitenkin olla aika samoissa arvoissa keskenään eikä niin että toinen on suorassa ja toinen killillään -> /--|
        No mun mielestä oikea eturengas kulkee papereitten mukaan nyt pystymmässä kun mitä vasen ja kuluu näin ollen vähemmän, eikö vain?

        Takapäätä ei olla edes koskettu, menee kuulema kans tohon Tavoitetietoihin ja näin ollen ok.
        Mites tuo etupään Caster meinaa kun molemmin puolin näyttää punaista?

        Nämä Tavoitetiedot siis otettu koneelta joka antoi M-Sport alustan ja 18" pyörät.

        Eli maksoin siis takapään aurauksesta 69€ ja puolituntia meni aikaa, vittu mä sanon näitä valohoitoja

        Onkohan mahdollista että vien auton takaisin ja saan säädöt kohilleen veloituksetta jos kerron säätäjälle että mihin arvoihin nuo pitäis asentaa, vai mitä mieltä te porukka täällä on?
        Niin, siinähän kävi juuri niin kuin "ennustinkin", eli aivan turha 70€ ja siis ihan pelkkä valohoito-operaatio.
        Ongelma on siinä että tehdas antaa niinkin suuren toleranssialueen ko.säädöille, joka mahdollistaa oikeat säädöt kullekkin rengaskoolle.
        Nyt vain on niin että Suomessa näiden päälle ei ymmärretä yhtään mitään, vaan se riittää että ollaan "toleranssialueen sisällä". Myöskään mihinkään tarvittaviin "vingutuksiin" tai edes noiden stopparien uloslyönteihin ei ryhdytä vaikka se on ihan ensimmäinen proggis lähdettäsä säätämään e46:n etupäätä.
        Nytkin ollaan kyllä toleranssialueen sisällä, mutta ihan päin vittua ko.rengastukselle. Takapään pultteja ei ilmeisesti ole saatu auki, koska niihin ei ole yritettykään puuttua, vaikka toisaalta nythän ollaan jo "toleranssialueella".....mutta käytännössä vain 15"-16" rengastukselle.
        Kuten jo aiemmin totesin, on aivan turha viedä e46:sta suutaukselle mikäli ohjuriplommi on paikallaaan ja tornien yläpäissä ei säätömahdollisuutta ole.
        Jo elkästään camberien keskinäisen eron balansointi vaatii ehdottomasti ohjurin poistamista ja säätöjen tekemistä mikäli niitä ei jo tehtaalta ole olemassa. Jos nämä ennakkovalmistelut jätetään tekemättä ja suuntaukselle lähdetään ilman tavoiteavoja, saadaan maksetulla suuntaustyötunnilla 100% varmuudella pelkkää valohoitoa.
        Eli vielä kerran korostaen: Siis ennen.....huom.todellakin: ENNEN SUUNTAUSTA STOPPARI POIS, SÄÄDÖT TUNNELEIHIN MIKÄLI NIITÄ EI OLE JA TAKAA CAMBERSÄÄTÖPULTTIEN HERKISTYS!!!!

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6937
          • N/A

          Mutta eikös tornien reikien vingutus vaadi etutolpan pudottamista ainaskin reilusti alaspäin, ja minkälaisella työkalulla noihin reikiin saa tehtyä hieman pelivaraa?
          Jos luit ylempää olen ensikeväänä viemässä täysin alkuperäistä M-sport alustalla varustettua Style 135 aluilla (18") pyöränkulmien säätöön ja tahdon valmistautua asiaan huolellisesti.

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            Etupää ylös, tolppa alas ja vaikka käsiviilalla jos muuta sopivaa ei löydy
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              Originally posted by NokiLeka View Post
              Sullahan on autossa ne VMAXXn säädettävät koiranluut? Katoitko asennusvaiheessa, että navat oli samalla etäisyydellä kaarista?
              Tänään mittasin etupyörän navasta kaareen niin tarkka 422mm molemmin puolin.
              No täytyy sit vissiin samalla uusia yläpään laakerit kun viilaan noi reijät kohdalleen, niin saan ainakin keulan camberit kohdalleen. Saas nähdä koska ehtii...

              Mitkäs pultit (camber) sieltä takaa pitää herkistää?
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7061
                • Turenki

                Pultit nro.8
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • Pekuz
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2008
                  • 687
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Pultit nro.8

                  Mä kyllä mieluummin herkistäsin kympin (10):think
                  ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                  Comment

                  • NokiLeka
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2341
                    • Eurajoki

                    Originally posted by Pekuz View Post
                    Mä kyllä mieluummin herkistäsin kympin (10):think
                    Joo ei kasia ei, vaan kymppi herkistetään. Kuvassakin näkyy siinä se epäkeskokaulus.
                    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Nimenomaan kymppi, eli se navanpuoleinen alin, jossa on epäkeskoprikka.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Antti O View Post
                        Mutta eikös tornien reikien vingutus vaadi etutolpan pudottamista ainaskin reilusti alaspäin, ja minkälaisella työkalulla noihin reikiin saa tehtyä hieman pelivaraa?
                        Jos luit ylempää olen ensikeväänä viemässä täysin alkuperäistä M-sport alustalla varustettua Style 135 aluilla (18") pyöränkulmien säätöön ja tahdon valmistautua asiaan huolellisesti.
                        Ei sitä nyt sen "reilummin" tarvitse pudottaa kuin että perssonin pultit putoaa kiinnityksistään. Eli "parkkisremonttina" tunkilla kulma ylös sen verran että rengas nousee 10cm ja pultit personin yläpäästä auki. Moottorisahan teräketjuviilalla säätövaraa ulospäin 5-10mm ja perssoni takaisin ylös ja kiinni.
                        Nopeampi homma kuin auton pesu/vahaus.
                        Kannattaa huomioida että useimmissa e46:ssa on jo 5mm:n säätö tehtaalta lähtiessä, joten sellainen 5mm lisäsäädön viilaus riittää, ja perssonilautasen stopparihan oli jo lyöty pois.
                        Eli havainnollistava kuva riittävästä säätövarasta löytyy aiemmin tästä topikista:http://www.btcf.fi/forum/attachment....6&d=1238440847
                        ...ja tuossa perssonin ylälautanen josta stoppari kopautettu irti: http://www.btcf.fi/forum/attachment....4&d=1181072706
                        Last edited by Hemi; 07-10-2009, 13:10.

                        Comment

                        • parjan_fin
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 86
                          • Rajamäki

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ei sitä nyt sen "reilummin" tarvitse pudottaa kuin että perssonin pultit putoaa kiinnityksistään. Eli "parkkisremonttina" tunkilla kulma ylös sen verran että rengas nousee 10cm ja pultit personin yläpäästä auki. Moottorisahan teräketjuviilalla säätövaraa ulospäin 5-10mm ja perssoni takaisin ylös ja kiinni.
                          Nopeampi homma kuin auton pesu/vahaus.
                          Kannattaa huomioida että useimmissa e46:ssa on jo 5mm:n säätö tehtaalta lähtiessä, joten sellainen 5mm lisäsäädön viilaus riittää, ja perssonilautasen stopparihan oli jo lyöty pois.
                          Eli havainnollistava kuva riittävästä säätövarasta löytyy aiemmin tästä topikista:http://www.btcf.fi/forum/attachment....6&d=1238440847
                          ...ja tuossa perssonin ylälautanen josta stoppari kopautettu irti: http://www.btcf.fi/forum/attachment....4&d=1181072706

                          En nyt halua olla mikään pilkunviilaaja, mutta sen verran haluaisin sanoa että kulma kerrallaan ylös nostettaessa tulee ongelmaksi tuo kallistuksenvakaaja. Se kun pakottaa ylösnostettavaa puolta ylöspäin samalla kuin painoa kuormittuu toiselle etuselle. Eli kulmaa ylösnostettaessa kallistuksenvakaaja painaa entistä tiukemmin tolppaa "kattoon" kiinni.

                          Itse meinaan aikaisemmin jo tuota kokeilin ja joutuu kyllä nostamaan koko keulan ylös, jotta tuon tolpan saa alas kunnolla. Ja mielummin pudottaa vielä molemmat samaan aikaan alas, ilman renkaita, niin saa kunnolla työvaraa ja jää koiranluut sekä kallistuksenvakaajat ehjiksi operaation jälkeenkin.
                          Last edited by parjan_fin; 07-10-2009, 14:49.
                          ==========
                          Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by parjan_fin View Post
                            En nyt halua olla mikään pilkunviilaaja, mutta sen verran haluaisin sanoa että kulma kerrallaan ylös nostettaessa tulee ongelmaksi tuo kallistuksenvakaaja. Se kun pakottaa ylösnostettavaa puolta ylöspäin samalla kuin painoa kuormittuu toiselle etuselle. Eli kulmaa ylösnostettaessa kallistuksenvakaaja painaa entistä tiukemmin tolppaa "kattoon" kiinni.

                            Itse meinaan aikaisemmin jo tuota kokeilin ja joutuu kyllä nostamaan koko keulan ylös, jotta tuon tolpan saa alas kunnolla. Ja mielummin pudottaa vielä molemmat samaan aikaan alas, ilman renkaita, niin saa kunnolla työvaraa ja jää koiranluut sekä kallistuksenvakaajat ehjiksi operaation jälkeenkin.
                            En halua olla pilkunviilaaja, mutta se nurkka kyllä putoaa alaspäin ihan riittävästi, vaikka kallistuksenvakaajaa ei irrottaisikaan varsinkin kun nyt hieman jalalla painaa etunapaa/rengasta alaspäin.

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Originally posted by Pekuz View Post
                              Mä kyllä mieluummin herkistäsin kympin (10):think
                              juu, katoin vähän väärin tota kuvaa.. tullu kuitenki "muutama" noita availtua
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • parjan_fin
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2008
                                • 86
                                • Rajamäki

                                Originally posted by Hemi View Post
                                En halua olla pilkunviilaaja, mutta se nurkka kyllä putoaa alaspäin ihan riittävästi, vaikka kallistuksenvakaajaa ei irrottaisikaan varsinkin kun nyt hieman jalalla painaa etunapaa/rengasta alaspäin.
                                Ok, jos sä noin sanot niin pakko sen on noin sitten mennä.

                                Anteeksi että kerroin jälleen omakohtaisia kokemuksiani ja havaintojani. Mä en vaan osaa, siitä se johtuu.
                                ==========
                                Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎