Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Antti O View Post
    Nostin testimielessä rengaspaineet 225/45/17 + 245/40/17 rengastuksella 2.6/3.0 bar (ohjearvo 2.2 / 2.6bar). Nyt muutamia päiviä ajelua takana ja mielestäni kulku vakautui taas hieman. Jää nyt vielä harkintaan säädätänkö kulmia vai jätänkö nuo etucamberit tuohon -0.42, aika hyvin se nyt jo noilla menee.
    Melko tyytyväinen jo olen tuohon nyt, paras e46 se on nyt ajaa mitä minulla on ollut. Kiitän Hemiä neuvoista ja suosittelen muillekin tuonkaltaisia säätöjä 17" pyörälle. Kun noihin arvoihin yhdistää pyöreäolkaisen rengastuksen on kulku melko vakaata. Toki se pitää muistaa ettei tuota ajettavuutta voi vielä verrata etuvetoisiin, kyllä se hieman tuntee uria vieläkin.
    Nyt vain on niin että tuollaisella katuautoon melko älyttömällä -0.42" etupään camberilla jo 17" kokoluokankin rengas kuluu linttaan, eli etuakselipainoista suurin osa on pelkästään renkaan sisärungon kannattelemana.
    Eli se ajettavuus muuttuu varsin nopeasti huonompaan suuntaan kun renkaan sisäreuna kuluu ja sen jälkeen ei oikein auta enään camberien palautus oikeaan tasoonkaan.
    Nythän myös märän kelin pito on varsin heikkoa ja kun etu ja takapään välillä ei ole eroa astetta tai yli, on äärikäytös yliohjaavaa(ok, ei vielä vaarallista, mutta ei sellaista miksi se on suunniteltu).
    17" rengas toki kestää tällaistakin camberia selvästi pidempään kuin 18" ja 19" puhumattakaan, mutta huomaat kyllä mitä tarkoitan kun ajelet pikatietä siivun ja pysähdyt levähdysalueelle ja kokeilet eturenkaan lämpötilaa sisä ja ukoreunasta.
    Eli se sisäreuna joutuu nyt jokaisella pyörähdyksellään muokkautumaan enemmän ja kantamaan kapeammalla alueella etupään akselimassaa kuin pitäisi ja se kyllä näkyy renkaassa jossain vaiheessa.
    Valinta on toki sinun, mutta sen ajettavuuden heikkenemisen tulet kyllä huomaamaan melko pian renkaan kuluessa, nopeasti.

    Comment

    • Pekumie
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 243
      • -

      Originally posted by Hemi View Post
      Nyt vain on niin että tuollaisella katuautoon melko älyttömällä -0.42" etupään camberilla jo 17" kokoluokankin rengas kuluu linttaan, eli etuakselipainoista suurin osa on pelkästään renkaan sisärungon kannattelemana.
      Eli se ajettavuus muuttuu varsin nopeasti huonompaan suuntaan kun renkaan sisäreuna kuluu ja sen jälkeen ei oikein auta enään camberien palautus oikeaan tasoonkaan.
      Nythän myös märän kelin pito on varsin heikkoa ja kun etu ja takapään välillä ei ole eroa astetta tai yli, on äärikäytös yliohjaavaa(ok, ei vielä vaarallista, mutta ei sellaista miksi se on suunniteltu).
      17" rengas toki kestää tällaistakin camberia selvästi pidempään kuin 18" ja 19" puhumattakaan, mutta huomaat kyllä mitä tarkoitan kun ajelet pikatietä siivun ja pysähdyt levähdysalueelle ja kokeilet eturenkaan lämpötilaa sisä ja ukoreunasta.
      Eli se sisäreuna joutuu nyt jokaisella pyörähdyksellään muokkautumaan enemmän ja kantamaan kapeammalla alueella etupään akselimassaa kuin pitäisi ja se kyllä näkyy renkaassa jossain vaiheessa.
      Valinta on toki sinun, mutta sen ajettavuuden heikkenemisen tulet kyllä huomaamaan melko pian renkaan kuluessa, nopeasti.
      Eipä kyllä ole etuset kulunut epätasaisesti, vaikka omassa n. 1aste negatiivista camberia edessä ja tosiaan 19" rengastus. Takana n. 2ast camberilla takasista alkaa olla jo sisälaidat sileenä. Renkailla on kylläkin jo 2kesää ajeltu ja valehtelematta ainakin 15tkm. Ajettavuudeltaan ei voi kyllä liiaksi kehua, tuo etupään camber on vaan liikaa, vähänkin uraisemmalla tiellä kiskoo ihan reilusti.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Pekumie View Post
        Eipä kyllä ole etuset kulunut epätasaisesti, vaikka omassa n. 1aste negatiivista camberia edessä ja tosiaan 19" rengastus. Takana n. 2ast camberilla takasista alkaa olla jo sisälaidat sileenä. Renkailla on kylläkin jo 2kesää ajeltu ja valehtelematta ainakin 15tkm. Ajettavuudeltaan ei voi kyllä liiaksi kehua, tuo etupään camber on vaan liikaa, vähänkin uraisemmalla tiellä kiskoo ihan reilusti.
        Joo, kuluuhan ne, mutta toki renkaan mallista, käytetyistä paineista ja käytetystä vanneleveydestä suhteessa renkaan leveyteen kuinka paljon ja kuinka nopeasti.
        Lisäksi aurausarvot ja renkaan kantavuus vaikuttaa asiaan.
        Joka tapauksessa se on 100% varmaa että näillä lähes asteen tai asteen arvoilla kuluu 17"-19" eturengas sisäreunastaan nopeammin(joka on siis indikaatio väärille kulmille) ja ajettavuus varsinkin vähän jo kuluneilla renkailla on rauhatonta ja tempoilevaa.
        Joissakin tapauksissa matalilla paineilla ajettaessa rengasta jonka kantavuus on pieni ja rungon rakenne mallia "löysä", rengas itsessään kuluu suhteellisen tasaisesti mutta renkaan sisärunko pettää ja repeää.
        Ok, tällöin etupäässä pitää olla negatiivista jo asteen verran ja alla 18"-19" rengas.
        Toki kun samassa aurausta on vähänkään enemmän kuin nolla, kuluu rengas myös hampaalle ja alkaa jossain kohtaa ääntämään(riippuu toki paljon renkaan kuviointityypistä).
        Pointti on kuitenkin se että ei ole mitään järkeä ajaa tällaisilla etupään camberkulmilla kadulla, koska sillä ei saavuteta mitään hyötyjä, pelkästään haittoja.

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6936
          • N/A

          Oman auton kohdalla toistaiseksi pysyn tossa -0.42 etucamberissa, sillä se kuitenkin hiton hienosti jo ko. korimallin edustajaksi menee eikä juurikaan temmo uriin. Jos vielä säädättelen noita, varmaan vedän sen -0.24 sinne ja hieman pienennän aurausta ohjeittesi mukaan.

          Voisi tietysti pohtia mitä ne BMW:llä ovat ajatelleet kun tappi paikallaan edessä on -1.00 camberia. Onko se ihan sitten pieleen jo tehtaalta suunniteltu?
          Isälläni on e46 minkä kulmia ei ole tehtaalta valmistumisen jälkeen tietääkseni suunnattu, osti siis auton uutena ja meidän aikana ei ole tehty.
          Siinäkin on tapit paikallaan yläpäissä, eli ainakin se -1.00 camberi edessä. Renkaina 205/50/16 muistaakseni, Goodyear efficientgrip ja on kulunut ihan sakkorajoille asti tasaisesti. Kulkee melko hyvin suoraan mielestäni, joskin isäni valittaa ajottain että saisi olla suuntavakaampi.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Antti O View Post
            Oman auton kohdalla toistaiseksi pysyn tossa -0.42 etucamberissa, sillä se kuitenkin hiton hienosti jo ko. korimallin edustajaksi menee eikä juurikaan temmo uriin. Jos vielä säädättelen noita, varmaan vedän sen -0.24 sinne ja hieman pienennän aurausta ohjeittesi mukaan.

            Voisi tietysti pohtia mitä ne BMW:llä ovat ajatelleet kun tappi paikallaan edessä on -1.00 camberia. Onko se ihan sitten pieleen jo tehtaalta suunniteltu?
            Isälläni on e46 minkä kulmia ei ole tehtaalta valmistumisen jälkeen tietääkseni suunnattu, osti siis auton uutena ja meidän aikana ei ole tehty.
            Siinäkin on tapit paikallaan yläpäissä, eli ainakin se -1.00 camberi edessä. Renkaina 205/50/16 muistaakseni, Goodyear efficientgrip ja on kulunut ihan sakkorajoille asti tasaisesti. Kulkee melko hyvin suoraan mielestäni, joskin isäni valittaa ajottain että saisi olla suuntavakaampi.
            Ensinnäkin, siellä ei todellakaan ole uutena -1.00" camberia silloin kun stoppari on paikallaan, vaan ajokorkeudesta vähän riippuen 0.15"-0.35"(sehän lisääntyy kun ikää ja kilsoja tulee).
            Tiedän tämän koska näitä aikoinaan tuli kyllä suunnattua lähes uusina ja ainakin Suomijousituksilla oltiin alle 20tkm ajetuissa n.-0.25" tietämissä, mihin se toki kutakuinkin menee nykyäänkin kun koko etupääbaletti pistetään uusiin puihin.
            Toisekseen, ne vakiorengaskoot ovat olleet uusissa autoissa 15"-16" kokoluokkia, jotka sen jopa asteen kantturaat vielä kestää, mutta ei todellakaan enään yli 17" kokoluokat(aikoinaan uusissa M-Sporteissa tai 330:ssä 17" renkaila camberit -0.30" hieman molemmin puolin).

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6936
              • N/A

              Tuo tieto oli peräisin siitä mihin ne asettui -35/15mm alustalla tappi paikallaan, ok selvä juttu.

              Comment

              • ohohh
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2012
                • 268
                • Porvoo

                Kellään tietoa onko Landsail merkkinen kiinankumi kuinka uraherkkä?
                Näköjään rantautunut Nangkangiakin halvempi ja paremmin arvosteltu kumi Suomen maille.
                G20 330e M-Sport '21

                ex's

                F30 330e M-Sport '17
                F11 530d X-Drive M-sport '12
                E90 330d LCI M-Sport '10 327hp / 609nm
                E46 330Ci M-Sport II '03
                E36 323i Coupe '97

                Comment

                • oinas
                  Bimmer Rookie
                  • May 2003
                  • 102
                  • Oulu

                  Mulla nyt alla landsail ls388. Ainakin tämä malli ei kyllä tiedä urista mitään.
                  Koko 245/45r18.

                  Comment

                  • tsero1
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2013
                    • 36
                    • PK

                    Laitetaan nyt tänne..

                    Mikähän meni kulmissa ketuilleen kun reippaammalla ajolla mutkikkaalla tiellä ajon jälkeen ratti jäi vinoon ja vetoa oikeelle. Tolppien yläpäät näyttäis olevan edelleen paikoillaan.

                    e46 facelift sedani 2L koneella.

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6936
                      • N/A

                      Originally posted by tsero1 View Post
                      Laitetaan nyt tänne..

                      Mikähän meni kulmissa ketuilleen kun reippaammalla ajolla mutkikkaalla tiellä ajon jälkeen ratti jäi vinoon ja vetoa oikeelle. Tolppien yläpäät näyttäis olevan edelleen paikoillaan.

                      e46 facelift sedani 2L koneella.
                      Laitatko lapusta kuvan niin oisi ehkä helpompi arvioida.

                      Comment

                      • tsero1
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2013
                        • 36
                        • PK

                        Hankalasti näköjään itteäni ilmaisin.. Muotoillaan kysymys uudelleen: Mikä alustassa antaa ensimmäiseksi periksi aiheuttaen että ratti jää vinoon kun tolppien yläpäät on pysynyt paikallaan.

                        Eli ennen ajoa kaikki oli hyvin.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by tsero1 View Post
                          Hankalasti näköjään itteäni ilmaisin.. Muotoillaan kysymys uudelleen: Mikä alustassa antaa ensimmäiseksi periksi aiheuttaen että ratti jää vinoon kun tolppien yläpäät on pysynyt paikallaan.

                          Eli ennen ajoa kaikki oli hyvin.
                          Jos ratti on yht`äkkiä siirtynyt vinoon, niin eiköhän silloin pitäisi sinne auton alle aika pian kurkata, eikä käydä ostamassa arpaaa veikkaukselle mitä sieltä on pettänyt.
                          Eli se ei ole missään tapauksessa normaalia että ratti äkisti muuttaa asemaa, vaan silloin pitää olla jotakin oikeasti olla pettänyt ja mahdollisesti pettämässä nopeasti kokonaan.

                          Comment

                          • Robi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 7606
                            • Vantaa

                            Takapäässä keinuvarren pusla kun pettää niin ratti vetää vinoon. Lähtisin tutkimaan ensin ne koska mikään muu ei oikeastaan yhtäkkiä saa rattia vinoon jollei ole jotain kulmaa autosta töytäisty reunakivetykseen yms.
                            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                            Tiedustelut priva tai 0452210069

                            Current
                            E61 530d
                            E39 530d
                            E39 520iA
                            E46 330xd
                            E28 528i

                            Comment

                            • kani
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 699
                              • Espoo

                              Voisikohan aihepiiriä laajentaa ja samalla muokata otsikon sisältämään renkaiden lisäksi ohjauskulmat? Tämä pyhä kolminaisuus sisältää ongelmatiikan ja ratkaisun.

                              Vaihdoin raidetangot kokonaan kun säädöt oli jumissa, joku oli jo auton synnyinmaassa jäljistä päätellen yrittänyt saada raidetankojen keskinäisiä mittoja aiemmin säädettyä siinä kuitenkaan onnistumatta.

                              Muut muuttujat on samat kuin aiemmin, mutta raidetankojen vaihdon ja ohjauskulmien säädön jälkeen auto on selvästi epävakaampi kuin aiemmin. Epäilen aurauskulmia vahvimmin.

                              Valitettavasti aiemmista säädöistä ei ole tietoa, niitä yritettiin viime kesänä säätää mutta kun oli jumissa jäi homma siihen enkä,saanut edes printtiä schmiedmannilta, autoa hakiessa lapussa luki vain että kulmat niin pielessä että pitäisi kiireesti säätää. Renkaat oli kuitenkin kuluneet ok ja ajo tuntui olevan suht ok niin enpä pitänyt kiirettä asian kanssa..

                              Autossa on Msport alusta uusilla bilstein etuiskareilla ja vakio 17" bmw alut. Renkaat samat goodyear eagle F1 asymmetricit 225 leveinä mitkä ennenkin. Aiemmin oli ne iskarien yläpäiden tapit paikallaan. Koska camberit oli edessä vielä enemmän hukassa kuin nyt, ne pinnit lyötiin sisään ja alettiin säätämään.. Työkaluna hunter 400 säätökone.

                              Säädöt on nyt tällaiset:
                              Etu camber vas/oik:
                              -0°59' / 0°51'
                              Etu caster vas/oik:
                              4°10' / 4°22'
                              Etu auraus vas/oik:
                              0°07' / 0°07'
                              Kokonaisauraus: 0°14'
                              Ohjaa suoraan eteen: 0°00'

                              Taka camber vas/oik:
                              -1°37' / -1°30'
                              Taka auraus vas/oik:
                              0°10' / 0°08'
                              Kokonais auraus: 0°17'
                              Kulkukulma: 0°01'

                              Maantienopeuksien jyrämäisyys kadonnut, turhan herkkä ajaa. Muuten ok.

                              Etucamber on nyt niin pieni kuin saa vinguttamatta lisää säätöä ja takaa ei tuon enempää camberit epäkeskopulttia kääntämällä saanut, sitähän on vähän hintsusti ohjearvoihin nähden takana.

                              Voiko casteriin olla vaikuttanut kun aiemmin apurunko oli irti moottorin kanssa? Jos sitä haluaa säätää on ilmeisesti hommattava säätölevyt etutolppien yläpäihin?
                              Last edited by kani; 02-11-2014, 13:39.
                              E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by kani View Post
                                Voisikohan aihepiiriä laajentaa ja samalla muokata otsikon sisältämään renkaiden lisäksi ohjauskulmat? Tämä pyhä kolminaisuus sisältää ongelmatiikan ja ratkaisun.

                                Vaihdoin raidetangot kokonaan kun säädöt oli jumissa, joku oli jo auton synnyinmaassa jäljistä päätellen yrittänyt saada raidetankojen keskinäisiä mittoja aiemmin säädettyä siinä kuitenkaan onnistumatta.

                                Muut muuttujat on samat kuin aiemmin, mutta raidetankojen vaihdon ja ohjauskulmien säädön jälkeen auto on selvästi epävakaampi kuin aiemmin. Epäilen aurauskulmia vahvimmin.

                                Valitettavasti aiemmista säädöistä ei ole tietoa, niitä yritettiin viime kesänä säätää mutta kun oli jumissa jäi homma siihen enkä,saanut edes printtiä schmiedmannilta, autoa hakiessa lapussa luki vain että kulmat niin pielessä että pitäisi kiireesti säätää. Renkaat oli kuitenkin kuluneet ok ja ajo tuntui olevan suht ok niin enpä pitänyt kiirettä asian kanssa..

                                Autossa on Msport alusta uusilla bilstein etuiskareilla ja vakio 17" bmw alut. Renkaat samat goodyear eagle F1 asymmetricit 225 leveinä mitkä ennenkin. Aiemmin oli ne iskarien yläpäiden tapit paikallaan. Koska camberit oli edessä vielä enemmän hukassa kuin nyt, ne pinnit lyötiin sisään ja alettiin säätämään.. Työkaluna hunter 400 säätökone.

                                Säädöt on nyt tällaiset:
                                Etu camber vas/oik:
                                -0°59' / 0°51'
                                Etu caster vas/oik:
                                4°10' / 4°22'
                                Etu auraus vas/oik:
                                0°07' / 0°07'
                                Kokonaisauraus: 0°14'
                                Ohjaa suoraan eteen: 0°00'

                                Taka camber vas/oik:
                                -1°37' / -1°30'
                                Taka auraus vas/oik:
                                0°10' / 0°08'
                                Kokonais auraus: 0°17'
                                Kulkukulma: 0°01'

                                Maantienopeuksien jyrämäisyys kadonnut, turhan herkkä ajaa. Muuten ok.

                                Etucamber on nyt niin pieni kuin saa vinguttamatta lisää säätöä ja takaa ei tuon enempää camberit epäkeskopulttia kääntämällä saanut, sitähän on vähän hintsusti ohjearvoihin nähden takana.

                                Voiko casteriin olla vaikuttanut kun aiemmin apurunko oli irti moottorin kanssa? Jos sitä haluaa säätää on ilmeisesti hommattava säätölevyt etutolppien yläpäihin?
                                Ihan liikaa negativista camberia edessä ja aurauskin saisi olla lähempänä nollaa(mielummin jopa harituksella), jolloin se "yliherkkyys" useimmiten poistuu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎