Pitkälleppä sitä jaksoikin tänä keväänä... Eli alkaa tuo 225/45R17 rengas ottaa jo tässä vaiheessa sen verran kupoliin, että jotain vähemmän uraherkkää on löydettävä. Onkohan 205/50R17 yhtään vähemmän uraherkkä vai palataanko takasin orkkis 205/55R16:een?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ei se koko vaan renkaan muoto ja ilmanpaine. Niitä säätämällä varmasti korjaantuu.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
-
Vaihdoin itse 235/35R19 GY F1 renkaasta saman syyn takia
225/45R17 Contin Contisport 3:een ja vetelyt ovat
historiaa. Myös muuten auto kulkee tällä rengaskoolla paljon
pehmeämmin kuin noilla 19 palloilla. Ei tarvii jokaista pientä
kuoppaa tai muhkuraa tiessä varoa. Kunnossa olevilla kulmilla
on kyllä tosi iso merkitys tuohon uraherkkyyteen, kuten myös
rengaspaineilla.
Käy säädättämässä kulmat, kokeile eri paineita ja nauti ajamisesta!
Enkä usko että tässä se renkaan merkki ja malli olisi se ainoa autuaaksitekevä seikka.
(Ja nyt tietty Hemi taas tyrmää nämä Contisportit hengenvaarallisina
uraimureina , mutta olen kyllä tästä eri mieltä) Tosin renkaat ovat vielä uudehkot ja hyvällä pinnalla.
Mutta jos ne kuluessaan huononevat, niin sitten ostetaan uudet!!Ex Bemut:
i3 REx -14
F15 xDrive40e -16
E71 X6 3.0 Sport -11
F10 525d x-Drive M-Sport -12
E70 X5 3.0sd -08
F36 418d Gran Coupe
F30 316d -12
E93 320i -08
E70 X5 3.0d Sport -07
E53 X5 3.0d Sport -04
E61 530dA M-Sport individual -06
E39 530dA touring -02 M-Sport 2
E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
E46 330i touring -01
E36 328i Coupe -97
E30 325i cabriolet -87
E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
E21 318i -81
Comment
-
-
En minä mitään "tyrmää", mutta siis sinullakin ongelmaratkaisu ole siirtyminen pari tuumaa pienempään vannehalkaisijaan jotta tuon uraohjus ominaisuuden sait kuriin. Itse ajan e46 Touring:lla 225/35+265/30-19" renkailla, eikä minun e46 vetele käytännössä lainkaan. Contisporteilla tämä on kuitenkin täydellisen mahdoton yhtälö.
Sen myönnän että conti on selvästi parantunut muutamien mallien/nopeusluokkien uraherkkyyden ja äänen osalta viimevuosina jo Y nopeusluokan ja 17" kokoisina, kun tilannetta siis vertaa muutaman vuoden takaisiin contisport2:in "huippurenkaaseen".
Juuri tuossa itsekkin ajoin e46:sta uusilla contisport 3:lla ja täytyy myöntää että ihan kohtuullisen hyvin nuo toimivat urien suhteen, vaikkakaan ei niin tunteettomasti kuin muutama muu merkki/malli. Aika sitten näyttää kuinka niiden kanssa käy kun ne hieman kuluu "linttaan" ja yksi talviseisotus on välissä. Jos nyt aivan välttämättä haluaa alle ylikokoisen ns."merkkirenkaan"(Suomalaisesta näkökulmasta"), niin tuo Nokian NRY nyt tämän kevään uusimmilla 17" ja 18" versioillaan tuntuisi ainakin uutena vihdoin olevan hyvinkin ajettavaa tasoa. Eli yllättävän hiljainen ja vetelemätön jopa e36/e46:n alla, mutta kohtuullisen tarkka kuitenkin oikeista alustakulmista(erityisesti etupään camber), mikä voi viitata siihen että ne muuttuu vanhemmiten "perinteisiksi Nokialaisiksi". Omakohtaiset testit tuon Nokian NRY:n osalta vielä kuitenkin jatkuu, mutta ei se kyllä tarjoa kuitenkaan mitään enempää kuin Nankang NS-2 , Kumhot tai Hankookit.
Comment
-
-
Juu vaihdoin pienempiin pyöriin tosiaan ja ajomukavuus kasvoi aika paljon.
Ajoin kuitenkin noilla Good Yeareilla 2 kesää, joten voisiko renkaan kovettuminen sitten olla niin pitkällä että enää en niillä jaksanut ajaa. Pintaa oli kuitenkin vielä yli 6 milliä huonoimmassakin renkaassa ja ihan tasaisesti olivat kaikki kuluneet. En ainakaan usko että oma mukavuudenhalu olisi yhdessä talvessa kasvanut noin paljon, että syksyllä ok tuntuvat renkaat olivat seuraavana keväänä käytännössä sietämättömät.
Olisi kiva vertailla ajotuntumaa noilla 19"Nankangeilla vaikka vs. 17" Contit, kun tuntuu uskomattomalta että ero olisi noin suuri, kun hehkutat. En siis väitä vastaan, vaan haluaisin todeta tämän asian omalla koeajollani. Ihmisillä on niin eri käsitykset hyvästä ja vetelemättömästä käytöksestä. Juu nou!Ex Bemut:
i3 REx -14
F15 xDrive40e -16
E71 X6 3.0 Sport -11
F10 525d x-Drive M-Sport -12
E70 X5 3.0sd -08
F36 418d Gran Coupe
F30 316d -12
E93 320i -08
E70 X5 3.0d Sport -07
E53 X5 3.0d Sport -04
E61 530dA M-Sport individual -06
E39 530dA touring -02 M-Sport 2
E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
E46 330i touring -01
E36 328i Coupe -97
E30 325i cabriolet -87
E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
E21 318i -81
Comment
-
-
Tällähetkellä on alla Bridgestone Potenzat (RE050) yli 6mm pintaa. 205/55R16 verrattuna aika karsea ajettava uraisella tiellä. Ratista saa pitää kaksin käsin kiinni. Pyöränkulmatkin pitäisi olla kohdallaan. Pikkuisen asettui, kun laski paineet minimisuositusten lähelle. Maksimipaineilla jäi kauppareissukin melkein kesken.
Uraisella tiellä jarrutus tällä yhdistelmällä on aika pelottava kokemus....
Edelliset oli NRY:t. Kuluneena hirveän meluisat , jopa Hakkis4:sta pahempi ääniset.Last edited by Ikuinen aloittelija; 24-04-2007, 15:31.G30 520d Xdrive Sport -18
F30 320i Xdrive Limited Ed. -15
Comment
-
-
Minulla on samanlaiset Bridgestonen Potenza Re050 renkaat edessä koossa 225/45/17 ja takana 245/40/17 ja jos auto ei täysin tunnoton olekaan urille niin lähes kuitenkin. Yhdellä kädellä voi autoa ajaa koska tahansa. Pintaa edessä lienee n 5mm ja takana ehkä noin 4mm eli ei enää uudet renkaat, joskaan eivät ole kovinkaan vanhat iällä mitattuna.
Ja autona on siis E36.
Comment
-
-
Originally posted by VilleW View PostVaihdoin itse 235/35R19 GY F1 renkaasta saman syyn takia
225/45R17 Contin Contisport 3:een ja vetelyt ovat
historiaa.Last edited by UPI; 25-04-2007, 11:56.
Comment
-
-
Tosiaan isoissa urissa tietysti hiukan kiskoo, mutta en usko että mikään rengas 225/45R17 kokoisena voi mennä ihan suoraan näillä suomen välillä kärrypolkua
muistuttavilla teillä. Kokemus on vaan todella positiivinen verrattuna aiempiin renkaisiini joita sai tosiaan ohjata koko ajan jos tie ei ollut ihan tasainen.Ex Bemut:
i3 REx -14
F15 xDrive40e -16
E71 X6 3.0 Sport -11
F10 525d x-Drive M-Sport -12
E70 X5 3.0sd -08
F36 418d Gran Coupe
F30 316d -12
E93 320i -08
E70 X5 3.0d Sport -07
E53 X5 3.0d Sport -04
E61 530dA M-Sport individual -06
E39 530dA touring -02 M-Sport 2
E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
E46 330i touring -01
E36 328i Coupe -97
E30 325i cabriolet -87
E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
E21 318i -81
Comment
-
-
Originally posted by VilleW View PostTosiaan isoissa urissa tietysti hiukan kiskoo, mutta en usko että mikään rengas 225/45R17 kokoisena voi mennä ihan suoraan näillä suomen välillä kärrypolkua ...
Ilmeisesti on sitten pyöränkulmat sattumoisin sellaiset että ongelmaa ei juuri ole.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMun E39 on nyt uusilla Nankangeilla käytännössä täysin tunnoton urille. Oulussa uria riittää, mutta missään ei ole vielä parin viikon aikana vedellyt. Ja kokohan on 235/45R17. Viime kesänä oli alla noin 4-5mm kuluneet Maxxis-renkaat 225/45R17 koossa ja niillä kyllä tunsi urat, mutta painetta lisäämällä ongelma ei isommin vaivannut.
Ilmeisesti on sitten pyöränkulmat sattumoisin sellaiset että ongelmaa ei juuri ole.
vakioalustaan ei yli 16", näissäkin jos käyttää 225/55 leveitä renkaan merkillä/mallilla on erittäin paljon merkitystä, alustan oltava joka tapauksessa perfect-kunnossa (välttyy myös kaikilta tärinäongelmilta), rengaspaineilla voi vaikuttaa mutta ei pelasta kokonaan jos ongelma päällä. Taitaa tämä olla vanhan kertausta mutta kuitenkin...
Usein täällä on ollut puhetta kulmien säädöistä. Nuo tarkat "hyväksi" todetut lukemat saattais kiinnostaa niitä joilla ei vetelyongelmat poistu millään. Oisko nuo ohjekirjan toleranssit liian löysät ja sopivalla kombinaatiolla homma ei toimi?!
Erään rengasliikkeen omistaja (e39-entinen omistaja) sanoi tässä hiljattain, että ilman m-alustaa hän ei laittaisi 17" tai isompia - on tullut kuulemma useaan otteeseen kokeiltua. Sinullahan on m-alusta ja homma toimii!
Comment
-
-
Originally posted by irmeli View Post... ja raidentangonpäissä välystä, kolahtaa jo aika ikävästi. Välyksen tunsi selvästi myös renkaanvaihdonyhteydessä. Auto 523 -99 aj.150 tkm vakioalusta.
Originally posted by irmeli View PostSinullahan on m-alusta ja homma toimii!E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by irmeli View Post..... Omista kokemuksistani (sis. useita koeajoja viissatasilla) yhteenveto jos haluaa vetelemättömän auton:
vakioalustaan ei yli 16", " tai isompia......
Tai siis pitää jos rengas välttämättä pitää olla kolmikosta Michelin, Conti, tai erityisesti Pirelli.
e39:stä saa täydellisen tunteettoman...enkä nyt tarkoita juuri ja juuri siedettävää tai juuri ja juuri ajettavaa, vaan ihan aikuisten oikeasti täydellisen vetelemättömän vain ja ainoastaan oikealla rengasmerkin+mallin valinnalla sekä alustakulmien(lähinnä camberien) passauksella.
mm.Meillä on tällä hetkellä emännän e39:ssä alla Kumhon Ku19 235/35-19" ja 245/35-19" kokoisina ja voin käsi raamatulla vannoa että ko.auto on TÄYDELLISEN tunteeton urille. En nyt todellakaan tarkoita että kiesi olisi siedettävä....tai vähän uriin reagoiva...tai "meneehän sillä"...tai että ihan pahimmissa se hieman vetelisi tms. vaan ko.auto on ihan aikuisten oikeasti TÄYDELLISEN tunteeton mihin ja minkä tahansa tasoiseen uraan tahansa.
Samoin, meillä e46 Touringissa on alla 225/35-19" ja 265/35-19" Nankang
NS-2:t ja kiesi todellakin on 98%:n tunteeton urille. Tässä sentään aivan pahin n.40mm syvä ura kaistaa vaihdettaessa sentään tuntee juuri ja juuri ratissa, mutta auto ei todellakaan muuta suuntaansa niissä eikä ratista tarvitse pitää kiinni kuin pikkusormella kevyesti painaen. Sama auto yli puolikuntoisilla Misukan 17" pilotsport:lla(ajettiin reilu viikko odotellessa Nankang:ien maahantuloa) oli täydellisen kelvoton ajettava ja oikeasti henkenvaarallinen uraohjus mm.ohitustilanteissa. Ei ollut puhettakaan että olisi uskaltanut lähteä pikatiellä ohitukseen ilman että molemmat kädet olivat tiukasti puristettuna ratin kehällä. Nyt sama homma menee 19" Nankang:lla niin että ratin kehä on kiilattuna toisen käden etu ja keskisormen väliin.
Kaverien käyttö e39:ssä alkaa jokaisessa jo olemaan 18"-19" Nankang:it tai Kumhot ja jokainen näistä on ihan aikuisten oikeasti 100% tunteeton urille.
Siis niilläkin jotka kuvittelivat vielä pari vuotta sitten että tuo 16" on tosiaankin se vannehalkaisijamaksimi mikäli vetelystä ei halua kärsiä. Näin se kuitenkaan ei ole, vaan kyse on jostain ihan muusta.
Comment
-
Comment