Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #61
    edit....
    Last edited by Hemi; 06-06-2007, 13:39.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #62
      Originally posted by NokiLeka View Post
      Just just, omassa on pyöreät reiät, joten sen pohjalta päättelin sen olevan se tehtaan valmistama, mutta sitä on näköjään kahta eri mallia.

      Oletko muuten ehtinyt tässä väsäillä noita säätöjä johonkin e46:seen niin että saisi ohjeet noista kulmien säätöjen vingutteluista?
      Joo siis tuosta postaamastani kuvasta, kun sitä katsoo tarkasti, on havaittavissa että mutteriprikkojen alla on ollut soikeat reiät jossa tuo asetus on tehtaan jäljiltä ollut keskellä säätöaluetta. Eli tuossahan on säätövaraa ollut myös camberin lisäämiseen jolle en kyllä keksi e46:n tapauksessa funktiota kuin ratasäädöille.
      Siis en ole vieläkään saanut aikaiseksi/ehtinyt tehdä ohjeita tavoitearvoineen, mutta yritän ne koettaa tehdä ensiviikon aikana.

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #63
        Laitan tän nyt tännekin kun asiaan kerran liittyy:

        Vähän päivitystä asiaan omalta kohdalta. Auto on siis e46 325ti ja renkaina ainakin Hemin mukaan kauheimmat mahdolliset Kumho ecsta mx High performance renkaat. Laitettiin autoon 10mm spacerit taakse ja tapahtui kummia. Vetely katosi lähes kokonaan! Pajalla ihmeteltiin hienoa ulkonäköä kun renkaat olivat hienosti niin lähellä kaaria kuin vain saattoi olla ilman rullausta. Naureskeltiin siinä kaverin kanssa, että kuinkahan kamala se nyt on ajaa. Kotimatkalla havahduin yht äkkiä siihen, ettei autoa tarvinnut enää pidellä kaistalla, vaan se meni ihan nätisti vetelemättä sen enempää kuin matalaprofiilirenkailla nyt yleensä on ollut tapana.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #64
          Originally posted by Juppe View Post
          Laitan tän nyt tännekin kun asiaan kerran liittyy:

          Vähän päivitystä asiaan omalta kohdalta. Auto on siis e46 325ti ja renkaina ainakin Hemin mukaan kauheimmat mahdolliset Kumho ecsta mx High performance renkaat. Laitettiin autoon 10mm spacerit taakse ja tapahtui kummia. Vetely katosi lähes kokonaan! Pajalla ihmeteltiin hienoa ulkonäköä kun renkaat olivat hienosti niin lähellä kaaria kuin vain saattoi olla ilman rullausta. Naureskeltiin siinä kaverin kanssa, että kuinkahan kamala se nyt on ajaa. Kotimatkalla havahduin yht äkkiä siihen, ettei autoa tarvinnut enää pidellä kaistalla, vaan se meni ihan nätisti vetelemättä sen enempää kuin matalaprofiilirenkailla nyt yleensä on ollut tapana.
          Minkä kokoinen rengas? Vanteen et? Ilmanpaineet?

          Korostan että minkä tahansa renkaan saa uutena menemään hetken e46:kin alla nätisti kun painetta ja camberia on riittävästi...mutta odotellaan hetki mitä tapahtuu kun sisäkantit on kuluneet renkaista "linttaan".
          Eli jos takapyörät kulkee nyt 5-10cm:n sisäkantillaan, niin varmasti kulkee hetken vetelemättä kun kosketuspinta tiehen vastaa sahanterää.
          Kovin pitkään tästä ilosta ei kuitenkaan usein pääse ikävä kyllä nauttimaan, vaan kumit on vaihtokunnossa ja aloittavat vetelyn ennen syksyn sateita.

          Comment

          • Murska
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2004
            • 382
            • Savo

            #65
            Nostellaans tätä ylös vielä näin talven kynnyksellä...

            Oiskohan Hemi saanut aikaiseksi mitään dokumenttia e46:n alustan "ihanne säädöistä"?? Olisi hieman säätöarvot hakusessa, ei oiken tunnu osuvan kohdalleen nuo suuntauslaitteiston softan ehdottamat arvot(johtuisikohan m-sport kilkkeistä?). Hakusessa olisi päästä eroon uraherkkyydestä.

            Auto siis e46 330i touring m-sport alustalla ja 18" pyörillä.

            Kiitoksia jo etukäteen
            e61 530i touring M-sport LCI -08
            Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
            Ex:e46 330i -01 Sedan
            Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

            Comment

            • -PT-
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 580
              • Rovaniemi

              #66
              Originally posted by Murska View Post
              Nostellaans tätä ylös vielä näin talven kynnyksellä...

              Oiskohan Hemi saanut aikaiseksi mitään dokumenttia e46:n alustan "ihanne säädöistä"?? Olisi hieman säätöarvot hakusessa, ei oiken tunnu osuvan kohdalleen nuo suuntauslaitteiston softan ehdottamat arvot(johtuisikohan m-sport kilkkeistä?). Hakusessa olisi päästä eroon uraherkkyydestä.

              Auto siis e46 330i touring m-sport alustalla ja 18" pyörillä.

              Kiitoksia jo etukäteen
              Millä renkailla sulla on tuo E46? Onko sulla etutolpissa ne tehdas asetustapit paikalla?
              Peugeot 407 HDi 136 -04
              Ex: E46 320i -00
              Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #67
                Ohjuritapit iskarin yläpäistä pois ja kairalla lisää säätöreikää. Itse kokeilin sovittaa M3:sen yläpäitä vakiotolppiin, mutta iskaritolpan yläkierre on liian lyhyt. Eli pitäisi vaihtaa samalla M3:n iskaritolpat, mutta niiden sopivuudesta alapään suhteen ei taas ole tietoa.

                Katsotaan ensi viikon maanantaina jos saisi itse pari kuvaa tuosta hommasta, mulla on auto menossa sillon huoltoon ja tekevät samalla nelipyöräsuuntauksen. Mä vaihdan viikonloppuna vielä viimiset löysät pois alustasta ja samalla ajattelin vähän vinguttaa lisää säätöä noihin yläpäihin.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • Murska
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 382
                  • Savo

                  #68
                  Originally posted by -PT- View Post
                  Millä renkailla sulla on tuo E46? Onko sulla etutolpissa ne tehdas asetustapit paikalla?
                  Edessä Bridgestone Potenzat 225/35/18 ja takana Dunlop sport Maxx 255/35/18...enpä ole etes vilkassu löytyykö tappeja, todennäköisesti löytyy
                  e61 530i touring M-sport LCI -08
                  Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
                  Ex:e46 330i -01 Sedan
                  Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

                  Comment

                  • -PT-
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 580
                    • Rovaniemi

                    #69
                    Originally posted by Murska View Post
                    Edessä Bridgestone Potenzat 225/35/18 ja takana Dunlop sport Maxx 255/35/18...enpä ole etes vilkassu löytyykö tappeja, todennäköisesti löytyy
                    Mulla on tuossa E46:ssa H&R komfort-kit -35/20mm alustasarja ja noiden tehdas asetustappien poisto riitti siihen, että etupäässä camberkulmat saatiin kohilleen. Ei muuta kuin tapit pois ja 4-pyöräsuuntaukseen
                    Peugeot 407 HDi 136 -04
                    Ex: E46 320i -00
                    Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #70
                      Originally posted by -PT- View Post
                      Mulla on tuossa E46:ssa H&R komfort-kit -35/20mm alustasarja ja noiden tehdas asetustappien poisto riitti siihen, että etupäässä camberkulmat saatiin kohilleen. Ei muuta kuin tapit pois ja 4-pyöräsuuntaukseen
                      Näin, sillä ehdolla että torneissa on tehtaan jäljiltä säädölliset/ovaalit kiinnitysreijät. Eli näitä on kahta eri mallia niin että toisessa on pelkät pyöreät porareijät ja toisessa mallissa nuo valmiit säädöt. Mikäli ko.säätöjä ei ole, on torneihin luonnollisesti ne itse "vingutettava".
                      Tehdasarvoihin siis riittää pelkkä ohjurien poisto mikäli torneissa nuo säädöt ovat. Itse vingutan näihinkin 1-3mm lisää jotta camber saadaan aivan tehdastoleranssin ylärajaan(eli rengas niin pystyyn kuin toleranssialue sen mahdollistaa).
                      e46:sta saa tällä ja oikealla(ei siis välttämättä bridgestoneilla) 18", 19" tai 20" 225-265 rengastuksella ihan aikuisten oikeasti 99.5% vetelemättömän=täysin tunteettoman urille....jota se ei ole edes orggiksilla 15"-16":n conteilla.
                      Toki myös takapää on oltava oikeissa säädöissä kuten myös alustan ehjä.
                      Koetetaan se luvattu raportti saada jossain vaiheessa kun ehditään.
                      Last edited by Hemi; 09-10-2007, 13:17.

                      Comment

                      • Pred
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 442
                        • E-Pohjanmaa

                        #71
                        Kävin säädättämässä oman 320d touringin kulmat ja etupäästä kulmia ei saatu ohjearvojen sisälle. Autossa on Eibach säädettävä alustasarja. Varmaan pitää vinguttaa yläpäähän lisää säätövaraa, että camberin saa ohjearvoihin. Caster arvot on nyt vasen etu -1"57, oikea etu -1"52, vasen taka -2"05 ja oikea taka -2"06. Myös caster kulmat jäi ohjearvojen ulkopuolelle, ne on nyt vasen etu 5"01, oikea etu 5"03. Muuten arvot pitäisi olla ok.
                        Tesla Model 3 Performance
                        EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                        EX: VW Touran 2.0 TDI
                        EX: VW R6 Polo GTI
                        EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                        EX: BMW E91 325dA M-sport
                        EX: BMW E46 320d touring M-sport
                        EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                        EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                        EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                        EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          #72
                          Omasta kotterosta säätivät arvot seuraavasti:

                          Taka-akseli:
                          Code:
                          [B]Camber:[/B]
                          Vasen: -1º51' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          Oikea: - 2º06' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          Ero: 0º15' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)
                          
                          [/COLOR][/B] [B]Tavoitetieto:[/B]
                          Vasen ja oikea: -2º04'  +/-0º15'
                          Ero: 0º00'  +/-0º15'
                          Code:
                          [B]Auraus:
                          [/B]Vasen: 0º10' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          Oikea: 0º09' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          Yhteensä: 0º18' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          
                          [B] Tavoitetieto:[/B]
                          Vasen ja oikea: 0º08'  +/-0º03'
                          Yhteensä: 0º16'  +/-0º06'
                          Code:
                          [B]Geometrinen keskilinja:
                          [/B]Nykyinen: 0º01' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          Tavoite: 0º00 +/-0º04'
                          ------------------------------------------------------------------------------------------------

                          Etuakseli:
                          Code:
                          [B]Camber:[/B]
                          Vasen: -0º52' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          Oikea: - 0º50' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          Ero: -0º02' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          
                          [B] Tavoitetieto:[/B]
                          Vasen ja oikea: -0º43'  +/-0º20'
                          Ero: 0º00'  +/-0º30'
                          Code:
                          [B]Caster:[/B]
                          Vasen: 4º28' [B][COLOR=Red](punainen)[/COLOR][/B]
                          Oikea: 4º21' [B][COLOR=Red](punainen)[/COLOR][/B]
                          Ero: 0º07' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          
                          [B] Tavoitetieto:[/B]
                          Vasen ja oikea: 5º36'  +/-0º30'
                          Ero: 0º00'  +/-0º30'
                          Code:
                          [B]Auraus:[/B]
                          Vasen: 0º07' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          Oikea: 0º09' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          Yhteensä: 0º15' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
                          
                          [B] Tavoitetieto:[/B]
                          Vasen ja oikea: 0º07'  +/-0º03'
                          Yhteensä: 0º14'  +/-0º05'
                          Autossa kiinni siis H&R CupKit 55/35mm ja 19" rengastus.
                          Last edited by Dani; 18-10-2007, 23:48.
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #73
                            Originally posted by Pred View Post
                            Kävin säädättämässä oman 320d touringin kulmat ja etupäästä kulmia ei saatu ohjearvojen sisälle...
                            Siis poistettiinko topparit perssonien ylälautasista?

                            Comment

                            • Ha2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1786
                              • Oulu

                              #74
                              Mulla on tuossa E46 330 Ci -02:ssa jotkut Contin Contisportit alla. Edessä 225/40R18 ja takana 255/35R18. Takarenkaat on jo lähellä niitä urissä olevia kulutusmerkkejä. Eturenkaissa on hyvin pintaa vielä. Autossa on myös KW Variante 2 alustasarja, etäisyydet navan keskeltä pyöränkaariin edessä ja takana 330 mm. En ole ehtinyt tarkastaa vanneleveyksiä vielä, koska auto on niin tuore ostos, mutta takarengas on hieman venytetyn näköinen, joten epäilen, että takavanne on 9,5-10" ja etuvanne 8-8,5, koska siinä kumi istuu normaalin näköisesti. Etuvanteiden alla on lisäksi 5 mm spacerit.

                              Takarenkaat pitää aika kovaa meteliä ja auto hakee jonkin verran pahoissa urissa. Pienissä on 90% tunnoton urille ja tasaisella tiellä menee tietenkin kuin juna. Alustakulmista ei ole havaintoa. Auto saksasta tuotu ja en löytänyt minkäänlaista dokumenttia säädöistä auton mukana tulleista papereista. Mutta yllättävän vähän tuo auto löytää uria tai tempoilee, vaikka renkaat ovatkin Contit ja vielä leveät ja kuluneet takana. Voisi ilmeisesti olettaa, että alustakulmat ovat suhteellisen kohdallaan. Renkaatkin näyttävät kuluneen tasaisesti koko leveydeltään.

                              Ensi keväänä on tarkoitus ostaa vähintään uudet takarenkaat ja tarkastuttaa pyöränkulmat. Sitä ennen pitää tarkistaa, että etupään camber on säädettävissä. Voi olla, että nostan alustaa sentin kummastakin päästä. Kannattaako minun säädättää alustakulmat tehtaan arvoihin vai kenties joihinkin muihin arvoihin? Rengasvalintaa pitää pohtia sitten keväällä. Nyt talveksi tulee 225/45R17 nastarenkaat ja 7-8*17" vanteet sellasella et:llä, että menevät noiden KW:n etutolppien kanssa.
                              E61 525d LCI

                              Comment

                              • Pred
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 442
                                • E-Pohjanmaa

                                #75
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Siis poistettiinko topparit perssonien ylälautasista?
                                Ei ole poistettu. Poistamalle ne ilmeisesti voisi saada nuo camber arvot lähelle optimia?
                                Tesla Model 3 Performance
                                EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                                EX: VW Touran 2.0 TDI
                                EX: VW R6 Polo GTI
                                EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                                EX: BMW E91 325dA M-sport
                                EX: BMW E46 320d touring M-sport
                                EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                                EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                                EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                                EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎