Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    Originally posted by Tuhis View Post
    Etupää on oikein, mutta takapäässä tämä on se alatukivarren pusla:
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • Peltsii
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 7061
      • Turenki

      Originally posted by Warra View Post
      Niin toki alustan kunto ja säädöt ovat varmasti ratkaisevassa asemassa, mutta noita paineita vaan ajattelin. Rengaskaupan setä heitti 2.5bar kumpaankin päähän, ja arveli että ovessa lukevat 2.0 edessä ja 2.2 takana ovat liian vähän 225/45r17 koon nakeille. Mitkä lienee oikeat suositukset/btcf foorumin jäsenten kokemukset, eivät kai paineet voi olla samat tuossakin koossa kuin 195/65r15? Renkaiden kulumisen kannalta vaan tätä kyselen, ihan ok ajoltaan tuo on noin 2.5 kummassakin.

      Ihan hyvät renkaat nuo HANKOOK VENTUS V12 EVO K110 renkaat tuntuvat olevan, mukavat, ei mitkään älyttömän meluisat (näin yhden päivän kokemuksella). Lievää vetelyä urissa on, mutta alustan kulmat on säädetty 15" talvinakeille.. Pitänee varmaan jossain vaiheessa teetättää säädöt näille matalammille renkaille.

      Itellä on 2.9bar edessä ja takana, etu 225/45-17 mich. pilot sport taka 245/45-17 mich pilot sport. Kyllä toi 2.5 on kanssa alakanttiin, 2.7-2.9 skaala, miten haluaa..:think Ja HIUKAN liian kovasta paineestahan ei tunnetusti ole haittaa, toisin kuin liian pienestä

      Ja kyllähän tollanen pyöree olkanen sport kesärengas vetelee urissa jos on levee ja varsinkli jos eri kokoset eessä ja takana
      DUCATI 1098 RACING EVO

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Eikö E46 ole ovenpielen tarrassa listattu kaikkia eri orggisrengaskokoja ja niille paineet? E39/E60:ssä on näin (http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=460).
        Mulla "vähän" huonompi kuva, mutta sama tarra:
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • Tuhis
          Bimmer Rookie
          • Feb 2009
          • 125
          • Stadi

          Kiitos tiedosta, pitänee panna tilaukseen niin kulkee taas rakkaani arvonsa mukaisesti.
          Ex:
          E46 320Ci "Baijerin Huzzleri"
          E46 316i "Baijerin Neekeri"

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Peltsii View Post
            Itellä on 2.9bar edessä ja takana, etu 225/45-17 mich. pilot sport taka 245/45-17 mich pilot sport. Kyllä toi 2.5 on kanssa alakanttiin, 2.7-2.9 skaala, miten haluaa..:think Ja HIUKAN liian kovasta paineestahan ei tunnetusti ole haittaa, toisin kuin liian pienestä

            Ja kyllähän tollanen pyöree olkanen sport kesärengas vetelee urissa jos on levee ja varsinkli jos eri kokoset eessä ja takana
            Usko pois, mutta EI vetele eikä eri akselien kokoisuudella ole merkitystä mikäli nuo aiemmin luettelemani ehdot täyttyvät, eli: Oikean tyyppinen rengas, oikeat alustakulmat ja tietyin osin välyksetön alusta.
            Misukan Pilot Sport EI ole tässä suhteessa mukavuuspainotteinen tuote, joten sitä tuskin saa e46:ssa täysin tunteettomaksi urille vaikka nuo kaksi muuta ehtoa täyttyisivätkin.

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7061
              • Turenki

              Originally posted by Hemi View Post
              Usko pois, mutta EI vetele eikä eri akselien kokoisuudella ole merkitystä mikäli nuo aiemmin luettelemani ehdot täyttyvät, eli: Oikean tyyppinen rengas, oikeat alustakulmat ja tietyin osin välyksetön alusta.
              Misukan Pilot Sport EI ole tässä suhteessa mukavuuspainotteinen tuote, joten sitä tuskin saa e46:ssa täysin tunteettomaksi urille vaikka nuo kaksi muuta ehtoa täyttyisivätkin.

              Itsellä alustakulmat säädetty, ei väljää. Talvirenkaat oli saman kokoiset hakkapeliitta R, jolla meni suoraan kuin juna. Nyt kun laittoi nää pilot sportit alle, autoa saa ohjastaa kokoajan, tuntee kuinka se oikein haukkaa urasta "nopean" suunnan muutoksen
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Peltsii View Post
                Itsellä alustakulmat säädetty, ei väljää. Talvirenkaat oli saman kokoiset hakkapeliitta R, jolla meni suoraan kuin juna. Nyt kun laittoi nää pilot sportit alle, autoa saa ohjastaa kokoajan, tuntee kuinka se oikein haukkaa urasta "nopean" suunnan muutoksen
                Kyllä, kyllä, eli tuo sportti pilotti onkin rakenteeltaan tehty erittäin terväväksi ja nopeaksi reagoimaan ohjausliikkeisiin jolloin sen kolikon kääntöpuolellä on välttämätön uraherkkyys. Eli Suomen pitkittäisurautuneita teitä ei ko.rakenteessa ole huomioitu lainkaan, vaan sillä on haettu ne muutama testivoittoon vaadittava lisäpiste ja tietenkin sitä "sporttista" ajotuntumaa jota tietenkin voisi hyödyntää samoissa olosuhteissa missä ko.renkaat testataan, eli urattomilla lentokentillä ja moottoriradoilla.
                Suomalaisiin olosuhteisiin niitä EI OLE suunniteltu, joten vähintään kohtuullinen uraherkkyys on näillä aivan välttämätön paha.
                Moni vastaavan kokoluokan esim.Korealaisvalmiste on vielä absoluuttisen täysin tunteeton urille, mutta toki sitten häviää muuten tasaisessa joukossa testipisteissä hitaamman reagointinsa ja sekunnin hitaamman ratakierroksen vuoksi. Ilmaisia aterioita vain ei ole olemassakaan.

                Comment

                • Tuhis
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2009
                  • 125
                  • Stadi

                  No niin, määräaikaishuollon yhteydessä sitten puslat vaihtoon. Ellei joku osaa kertoa jotain paikkaa jossa ne saisi vaihdatettua alle viikon odotuksella ja tietenkin sopuhintaan+ammattitaidolla?
                  Ex:
                  E46 320Ci "Baijerin Huzzleri"
                  E46 316i "Baijerin Neekeri"

                  Comment

                  • siksta
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 675
                    • Orimattila

                    Eilen vaihdoin itselle nuo tukivarren takapuslat Powerflexiin.
                    Eikä mennyt todellakaan hukkaan tuo vaihto.

                    Auto ei tiedä enää urista mitään ja mutkiinkin tuntuis kääntyvän paljon tarkemmin kovemmassa vauhdissa.
                    Lisäks hävis ylimääräiset kolinat, mut ne johtuikin siitä et alko edelliset puslat olee loppu.

                    Renkaina mulla siis Marangoni Mythos 225/40-18, jotka paikoittain uraherkät vakiopuslilla, ainakin mulla.
                    F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

                    Comment

                    • Tuhis
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2009
                      • 125
                      • Stadi

                      Vaihdoitko edestä vai edestä ja takaa?
                      Ex:
                      E46 320Ci "Baijerin Huzzleri"
                      E46 316i "Baijerin Neekeri"

                      Comment

                      • Orvix
                        BTCF Member
                        • Sep 2008
                        • 140
                        • Akaa

                        Powerfexit eteen ja taakse

                        Sain juuri vaihdettua Powerflexit etutukivarsiin ja takatukivarsien etupäähään.

                        Kokemuksia lyhyen koeajon jäljiltä sen verran, että urissa ajettaessa meno rauhoittui todella paljon ja tärinä jarruttaessa loppui kokonaan. Nämä siis talvirenkailla ja kieroilla pyöränkulmilla. Vielä kun saan pirssin pyörät suunnattua hieman muokatuilla arvoilla, niin ehkä vihdoin saan ajaa sellasella E46 kuin se on tehtaalta tullessaan tarkoitettu olevan.

                        Vaihdoin syksyllä typeryyksissäni alkuperäiset etutukivarsien puslat ja niillä jarrutustärinä vain vaimeni eikä poistunut kokonaan. Uskallankin veikata, että monta jarrulevyä on vaihdettu turhaan, kun vika onkin ollut noissa puslissa.

                        Jos joku alkaa puslaremonttiin niin suosittelen kyllä lämpimästi Powerflexejä. Uretaanipuslat on huomattavasti helpompi laittaa paikoilleen sekä edessä että takana. On vaikea kuvitella miten takatukivarteen pystyisi puristamaan alkuperäisen puslan irrottamatta koko tukivartta.
                        E91 325d -10 M-Sport

                        Comment

                        • Ha2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1786
                          • Oulu

                          Hienoa. Mulla on samanlaisia kokemuksia E46:sta ja Powerflexeistä. Lisänä oli vielä KW2-alusta.

                          Jos autoasi on madallettu yhtään, lue nimimerkki Hemin kommentteja madalletun nelikutosen pyöränkulmista ja ota ne tosissaan. Mene sellaiseen paikaan säädätykseen, jossa oikeesti kuunnellaan asiakasta siinä, mitä hän haluaa. Minä kävin sellasessa paikassa ja kerroin mitä haluan (Hemin kirjoitusten mukaiset alustankulmien säädöt) ja sen jälkeen aika paljon madallettu 225/40R18 ja 255/35R18 -renkain ja 8,5" ja 10" leveillä vanteilla sekä Powerflexin puslilla varustettu E46 coupe meni ku juna ja urat ei haitannu pätkääkään.
                          E61 525d LCI

                          Comment

                          • kanja
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2009
                            • 60

                            Oma 320 touring meni talvirenkailla, lähes kuin juna (renkaina jotkut 205/55/16 , ei enää niin uudet nordmanit) Vaihdoin kesärattaat alle (205/55/16 michelin primacyt, aika lailla loput) ja siitä alkoi aivan hengenvaarallinen vetely urissa. Jatkuvasti sai pitää ratista kiinni kahdellä kädellä. Kävin vaihtaan alle uudet, samaa kokoa olevat hankookin optima k415:t. Rengaiden vaihto auttoi aika lailla, mutta vetelyä esiintyy urissa vielä aika paljon; varsinkin verrattuna talvirenkaisiin.
                            Autolla on ajettu 110tkm, eli pitäisikö alustassa noilla kilometreillä olla vielä pahemmin väljyyttä? Pitää tutkia alusta ja vaihtaa mahdollisesti kuluneet osat ja viedä sitten nelipyöräsuuntaukseen. Osaako kukaan sanoa Oulun suunnalta pätevää paikkaa, joka osaa säätää arvot kohdilleen?
                            Kannattaako sitä ylälautasen stopparia pois, vai pitäisikö säätöjen riittää vakioalustaan?

                            Comment

                            • Mikozu
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 256
                              • Tampere

                              Stoppari pois, niin voi säätää edes sitä vähääkään määrää minkä pystyy ilman muokkauksia..
                              Tesla Model 3 Performance -21
                              MB Sprinter -23

                              Comment

                              • surface
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2008
                                • 257

                                Miten onnistuu noiden powerflex puslien vaihto eteen kotikonstein? Paljonko pitää oikeasti purkaa?

                                Nyt vetely Maxxiksen (johtuu varmaan noista) renkailla aivan älytön. Renkaan koko 17", eli alkuperäinen. Kitkoilla (Bridgestone) vetelyä (jotka tietty myös 17") ei ilmennyt yhtään. Eli jos vaihtais no powerflexit, ehkä renkaat ja nostais campereita, vaikka ovatkin nyt ohjearvoissa, niin jos auttais. Alla on nyt 20/30 madallusjouset, joiden jälkeen kulmat on säädetty ohjearvoihin.
                                E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎