Originally posted by SledgeHammer82
View Post
Sitten tuohon camberasiaan. Eli tuo negatiivinen camber parantaa suuntavakavuutta vai tietyin rajauksin jotka normaalin katuauton kyseessä ollessa on kompromissejä. Juuri tuon uraherkkyyden suhteen se kuitenkin on myrkkyä ja juuri mm.e36/e46:ssa camber on hyvinkin merkittävässä osassa uraherkkyyden suhteen. Nyt pitää toki huomioida tuo mitä aiemmin oikeastaan kirjoitinkaan ja mitä sillä "mahdollisimman pystyssä" lausumalla tarkoitinkaan.
Eli toki lähdemme siitä että alustan mitta-arvot ovat tehtaan antamien toleranssien sisällä. Eli en tarkoittanut mitään omia hatusta heitettyjä camber tms.mitta-arvoja. Usein on kuitenkin niin varsinkin madalletuissa e36/e46:ssa että arvot ei ole lähelläkään tehtaan toleranssialuetta vaan juuri camberien suhteen reilusti miinuspuolella. Vähittäisvaatimushan olisi tällöin saattaa camberit edes tehdasarvojen sisäpuolelle. Jos/kun halutaan käyttää yli 17" vannehalkaisijaa ja tavoitellaan maksimaalista tunnottomuutta urille, pitää camberit tuoda mahdollisimman lähelle tehtaan plussapuolen toleransseja...eli renkaat niin pystyyn kuin se vain on tehtaan toleranssien mukaan mahdollista. Ja jos totta puhutaan niin joissain tapauksissa jopa pieni ylitys ei ainakaan pahenna tilannetta.
Comment