Originally posted by Pred
View Post
Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Pitääpä alkaa värkkään ne pois sieltä. Mulla on keulasta tiputettu joku 65mm , niin varmaan vielä menis ohjearvoihin tuolla modilla. Mitä nyt eilisen jälkeen ajanut tuolla, niin kyllä parani suuntavakaus huomattavasti. Tiedä sitten miten nyt hakee uriin...ennen säätöä kyllä haki.Originally posted by NokiLeka View PostKyllä ne pitäisi, koska omassa on -55mm madallus edessä ja pelkästään ohjurit poistamalla päästään camberissa jo ohjearvojen sisälle.Tesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
Comment
-
Se ohjuritappi on ohut alumiinikupla joka lähtee irti ihan niin, että löysätään reilusti perssonin yläpään kolme kiinnitysmutteria. Tämän jälkeen nostetaan autoa tunkilla sen verran että pyörä irtoaa maasta ja kopautetaan ulospäin vasaralla sisimpään mutteriin. Ohjuri leikkaantuu omassa ohjurireijässään näin varsin kevyesti irti lautasesta ja tuo cambersäätö onnistuu sen jälkeen. Kotikonstein voi lautaset kiristää sen jälkeen niin pystyyn kuin tolppien säädöt antaa myöten.Originally posted by Pred View PostPitääpä alkaa värkkään ne pois sieltä. Mulla on keulasta tiputettu joku 65mm , niin varmaan vielä menis ohjearvoihin tuolla modilla. Mitä nyt eilisen jälkeen ajanut tuolla, niin kyllä parani suuntavakaus huomattavasti. Tiedä sitten miten nyt hakee uriin...ennen säätöä kyllä haki.
Tällöin ollaan kuitenkin tehtaan toleranssien sisällä, mutta mahdollisimman pienessä negatiivisessa camberissa. Casterien säätö vaatii käytännössä vingutusta alatukivarsien takapään lenkkien kiinnityksiin, tai epäkeskeiset perssonien ylälautaset. Casterilla ei kuitenkaan ole tuohon uraherkkyyteen niin suurta merkitystä kuin camberilla. Toki casteritkin pitää olla ehdottomasti symmetriset jotta mm.tien kallistukset ei tuntuisi.
Kuitenkin, siis vaikka esim.beisbarth:n mittalaitteistosta löytyy oikein valokuvat/työohjeet noiden ohjureiden poistamisesta, niitä ei mittauksella poisteta ja sitten voivotellaan kun cambereita ei saada ohjearvoihin.
Eli, ne kannattaa EHDOTTOMASTI poistaa itse ennen mittaukselle menoa...ja miksei toki jokaisesta madalletusta e46:sta muutenkin.
Comment
-
Arvelin, että vingutan tuohon vielä lisääkin säätöä kun sen kerran projektiksi ottaa. Samalla vinguttaa nuo tukivarsien takakiinnikkeet, että saa casteritkin kohdalleen ja sitten säädettäväksi. Tämä tietenkin olis kannattanut tehdä jo ennen säädettäväksi menemistä, kun ei ole kovin halpaa tuo sääminen. Laskuksi tuli 146€. Tähän sisältyi 65€:n perustarkistus ja 1h töitä. Lisäksi meni vielä 1.5h säätötyötä...Originally posted by Hemi View PostSe ohjuritappi on ohut alumiinikupla joka lähtee irti ihan niin, että löysätään reilusti perssonin yläpään kolme kiinnitysmutteria. Tämän jälkeen nostetaan autoa tunkilla sen verran että pyörä irtoaa maasta ja kopautetaan ulospäin vasaralla sisimpään mutteriin. Ohjuri leikkaantuu omassa ohjurireijässään näin varsin kevyesti irti lautasesta ja tuo cambersäätö onnistuu sen jälkeen. Kotikonstein voi lautaset kiristää sen jälkeen niin pystyyn kuin tolppien säädöt antaa myöten.
Tällöin ollaan kuitenkin tehtaan toleranssien sisällä, mutta mahdollisimman pienessä negatiivisessa camberissa. Casterien säätö vaatii käytännössä vingutusta alatukivarsien takapään lenkkien kiinnityksiin, tai epäkeskeiset perssonien ylälautaset. Casterilla ei kuitenkaan ole tuohon uraherkkyyteen niin suurta merkitystä kuin camberilla. Toki casteritkin pitää olla ehdottomasti symmetriset jotta mm.tien kallistukset ei tuntuisi.
Kuitenkin, siis vaikka esim.beisbarth:n mittalaitteistosta löytyy oikein valokuvat/työohjeet noiden ohjureiden poistamisesta, niitä ei mittauksella poisteta ja sitten voivotellaan kun cambereita ei saada ohjearvoihin.
Eli, ne kannattaa EHDOTTOMASTI poistaa itse ennen mittaukselle menoa...ja miksei toki jokaisesta madalletusta e46:sta muutenkin.Tesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
Comment
-
http://www.realoem.com/bmw/showparts...04&hg=31&fg=05Originally posted by Hemi View PostCasterien säätö vaatii käytännössä vingutusta alatukivarsien takapään lenkkien kiinnityksiin.
Eli osa numero 7 nähtävästi kyseessä? Montas milliä näihin ois hyvä vinguttaa?e39 530ia m-sport touring imolarot II -02
Comment
-
Siis tuon takalenkin mahdollistamat castersäädöt ovat varsin rajatut ja käytännössä siihen tehtävillä säädöillä pyritään vain saamaan molemmat puolet identtisiksi. Eli yleensä nämä epäsuhdat madallukset(esim.55/10) muuttavat casteria enemmän kuin mitä on järkevää korjata pelkästään alalenkkejä vinguttamalla, vaan jos casteria halutaan reilusti lisää, kannattaa yläpäähän vaihtaa epäkeskeistä kiinnikelevyä tornin ja perssonin ylälautasen väliin. Parin millin pelivara tuon alalenkin kiinnityksissä tai sen rungonpuolen ohjureissa(vrt.e36 etupään säädöt http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=65150: ) pitäisi riittää eri puolien shimmaamiseen jos kaikki muuten on etupäässä kunnossa.Originally posted by Proppu View Posthttp://www.realoem.com/bmw/showparts...04&hg=31&fg=05
Eli osa numero 7 nähtävästi kyseessä? Montas milliä näihin ois hyvä vinguttaa?
Comment
-
205/50 x17
Minulla on e46:ssa Nokian NRVi:t 205/50 x17 tehtaan suosituspaineilla, ihan suositeltava yhdistelmä, vetelyä esiintyy vain taajamanopeuksilla pahoissa urissa, maantiellä melko ongelmaton, mutta jos saisin nyt vapaasti valita niin laittaisin 16-tuumaiset gummit, pakko se on sanoa että näillä Suomen kärrypoluilla matalaprofiilirenkaat aiheuttaa vain päänsärkyä ja rahan menoa, ja asiaa ei helpota tämän automallin erityinen "rengasherkkyys".EX e46 316 sedan -03
Comment
-
Tuo ei missään tapauksessa pidä paikkaansa!Originally posted by them View PostMinulla on e46:ssa Nokian NRVi:t 205/50 x17 tehtaan suosituspaineilla, ihan suositeltava yhdistelmä, vetelyä esiintyy vain taajamanopeuksilla pahoissa urissa, maantiellä melko ongelmaton, mutta jos saisin nyt vapaasti valita niin laittaisin 16-tuumaiset gummit, pakko se on sanoa että näillä Suomen kärrypoluilla matalaprofiilirenkaat aiheuttaa vain päänsärkyä ja rahan menoa, ja asiaa ei helpota tämän automallin erityinen "rengasherkkyys".
Väärillä pyöränkulmilla ja noilla Nokian NRVi:llä e46 vetelee selkeästi 16" kokoisenakin...ja oikeastaan tunnoton urille se ei ole edes 15" kuluneella NRVi:lläkään. Syy ei siis suinkaan ole renkaan/vanteen halkaisijassa vaan renkaassa ja sen ominaisuuksissa.
e46 on 18" Nokiallakin käytännössä TÄYSIN tunteeton urille...kunhan se rengas on Nokian tuotteista NRY ja kulmat ovat kunnossa.
Omassa e46 Touringissa ei Nokian 225/40-18" Nokian NRY rengastuksella löydy Suomesta sellaista uraa jonka kuski autossa edes huomaisi.
Eli MISSÄÄN TAPAUKSESSA matalaprofiilirenkaat ei aiheuta "päänsärkyä" kunhan tietoisesti valitaan urille tuntematon tuote ja lähinnä nuo camberit laitetaan sellaisiksi mitä ne tuollaisella rengastuksella PITÄÄ olla.
Comment
-
On siis ihan järkevää ostaa jotkut 18" vanteet ja valita joku ainoa ja oikea Sinun valitsemasi rengasmalli, sekä säädättää vielä kulmat, ainoastaan että autolla voi ajaa suoraan. Ja jos tuo on sinusta normaalia..huhhuh. Kuulostaa aika ikävältä kun sinulla on tuolla ihan fiksuakin juttua.EX e46 316 sedan -03
Comment
-
Alla 19" ja hyvin pärjää. Jokainen tekee niinkuin itse haluaa, mutta Hemi tarkoittikin sitä, että ei sen rengaskoon tarvitse olla mikään 15" jotta voi nauttia vetelemättömästä kyydistä.Originally posted by them View PostOn siis ihan järkevää ostaa jotkut 18" vanteet ja valita joku ainoa ja oikea Sinun valitsemasi rengasmalli, sekä säädättää vielä kulmat, ainoastaan että autolla voi ajaa suoraan. Ja jos tuo on sinusta normaalia..huhhuh. Kuulostaa aika ikävältä kun sinulla on tuolla ihan fiksuakin juttua."I do everything my Rice Crispies tell me to"
Comment
-
Pakko tähän kommentoida että ainakin E36 tapauksessa ja NRHI renkailla jotka ovat kuvioiltaan siis samat kuin NRVI, vetelyä todellakin esiintyy jo koossa 205/60r15. Uutena ei niin pahasti kuitenkaan kuin kuluneena jo noin 4mm pintaa enää jäljellä. Eli uraherkät kumit ovat.Originally posted by Hemi View PostTuo ei missään tapauksessa pidä paikkaansa!
Väärillä pyöränkulmilla ja noilla Nokian NRVi:llä e46 vetelee selkeästi 16" kokoisenakin...ja oikeastaan tunnoton urille se ei ole edes 15" kuluneella NRVi:lläkään. Syy ei siis suinkaan ole renkaan/vanteen halkaisijassa vaan renkaassa ja sen ominaisuuksissa.
e46 on 18" Nokiallakin käytännössä TÄYSIN tunteeton urille...kunhan se rengas on Nokian tuotteista NRY ja kulmat ovat kunnossa.
Omassa e46 Touringissa ei Nokian 225/40-18" Nokian NRY rengastuksella löydy Suomesta sellaista uraa jonka kuski autossa edes huomaisi.
Eli MISSÄÄN TAPAUKSESSA matalaprofiilirenkaat ei aiheuta "päänsärkyä" kunhan tietoisesti valitaan urille tuntematon tuote ja lähinnä nuo camberit laitetaan sellaisiksi mitä ne tuollaisella rengastuksella PITÄÄ olla.E46 320i Facelift Touring M54b22
exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18
Comment
-
Et ymmärtänyt pointtiani lainkaan.Originally posted by them View PostOn siis ihan järkevää ostaa jotkut 18" vanteet ja valita joku ainoa ja oikea Sinun valitsemasi rengasmalli, sekä säädättää vielä kulmat, ainoastaan että autolla voi ajaa suoraan. Ja jos tuo on sinusta normaalia..huhhuh. Kuulostaa aika ikävältä kun sinulla on tuolla ihan fiksuakin juttua.
Eli sehän oli se että koska rengas itsessään on tuotteena ominaisuuksiensa suhteen kompromissinen, on markkinoilla tuotteita jotka juuri Suomen olosuhteisiin/tieolosuhteisiin sopivat paremmin kuin toiset. Sama tuote voi olla täysin tomiva jossain muualla, muun tyyppisissä tieolosuhteissa.
Minä en valitse renkaitani kuin itselleni, joten se että ainoa oikea ylikokorengas olisi minun valittsemani jollekkin muulle, ei pidä edes olettamuksena paikkaansa. Toki kerron omista kokemuksistani siinä missä joku muu omistani....mikäli olen tämän forumin luonteen/olemuksen mitenkään ymmärtänyt.
Sekään ei pidä paikkaansa että itse ylikokorengas olisi syy säädättää kulmat, vaan kylmä tosiasia on se että 95% madalletuista henkilöautoista kulkee alustakulmilla jotka EIVÄT ole tehtaan antamissa toleransseissa.
Toisaalta, jokaisessa automerkissä+mallissa on erilaiset pyöränkulmatoleranssit/vaihtelurajat joita renkaan suunnittelija eikä valmistaja voi tuotteissaan optimoida. Jokaisella renkaalla koosta riipumatta on siis jokin tietty optimicamber ja optimicaster jolla se painottaa tiettyjä ominaisuuksia parhaiten. Jos/kun halutaan tuote joka suntavakavuus toimii Suomen tieolosuhteissa, ollaan takuulla erilaisissa camber+caster säädöissä kuin esim.eteläisessä Saksassa. Se että ongelma korjataan siirtymällä 15" vannekokoon, ei poista itse ongelmaa vaan sillä saadaan itse ongelman tuottamat negatiiviset vaikutukset vain peitettyä.
e46 on todettu jo 15" ja 16" vakiorengastuksella Suomen olosuhteissa esim.TM:n testeissä+koeajoraporteissa uraherkäksi, joka kertoo siis vain siitä että ko.auton päämarkkina-alue on muualla kuin Suomen kaltaisissa tielosuhteissa.
e46 EI OLE mitenkään erityisen uraherkkä ajoneuvo kunhan edellinen ymmärretään ja alustakulmat+renkaan tarjoamat ominaisuudet valitaan Suomen tieolosuhteita vastaaviksi.
Se kuitenkin pitää muistaa, että aika harvalta löytyy sellainen e46 joka olisi rullannut tehtaan hihnalta 18" tai 19" rengastuksella, jolloin jos/kun alustakulmiin ei ole tämän jälkeen koskettu, on ne edelleenkin 15" tai 16" rengastuksen vaatimissa säädöissä.
Jos siis e46:sta joko madalletaan tai rengastusta muutetaan joksikin muuksi kuin mitkä ovat olleet tehtaalta rullatessa, kulmatkaan EI VOI MISSÄÄN TAPAKSESSA olla oikeissa säädöissään.
Vannekoolla tässä suuntavakavuuden/"vetelemättömyyden" yhtälössä ei käytännössä ole sellaista merkitystä kuin usein kuvitellaan.Last edited by Hemi; 22-10-2007, 14:04.
Comment
-
Eli nyt vain on alla renkaat jotka on valmistettu myös Suomen olosuhteisiin.Originally posted by jantsu View PostElikkäs vaihdoin talvirenkaat(michelin x-ice north) ja vetely loppui siihen paikkaan.Kesärenkaat oli michelin pilot sportit 225/45/17edessä ja 245/40/17 takana.Talvirenkaiden koko on 225/47/17 joka nurkassa
Comment
-
Missäs vaiheessa raportti on :think Olis kulmien säätö ajankohtanen kohtapuoliin kunhan kelit sallii uusien kesävalssien heiton alle. Yläpään reiät jo vingutettu valmiiks ja alustan osat vaihdettu kaikki uusiinOriginally posted by Hemi View PostNäin, sillä ehdolla että torneissa on tehtaan jäljiltä säädölliset/ovaalit kiinnitysreijät. Eli näitä on kahta eri mallia niin että toisessa on pelkät pyöreät porareijät ja toisessa mallissa nuo valmiit säädöt. Mikäli ko.säätöjä ei ole, on torneihin luonnollisesti ne itse "vingutettava".
Tehdasarvoihin siis riittää pelkkä ohjurien poisto mikäli torneissa nuo säädöt ovat. Itse vingutan näihinkin 1-3mm lisää jotta camber saadaan aivan tehdastoleranssin ylärajaan(eli rengas niin pystyyn kuin toleranssialue sen mahdollistaa).
e46:sta saa tällä ja oikealla(ei siis välttämättä bridgestoneilla) 18", 19" tai 20" 225-265 rengastuksella ihan aikuisten oikeasti 99.5% vetelemättömän=täysin tunteettoman urille....jota se ei ole edes orggiksilla 15"-16":n conteilla.
Toki myös takapää on oltava oikeissa säädöissä kuten myös alustan ehjä.
Koetetaan se luvattu raportti saada jossain vaiheessa kun ehditään.
e39 530ia m-sport touring imolarot II -02
Comment
Comment