Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Violin
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 57

    #31
    Originally posted by Ceeray View Post
    Vielä kun olisivat saaneet ratin suoraan, sieppaa vähän kun on sen 15* mutkalla koko ajan, pitää käyttää oikaisuttamassa.
    Missä säädätit? Omaakin kulkinetta pitäisi jossakin käyttää Oulun seudulla. Kyllä kai normaalisti kulmien säätö tehdään niin, että ratti on sen jälkeen justiinsa suorassa. Reklamaation paikka.

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2979
      • Uusimaa

      #32
      Originally posted by Ceeray View Post
      Etupään Camber vietiin niin positiivikseksi kuin se saatiin tolpasta. Meni muistaakseni -0*33' molemmille puolille, mikä on ihan eri arvo kuin laitteet antaa, ohjearvon ollessa jotain -0*47' , eli vedettiin reilusti pystyyn. En sitten tiedä oliko fiksua?

      Caster jäi edelleen punaiselle, sitä ei saa näköjään muuttumaan millään. On jossain 5*30' tms.

      Takana jostain kumman syystä toisen renkaan säätövara on camberin osalta ihan erilainen kuin toisen , syytä en tiedä. Toista rengasta ei itse asiassa olisi ollut edes mahdollista saada siihen -2* camber kulmaan, joten laitettii molemmat -1*47'.

      Hemi, kannattaisiko noita takanakkeja laittaa vielä enemmän pystyyn? Niitä saisi vielä vähän..
      Maallikkona jotenkin ajattelisin, että toe in/out = auraus/haritus olisi merkitsevä uraherkkyydessä, vai camber:ko vain?Kuvittelisin, että varmaan kaikki muutkin kulmat vaikuttaa...
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1400
        • Kuopio

        #33
        Muistelisin Hemin selittäneen joskus että isolla negatiivisella Camberilla matala linttarengas menee kulmansa varassa ja täten seilaa sitten ihan minne sattuu. Saatto mennä mettäänki..

        Kävin siinä limingantullissa autohuolto nikusella.

        Pitää huomenna käydä juttelemassa sen ratin oikaisun kanssa.
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • Northstar
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 745
          • Järvenpää

          #34
          Itselläni alla kesätassuina Continentalin SportContact 3:t 17" 225-edessä ja 245-takana (auto siis e46). Pääkaupunkiseudulla pystyy kyllä ajelemaan ihan halutessaan kahden sormen otteella Kehillä ja moottoriteillä. Että ei ainakaan kyseisiä gummeja millään ilveellä voi sanoa uraherkiksi. Laatutietoselle voin suositella tuommoisia.
          Kaverilla taasen 18" pallot 225-edessä ja 255-takana, Uniroyal RainSportit ja ei myöskään vetele. Jos halvahkoa gummia haluaa niin en käsitä kuka hölmö ostaisi jotkut muut kuin Uniroyalit. Isoissa nopeuksissa ei niin hyvät kuin SportContactit mutta suomen oloissa ja nopeuksilla melko täydelliset pyörät.
          sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

          Comment

          • tuumas
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2564
            • Lapland, Finland

            #35
            Originally posted by -PT- View Post
            Voiskaan olla pyörien suuntaukset hieman pielessä?
            Voishan se tieten olla mutta aikasemmilla kesänakeilla ei kyllä kovin vedelly. Mulla saattais olla asiaa rolloonki, suositteleppa jotaki paikkaa missä kannattais käyä tarkistuttamassa suuntaukset? Entä onko sielä mittään varaosaliikettä mistä saattais saaha vilkkuja?

            Comment

            • -PT-
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 580
              • Rovaniemi

              #36
              Originally posted by tuumas View Post
              Voishan se tieten olla mutta aikasemmilla kesänakeilla ei kyllä kovin vedelly. Mulla saattais olla asiaa rolloonki, suositteleppa jotaki paikkaa missä kannattais käyä tarkistuttamassa suuntaukset? Entä onko sielä mittään varaosaliikettä mistä saattais saaha vilkkuja?
              Lapin Kumilla on hyvät suuntauslaitteet, suosittelen.

              KL-varaosat liikkeestä löytyy vilkut ja paljon muitakin BMW:n alkuperäisosia.
              Kannattee etukäteen soittaa KL-varaosat liikkeeseen niin tietävät tilata jos ei ole varastossa.
              Last edited by -PT-; 26-04-2007, 20:35.
              Peugeot 407 HDi 136 -04
              Ex: E46 320i -00
              Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

              Comment

              • tuumas
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2564
                • Lapland, Finland

                #37
                Originally posted by -PT- View Post
                Lapin Kumilla on hyvät suuntauslaitteet, suosittelen.

                KL-varaosat liikkeestä löytyy vilkut ja paljon muitakin BMW:n alkuperäisosia.
                Kannattee etukäteen soittaa KL-varaosat liikkeeseen niin tietävät tilata jos ei ole varastossa.
                kiitos nopeasta vinkistä. mie olen käymässä sielläpäin varmasti jo ens viikolla niin pittää käyä kattelemassa... jos ei vilkkuja löydy niin tilaan netistä.

                Comment

                • -PT-
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2006
                  • 580
                  • Rovaniemi

                  #38
                  Originally posted by tuumas View Post
                  kiitos nopeasta vinkistä. mie olen käymässä sielläpäin varmasti jo ens viikolla niin pittää käyä kattelemassa... jos ei vilkkuja löydy niin tilaan netistä.
                  Jeps, vilkut löytyy varmaan suoraan hyllystä. Alkuperäisosia saa tilattua kohtuu hinnalla KL-varaosan kautta . http://www.kl-varaosat.fi
                  Peugeot 407 HDi 136 -04
                  Ex: E46 320i -00
                  Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                  Comment

                  • Ha2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1786
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by Violin View Post
                    Missä säädätit? Omaakin kulkinetta pitäisi jossakin käyttää Oulun seudulla.
                    Linnanmaan autohuollossa käytin muutama päivä sitten. Ja olen käyttänyt siellä ennenkin. Siellä on uudehkot ja vasta kalibroidut laitteet. Hyvä tuli ainakin mun autosta. Kattelin vierestä koko homman ja juttelin asentajan kanssa. Hyvä tuli ja voin suositella.
                    E61 525d LCI

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1400
                      • Kuopio

                      #40
                      Originally posted by Ha2 View Post
                      Linnanmaan autohuollossa käytin muutama päivä sitten. Ja olen käyttänyt siellä ennenkin. Siellä on uudehkot ja vasta kalibroidut laitteet. Hyvä tuli ainakin mun autosta. Kattelin vierestä koko homman ja juttelin asentajan kanssa. Hyvä tuli ja voin suositella.
                      Mulla säätivät viime vuonna tuolla toisen takanakin päin viddua... Oli Camberissa kokonaisen asteen ero ja etucambereille ei osattu tehdä mitään..
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Originally posted by jaki View Post
                        Maallikkona jotenkin ajattelisin, että toe in/out = auraus/haritus olisi merkitsevä uraherkkyydessä, vai camber:ko vain?Kuvittelisin, että varmaan kaikki muutkin kulmat vaikuttaa...
                        Siis tähän uraherkkyyteen tuolla aurauksella ei ole juurikaan, tai on hyvin vähän merkitystä. Se millä on merkitystä on sillä kuinka tasaisesti auton paino jakaantuu renkaan ulko ja sisäkyljen välillä. Eli siitä minkälainen paine kohdistuu ajotilanteessa renkaan sisäpuolen sivurunkoon suhteessa renkaan ulkokyljen runkoon ja miten rengas pystyy tätä paine-eroa käsittelemään.
                        Mikäli pyörissä on reilusti negatiivista camberia= /-\ ja rengas erittäin matala ja/tai jäykkäkylkinen=esim.runflat, voi auto käytännössä kulkea 5cm levyisellä sisäkantillaan niin että paine-erot kylkien välillä on 90/10.
                        Tällöin sisäkantti on ikäänkuin jännitetty jousi joka paineen muuttuessa urien kallistuksissa aiheuttaa tuntemamme vetelyn/kulkukulman muutoksen.
                        Eli jäykkäkylkinen ja rataominaisuuksia tavoitteleva rakenne on tämän vetelyn suhteen myrkkyä. Mitä helpommin renkaan kylki muotoutuu ajoalustaan, sitä tasaisemmat nuo paine-erot ovat ja sitä pienempää vetely on. Eli näin joko renkaan profiilia korottamalla tai pehmeän kylkirakenteen tuotteella. Toinen vaihtoehto näiden paine-erojen tasaamiseksi on siis tuo renkaiden tuonti mahdollisimman lähelle(toleranssien rajoissa) nollacamberia, eli renkaat mahdollisimman pystyyn= l-l
                        Tosin tämäkään ei auta kaikissa tapauksissa kuin jonkin verran, mikäli renkaan kylkirakenne on liian jäykkä muotoutuakseen urissa ajamiselle, eikä siis kykene tasaamaan kylkien paine-eroja vaan nousee ikäänkuin kantilleen urasta noustessa. Renkaan olkapään rakenteella sinällään on yleisesti luultua huomattavasti pienempi merkitys ko.ominaisuuteen, vaan "sylttytehdas" löytyy renkaan kyljen rakenteesta. Mikroautomaisen tarkka ohjautuvuus on tämän vaa`an/kompromissin toinen vaakakuppi.
                        Tämä ilmanpaineilla kikkailu on siis vain hetkellinen hurma näiden kylkien paine-erojen halllitsemiseksi, kun painetasot renkaassa muuttuu eri lämpötilojen myötä ja kun näillä 3.0bar paineilla lopulta nuo sisäkantit kuluvat todella nopeasti jonka jälkeen vetely(+tärinät) alkavat joka tapauksessa.
                        Matala ratarengas ei siis milloinkaan ole tunnoton urille.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Eli tämän vuoksi törmäämme väistämättä siihen paradoksiin, että se lehdissä eniten testipisteitä kerännyt matalaprofiilirengas on lähes kelvoton tuote takavetoisen bemarin alla Suomen erittäin uraisilla pääteillä.
                          Eli kun näitä testejä tehdään etuvetoisilla ja lähes nollacamberin etupäillä varustetuilla Volvoilla, Audeilla ja Saabeilla lentokentillä+radoilla, saadaan ihan eri tuloksia kuin suurien cambereiden madalletuilla takavetoisilla 300-sarjan BMW:llä saataisiin käytännön ajotilanteissa....Suomessa.
                          Eli jos/kun renkaalta halutaan ratarenkaan tarkkaa ohjautuvuutta+täsmällisyyttä, joudutaan väkisinkin rakentamaan hyvin jäykkäkylkinen/muotoutumaton tuote joka ei ole ongelma keskieuroopan valtamarkkinoilla ja urattomilla pää+sivuteillä. Täällä nämä tuotteet taas pahimmillaan pitäisi asettaa jopa myyntikieltoon niiden täysin arvaamattoman käytöksen vuoksi.

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2979
                            • Uusimaa

                            #43
                            Originally posted by Northstar View Post
                            Kaverilla taasen 18" pallot 225-edessä ja 255-takana, Uniroyal RainSportit ja ei myöskään vetele. Jos halvahkoa gummia haluaa niin en käsitä kuka hölmö ostaisi jotkut muut kuin Uniroyalit. Isoissa nopeuksissa ei niin hyvät kuin SportContactit mutta suomen oloissa ja nopeuksilla melko täydelliset pyörät.
                            Koppa vaihtuu (E60) mutta allekirjoitan täysin tuon Uniroyal kommentin. Kokona vielä leveämmät silti kulkee varsin nätisti. Tosin ei 100% hakematon, mutta palataan asiaan, kunhan etupäästä on tutkittu kaikki löysät puslat pois. Toivottavasti ei pahene.
                            Ja nuo Uniroyalit ovat ainakin Saksassa käsittämättömän halvat (löytyy lasku vajaan vuoden takaa BMW:ltä lähellä Kölniä). Pistää ihan epäilemään voiko olla hyvät...
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • SledgeHammer82
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1652
                              • Pk-seutu

                              #44
                              Ainakin E46 330d sport-alustalla, 225/45/17 continentalin contisportein varustettuna käyttäytyi Suomen uraisilla teillä hengenvaarallisesti. Rattia saa tosissaan pitää kiinni, ettei auto hyppää urasta ojaan tai vastaantulevan kaistalle. Radion tai kännykän näprääminen päättyy herkästi vastaantulijan keulaan.

                              Sitten vielä camber-kulmasta. Negatiivinen camberhan parantaa suuntavakavuutta sillä kun renkaan sisäreuna on painuksissa ja vierintäkehä siellä siis pienempi kuin ulkoreunalla pyrkii rengas kääntymään aurauksen suuntaan. Tämähän on syynä monien havaitsemaan suuntavakavuuden paranemiseen madalletulla alustalla. Osasyynä tosin on myös pienempi up-force kun auto tyypillisissä BMW:n madalluksissa jää hieman etukenoon, jolloin ilmaa pääsee vähemmän auton alle aiheuttamaan nostetta. Tämä siis kommenttina tuohon suositukseen, että renkaat pitäisi säätää mahdollisimman pystyyn. Vähäisten kokemusteni perusteella kuitenkin melkein väittäisin, että riittää kun camberit vain saadaan tehtaan ohjearvoihin, jolloin renkaat eivät pahemmin kulu sisäreunasta, mutta auto on edelleen junamainen ajaa kovemmissa nopeuksissa eikä urienkaan pitäisi aiheuttaa suuria ongelmia kunhan pysytään järkevissä rengaskoissa.

                              Comment

                              • Ikuinen aloittelija
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2003
                                • 336
                                • maa

                                #45
                                Palaan tuohon kysymykseeni. Kenelläkään ei ole kokemusta 205r50/17 kokoisesta gummista? Omani rajoittuu noin 15min koeajoon parin vuoden takaa. Varsin hyvä mielikuva G-Y:n kumista jäi tuolloin. Kulutukseen tuolla kaventamisella on varmastikin positiivinen vaikutus.
                                Ensi perjantaille on taas kerran pyörän kulmien säätö alatukivarsien vaihdon jälkeen.
                                G30 520d Xdrive Sport -18
                                F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

                                Comment

                                Working...
                                X