Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • takatuuppari
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 202
    • Helsinki

    Itse ajelin pitkään kadulla tämmösillä arvoilla:

    Edessä:

    Auraus 0
    Camber 1.8 (Tämän saa ottamalla kohdistustapin pois yläpäästä, antaa säätövaraa lisää noin 0.5)
    Caster 7.6

    Takana:

    Auraus 0.15
    Camber 1.8

    Nyt mulla on kiinni Vorshlagin yläjousilautaset ja camberplate.
    Tein koeajoja etupään cambereilla ja totesin että 2.5 astetta pitää olla vähintään että keulaan tulee kunnolla pitoa. Tuo 1.8 auttaa myös, vakio skaala 0-1.3 on ihan hanurista.

    Väittäisin että noin 2-2.3 voi edessä olla ihan kadulla eikä renkaiden epätasainen kuluminen ole vielä kovin suuri ongelma... Casteria yleensä pistetään säädettävistä yläpäistä niin paljon kuin sitä irtoaa, autoa madallattaessa se lisääntyy muutenkin itsestään. Casterin lisääminen parantaa auton suuntavakavuutta mutta vähentää tuntoa.

    Etupään aurauksen laitoin aikoinaan nollaan koska en viittinyt harituksella kadulla ajaa. Camberin lisääminen painaa aurausta haritukselle päin.
    Taakse kannattaa jättää aurausta, muuten yliohjaa paljon helpommin, varsinkin mutkasta ulostultaessa. Lähtökohta mistä säätöjä lähdetään (radalla)hakemaan olisi että edessä asteen verran enemmän camberia kuin takana.
    Mahdoton tosin toteuttaa vakiohiluilla.

    Kaikella on sitten puolensa...kunnon camberit tuo tosiaan pitoa keulaan mutta ohjauksen keskialue on vetelän/tunnottoman tuntuinen ja haukkailee mutkiin äkkipikaisesti. Kovissa moottoritienopeuksissa auto on levottomamman oloinen.

    Kaverin kanssa kohta ihmetellään säätöjä uudestaan. Nyt on varmasti ainakin auraukset sekaisin kun olen leikkinyt säädettävillä yläpäillä.

    Mikko
    Last edited by takatuuppari; 07-07-2010, 12:31.
    Heute: 2020 330e 2003 Z4
    EX:2015 M235i 2012 M135i, 2013 F30 335i M-Sport,
    2008 E92 M3, 2009 E90 325i M-Sport,
    2002 E46 M3 Evolve'd, 1988 E30 320i
    2001 E39 525i M-Sport, 1999 E46 318i

    Comment

    • EPDM
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2005
      • 4623
      • Lahti.

      Originally posted by takatuuppari View Post
      Itse ajelin pitkään kadulla tämmösillä arvoilla:

      Edessä:

      Auraus 0
      Camber 1.8 (Tämän saa ottamalla kohdistustapin pois yläpäästä, antaa säätövaraa lisää noin 0.5)
      Caster 7.6

      Takana:

      Auraus 0.15
      Camber 1.8

      Nyt mulla on kiinni Vorshlagin yläjousilautaset ja camberplate.
      Tein koeajoja etupään cambereilla ja totesin että 2.5 astetta pitää olla vähintään että keulaan tulee kunnolla pitoa. Tuo 1.8 auttaa myös, vakio skaala 0-1.3 on ihan hanurista.

      Väittäisin että noin 2-2.3 voi edessä olla ihan kadulla eikä renkaiden epätasainen kuluminen ole vielä kovin suuri ongelma... Casteria yleensä pistetään säädettävistä yläpäistä niin paljon kuin sitä irtoaa, autoa madallattaessa se lisääntyy muutenkin itsestään. Casterin lisääminen parantaa auton suuntavakavuutta mutta vähentää tuntoa.

      Etupään aurauksen laitoin aikoinaan nollaan koska en viittinyt harituksella kadulla ajaa. Camberin lisääminen painaa kulmia haritukselle päin.
      Taakse kannattaa jättää aurausta, muuten yliohjaa paljon helpommin, varsinkin mutkasta ulostultaessa. Lähtökohta mistä säätöjä lähdetään (radalla)hakemaan olisi että edessä asteen verran enemmän camberia kuin takana.
      Mahdoton tosin toteuttaa vakiohiluilla.

      Kaikella on sitten puolensa...kunnon camberit tuo tosiaan pitoa keulaan mutta ohjauksen keskialue on vetelän/tunnottoman tuntuinen ja haukkailee mutkiin äkkipikaisesti. Kovissa moottoritienopeuksissa auto on levottomamman oloinen.

      Kaverin kanssa kohta ihmetellään säätöjä uudestaan. Nyt on varmasti ainakin auraukset sekaisin kun olen leikkinyt säädettävillä yläpäillä.

      Mikko
      Oletetaan että suurin osa arvoista ovat negatiivisiä...?
      Viviendo en Lahiti
      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
      Vw Corrado vr6

      Comment

      • EPDM
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2005
        • 4623
        • Lahti.

        onko e46 m3 s54 moottorissa vielä ventiilien palasäätö!??
        Last edited by EPDM; 07-07-2010, 13:01.
        Viviendo en Lahiti
        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
        Vw Corrado vr6

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          Originally posted by EPDM View Post
          onko e46 m4 s54 moottorissa vielä ventiilien palasäätö!??
          Kyllä E46 M3 S54B32 moottorissa on edelleen venttiilien palasäätö. Eihän tuo S54B32 nyt loppupelissä niin älyttömästi eroa S50B32 moottorista.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • takatuuppari
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 202
            • Helsinki

            Originally posted by EPDM View Post
            Oletetaan että suurin osa arvoista ovat negatiivisiä...?
            Juu negatiivista camber ja positiivista caster luonnollisesti.

            Tosiaan palasäätö on venttiilivälyksille. Erona S50B30 / S50B32 kansille on että S54B32:ssa ei ole ns. välikantta.
            Heute: 2020 330e 2003 Z4
            EX:2015 M235i 2012 M135i, 2013 F30 335i M-Sport,
            2008 E92 M3, 2009 E90 325i M-Sport,
            2002 E46 M3 Evolve'd, 1988 E30 320i
            2001 E39 525i M-Sport, 1999 E46 318i

            Comment

            • EPDM
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2005
              • 4623
              • Lahti.

              Ok, kuuntelin yksi 180tkm moottorin ja luulin että se suhteelisen kauheä rällätys johtuu vanoksista. Nähtävästi vähintään yksi inspection 2 unohdettu...
              Viviendo en Lahiti
              BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
              Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
              Vw Corrado vr6

              Comment

              • jami.korpela
                Newbiemmer
                • Oct 2009
                • 6
                • oulu

                Onko tämä alakerranlaakeri ongelma kaikissa näissä välillä 10/2001 - 4/2002 valmistetuissa autoissa? Kyselin tota yhdestä 11/2001 valmistetusta autosta paikallisesta bemarin liikkeestä nii niiden koneelta ei näkynyt mitään tietoja tosta korjauksesta tai edes mistään kutsusta.

                Comment

                • Exorcist
                  Wax on - Wax off
                  • Dec 2004
                  • 1806
                  • Riihimäki

                  Originally posted by jami.korpela View Post
                  Onko tämä alakerranlaakeri ongelma kaikissa näissä välillä 10/2001 - 4/2002 valmistetuissa autoissa? Kyselin tota yhdestä 11/2001 valmistetusta autosta paikallisesta bemarin liikkeestä nii niiden koneelta ei näkynyt mitään tietoja tosta korjauksesta tai edes mistään kutsusta.
                  Ongelma koskee käsittääkseni kaikkia autoja jotka o valmistettu ennen 5/2003. Alunperin 2001-2002 joka laajentui koskemaan myös 2003-malleja.

                  'The first one was SIB 110203 released April 2003, included the cars produced from oct 2001 through feb 2002, where they replaced the connecting rod bearings and engine oil pump.
                  The second was SIB 110404 released August 2004, included cars produced from 02/12/2001 up to 05/22/2003 (the vehicles which already had the SIB 110203 previously performed are also affected by this Service Action) where they replaced the connecting rod bearing and reprogrammed the DME.'

                  Comment

                  • jami.korpela
                    Newbiemmer
                    • Oct 2009
                    • 6
                    • oulu

                    Onko porukalla sitte tietoa että jos noista bemarin tiedoista ei löydy mitään mainintaa noista remonteista niin onko ne jo tehty autoon vai onko aikaa kulunut jo niin pitkään et tollaset on jo unohdettu tuon auton osalta? Sitten vielä sellainen et mistä tota asiaa voisi kysellä että saisi varmuuden tähän hommaan koska oulun wetteriltä tämän enempää tietoja ei herunut?

                    Comment

                    • Exorcist
                      Wax on - Wax off
                      • Dec 2004
                      • 1806
                      • Riihimäki

                      Originally posted by jami.korpela View Post
                      Onko porukalla sitte tietoa että jos noista bemarin tiedoista ei löydy mitään mainintaa noista remonteista niin onko ne jo tehty autoon vai onko aikaa kulunut jo niin pitkään et tollaset on jo unohdettu tuon auton osalta? Sitten vielä sellainen et mistä tota asiaa voisi kysellä että saisi varmuuden tähän hommaan koska oulun wetteriltä tämän enempää tietoja ei herunut?
                      Normaalia tarkemmat huoltomerkinnät noista käsittääkseni tullut eli jos noita tietoja ei löydy BMW:n järjestelmästä eikä itse huoltokirjasta niin suhtautuisin recallin tekoon varsin skeptisesti. Joku dokumentti noista pitää löytyä.

                      Itse recallissahan ei ole kysymys siitä että jos osat menee rikki, on vaan kyse että koska.

                      Comment

                      • von
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 52

                        Osaako kukaan sanoa et käykö e36 m3 3.0 oleva perävälitys tähän e46 m3?

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          Originally posted by von View Post
                          Osaako kukaan sanoa et käykö e36 m3 3.0 oleva perävälitys tähän e46 m3?
                          Vetopyörästö / perämurikka on täysin erilainen E46 M3 mallissa, joten ei missään nimessä sovi ainakaan kokonainen E36 M3 mallin perä. En osaa sanoa, sopiiko joku osa E36 M3 vetopyörästöstä E46 M3 mallin vetopyörästöön, mutta epäilen suuresti ettei sovi..

                          E46 M3 perä on muutenkin hieman monimutkaisempi rakenteeltaan. Netistä lainattua:

                          What is the M Differential Lock and how does it work?
                          The M Differential Lock, fitted as standard equipment to every E46 M3, is an advanced version of the traditional limited slip differnetial. Though still entirely mechanical in operation, the M Differential Lock is activated when there is a difference in rotational speed between the two rear wheels. This difference pressurizes a viscous silicon fluid, which then operates a multi-disc clutch that directs more power to the wheel with the greatest traction.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • Jopi
                            BTCF Member
                            • Nov 2004
                            • 374
                            • Oulu

                            Originally posted by von View Post
                            Osaako kukaan sanoa et käykö e36 m3 3.0 oleva perävälitys tähän e46 m3?


                            Lueskelin joskus aiheesta tuolta. Välitys käy vain 36:sen m3 3.2l Typ 210 kuoriin. Lukkoyksikkökin oli muistaakseni mahdollista sovitella, paikoilleen. Tuolta jostain löytyy faktaa aiheesta.
                            Last edited by Jopi; 05-08-2010, 21:38.
                            Ajellaan: e36 M3 Cabriolet -96
                            e39 M5

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6721
                              • PK-seutu

                              Originally posted by EPDM View Post
                              Ok, kuuntelin yksi 180tkm moottorin ja luulin että se suhteelisen kauheä rällätys johtuu vanoksista. Nähtävästi vähintään yksi inspection 2 unohdettu...
                              Venttiilien säätö kuuluu ymmärtääkseni molempiin, insp 1 ja insp 2 huoltoihin.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                              Comment

                              • Juhis
                                BTCF Honorary Member
                                • Jul 2002
                                • 19175
                                • -

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Venttiilien säätö kuuluu ymmärtääkseni molempiin, insp 1 ja insp 2 huoltoihin.
                                Käsittääkseni venttilivälykset on tarkoitus tarkistaa (mitata) ja tarvittaessa säätää. Joka tarkistuksen yhteydessä säätö ei ole välttämätön, jos kaikki välykset ovat kunnossa.

                                Jos saksankieli taittuu, niin TÄÄLTÄ löytyy ohjeet E46 M3 venttiilivälysten säätöön.
                                All good things come to those who wait.

                                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                                Sound Factory Bar & Nightclub

                                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎