Itse ajelin pitkään kadulla tämmösillä arvoilla:
Edessä:
Auraus 0
Camber 1.8 (Tämän saa ottamalla kohdistustapin pois yläpäästä, antaa säätövaraa lisää noin 0.5)
Caster 7.6
Takana:
Auraus 0.15
Camber 1.8
Nyt mulla on kiinni Vorshlagin yläjousilautaset ja camberplate.
Tein koeajoja etupään cambereilla ja totesin että 2.5 astetta pitää olla vähintään että keulaan tulee kunnolla pitoa. Tuo 1.8 auttaa myös, vakio skaala 0-1.3 on ihan hanurista.
Väittäisin että noin 2-2.3 voi edessä olla ihan kadulla eikä renkaiden epätasainen kuluminen ole vielä kovin suuri ongelma... Casteria yleensä pistetään säädettävistä yläpäistä niin paljon kuin sitä irtoaa, autoa madallattaessa se lisääntyy muutenkin itsestään. Casterin lisääminen parantaa auton suuntavakavuutta mutta vähentää tuntoa.
Etupään aurauksen laitoin aikoinaan nollaan koska en viittinyt harituksella kadulla ajaa. Camberin lisääminen painaa aurausta haritukselle päin.
Taakse kannattaa jättää aurausta, muuten yliohjaa paljon helpommin, varsinkin mutkasta ulostultaessa. Lähtökohta mistä säätöjä lähdetään (radalla)hakemaan olisi että edessä asteen verran enemmän camberia kuin takana.
Mahdoton tosin toteuttaa vakiohiluilla.
Kaikella on sitten puolensa...kunnon camberit tuo tosiaan pitoa keulaan mutta ohjauksen keskialue on vetelän/tunnottoman tuntuinen ja haukkailee mutkiin äkkipikaisesti. Kovissa moottoritienopeuksissa auto on levottomamman oloinen.
Kaverin kanssa kohta ihmetellään säätöjä uudestaan. Nyt on varmasti ainakin auraukset sekaisin kun olen leikkinyt säädettävillä yläpäillä.
Mikko
Edessä:
Auraus 0
Camber 1.8 (Tämän saa ottamalla kohdistustapin pois yläpäästä, antaa säätövaraa lisää noin 0.5)
Caster 7.6
Takana:
Auraus 0.15
Camber 1.8
Nyt mulla on kiinni Vorshlagin yläjousilautaset ja camberplate.
Tein koeajoja etupään cambereilla ja totesin että 2.5 astetta pitää olla vähintään että keulaan tulee kunnolla pitoa. Tuo 1.8 auttaa myös, vakio skaala 0-1.3 on ihan hanurista.
Väittäisin että noin 2-2.3 voi edessä olla ihan kadulla eikä renkaiden epätasainen kuluminen ole vielä kovin suuri ongelma... Casteria yleensä pistetään säädettävistä yläpäistä niin paljon kuin sitä irtoaa, autoa madallattaessa se lisääntyy muutenkin itsestään. Casterin lisääminen parantaa auton suuntavakavuutta mutta vähentää tuntoa.
Etupään aurauksen laitoin aikoinaan nollaan koska en viittinyt harituksella kadulla ajaa. Camberin lisääminen painaa aurausta haritukselle päin.
Taakse kannattaa jättää aurausta, muuten yliohjaa paljon helpommin, varsinkin mutkasta ulostultaessa. Lähtökohta mistä säätöjä lähdetään (radalla)hakemaan olisi että edessä asteen verran enemmän camberia kuin takana.
Mahdoton tosin toteuttaa vakiohiluilla.
Kaikella on sitten puolensa...kunnon camberit tuo tosiaan pitoa keulaan mutta ohjauksen keskialue on vetelän/tunnottoman tuntuinen ja haukkailee mutkiin äkkipikaisesti. Kovissa moottoritienopeuksissa auto on levottomamman oloinen.
Kaverin kanssa kohta ihmetellään säätöjä uudestaan. Nyt on varmasti ainakin auraukset sekaisin kun olen leikkinyt säädettävillä yläpäillä.
Mikko
Comment