Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PJS69
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 255
    • Porvoo

    Originally posted by Ruut View Post
    Ainakin joillain reistaillut releet ja ne hydrauli pumput ja joskus itsellä hävitti paineita hydrauli järjestelmästä.

    Myös vaihteiston huohotus järjestelmässä oli jotain vikaa jollon heitti vika tilaan lootan mutta selvittiin helpolla.

    En nyt itse sanoisi että mitenkään vikaherkkä vehe. Mutta varmasti kerran eliniän aikana saa tuon pumpun vaihtaa.
    Just näin eli käytännössä jos ongelmia tulee eteen, aika usein käsitykseni mukaan ”osuu” esimerkiksi näihin osiin tai osa kokonaisuuksiin:

    - SMG II, hydraulic unit oil pressure accumulator TAI vain pelkkä hydraulic unit pump motor
    - SMG II, gear actuator
    - SMG II, hydraulic pump relay eli se kuuluisa ns.oranssin värinen rele, jota kannattaa varmuudeksi olla hansikaslokerossa aina yksi kappale matkassa mukana...

    Comment

    • Topi08
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 4463
      • .

      Miten nämä yllämainitut sitten oireilevat? :think

      Comment

      • PJS69
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2011
        • 255
        • Porvoo

        Originally posted by Topi08 View Post
        Miten nämä yllämainitut sitten oireilevat? :think
        No käsitykseni mukaan ei esimerkiksi mene vaihde päälle / löydä vaihdetta tai ei vastaavasti ”vapauta” enää vaihdetta vapaalle eli jää esimerkiksi pakki päälle.

        Tuolta näet vähän erilaisia SMG osia + mitä vikakoodeja tai oireita ilmenee, jos kyseinen osa rikki: https://www.smgsociety.com/product-c...smg-ii-e46-m3/

        Comment

        • Topi08
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 4463
          • .

          Originally posted by PJS69 View Post
          No käsitykseni mukaan ei esimerkiksi mene vaihde päälle / löydä vaihdetta tai ei vastaavasti ”vapauta” enää vaihdetta vapaalle eli jää esimerkiksi pakki päälle.

          Tuolta näet vähän erilaisia SMG osia + mitä vikakoodeja tai oireita ilmenee, jos kyseinen osa rikki: https://www.smgsociety.com/product-c...smg-ii-e46-m3/
          okei, kaverin puolesta tässä vähän kyselen, kun hänellä normaali ajossa smg toimii hyvin, mutta kun vähän enemmän kierrättää, tai kierrokset nousee sinne +6k rpm, niin ei välttämättä vaihdetta enää löydy normaaliin tapaan :think

          Comment

          • Ruut
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 174
            • Jyväskylä

            Vaikuttas että pumppu alkaa olemaan tiensä päässä tai sitten paineita katoaa johonkin hydrauli puolelta. Yleensähän ns hitaassa ajossa tuo laatikko on tosi kankea, varsinkin automaatti asennossa saattaa heitellä ylöspäin vaihtaessa ns välikaasua ja vaihtaa tooosi hitaasti vaihdetta..

            Itsellä kun huohotusjärjestelmään tuli vikaa rupesi laatikko sekoilemaan yhtääkkiä kesken ajon, pomppas 5 vaihteelta muistaakseni 3 vaihteelle ja sen jälkeen ei enää antanut vaihtaa kun vapaalle. Mikä tietysti hyvä asia että autoa sai työnnettyä tien varressa. Mutta hinata ei vissiin taida kannattaa missään tapauksessa.

            Mutta rele kauppaan menisin ekana ja tsekkaisin sen huohotussäiliön ja sen putken. Myös vikakoodit kannattaa lukea ja kuitata.
            E46 M3 '01 rata-prokkis
            EX: E36 325i '91
            Kaikkia audista tojotaan
            (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
            + perseestä perämoottoriin

            "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

            Comment

            • PJS69
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 255
              • Porvoo

              Originally posted by Topi08 View Post
              okei, kaverin puolesta tässä vähän kyselen, kun hänellä normaali ajossa smg toimii hyvin, mutta kun vähän enemmän kierrättää, tai kierrokset nousee sinne +6k rpm, niin ei välttämättä vaihdetta enää löydy normaaliin tapaan :think
              No juu, eihän tuo normaalia käytöstä laatikon suhteen ole, eli jotain on pielessä / rikki. Onko muuten kertaakaan syttynyt keltaista ”ratas” kuvaketta vikatilanteissa mittaristoon eli vikavalo ilmoitusta pukannut? Mutta tosiaankin, vikakoodit nyt kannattaa lukea ensin.

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                Jos SMG:n hydrauliyksikön pumppu vetelee viimeisiä, sähkömoottorin korjaussarja esim. Burkhart Engineering: KLIK.

                Sielläkin näemmä wikisivu aiheesta: KLIK.

                Comment

                • Kaimu
                  BTCF Member
                  • Nov 2011
                  • 464
                  • Turun kupeessa

                  Vasemmalla 155tkm ajetun s54 koneen laakerit ja oikealla 158tkm ajetun s50 koneen kk-laakerit.


                  sigpic

                  E82 n55

                  Comment

                  • m-series
                    Newbiemmer
                    • Nov 2014
                    • 3
                    • Tampere

                    Löytyykö Tampereen seudulta osaajaa, joka pystyisi laittamaan CSL-smg vaihteistopäivityksen autoon? 10A laturi olisi myös hyvä löytyä tähän hommaan, tuon itse jostain jos siitä meinaa jäädä kiinni.

                    Kyseessä siis tämä:

                    In order to get the best from your CSL rev matching it’s advisable to upgrade the software on your SMG ECU/DME to CSL spec or’255′ software as it’s often referred. This is a fairly simple task but requires the following to be in place for a successful flash: – A battery tender or intelligent charger that is capable of working in ‘supply’ to provide 14V @ 10A. I recommend the CTEK MXS10. – A working installation of WinKFP (5.1.6 or newer) and the E46 Daten Files – A diagnostic cable that works with INPA/WinKFP, if you don’t have one, grab


                    Itseltäkin saattaisi onnistua, mutta mielummin luottaisin kokeneempaan.

                    Comment

                    • Doni
                      Moderator
                      • Sep 2004
                      • 2842
                      • Kyrsälä

                      Foorumeilla puhutaan paljon rikkoutuneesta exhaust hubista ja vasemmasta ylälaahaimesta. Käytännössä ei ole koskaan tullut vastaan, paitsi nyt ja tällä kertaa vielä samassa moottorissa, jossa ei ollut mitään vikaa tai sivuääniä ajossa. Eli hyvin pelottava tilanne jota ei voinut aavistaa ennen Vanoksen purkamista.

                      Exhaust hubin toinen vanoksen öljypumpun "vetohampaista" oli katkennut. Hammas oli kuitenkin paikoillaan eikä se pääse tipahtamaan kolostaan ennenkuin myös toinen hammas katkeaa. Sen jälkeen käy huonosti.



                      Tässä vanha laahain ja uusi Beisanin suunnittelema laahain. Laahaimen palanen ei myöskään pääse heti katkeamisen jälkeen tipahtamaan omalta paikaltaan.



                      Vac Motorsportsilta uusi exaust hub.





                      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                      Comment

                      • Kaimu
                        BTCF Member
                        • Nov 2011
                        • 464
                        • Turun kupeessa

                        Kuinka tarkka S54 on etummaisten lambdojen sijainnista?
                        Pakosarja ei mahdollista lambdojen laittoa siihen, mutta keskiputkessa on paikat molemmille bankeille.
                        Tykkääkö ecu kyttyrää, vai onko mitään vaikutusta mihinkään?:think
                        Takalambdat poistettu ohjelmallisesti.
                        sigpic

                        E82 n55

                        Comment

                        • SC90
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 280

                          Hello!

                          Nyt kaivattaisiin käytännön kokemusta/tietoa/mitä vaan, kun olen ostamassa/katselemassa M3 avoa vm. 2004-2006. Ajomäärä noin 150t - 200 tkm.

                          Suurin osa tuntuu olevan SMG-vaihteistolla. Onko olemassa mitään muuta keinoa todeta vaihteiston kunto, kuin ajossa tämä neutral--->neutral -kokeilu, ettei tee mitään ihmeellistä? Itse en pääse autoa ajamaan, koska kyseessä USA:sta tuonti.
                          Kestääkö vaihteisto, vai onko edessä jossain kohtaa sen läpikäyminen, ainakin osittain? Noita pumppuja tms. niistä on vissiin mennyt ainakin?

                          Moottori on käsittääkseni kestävä, ja muutenkin mainio laitos?

                          Entä varusteet, kori, alusta?

                          Onko muuten isoja eroja euro- ja us-spec autoilla?

                          Kokemuksia ja mielipiteitä ko. autoista? :think

                          Kiitän jo etukäteen asiallisista vastauksista.
                          Last edited by SC90; 04-02-2020, 13:02.
                          - M3 convertible 2005

                          - Saleen S281 S/C HH Special Edition 2003 1 of 18

                          - Ford Mustang GT 5.0 convertible 1988

                          - Fiat 850 Special 1969

                          - Lexus GS300 2000 TwoTone

                          - Lexus LS600h 2008

                          - Volvo S60 2.5 T AWD 2006

                          Autojen kiillotusta, sisustanpesuja, ajovalojen kiillotusta, kovavahauksia, pinnoituksia ym. ym. n. 20 vuoden kokemuksella parhaimmalla lopputuloksella mistään tinkimättä. Kysy lisää!
                          o44-531 82oo

                          Comment

                          • Kaimu
                            BTCF Member
                            • Nov 2011
                            • 464
                            • Turun kupeessa

                            Originally posted by SC90 View Post
                            Hello!

                            Nyt kaivattaisiin käytännön kokemusta/tietoa/mitä vaan, kun olen ostamassa/katselemassa M3 avoa vm. 2004-2006. Ajomäärä noin 150t - 200 tkm.

                            Suurin osa tuntuu olevan SMG-vaihteistolla. Onko olemassa mitään muuta keinoa todeta vaihteiston kunto, kuin ajossa tämä neutral--->neutral -kokeilu, ettei tee mitään ihmeellistä? Itse en pääse autoa ajamaan, koska kyseessä USA:sta tuonti.
                            Kestääkö vaihteisto, vai onko edessä jossain kohtaa sen läpikäyminen, ainakin osittain? Noita pumppuja tms. niistä on vissiin mennyt ainakin?

                            Moottori on käsittääkseni kestävä, ja muutenkin mainio laitos?

                            Entä varusteet, kori, alusta?

                            Onko muuten isoja eroja euro- ja us-spec autoilla?

                            Kokemuksia ja mielipiteitä ko. autoista? :think

                            Kiitän jo etukäteen asiallisista vastauksista.
                            Moottori aika perusvarma, osia saa vielä kohtuuhinnalla jos tällaista harrastaa.
                            Vanoksen ja kk-laakerit kun pitää kunnossa, niin suurimmilta vahingoilta säilyy.
                            Us malleissa noin kymmenen hevosta vähemmän putkiston takia, eli katalysaattorit ovat pakosarjoissa kun euromalleissa ne ovat putkiston keskiosassa.
                            Muuhun en oikein ota kantaa, smg:hen varmasti saa vielä osia jos siinä tulee olemaan jotain vikaa, joten ei siitä kannata huolia sen enempää jos tällaisen auton itselleen haluaa.
                            Korin kunto ehkä tärkein osa kuitenkin tuon ikäisissä autoissa.
                            Kyllä itse silti mielummin katselisin euromalleja kuin usamallia varsinkaan jollet pääse itse edes autoa katsomaan:think
                            Last edited by Kaimu; 05-02-2020, 07:05.
                            sigpic

                            E82 n55

                            Comment

                            • SC90
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 280

                              Originally posted by Kaimu View Post
                              Kyllä itse silti mielummin katselisin euromalleja kuin usamallia varsinkaan jollet pääse itse edes autoa katsomaan:think
                              Pakko "tyytyä" us-malliin, kun kyseiseltä mantereelta autoa on hommaamassa.
                              - M3 convertible 2005

                              - Saleen S281 S/C HH Special Edition 2003 1 of 18

                              - Ford Mustang GT 5.0 convertible 1988

                              - Fiat 850 Special 1969

                              - Lexus GS300 2000 TwoTone

                              - Lexus LS600h 2008

                              - Volvo S60 2.5 T AWD 2006

                              Autojen kiillotusta, sisustanpesuja, ajovalojen kiillotusta, kovavahauksia, pinnoituksia ym. ym. n. 20 vuoden kokemuksella parhaimmalla lopputuloksella mistään tinkimättä. Kysy lisää!
                              o44-531 82oo

                              Comment

                              • Ruut
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2008
                                • 174
                                • Jyväskylä

                                Niin eikai se laatikko itessään poikkea manuaali askista millään tavalla mutta se mekaniikka joka vaihteistoa ohjaa ja suorittaa vaihdot on se heikompi kohta.

                                Eipä sitä smg pumppua oikein voi kun ajossa testata toimiiko. Tuleeko vika vaihtoja tai onko vaihtaminen hidasta yms. Itellä meni aika pian auton oston jälkeen vaihteisto ns vikatilaan, hyytyi tien varteen ja siihen jäätiin. Kaveri sitten vilkas sitä, vaihteiston huohotus putki tms oli tukossa joka teki vikatilan vaihteistoon, eli sen voi varmaan tsekata paikanpäällä jos jotain ilmenee.

                                Korista sen verran että kannattaa tsekata takakelkan kiinnitykset. Auton alta näkee hyvin kelkan korin kiinnityskohdat. Jos ei ole mahdollista nosturille ajella tai muuta niin pikku takapenkkien ja sisustan purkamisella löytää kiinnityskohdat sisäpuoleltakin päin mistä kyseisen homman pääse tsekkaan.
                                E46 M3 '01 rata-prokkis
                                EX: E36 325i '91
                                Kaikkia audista tojotaan
                                (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
                                + perseestä perämoottoriin

                                "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎