Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    Last edited by bemmeri; 20-06-2018, 18:38.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by PJS69 View Post
      Kiitos erittäin paljon ohjeistuksesta!

      Latasin nyt tuossa viime yönä akun täyteen älylaturilla, ja niinhän siinä kävi, että täydellä akulla kaikki toimii täysin normaalisti eli kuten pitääkin. Niin starttaukset kuin että radion tai mittaristo kellon asetukset ei nollaannu ym.

      Nyt pitää sitten selvittää ainakin seuraava(t) asiat:

      - toimiiko laturi oikeasti kunnolla
      - jos laturi toimii, mihin/miksi akusta katoaa ”vaivihkaa” virtaa sen verran paljon, että akku ei lataannu ajoissani riittävästi

      Jos laturi lataa kunnolla kun kuormaa on päällä, niin sitten tarkista "nukahtaako" auto. Ellei nukahda, niin selvittämään miksi ei. Sitten mittailemaan mikä jää kuluttamaan virtaa.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • PJS69
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2011
        • 255
        • Porvoo

        Originally posted by PJS69 View Post

        Nyt pitää sitten selvittää ainakin seuraava(t) asiat:

        - toimiiko laturi oikeasti kunnolla
        - jos laturi toimii, mihin/miksi akusta katoaa ”vaivihkaa” virtaa sen verran paljon, että akku ei lataannu ajoissani riittävästi
        Vastailen tässä hiukan itse, koska tänään sain selvitettyä pari asiaa lisää eli:

        - laturi tarkistettu ja hyvin lataa tyhjäkäynnistä lähtien
        - salavalikosta lukema esille ja normaalissa ajossa käytännössä koko ajan 14.1-14.3V välillä pyöri lukemat (pidin päällä ajovaloja, stereot ja ilmastoinnin 50km ajomatkan aikana)

        Siis, joko akku purkaa itsekseen eli on ns.susi jo ”syntyessään” tai sitten auton ollessa tallissa, tapahtuu jostain vielä tietämättömästä syystä purkausta...

        Comment

        • ///MJ
          BTCF Member
          • Jan 2004
          • 1869
          • Joensuu

          Tänään sai avo uudet kangenlaakerit, kiitoksia Rewon Motorsille

          Ei mielestämme olleet huono kuntoiset 120tkm ajetuiksi ja vieläpä parjatuilla Castrollin TWS Motorsport 10W-60 öljyillä :think
          Last edited by ///MJ; 25-01-2021, 09:52.
          F36 428iA GC M-Sport
          Z3 2.8i Roadster Myytävänä

          M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16

          M: E36 328i osia

          M: E39 business cd ja info display

          M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori

          Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by ///MJ View Post
            Tänään sai avo uudet kangenlaakerit, kiitoksia Rewon Motorsille

            Ei mielestämme olleet huono kuntoiset 120tkm ajetuiksi ja vieläpä parjatuilla Castrollin TWS Motorsport 10W-60 öljyillä :think
            No siis laakereille varmasti yksi parhaista öljyistä tuo TWS. Se on ihan oikeasti suunniteltu tuollaisella öljyllä toimimaan toisin kun vakio koneet.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • PJS69
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 255
              • Porvoo

              Käytännön kokemuksia kaipaillaan talvisäilytyksestä, eli avo saa huilata talven tuossa kylmässä autokatoksessamme kuten 335:kin on aikojen saatossa monta talvea ”uinunut”. Mutta mutta, kannattaako käytännössä irroittaa M3:sta akkukaapelit (laskeeko muuten lasit ilman virtaa?) ja laittaa seuraavan kerran huhtikuussa 2019 kiinni...VAI jättää kaapelit kiinni ja käynnistää ja käyttää autoa kunnolla lämpöiseksi asti ainakin muutaman kerran talven aikana? Siis käytännössä, ongelmia tiedossa jos antaa vaan olla eikä koske koko autoon noin puoleen vuoteen?

              Comment

              • Ju11i
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 1254
                • Oulu

                Itse olen lataillut akkua ctekillä, että pysyy virrat. Ja käynnistellyt muutamia kertoja talvessa sekä hieman liikutellut, minulla tosin lämpimässä tallissa joten ei tarvi jännittää kylmästä käynnistämistä.
                G21 330e xDrive M-sport -23
                E46 M3 -02

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15249
                  • Ajamisen Iloa

                  Jos se on ulkona niin ajaisin kerran kuussa sen lämpimäksi, vaikka kesikset ja rekkarista pois yms ni ajais pikkaisen sitä siinä pihalla... Ja säilyttäis sen akku kytkettynä siinä, ja tarvittaessa latais asiallisella laturilla välillä.

                  Parempi kyllä ois saada se talveksi johonkin talliin missä on tasalämpöistä, tasainen ilmankosteus ja voisi jättää ikkunat vähän raolleen ja ottaa akusta miinuskaapelin pois.

                  Pihalle jättäessä tuskin mahdollista jättää mitenkään sekä ikkunat kiinni että lukkoon että akku pois kytkettynä. En vain näe miten tuollainen yhdistelmä olisi mahdollinen teknisesti.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • PJS69
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2011
                    • 255
                    • Porvoo

                    Tarkennetaan siis sen verran, että autoni on käytännössä kylmässä tuulettuvassa autotallissa, jossa lukittavat liukuovet. Ja maakosteudestakaan ei ole mitään sellaista pelkoa, että ruostuttamaan aloittaisi.

                    335:n kanssa olen ”seisonta” talvina tehnyt aina niin, että noin parin kuukauden välein kun sattuu kohdalle mahdollisimman ulkolämpötilan puolesta ns.lämmin päivä, pöräytän auton käyntiin ja annan käydä koneen 10-15 minuuttia, eli kunnolla lämpöiseksi. Samoin polttoaine tankissa olen käyttänyt aina talvisin bensan joukossa stabilizatoria. Koskaan ei ole ollut ongelmia, eli taidan tehdä M:n kanssa samoin. Ja tosiaankin, latailla ajoittain akkuakin ctek- älylaturilla.

                    Mitäs mieltä olette muuten SMG:stä, eli pakki vai vapaa päälle talven ajaksi?

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6937
                      • N/A

                      Itsellä ei ole ollut noita M-autoja, mutta olen noita perus E46 seisotellut kylmässä ladossa ihan että ladannut akun täyteen syksyllä ja ottanut - kengän irti. Keväällä akunkenkä kiinni ja auto käyntiin. Ei ole mitään ongelmia ollut tommosessa perus 330 automaatti avossa ainaskaan. Mutta ei varmaan huono ole tuokaan että kenkää pitää kiinni ja pari kertaa talvessa ajaa, ja lataa pari kertaa talvessa ctekillä täyteen.

                      Comment

                      • juho-85
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 753
                        • Pirkkala

                        Kuukauden verran/1tkm kerkesin ajella SMG laatikollisella M3:lla kun tänään alkoi ongelmat.
                        Auto sytytti ajossa vaihteiston vikavalon ja kun seuraavan kerran yritin käynnistää auton, niin ei enää startannut ja vaihde ei mennyt ykköseltä vapaalle.

                        Vikakoodiksi antoi smg pumppua ja pumpun relettä. Uusin releen ja samalla huomasin releen vieressä olevan ison 40A sulakkeen olevan kärähtänyt. Sekin uusittiin ja auto saatiin vapaalle sekä käyntiin.
                        Vaihde ei kuitenkaan enään kytkeytynyt päälle ja kun auto sammutettiin, niin se ei enää uudestaan käynnistynyt. Tuo sulake ei kuitenkaan uusiksi ollut palanut.

                        Ilmeisesti tuo smg yksikön moottori on mennyt?
                        Noihin yksiköihin näyttäisi saavan ostettua uutta moottoria maailmalta noin 360€ hintaan. Tämä on varmaan se järkevin tapa korjata tuo?
                        Uusi yksikkö näyttäisi olevan noin 4000€ Suomessa

                        Autolla ajettu nyt 91tkm, joten aika hyvin osuu ajankohta ulkomaisilta foorumeilta löytyviin tietoihin tuon moottorin kestosta.
                        F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                        Tilattu i4 M50

                        Exät:
                        e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                        Comment

                        • PJS69
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2011
                          • 255
                          • Porvoo

                          Originally posted by juho-85 View Post
                          Kuukauden verran/1tkm kerkesin ajella SMG laatikollisella M3:lla kun tänään alkoi ongelmat.
                          Auto sytytti ajossa vaihteiston vikavalon ja kun seuraavan kerran yritin käynnistää auton, niin ei enää startannut ja vaihde ei mennyt ykköseltä vapaalle.

                          Vikakoodiksi antoi smg pumppua ja pumpun relettä. Uusin releen ja samalla huomasin releen vieressä olevan ison 40A sulakkeen olevan kärähtänyt. Sekin uusittiin ja auto saatiin vapaalle sekä käyntiin.
                          Vaihde ei kuitenkaan enään kytkeytynyt päälle ja kun auto sammutettiin, niin se ei enää uudestaan käynnistynyt. Tuo sulake ei kuitenkaan uusiksi ollut palanut.

                          Ilmeisesti tuo smg yksikön moottori on mennyt?
                          Noihin yksiköihin näyttäisi saavan ostettua uutta moottoria maailmalta noin 360€ hintaan. Tämä on varmaan se järkevin tapa korjata tuo?
                          Uusi yksikkö näyttäisi olevan noin 4000€ Suomessa

                          Autolla ajettu nyt 91tkm, joten aika hyvin osuu ajankohta ulkomaisilta foorumeilta löytyviin tietoihin tuon moottorin kestosta.
                          No voi prkl...ääh, mutta älä silti ”lannistu”!

                          Saattaa tulla joskus tulevaisuudessa samoja ongelmia / haasteita itselläkin eteen, joten viitsitkö mitenkään vinkata mistä päin maailmaa löytyy tuo SMG yksikön uusi moottori tuohon alle 400€ hintaan? Kiitti hemmetisti jo etukäteen vastauksesta!

                          Comment

                          • juho-85
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 753
                            • Pirkkala

                            Originally posted by PJS69 View Post
                            No voi prkl...ääh, mutta älä silti ”lannistu”!

                            Saattaa tulla joskus tulevaisuudessa samoja ongelmia / haasteita itselläkin eteen, joten viitsitkö mitenkään vinkata mistä päin maailmaa löytyy tuo SMG yksikön uusi moottori tuohon alle 400€ hintaan? Kiitti hemmetisti jo etukäteen vastauksesta!
                            Ei tämä mikään iso homma ole, näihin täytyy olla valmistautunut vanhojen motorsporttien kanssa.
                            Yllätyin vain sinällään, kun ei varoitellut oikein mitenkään. Kerran aiemmin syttyi hetkeksi vaihteiston vikavalo, mutta lähti seuraavassa käynnistyksessä pois.
                            Ei myöskään tiputellut vaihteita pois päältä, niinkuin monella on tehnyt.

                            Tuota vaihtomoottoria saa muutamastakin eri paikasta ja vaihtokaan ei pitäisi mikään mahdoton homma olla.
                            Tässä vakuuttavin niistä: https://burkhart-engineering.com/54111en
                            Ebaysta saa halvimmillaan 360€+rahti ja varmaan sekin moottori on ihan käypä.
                            F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                            Tilattu i4 M50

                            Exät:
                            e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                            Comment

                            • PJS69
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2011
                              • 255
                              • Porvoo

                              Originally posted by juho-85 View Post
                              Ei tämä mikään iso homma ole, näihin täytyy olla valmistautunut vanhojen motorsporttien kanssa.
                              Yllätyin vain sinällään, kun ei varoitellut oikein mitenkään. Kerran aiemmin syttyi hetkeksi vaihteiston vikavalo, mutta lähti seuraavassa käynnistyksessä pois.
                              Ei myöskään tiputellut vaihteita pois päältä, niinkuin monella on tehnyt.

                              Tuota vaihtomoottoria saa muutamastakin eri paikasta ja vaihtokaan ei pitäisi mikään mahdoton homma olla.
                              Tässä vakuuttavin niistä: https://burkhart-engineering.com/54111en
                              Ebaysta saa halvimmillaan 360€+rahti ja varmaan sekin moottori on ihan käypä.
                              Moro ja ISO kiitos!

                              Itselläni teki kaksi (2) kertaa viime kesänä seuraavasti, eli ajosta kun pysähdyin ja laitoin pysähdyttyä vapaan päälle, niin syttyi vaihteiston vikavalo. Mielenkiintoista oli se, että vaikka vikavalo paloi, sai vaihteistosta pykälän päälle täysin normaalisti ja taas vaikka sen jälkeen vapaalle jne. Kun sitten auton sammutti siinä vielä pysähdyksissä ollessaan, ja käynnisti uudestaan, vaihteiston vikavalo ei enää palannut...:think Mutta joo, pientä jänskätystä siis ”ilmassa” niillä kerroilla kieltämättä oli...

                              Comment

                              • juho-85
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2003
                                • 753
                                • Pirkkala

                                Originally posted by PJS69 View Post
                                Moro ja ISO kiitos!

                                Itselläni teki kaksi (2) kertaa viime kesänä seuraavasti, eli ajosta kun pysähdyin ja laitoin pysähdyttyä vapaan päälle, niin syttyi vaihteiston vikavalo. Mielenkiintoista oli se, että vaikka vikavalo paloi, sai vaihteistosta pykälän päälle täysin normaalisti ja taas vaikka sen jälkeen vapaalle jne. Kun sitten auton sammutti siinä vielä pysähdyksissä ollessaan, ja käynnisti uudestaan, vaihteiston vikavalo ei enää palannut...:think Mutta joo, pientä jänskätystä siis ”ilmassa” niillä kerroilla kieltämättä oli...
                                Eipä mitään.
                                Tuo sama homma kävi itselläkin noin 500km sitten. Tosin ajoin vikavalo päällä hetken matkaa ja vaihteisto toimi silloinkin normaalisti. Seuraavalla käynnistyksellä vikavalo oli taas sammunut.
                                F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                                Tilattu i4 M50

                                Exät:
                                e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎