Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruut
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 174
    • Jyväskylä

    Perän vahvistukset kannattaa kyllä tehdä ajoissa ja etukäteen. Peltiin "pohja"peltiin kohdistuva vääntö kyllä repii nopeasti sen halkeaman isommaksi nm. kokemusta on. Vahvike lappuja saa valmiina settinä netistä, myös helppo tehdä itse mikäli laitteet löytyy.

    Jos alustan puslia vaihtaa esim. powerflexiin, kannattaa miettiä kuinka jäykät jouset coiloveriin ottaa. Pelkillä puslien vaihdolla jämäköityy jo huomattavasti, siihen ehkä madallus jouset niin auto pysyy vielä kohtuu mukavana katukäytössä..

    Perän ääntäminen on kai vähän korvasta kiinni. Jos jo esim purkaa takakontin sisustusta, saattaa äänet kantautua pahemmin. Ja jos perän apurungon puslat on uretaaniset, äänet kantautuu koria pitkin huomattavasti kovempana.
    Mutta jos ääntää kovasti, kannattaa auto ajella nosturille ja kokeilla perän vetareiden laipoista tuntuuko siinä yhtään välystä. Jos sitä esiintyy niin luultavasti poskilaakerit ovat kuluneet joka aiheuttaa välyksen.
    E46 M3 '01 rata-prokkis
    EX: E36 325i '91
    Kaikkia audista tojotaan
    (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
    + perseestä perämoottoriin

    "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

    Comment

    • Terou
      BTCF Member
      • May 2005
      • 791
      • Tampere

      Mielestäni perän kuuluukin ääntää jyrkässä käännöksessä. Koska silloin takapyörissä on nopeuseroa ja se aktivoi lukon, joka aiheuttaa äänen. Apukuskin puoleisen vetarin tumpin välys on tyyppivika, vähän välystä on myös helposti toisella puolella. Mutta apukuskin puoleinen heiluu enemmän, koska se akseli perän sisään on lyhyempi. Itse välys tulee lukosta. Korjaus edellyttää lukkoyksikön purkamisen/vaihtamisen. Heiluminen ei sinällään ole vaarallista, mutta jossain vaiheessa se tiiviste voi alkaa vuotamaan öljyä pihalle.
      Last edited by Terou; 14-07-2015, 09:55.
      E46 M3 perän lukkoyksikkö
      Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

      www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

      Comment

      • Manetoz
        BTCF Member
        • Jun 2013
        • 8
        • Espoo

        Woohoo, kylläpä tuli eroa entiseen kun kaikki alustan puslat vaihdettiin ja nelipyöräsuunnattiin(Kiitokset Robi:lle) apurungon vahvistuksen yhteydessä (Kiitos Doni). Repeämiä/murtumia ei tästä 110tkm 2005 mallisesta yksilöstä löytynyt, mutta toisin kuin vanos rempassa niin tässä kyllä eron näitten operaatioiden jälkeen HUOMAA. Aikaisemmin auto oli hyvä ajaa nyt se on loistava! Suosittelen puslien vaihtoa ja suuntausta lämpimästi kaikille. Puslina käytin sekaisin Powerflexiä ja OEM tavaraa.

        Pikkasen meinas hiki nousta kun Donin kanssa ei ohjauksen keskitystä viilattu täysin keskelle (kun auto kuitenkin oli menossa suuntaukseen) ja koeajosta huolimatta vasta kotimatkalla kojetauluun syttyi joulukuusi, kun DSC:n, Jarrujen, rengaspaineen ja SMG laatikon varoitusvalot syttyivät. Kaikki johtui Ohjauksen asentoanturien ja kiihtyvyys anturien ristiriitaisesta datasta. (Doni kävi vielä ystävällisesti lukemassa ja varmistamassa ettei mitään oikeaa ongelmaa ollut.) Nelipyörasuuntauksen jälkeen noin 20km ajelun ja yhden käynnistyksen jälkeen kaikki varoitusvalot sammuivat.

        Yhden koelenkin perusteella pitoa tuntuisi olevan huomattavasti enemmän ja aliohjautuminenkin olisi vähentynyt. Auton käytös herättää selkeästi aikaisempaa enemmän luottamusta. Uriin ottaa ehkä himpun aikaisempaa enemmän johtuen todennäköisesti selkeästi vähennetystä etuaurauksesta.

        Nyt sitten voisikin katsella seuraavia ratapäiviä
        Last edited by Manetoz; 23-07-2015, 01:05.
        E46 ///M3 2005 Carbonschwarz SMGII

        Comment

        • Doni
          Moderator
          • Sep 2004
          • 2842
          • Kyrsälä

          Ei niistä vanoksen pulteista ihan turhaan puhuta. Videossa esiintyvät imupuolen löysät pultit aiheutti valtavan ylimääräisen käyntiäänen yläkertaan. Kaikkien pulttien halkaisijasta oli 1/4 kulunut. Nuo kun katkee, niin loppuu nokan pyöriminen ja melko samalla sekunnilla koko moottorin.



          Tässä lainatussa kuvassa näyttää pultit samanlaisilta.
          Last edited by Doni; 19-08-2015, 13:08.
          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

          Comment

          • karikunn
            Bimmer Rookie
            • May 2013
            • 98
            • Porvoo

            Millä oireilla olette remppailleet vanosta ja mitä olette tehneet?

            Itsellä tyhjäkäynti tekee varsinkin kylmänä pienen pompun n. 20 sekunnin välein ja vääntöä/tehoa on ehkä kateissa. Entä mikä muu kuin vanos tuo voisi olla?
            Nyt: E46 M3 + E93 335i
            Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
            M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

            Comment

            • teemu.k
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 491
              • raahe

              Mikä bensapumppu löytyy e46 m3 vakiona? Kannattaako ostaa käytettyä pumppua?

              Comment

              • H-enkka
                BTCF Member
                • Jun 2007
                • 150
                • Helsinki

                Originally posted by teemu.k View Post
                Mikä bensapumppu löytyy e46 m3 vakiona? Kannattaako ostaa käytettyä pumppua?
                Itse hain tälläisen OEM tilalle ihan varalta http://shop.mamasan.fi/product/show/...u-asennussarja

                Pienellä modauksella se meni ja nyt 3tkm ajaneena ainakin vielä toimii
                F36 ///M-sport Grancoupe


                Ex
                E38 740i
                E61 530d M-Sport LCI
                E46 M3

                Comment

                • karikunn
                  Bimmer Rookie
                  • May 2013
                  • 98
                  • Porvoo

                  Onko kukaan vaihtanut penkkejä keveämpiin ja paremmin tukeviin? Ilmeisesti liukusysteemi takapenkille kulkemisen vuoksi pitää olla... Onko valmiita paketteja? Miten katsastusmies mahtaa suhtautua?
                  Nyt: E46 M3 + E93 335i
                  Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
                  M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

                  Comment

                  • SSi
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 163
                    • Espoo

                    Originally posted by karikunn View Post
                    Onko kukaan vaihtanut penkkejä keveämpiin ja paremmin tukeviin? Ilmeisesti liukusysteemi takapenkille kulkemisen vuoksi pitää olla... Onko valmiita paketteja? Miten katsastusmies mahtaa suhtautua?
                    En ole penkkejä vaihtanut, mutta... E46 M3 CSL:ssä on recaron pole position kuppipenkit varustettuna liuku-/kippisysteemeillä. BMW:ltä voinee tilata nuo liukusysteemit ja noita recaron penkkejä löytyy suomalaisistakin kaupoista kilpailukykyiseen hintaan. Tyyppihyväksyntä näille penkeille on ainakin CSL:ään, meneekö sit samalla tyyppihyväksynnällä myös normaalin M3:seen, sitä en osaa sanoa?
                    BMW E46 M3 Titan Silber
                    BMW E61 535d M-Sport LCI

                    Comment

                    • Convertible
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2638
                      • Turku

                      Originally posted by Reeperbahn View Post
                      Entisessä E36 M3:ssa KW Variant 1 pelasi kyllä hyvin ja oli loistava ajaa. Radalla ei tullut kokeiltua mutta uskaltaisin sanoa että kelpaa ainakin satunnaiseen amatööritason rata-ajoon.

                      Kannentiivistettä ei kyllä kannata alkaa uusimaan jos ei oireile. On kuitenkin kohtuullisen iso savotta. Paremminkin voisi vaikka mitata jäähdytysnesteestä onko pakokaasuja seassa. Jos/kun ei niin palaa asiaan jos alkaa joskus lämmöt heittelemään tai käynnistymään vajailla pytyillä.

                      Kannentiivisteen vaihdon sijaan vanoksen tiivisteiden vaihto olisi järkevää.
                      No, kyllä se kannentiiviste kannattaa vaihtaa juurin ennen niitä oireita, kun muutoin vaarana on totaali tuho, tai uusien mäntien osto ja poraus, niinkuin tälläkin foorumilla useassa ollut. Lisäksi kannentiivistettä on muutettu vuosien varrella.
                      F25 X3 35d
                      E87 118i
                      E46 330ti
                      E46 M3
                      E30 M3
                      E30 M3 Convertible
                      Z3 Roadster

                      Comment

                      • Ruut
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2008
                        • 174
                        • Jyväskylä

                        Hojohojo. Pitkästä aikaa tänne kirjotella..

                        Elikkäs sellanen kysymys että mitä putkistoa porukka on laitellut ämmään? Enkä nyt siis tarkoita äänenvaimenninta, vaan koko putkea.

                        Itsellä kiinni tuo selfmade magnaflow , aivan raastavat dronet ja matalat liian matalat pörinät alakierroksilla..

                        Oon kattellu tilalle http://www.bimmerworld.com/Exhaust/C...st-System.html tuollasta. Vaikka lukee catback osastossa niin tietääkseni sisältää kuitenkin kuvan mukaisen setin.. Tietysti varmistettava vielä... Ja tietysti katti hommat selviteltävä..

                        Perää tielle
                        Last edited by Ruut; 28-01-2016, 17:32.
                        E46 M3 '01 rata-prokkis
                        EX: E36 325i '91
                        Kaikkia audista tojotaan
                        (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
                        + perseestä perämoottoriin

                        "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

                        Comment

                        • Fasti
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 671
                          • FIN

                          Kerrohan mitä sanoivat tuon putkiston katalysaattoreista kun saat tiedon

                          Jeps jos jollain löytyy ylimääräistä ei-OEM takavaimenninta niin täällä olisi käyttöä. Supersprint / Eisenmann etusijalla.
                          Current
                          sigpic

                          Comment

                          • Ruut
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 174
                            • Jyväskylä

                            Öäh joo vastasivat että koko setti kuuluu soppaan, eli pakosarjalta taaksepäin.

                            Katalysaattoreita kyseisessä putkessa ei ole, eli ei käypäisä näihin meidän autoihin...

                            Mutta sen verta laadukkaasta merkistä ja hyvästä paketista on kyse että kyllä taitaa tilaukseen mennä, katalysaattorit vaan laitettava sitten välille itse...
                            E46 M3 '01 rata-prokkis
                            EX: E36 325i '91
                            Kaikkia audista tojotaan
                            (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
                            + perseestä perämoottoriin

                            "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

                            Comment

                            • jussi_r
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1655
                              • Nurmijärvi

                              Löytyisiköhän jostain E46 M3:een parempia jarrusatuloita? Tarve olisi nimenomaan vain satuloille, eli että vakiolevyt kävisivät edelleen. Eteen neli- tai kuusimäntäiset puristajat, ja taakse kaksi- tai nelimäntäiset.

                              Yhtään ei tietenkään haittaisi jarrupalojen ja satuloiden huoltosarjojen hyvä saatavuus.
                              M3 Cabrio Individual
                              530d GT xDrive
                              GL420 CDI
                              ZX-12R

                              Comment

                              • karikunn
                                Bimmer Rookie
                                • May 2013
                                • 98
                                • Porvoo

                                Originally posted by jussi_r View Post
                                Löytyisiköhän jostain E46 M3:een parempia jarrusatuloita? Tarve olisi nimenomaan vain satuloille, eli että vakiolevyt kävisivät edelleen. Eteen neli- tai kuusimäntäiset puristajat, ja taakse kaksi- tai nelimäntäiset.

                                Yhtään ei tietenkään haittaisi jarrupalojen ja satuloiden huoltosarjojen hyvä saatavuus.
                                Eikös Messierillä ollut tuollaiset myynnissä?



                                Oma kysymys:

                                Hankin omaan autoon jo alustan päivitystä varten Bilsteinin iskarit + H&R:n jouset (ja polyuretaanipuslat), mutta aloin miettimään pitäisikö sittenkin laittaa coilover. Onko kellään BC Racingin alustaa ja miten se suhteutuu normialustaan?
                                Nyt: E46 M3 + E93 335i
                                Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
                                M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎