Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    Kannttaa ensin vaikka lyijärillä merkata kohdat mihin neulat sojottivat ennen irrotusta.
    Itse nostin nuo neulat pois haarukalla mikä mahtu tonne alle väliin.
    Ruokaveitselläkin voi vänkää noi pois.
    Muistaa vaan laittaa vähän maalarinteippiä alle ettei jää jälkiä...
    Sitten kun painat neulat takaisin kiinni niin ei sitten liikaa saa painaa, muuten neulat eivät pääse liikkumaan "vapaasti".
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • vilho
      Bimmer Rookie
      • Apr 2010
      • 34
      • Joutseno

      Elikkäs nyt tilasin tohon omaan e46:seen ta tecnicin korkeussäädettävän alustasarjan ja siinä tuli mukana se tuv lappu mutta se ei ole englanninkielellä vaan se on vissii saksaksi tai joksikin muuksi, eli kun vien sen katsastukseen niin kelpaako se lappu vai pitäisikö olla englannikssi ja sitähän miulla ei ole?

      Comment

      • Enliz
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 1503
        • Espoo

        Vaihdoin eilen öljyt. Piti oilservice nollata, mutta se ei nollaantunut täällä olevalla ohjeella. Näytössä näkyy myös kellon kuva, jolloin vissiin jarrunesteet tulisi vaihtaa? Mutta miksi oilservice ei nollaannu? Nyt näyttää 5500km oilserviceen..

        EDIT: Näyttöön tulee "kellon kuva ja alapuolella on 11.12 SIA ??
        Last edited by Enliz; 07-11-2010, 15:10.
        now: Mercedes Benz 350e AMG
        ex: f30 320i M-Sport
        ex: e46 320i M-Sport II
        ex: e46 330Ci Cabriolet M-Sport II
        ex: e36 316i Compact
        ex: e39 530i M-Sport
        ex: e46 320Cd M-Sport II

        Comment

        • riuska
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2008
          • 1160
          • Lahti

          Originally posted by vilho View Post
          Elikkäs nyt tilasin tohon omaan e46:seen ta tecnicin korkeussäädettävän alustasarjan ja siinä tuli mukana se tuv lappu mutta se ei ole englanninkielellä vaan se on vissii saksaksi tai joksikin muuksi, eli kun vien sen katsastukseen niin kelpaako se lappu vai pitäisikö olla englannikssi ja sitähän miulla ei ole?
          Itellä kelpas anakin saksankielinen Tuv lappu ku h&r jouset vaihdoin. mutta kesti ihan sika kauan ku se äijä istu siel koneella näpyttelemäs mitälie
          F30 320d
          F30 320i
          E46 320i
          E36 325i
          E30 316

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by riuska View Post
            Eipä oo hirveesti näitten "uudempien" vehkeitten kanssa tullu oltua tekemisissä, mutta asiaan. Kun olisi tossa tyrkyllä m54 3litranen kone ja oma auto on m54 mutta pikku kutonen 2,2l.
            Vieläkö on samat säännöt noitten iskutilavuuden ja tehon nostamisen suhteen? ne ei ainakaa pysy tolessa 2,2->3,0L ja 170->231hv..
            Joutuisi ilmeisesti jarrut ainakin laittaa isompiin?? vai pystyisikö tota tekemään silleen salassa että ei katsuni huomaa ku 3 ja 2,5 L on vissiin sama kone muuten kuin 3l on pitempi iskunpituus, mutta halk. on sama 84mm. kun taas tossa 2,2 on kummatkin pienemmät.
            Ja mites noitten prosenttien kanssa ku pelkästä jousisarjasta tulee jo 2%.....
            E46:een pitäisi saada säännösten mukaan leimattua moottori joka on enintään (m54b30 teho) x1,2 teholtaan ja enintään 3723 cc iskutilavuudeltaan. Ja katsuri varmaan haluaa nähdä että se menee samaan EURO päästölokeroon kuin alkuperäinenkin moottori. Jarrut ja alusta vastaamaan 330i mallia. Minkä kaiken kanssa M54B30 moottorinohjainlaite sitten keskustelee jotta käynnistymisedellytykset täyttyy , en tiedä.
            Eihän tossa varmaan hirveesti järkee oo mutta tekee mieli tusata jotain ja pääsis varmaan kumminkin vähän helpommalla kun tuuppais ton 3L tohon e46 ku e30..
            E:onpa sekavaa tekstiä.
            JA EI KIITOS KOMMENTTEJA;ETTÄ OSTA SUORAAN M3 TAI 330.
            Ei oo järkeä ei , tarviiko ollakaan. Väitän/veikkaan (luulen ) että kolmelitraisen kutosen laittaminen ja leimaansaattaminen todellakin on helpompi homma tehdä (mahdollisimman vanhaan) e30:iin. Tällöin voi katalysaattorit nakata mäkeen ja pistää minkä moottorinohjauksen haluaa. Ja EOBD-testeistä viis.

            terveisin , M54B22 -kuski jolla projektina '84 e30..
            Last edited by petrolhead; 07-11-2010, 11:58.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Tuoppo
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 558
              • Joensuu

              Tuossa 320 ongelmaksi muodostuu lohko, joka on pienemmällä porauksella ainoana m54 koneista. Toki tähän pienempään koneeseenkin löytyy sarjoja, mutta hyöty on mielestäni vähän kyseenalainen.




              2.5 litraisen muuttaminen 2.8, 3.0 tai jopa 3.2 litraan käy "helpommin", koska moottorin tilavuuden kasvattamiseen riittää vähimmillään pelkkä kampiakseli. Kaikki sähköt saavat olla alkuperäiset. Katsastuksessa tulee varmasti murheita päästöjen kanssa, jos autoa yrittää muutoskatsastaa, mutta käytännössä auton saisi varmaan pelaamaan suhteellisen helposti. Kaikissa M54 moottorinohjaukset ovat käytännössä samanlaiset, joten moottoriin voisi vaihtaa tarvittaessa suuttimet ja ohjelmoida isolohkomallin softan ecuun. Tarvittaessa hienosäätö dynossa. Työtähän tuossa on suhteellisen paljon ja jonkinverran hommassa tarvitsee myös erikoistyökaluja esimerkiksi nokkien ja vanoksen ajoittamisessa, kun koneen purkaa. Tämän takia helpointa olisi vaihtaa varsinkin 320 vaihtaa kokonainen m54b30 moottori ja uudelleen ohjelmoida 320 alkuperäinen moottorinohjaus.
              G30 530e xDrive iPerformance -20
              E70 X5 xDrive40d -10

              Comment

              • Noppe
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 535
                • Kuopio

                Mikä mahtaa auheuttaa ärsyttävän älinän kun auton sammuttaa ja kääntää virrat pois? Samanlainen kun valot olisi päällä, loppuu vasta kun ovet laittaa lukkoon.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by Tuoppo View Post
                  Tuossa 320 ongelmaksi muodostuu lohko, joka on pienemmällä porauksella ainoana m54 koneista. Toki tähän pienempään koneeseenkin löytyy sarjoja, mutta hyöty on mielestäni vähän kyseenalainen.




                  2.5 litraisen muuttaminen 2.8, 3.0 tai jopa 3.2 litraan käy "helpommin", koska moottorin tilavuuden kasvattamiseen riittää vähimmillään pelkkä kampiakseli. Kaikki sähköt saavat olla alkuperäiset. Katsastuksessa tulee varmasti murheita päästöjen kanssa, jos autoa yrittää muutoskatsastaa, mutta käytännössä auton saisi varmaan pelaamaan suhteellisen helposti. Kaikissa M54 moottorinohjaukset ovat käytännössä samanlaiset, joten moottoriin voisi vaihtaa tarvittaessa suuttimet ja ohjelmoida isolohkomallin softan ecuun. Tarvittaessa hienosäätö dynossa. Työtähän tuossa on suhteellisen paljon ja jonkinverran hommassa tarvitsee myös erikoistyökaluja esimerkiksi nokkien ja vanoksen ajoittamisessa, kun koneen purkaa. Tämän takia helpointa olisi vaihtaa varsinkin 320 vaihtaa kokonainen m54b30 moottori ja uudelleen ohjelmoida 320 alkuperäinen moottorinohjaus.
                  Meinaatko että 320i orkkis moottorinohjainlaitteen saisi päivittämällä toimimaan kuten 330i:n boxi?
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Lurkus
                    Newbiemmer
                    • Jul 2009
                    • 15
                    • Lahti

                    mites e46 touringissa lähtee takakontinluukun verhoilut irti,elikkä ne lasista alaspäin olevat.onko väkivälta homma vai onko jossain piilossa ruuveja?

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      Piilossa muutama mutteri.
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • nyyppa
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2010
                        • 43
                        • Etelä-suomi

                        Originally posted by BMWjunkie View Post
                        Kokeile onko verhoilu märkä siitä vänkärin jalkatila kohdalta ylempää tulipellin kohdalta, siitä mistä se vesi sinne valuisi jos tuulilasin yläreuna vuotaisi. Meinaan itellä oli kyseinen ongelma
                        Tuulilasin yläreunasta vuoto päättyy jalkatilaan?

                        Mitä korjaus maksoi vai teitko itse? jos itse, niin millainen homma on kyseessä?

                        Itse huomasin tänään etujalkatilassa märän läntin. Autolla on ajettu keskiviikkona (satoi hemmetisti) ja sen jälkeen se on seissyt aina sunnuntaihin saakka. Sadetta on tainnut tulla myös keskiviikon jälkeenkin..
                        Attached Files
                        E92 - 325xi N53 - 2008

                        Comment

                        • Tuoppo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 558
                          • Joensuu

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Meinaatko että 320i orkkis moottorinohjainlaitteen saisi päivittämällä toimimaan kuten 330i:n boxi?
                          Kyllä näin olettaisin. Moottorinohjauslaitehan on kaikissa M52TU ja M54 moottoreissa käytännössä sama Siemenssin tekemä joihin pystyy tekemään millaisen ohjelman tahansa. Rapakon toisella puolella näitä muutoksia on tehty useampiakin ja niistä voi lukea vaikkapa e46fanatics foorumilta projektikertomuksia.

                          Kaikkea potentiaalista tehoa ei varmasti saa irti tällaisesta muunnetusta moottorista ellei kaikkia moottorinkomponenttejä ei vaihdeta vastaamaan m54b30 (imusarja, nokat, pakoputkisto, ilmamäärämittari, kaasuläppä, suuttimet). Toisaalta onko sillä sitten käytännössä mitään merkitystä, jos vaikka 320 2.2 moottoriin heittäisi pelkästään vaikka m54b30 täydellisen alakerran, suuttimet ja säädettäisi koneen penkissä teholukemat nousisivat vaikkapa 170hp -> 210 -220hp. Tosin tämä sillä oletuksella, että 320 kansi on yhteensopiva isomman lohkon kanssa.
                          G30 530e xDrive iPerformance -20
                          E70 X5 xDrive40d -10

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Tuoppo View Post
                            Kyllä näin olettaisin. Moottorinohjauslaitehan on kaikissa M52TU ja M54 moottoreissa käytännössä sama Siemenssin tekemä joihin pystyy tekemään millaisen ohjelman tahansa. Rapakon toisella puolella näitä muutoksia on tehty useampiakin ja niistä voi lukea vaikkapa e46fanatics foorumilta projektikertomuksia.

                            Kaikkea potentiaalista tehoa ei varmasti saa irti tällaisesta muunnetusta moottorista ellei kaikkia moottorinkomponenttejä ei vaihdeta vastaamaan m54b30 (imusarja, nokat, pakoputkisto, ilmamäärämittari, kaasuläppä, suuttimet). Toisaalta onko sillä sitten käytännössä mitään merkitystä, jos vaikka 320 2.2 moottoriin heittäisi pelkästään vaikka m54b30 täydellisen alakerran, suuttimet ja säädettäisi koneen penkissä teholukemat nousisivat vaikkapa 170hp -> 210 -220hp. Tosin tämä sillä oletuksella, että 320 kansi on yhteensopiva isomman lohkon kanssa.
                            No niin kiva. Olen tähän asti saanut hylättyä ajatuksen tvpommin teosta koska se on vähän turhan mahdotonta. Nyt tämä mahdollisuus kummittelee sitten kummittelee
                            Katsurihan sitä ei tiedä ikäpäivänä onko autossa 170 vai 230 hevosvoimaa..
                            Last edited by petrolhead; 07-11-2010, 19:20.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • nyyppa
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2010
                              • 43
                              • Etelä-suomi

                              Originally posted by Nafta_lefa View Post
                              Kuskin oven lasin-nostin rutisee eikä meinaa jaksaa nostaa ikkunaa kiinni. Ikkuna tuntuu olevan takareunastaan irti eli sitä voi nostaa.
                              Onko tuo joku tyyppivika ja vakio paikka mikä hajoaa vai onkohan tässä yksilössä vain ränkätty ikkunaa tavallista enemmän?
                              Löytyykö nuitakaan muualta kuin marmoritiskiltä?
                              Voisikohan olla tämä vika?

                              Korjaus nippusiteellä.
                              E92 - 325xi N53 - 2008

                              Comment

                              • jussikx
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2010
                                • 51
                                • Tampere

                                E46 -00 touring

                                Nyt kun ilmat rupes viileneen, huomasin ettei lämmityslaitteen puhallusilman suunnanvaihto toimi. Puhaltaa ainoastaan säädettävistä suuttimista(hyttiin).Autohan oli kevättalvella Benkarassa kennon vaihdossa, en tiä varmaks onko vika ollu siitä asti? Käytin auton öljynvaihdossa tiistaina siellä ja pyysin tutkiin tätä samalla, no itellä kun on kielimuuri vastassa siellä töissä olevien kanssa.Auto on kuulemma täysin ok??? Säätöhän on käsittääkseni sähköinen? Pääseeköhän jostain näkeen helposti kääntyykö läpät ollenkaan? Tai jos jollain on hyviä ideoita tämän suhteen, pelkästään tälle toiminnolle ei varmaan ole omaa sulaketta..:think

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎