Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jka
    BTCF Member
    • Sep 2009
    • 214
    • jyväskylä

    Onkohan suuri ongelma starttimoottorin sisuskaluissa kun starttaillessa pyörii tyhjää, muutaman starttaus-yrityksen jälkeen kuuluu naks ja lähtee käyntiin. Eli ei kytke sitä pientä bendix vai mikä onkaan pieni hammaspyörä hammaskehälle vasta kuin muutaman yrityksen jälkeen.

    Purkaako sen ja katsoo miten sillä menee vai tilaanko siihen suosiolla uuden käytetyn. Auto tuo mikä näkyy allekirjoituksessa. Lähinnä jos tietäis et onnistuuko kys, vian korjaus kotikonsteilla vai onko joku palikka kulunut loppuun, työtähän irroittamisessa kuitenkin on.
    E70 X5 4.8i
    ex: E46 325Ci

    Comment

    • fastandfurious
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1731
      • Tampesteri

      Originally posted by jake- View Post
      missäköhän vika kun välillä jää palamaan nuo luistonesto- abs- ja käsijarrun valo????? huomannu että yleensä kun on satanu niin ne on palanu???? ni ja auto e46 323 -99

      vikakooodeja vaikee mennä luetuttaan ku voi olla että ne ei pala sillon ku niitä menee lukeen

      Voi olla myös kaasuläppä systeemin viasta johtuvat noi valut. Näin ainakin mulla aikanaan E46:ssa.
      ---------------------------------------------------
      E91 325d M-Sport
      ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
      E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 923
        • Sotkamo--Oulu

        Originally posted by ockelbo4500 View Post
        Vähän tässä nettiä selaillut. Vertailukelpoisia arvoja en mistään löytänyt. Mutta siis tuo INPAlla mitattu arvo oli Total mass air flow tms. ja tosiaan maksimi oli tuon noin 90 kg/h.
        Hieman asiaa laskeskelin ja tulin tulokseen, että eihän tuossa arvossa ole mitään järkeä, mikäli tuo ei ole yhtä sylinteriä kohden. Karkeasti laskin, että 2 litran moottorissa 4000rpm ja jonkin verran ahtoja pitäis lukema olla josssain 300 kg/h + jos koko mooottorista puhutaan.
        tuossa vielä hieman teoriaa asiasta


        Niin ja tosiaan millaisia arvoja muut on noista mitannu ? Tuntuu ettei kukaan oo koskaan mitannu, aina vaan lukee, että käy ajamassa mittari irti ja testaa onko muutosta. Tuolla testillä ei vain kyllä havaitse mittarin huonoa kuntoa ellei se ole ihan lopussa.

        EDIT:
        Vertasin volkkarin TDI:n arvoihin. 1.9 TDI koneessa pyynnit liikkuu täyskaasulla noin 850 mg/Hub. Tuo on tuonne 4000rpm kohdalle laskettuna noin 105kg / h / sylinteri. Tässä Bemarissa vielä iskutilavuutta hitunen enemmän, joten jos ahdot on about samat niin tuo mitattu MAF arvo pitäis pyöriä laskujeni mukaan jossain 110kg/h vähintään ....
        Pitääkö päätelmäni ollenkaan paikkansa ? Eli MAF vaihtoon
        Testailin tuossa myös tuota salavalikon käyttöä.
        Moottorinlämpö näkyi pyörivän normiajossa 93-95 astetta. Sitten jos oikein polki niin nousi 96 asteeseen. Tämä lienee ihan normaalilämpötila.

        Mutta sitten katsoin sitä hetkellistä kulutusta sieltä valikosta. En tiedä miten tarkka ko. mittari on, mutta kolmosella kaasupohjassa sain suurimmaksi lukemaksi 36l/h eli jos polttoaineen tiheys ois vaikka 0,75kg/l niin tuota polttoainetta ois siis menny tahdilla 27kg/h
        Yhtä sylinteriä kohden siis 6,75kg/h

        INPAlla mitattu ilmamassa oli samanlaisessa vedossa 90kg / h eli seossuhteeksi tulisi 90/6,75 = 13,33 kg ilmaa / kg dieseliä....
        Jokin tuossa yhtälössä mättää. Nimittäin tuommosella seoksella tuo auto savuaisi kyllä ihan sikana, mutta todellisuudessa ei savua tule laisinkaan.

        Ilmamassamittari on numeroltaan Bosch 0928400314 ja piuha irti ajettuna auto on huomattavasti laiskempi eli ei tuo mittari nyt ainakaan ihan Kaput ole.

        Käykää nyt joku vaikka ajamassa sen INPAn kanssa ja katsokaan mitä se näyttää niin saadaan vertailuarvo
        Last edited by ockelbo4500; 25-08-2011, 19:59.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • Naksnaks
          Newbiemmer
          • Oct 2010
          • 15
          • .

          Originally posted by Messier View Post
          Tuon pusla 2:sen voi vaihtaa ilman apurungon irroitusta.
          Mutta jos se apurunko pois otetaan niin mielestäni kannattaa vaihtaa kaikki puslat koko laitoksesta.

          Noissa pappamalleissa puslat 2 ja 3 on eri osa, 3:nen on kumipusla.
          ///M laitteessa molemmat on noita 2:sia eli teräsnivel. Mielestäni kannattaa päivittää myös pappamalliin. Pusla 4 kannattaa laittaa Powerflexinä.

          Apurungon koripuslista jenkit suosii OEMia, mulla on PF:t.
          Kiitoksia! Vaihdan nyt molemmat palloniveliksi.
          Tarkoitus vaihdattaa kaikki ,tai ainakin lähes kaikki, puslat takapäästä

          Voisiko joku tsekata onko nämä osat oikein: http://www.realoem.com/bmw/showparts...40&hg=33&fg=30

          1. http://www.schmiedmann.fi/3332677555...numerolla.aspx osat 2 ja 3, 4kpl
          2. http://www.schmiedmann.fi/3332677082...numerolla.aspx osa 6, 2kpl <--Löytyykö jostain muualta, toimitusaika turhan pitkä
          3. http://www.schmiedmann.fi/3332109224...numerolla.aspx osa 14, 2kpl <--Löytyykö jostain muualta, toimitusaika turhan pitkä
          4. Mistä osa 4 powerflexinä?

          Ja vielä nämä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...39&hg=33&fg=30

          5. http://www.schmiedmann.fi/3331677078...numerolla.aspx osa 2, 1kpl
          http://www.schmiedmann.fi/3331677078...numerolla.aspx osa 2, 1kpl
          6. http://www.schmiedmann.fi/33%2031%20...numerolla.aspx osa 4, 2kpl
          7. http://www.schmiedmann.fi/33%2017%20...numerolla.aspx osa 7, 2kpl
          8. http://www.schmiedmann.fi/33%2017%20...numerolla.aspx osa 9, 1kpl

          Onko tuossa nyt kaikki puslat?

          Anteeksi kun olen aika kuutamolla ja kyselen tyhmiä -.-

          Eikös 5. ja 6. voi korvata http://www.schmiedmann.fi/PFR5-4611/...numerolla.aspx ja http://www.schmiedmann.fi/PFR5-4610/...numerolla.aspx?

          Comment

          • Ylkka
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 316
            • Seinäjoki

            Mistä kannattaa lähtiä etsimään vikaa kun autoss alkuperäiset xenonit. Eli korkeuden säädön pitäisi tapahtua automaattisesti? Mutta sitä ei tapahdu. Joten valot näyttää nyt aivan liian lähelle.
            Nyt Suzuki gsx-r
            ex. e91 320d m-sport
            ex.Bmw e46 330ia cäbi
            ex.Mazda Rx-8
            ex.Bmw e36 328i touring
            ex.Bmw e38 740il vm. 1996

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Originally posted by Ylkka View Post
              Mistä kannattaa lähtiä etsimään vikaa kun autoss alkuperäiset xenonit. Eli korkeuden säädön pitäisi tapahtua automaattisesti? Mutta sitä ei tapahdu. Joten valot näyttää nyt aivan liian lähelle.
              Lukemalla vikakoodit valomoduulilta, todennäkösesti jompikumpi korkeusanturi pimeenä. Autossa on yksi edessä ja yksi takana.
              Jos tekee testiajon eli kuvio liikkuu alas ja ylös kun pistää valot päälle niin itse säätömoottorit toimii umpioissa.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Messier
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 624
                • Savo

                Originally posted by Naksnaks View Post
                Kiitoksia! Vaihdan nyt molemmat palloniveliksi.
                Tarkoitus vaihdattaa kaikki ,tai ainakin lähes kaikki, puslat takapäästä

                Voisiko joku tsekata onko nämä osat oikein: http://www.realoem.com/bmw/showparts...40&hg=33&fg=30

                1. http://www.schmiedmann.fi/3332677555...numerolla.aspx osat 2 ja 3, 4kpl
                2. http://www.schmiedmann.fi/3332677082...numerolla.aspx osa 6, 2kpl <--Löytyykö jostain muualta, toimitusaika turhan pitkä
                3. http://www.schmiedmann.fi/3332109224...numerolla.aspx osa 14, 2kpl <--Löytyykö jostain muualta, toimitusaika turhan pitkä
                4. Mistä osa 4 powerflexinä?

                Ja vielä nämä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...39&hg=33&fg=30

                5. http://www.schmiedmann.fi/3331677078...numerolla.aspx osa 2, 1kpl
                http://www.schmiedmann.fi/3331677078...numerolla.aspx osa 2, 1kpl
                6. http://www.schmiedmann.fi/33%2031%20...numerolla.aspx osa 4, 2kpl
                7. http://www.schmiedmann.fi/33%2017%20...numerolla.aspx osa 7, 2kpl
                8. http://www.schmiedmann.fi/33%2017%20...numerolla.aspx osa 9, 1kpl

                Onko tuossa nyt kaikki puslat?

                Anteeksi kun olen aika kuutamolla ja kyselen tyhmiä -.-

                Eikös 5. ja 6. voi korvata http://www.schmiedmann.fi/PFR5-4611/...numerolla.aspx ja http://www.schmiedmann.fi/PFR5-4610/...umerolla.aspx?
                Taitaahan nuo oikein olla.
                US-Partsilla aika hyvin PF:iä hyllyssä.
                OEM osat marmorilta tai vaikka GenuinePartsilta.

                Noista apurungon kori PF:stä jenkit sanoo ettei käy. Niitten holkit on turhan pitkät ja ap. heiluu n.5mm ylösalas. Näin myös minulla mutta en ole välittänyt, ei se ainakaan ryskä ihmeempiä. Pitää talvella pudottaa perä pois ja kattoo jos lyhentäisi niitä holkkeja.
                G05 X5 45e
                KM9 ///M1000XR

                Ex:
                F10 ///M5
                K49 S1000XR
                E90 ///M3
                E46 ///M3

                Comment

                • RPee
                  Newbiemmer
                  • Aug 2011
                  • 23
                  • hs

                  Hyvää tietoa. Tuosta pallo/puslaparista 2 ja 3 pitää kysyä ovatko samankokoisia ja paikkoihinsa päikseen käypäisiä? M-version takakynkkä 1 kun on kuitenkin eri numerolla, ettei sitten ole eroa noissa paikoissa? Tosin on pusla 4 myös erilainen... M-version apurunko poikkeaa sitten enemmänkin, saisiko tuosta M-apurungon osasta 16 jotain vinkkiä parannettuun apurungon tuentaan?

                  Comment

                  • Pasi_K
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 680
                    • Tyrnävä

                    Originally posted by janne[l View Post
                    330ci:n m54 koneessa on molemmat katit tukossa. vikavalo syttyi ja viaks sano että molempien kattien suodatusteho liian alhainen. nollasin valon ja katoin päästöt jotka oli ok. kävin myös motarilla ajamassa isoilla kierroksilla. valo syttyi uusiksi parin päivän ajon jälkeen -> jatkoin ajamista ja parin päivän päästä valo sammui ittekseen ilman nollausta mutta syttyi taas hetken ajon jälkeen. mittaako tuo viimeinen lambda niin tarkasti kattejen toimintaa että sytyttää vikavalon vaikka päästöt on ok ? onko noiden puhdistukseen jotain aineita tai keinoa miten saisi puhdistettua ? kauhea homma noita on pahimmassa tapauksessa lähteä irrottamaan koska pitää pakosarjoilta asti irrotella ja näytti saakelin ahtaalta kun alta katselin.

                    Luetuta jollain INPA:lla koodit, ettei vaan olisi jotain muuta mikä aiheuttaa vikavalon syttymisen.

                    En tiedä miten M54:ssa mutta M52TU:ssa mulla on rosteripakosarjat, ei katteja eikä takimmaisia lambdoja edes paikoillaan.

                    Ei edes sytytä vikavaloa. Vikakoodit toki löytyy että ei yhteyttä takalambdoihin tai niiden lämmitykseen.
                    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                    Tsekkaa myytävät osat tästä

                    Comment

                    • Messier
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 624
                      • Savo

                      Originally posted by RPee View Post
                      Hyvää tietoa. Tuosta pallo/puslaparista 2 ja 3 pitää kysyä ovatko samankokoisia ja paikkoihinsa päikseen käypäisiä? M-version takakynkkä 1 kun on kuitenkin eri numerolla, ettei sitten ole eroa noissa paikoissa? Tosin on pusla 4 myös erilainen... M-version apurunko poikkeaa sitten enemmänkin, saisiko tuosta M-apurungon osasta 16 jotain vinkkiä parannettuun apurungon tuentaan?
                      Näin se tuner väittää.


                      Osan 16 lisäämistä pappamalliin en jaksaisi edes ajatella.
                      G05 X5 45e
                      KM9 ///M1000XR

                      Ex:
                      F10 ///M5
                      K49 S1000XR
                      E90 ///M3
                      E46 ///M3

                      Comment

                      • RPee
                        Newbiemmer
                        • Aug 2011
                        • 23
                        • hs

                        huono käynti, imuvuoto

                        En tiedä onko tämä aiheelle oikea loosi, mutta heitänpä korttani soppaan yleiseltä vaikuttavien tyhjäkäyntiongelmien osalta, eli viikon pari jatkunut tyhjäkäynnin temppuilu näyttää loppuneen, eikä ratkaisu edes ollut normaalisti suositeltu "vaihda vaan kaikki", vaan vika löytyi kun viitsi ottaa soliman kopraan ja katsoa...

                        Motööri on pieni puolimoottori M4319. Käyntiongelma oli monellakin ihmettelypalstalla esiintyvä vaivalloinen käynti, kierrokset putoilee nytkähdellen, mottori melkein sammuu ja ryntää taas sinne tonnin kieppeille ja pyörii muutenkin nytkähdellen ja vavahdellen, mutta kierroksilla ja ajossa toimii. Hämäyksen vuoksi toimi välillä hyvin ja erityisesti kun tässä on tyhjäkäyntiservo niin helpossa paikassa, niin sen liotteluputsauksen jälkeen ehdin jo luulla että vaiva katosi.

                        Mukaan liittyi vaivan alettua muutaman ensimmäisen päivän aikana alkanut omituinen lemu, ei bensan, ei öljyn, vaan outo liotinhöyrysekamelskan lemu aina ajosta tultaessa. Sitten kun asia kypsytti tarpeeksi, oli mukana jo selvä ryystävä imuvuodon äänikin, mutta ne tulee niin ovelasti ettei niihin tullut asappina reagoitua. Vaikka tiesinkin että purkamaanhan tässä joutuu ja rahan menoa tiedossa, niin ostin kuitenkin pemarikuskin parasta ystävää, eli starttipilottia helpon ratkaisun toivossa... pieni suihkaus päällimmäisen suojamuovin alle huohotinventtiiliin suuntaan kertoi heti että täällä muhii.

                        Venttiililtä lähtevä huohotinletku oli heti venttiilin yhteen jälkeen sieltä piilon suojasta ratkennut pari senttiä ja imeytynyt sisäänpäin siten, että välillä ryysti pahemmin ja välillä vain vähän. Letku oli myös lähes tukossa ja tukos ehkä auttanut letkurikkoa.

                        Myös venttiili oli rikki, ollut varmaan jo kauan, kalvo oli aivan rikki ja tötterö huohotti joka suuntaan ja myös kalvon hengitysaukon kautta. Joku jossain kysyi pitääkö venttiilin päästää molempiin suuntiin; ei pidä. Uudessa venttiilissä imu kulkee tietty venttiilikopan suunnasta imusarjaan mutta ei toisin päin. Irtoventtiiliä puhaltelemalla saatta syntyä väärä vaikutelma kun kalvo ei kuitenkaan ihan enkelinhenkäyksellä liiku. Rikkoontunut kalvo paljastuu kun puhaltaa siitä venttiilin pyöreän kannen yläreunassa olevasta kolmiomaisesta raosta sisään, eli siinä on kalvon huohotusaukko ja jos ilma menee läpi, on kalvo rikki. Muutenkin ko. tötsä saattaa olla öljymoskasta tukossa kuten letkukin.

                        Vaihtohomma hiukan ikävä kun letkun parina on lämmitystarkoituksessa olevan vesikierron letku, joka liittyy sinne kissanpersieen, eli kannen takaosan ja tulipellin väliltä löytyvään muoviseen vesi liitäntään. No vettä sieltä ei ehdi paljon pois tulla kunhan suunnittelee liikkeensä sopivasti. Raitisilmasuotimen kotelo toki täytyy poistaa tieltä ellei ole aivan fakiiri.

                        Venttiili maksoi merkkiliikkeessä reilut 50e ja letku 30e. "Halvemman" KL-Vosan letkuhinta oli yli 40, tai sitten tulkitsin väärin. Scgmegdmannin tarvikeletku liki 29e, joten valitsin marmoria... Kyllä nyt pyörii nätisti.

                        Comment

                        • RPee
                          Newbiemmer
                          • Aug 2011
                          • 23
                          • hs

                          Originally posted by Messier View Post
                          Näin se tuner väittää.
                          Kiitos vinkistä.

                          Comment

                          • RPee
                            Newbiemmer
                            • Aug 2011
                            • 23
                            • hs

                            Kun nyt pääsin vauhtiin niin... Olen nähnyt mainintoja alatukivarsien pallonivelistä ja niiden joustavasta kumivulkanoinnista. Onko tämä kumivyllinki totta vai tarua? Onko joku risan nivelen halkaissut ja aikuisten oikeasti asian todennut? Useaan kertaan nähnyt mainoksia Meyle HD:stä ja sen oikeasta real metal nivelestä... Kuulostaa vaan tuohon paikkaan suunniteltu joustavuus aika erikoiselta. TIS näyttää kyllä jotain mittaussysteemiä tuossa kohtaa, mutta olikohan siinä otsikossa M3...

                            Autossa esiintyy vetelyä. Rengaspaineista riippuen vetely rajua tai hirvittävän rajua. 2,2bar ja autoa ei voi antaa naiskuskille ollenkaan, 2,8-3bar ja sillä voi ajaa. Rengastus on toki väärä, joku Bridgestone 17 225 ja vielä RFT, mutta perusasiat pitää selvittää ja sain pyörän puoleisista palloista molemmista selvän liikkeen selville pienellä varrella vääntämällä. Kolinahorot ne ei ole ja rakenne vaikuttaakin selaiselta, että se ei herkästi ajossa kolisekaan... Isot puslat on uretaania jo. Toinen varsi on Lemförder tyyppisillä AT-merkinnöillä, mutta siinä ei lue bmw ei lemförderiä, eikä ole logoja. Toinen varsin on merkitön ja siinä on -07 leima, näyttää samalta kuin made in eu 170e varsi paikallisen vosaliikkeen tiskillä. Auto on -98.

                            Ohjauspyörä on nyt kokonaisuutena enemmän vinossa oikeaan kuin vaikkapa kuukausi siten, eli kyllähän diagnoosi on aika selvä. Mutta tahtoisi kunnon kamppeet sinne. Kai se oem oikeaan osuisi, maksavat kuitenkin reilusti yli 200e kappale ja Lemf liki saman. Joku oli jo Meylejä saanut rikki ja onhan se HD aika helposti silkkaa myynninedistämishypeä. Mitä laatua on saksanmaan (oletettavasti) Ruville? Hinta motonetin ja Lemf puolivälissä... Onko motonetin vajaan 120e varret RTS epsanjasta?

                            Comment

                            • RPee
                              Newbiemmer
                              • Aug 2011
                              • 23
                              • hs

                              Toistan aiemman kyssärin... takakontin oikean sivun akkukotelon yläpuolella verhoilun alla on muovinen läppäpaneeli, jossa kumiset venttiilihetulat; kuuluuko hetuloiden olla takakontin sisä- vai ulkopuolla?

                              Mulla se paneeli on kötöstelty hiukan huterasti kiinni (ollut varmaan irti) ja hetulat on sisäänpäin, eli ilma virtaa korin kotelosta konttiin päin. Tuntuu vähän oudolta. Mistä sedan korissa sisäilman poisto tapahtuu?

                              Comment

                              • tuttifrutti
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2011
                                • 247
                                • Kitee

                                Miten lämmityslaitteen kennoon pääsee käsiksi?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎