Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jrr
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 104
    • Riihimäki

    Neljä kuukautta korttia kuivatellu ja nyt heti kun pääsee baanalle, jämähtää apparin ikkuna alas. Vähän kun avitti, niin nousihan se sieltä sitten eli moottori toimii kyllä. Ikkuna kaatuu tavallaan taaksepäin. Voiko tosta päätellä, että mikä sieltä on rikki vai onko se vaan avattava? Tekis niin perkeleesti mieli vaan ajaa, eikä heti pitää mitään tallipäiviä. Kuitenkin maanantaihin mennessä se olisi hyvä selvittää, sillon olis Hämeenlinnan reissu tiedossa josta sattuu se BMW-liike löytymäänkin.

    Comment

    • sallamunnah
      Newbiemmer
      • Aug 2011
      • 14
      • Etelä-Suomi

      Autossa kummittelee?

      Ajelin tuossa vaihteeksi emännän 320:llä (M54B22) ja otin liikennevaloista vähän normaalia reippaamman kiihdytyksen (kierroksia johonkin 4600 saakka). Auto on automaatti ja vaihde oli tuolloin "sport" asennossa.

      Kiihdytin tasasen reippaasti tuonne 80-95 km/h, mistä rupesin moottorijarrutuksella laskemaan nopeutta tulevia liikennevaloja varten. Huomasin sitten siinä kaasu ylhäällä laskiessa että kappas moottori onkin sammunut!

      Kaarsin tienposkeen, pysähdyin, vaihde p:lle, starttaus eikä mitään ongelmia. Auto lähti normaalisti ilman ongelmia käyntiin. Yritin toistaa tilannetta pariin kertaan mutta mitään ongelmia ei enää ollut.

      Mistähän tuollainen mystinen sammuminen voisi johtua? Olen täälläkin foorumilla spekuloinut vanos rempan tarpeellisuutta autoon (mielestäni vanos rallattaa n. 2500 kierroksen paikkeilla). Voiko vanoksen tiivisteet aiheuttaa auton tuollaista sammumista?

      Moottorijarrutuksissa kierrokset hieman heiluu ja paikallaan kaasutellessa kierrokset putoaa ensin johonkin 800-900 ja ovat siinä sekunnin pari, mistä kierrokset putoavat kerrasta tuonne n. 600-700.

      Tuossa sammumisepisodin jälkimainingeissa kävi muuten sellainen "hassu" juttu, että kun pysäytin auton ja kävin lounaalla, niin takaisin tullessa huomasin, että autosta oli nokkapelti auki tuohon tuulihakaan asti ja kun laitoin virrat päälle huomasin että myös takaluukun lasi (touring) oli auki???

      Comment

      • huitoja2
        BTCF Member
        • Dec 2007
        • 226
        • Porvoo

        330Da touring katin liitos

        Eli alkoi täristämään metallisesti tuolla auton alla tyhjäkäynnillä ja syyksi paljastui ensimmäisen katalysaattorin ja siitä lähtevän putken joustoliitos.
        Tuo jousto-osahan on suoraan kiinni katissa ja sitä ei saa ilmeisesti pois:think
        Liitoksen ulkokehällä oleva metallisuoja (tai mikä lie) ottaa kiinni sisäosaan eli on ilmeisesti löystynyt / irronnut sisäosasta. Mitähän tuolle olisi tehtävissä, onko kenellekään tullut vastaan?
        Eli osassa 1 olevasta mötikästä on kyse.
        G30 530e, E61 523ia
        ex e60 525da
        ex e90 320Si
        ex e91 320d
        ex e46 330 Ci
        ex e46 330D touring
        ex e46 323 sedan
        ex e36 320 Coupe
        Yms lajiin kuulumattomia...

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1281
          • HKI

          Originally posted by Petteri80 View Post
          Mistäs tossa M52TU tarkistetaan jäähdytysnesteen taso?
          Tutkin ns. paisaria joka kantilta mutta ei sattunut silmään minkäänlaista asteikkoa, tmv.
          Itsellä paisarissa sellainen muovinen tikku joka kelluu ja näyttää onko nestettä tarpeeksi. Ja muista katsoa yön ylitse seisoneesta koneesta, ettei hörpi ilmoja.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • Krynx
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 908
            • á la Temmes

            Onko kukaan vaihtanut m47d20 koneen värinänvaimenninta? Onnistuuko ilman Special toolia: 11 6 310. Luultavasti onnistuu mutta se olennaisin. Kummanko kätinen kierre siinä pultissa?
            E39 525d -00
            E39 523i-96
            E30 316 -86

            Comment

            • van_gils
              Bimmer Rookie
              • Jan 2011
              • 117
              • keski-suomi

              Moro! Veikkausia äijät... Elikkäs vaihdoin tänään e46 farmariin pelkääjän puolelle(taakse) ikkunannosto mekanismin(vaijeri härpäke)kaikki onnistui hyvin muuten paitsi että nyt palaa mittaristossa airbackin valo(punainen äijä vöissä ja pyöreä pallo)?? En ottanu akunkenkää pois vaikka varmaankin olisi ollut aiheellista Eli herjaako nyt jotain vikakoodia ja tarviiko käyttää piuhan päässä nollauksessa, mitä luulette?
              Itse toimenpide oli aikas helppo ja nyttenpä osaa vaihtaa jatkossa jos on tarvetta.

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                Originally posted by van_gils View Post
                Moro! Veikkausia äijät... Elikkäs vaihdoin tänään e46 farmariin pelkääjän puolelle(taakse) ikkunannosto mekanismin(vaijeri härpäke)kaikki onnistui hyvin muuten paitsi että nyt palaa mittaristossa airbackin valo(punainen äijä vöissä ja pyöreä pallo)?? En ottanu akunkenkää pois vaikka varmaankin olisi ollut aiheellista Eli herjaako nyt jotain vikakoodia ja tarviiko käyttää piuhan päässä nollauksessa, mitä luulette?
                Itse toimenpide oli aikas helppo ja nyttenpä osaa vaihtaa jatkossa jos on tarvetta.
                Airbag vika pitää nollata aina testerillä/läppärillä.
                Nollautuu jos ei ole vikaa päällä.


                Sieltä apua
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • van_gils
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2011
                  • 117
                  • keski-suomi

                  Originally posted by _nixu_ View Post
                  Airbag vika pitää nollata aina testerillä/läppärillä.
                  Nollautuu jos ei ole vikaa päällä.


                  Sieltä apua

                  Kiitokset nopeasta vastauksesta Eli juuri näin ajattelinkin että täytyy tehdä. Löi ilmeisesti vikakoodin päälle kun irroitin johdon takaoven airbacista, mutta pakkohan johto oli irroittaa että sain oven purettua
                  Toivotaan nyt että valo sammuu nollauksen yhteydessä
                  En viitsiny vielä laittaa ovipahvia paikoilleen jos oven sisään täytyykin vielä kurkata

                  Comment

                  • väiski525
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2010
                    • 2572
                    • Vantaa

                    Originally posted by jrr View Post
                    Neljä kuukautta korttia kuivatellu ja nyt heti kun pääsee baanalle, jämähtää apparin ikkuna alas. Vähän kun avitti, niin nousihan se sieltä sitten eli moottori toimii kyllä. Ikkuna kaatuu tavallaan taaksepäin. Voiko tosta päätellä, että mikä sieltä on rikki vai onko se vaan avattava? Tekis niin perkeleesti mieli vaan ajaa, eikä heti pitää mitään tallipäiviä. Kuitenkin maanantaihin mennessä se olisi hyvä selvittää, sillon olis Hämeenlinnan reissu tiedossa josta sattuu se BMW-liike löytymäänkin.
                    eiköhän sieltä ole vain yksi ikkunan pidike hissistä mennyt
                    - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                    - MB s205 220cdi -15
                    - Volvo s80 2.5t -07
                    - mb s211 280cdi -08
                    - e46 320i -03
                    - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                    - e46 320d Individual "m-sport" -04
                    - e39 525i -01

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      Originally posted by van_gils View Post
                      Löi ilmeisesti vikakoodin päälle kun irroitin johdon takaoven airbacista, mutta pakkohan johto oli irroittaa että sain oven purettua
                      Miksi? Juuri vaihdoin kuukausi sitten toukkaan saman puolen mekanismin ja mulla oli ovipahvit irti niin kauan kunnes sain uuden osan. Alareunasta kun avasi eristeen niin pääsi hyvin käsiksi siihen eikä ole mitään tarvetta räpelöidä airbaggia.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • van_gils
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2011
                        • 117
                        • keski-suomi

                        Originally posted by NokiLeka View Post
                        Miksi? Juuri vaihdoin kuukausi sitten toukkaan saman puolen mekanismin ja mulla oli ovipahvit irti niin kauan kunnes sain uuden osan. Alareunasta kun avasi eristeen niin pääsi hyvin käsiksi siihen eikä ole mitään tarvetta räpelöidä airbaggia.
                        Juu siis itsekkin tuli purettua pahvi jo noin 3kk sitten ja nyt vasta sain osan vaihdettua Tuota noin, purin ovesta kaikki pois että sain eristettä tarpeeksi auki, no juu näin jälkikäteen mietittyä sen olisi voinut tehdä ilman bäkkiin koskemista, tai ei olisi tarvinnut piuhaa ottaa pois ja näinollen ei olisi vikavalo varmaankaan syttynyt! Osaanpahan sitten seuraavalla kerralla paremmin
                        Onneksi on tutulla boshin testeri ja samalla saa katsoa huuteleeko muita vikoja ennen nollausta..

                        Ensi kerralla ollaan sitten viisaampia ja täytyy kysellä täältä ajoissa neuvoja eikä alkaa purkutöihin ilman uteluita..

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          Ekalla kerralla kun vaihdoin kuskin oven ikkunan, niin otin akun kengät irti ja irroitin bägin ovesta, en kylläkään ottanut johtoa irti ja totesin kaiken purkamisen jälkeen sen olleen ihan turhaa. Lasiin ja mekanismeihin pääsee käsiksi ilman bägin irroitusta, kunhan avaa eristeet oven alareunasta alkaen
                          Silloin syynä oli merkkiliikkeen kertomus siitä, että oven lukkopesän vaihto tehtäisiin oven sisäpuolelta, ovipahvien ja eristeiden alta.. Ei muuten tehdä
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • Tuoppo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 558
                            • Joensuu

                            Originally posted by sallamunnah View Post
                            Mistähän tuollainen mystinen sammuminen voisi johtua? Olen täälläkin foorumilla spekuloinut vanos rempan tarpeellisuutta autoon (mielestäni vanos rallattaa n. 2500 kierroksen paikkeilla). Voiko vanoksen tiivisteet aiheuttaa auton tuollaista sammumista?

                            Moottorijarrutuksissa kierrokset hieman heiluu ja paikallaan kaasutellessa kierrokset putoaa ensin johonkin 800-900 ja ovat siinä sekunnin pari, mistä kierrokset putoavat kerrasta tuonne n. 600-700.

                            Tuossa sammumisepisodin jälkimainingeissa kävi muuten sellainen "hassu" juttu, että kun pysäytin auton ja kävin lounaalla, niin takaisin tullessa huomasin, että autosta oli nokkapelti auki tuohon tuulihakaan asti ja kun laitoin virrat päälle huomasin että myös takaluukun lasi (touring) oli auki???

                            Vanoksen tiivisteet voi aiheuttaa sammumista juuri kuvailemallasi tavalla. Vanoksen tiivisteet kannattaakin vaihdella, jos niitä ei ole vaihdeltu, koska vialliset vaikuttaa mm. polttoaineen kulutukseen. Tyhjäkäynnin humppaamiseen voi vaikuttaa myös moni muukin asia ja yksi yleisemmistä on imuilmavuodot. Ensimmäisten asioiden joukossa kannattaakin tarkastaakin ilmamassamittarin haitariputket. Nämä murtuvat usein juuri tyhjäkäyntimoottorin y-haarasta. Takalasin aukeilu on tourinissa myös varsin tunnettu "ominaisuus", josta löytyy paljon juttua searchilla. Vian aiheuttaa muistaakseni viallinen mikrokytkin tai takaluukun johtosarja
                            G30 530e xDrive iPerformance -20
                            E70 X5 xDrive40d -10

                            Comment

                            • Petteri80
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 578
                              • Joensuu

                              ååååå
                              Last edited by Petteri80; 02-09-2011, 22:34.

                              Comment

                              • väiski525
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2010
                                • 2572
                                • Vantaa

                                Originally posted by Petteri80 View Post
                                Juu tuo on toki tiedossa mutta eikös se näytä nesteen pakkasen kestävyyden?
                                Eli mitä korkeammalle pomppaa sitä vahvempi liemi. Ainakin korkin vieressä lukee cold..?
                                ei, vaan kylmällä koneella nesteen pinta tulee olla kuvan osoittamalla tavalla niin on tarpeeksi nestettä
                                - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                                - MB s205 220cdi -15
                                - Volvo s80 2.5t -07
                                - mb s211 280cdi -08
                                - e46 320i -03
                                - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                                - e46 320d Individual "m-sport" -04
                                - e39 525i -01

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎