Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autoa ostamassa (E46)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yksinine
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 74
    • Pori

    Autoa ostamassa (E46)

    Nyt olisi tarkoitus etsiä siskolle bensa koneella varustettu E46. Budjekti on max:9000€ mielellään halvempiakin vaihtoehtoja harkitaan kunhan hintalaatusuhde on kohdallaan.
    Nyt kaipaan neuvoja/apuja millainen E46 olisi järkevä ostos ja mitä kaikkea ostettaessa olisi hyvä tarkistaa (esim:tyyppiviat, mitä vuosimalleja kannattaa välttää jne...)

    Vaatimuslista:
    -Ilmastointi
    -Keskuslukitus
    -ABS
    -Luistonesto
    -Alle 200tkm ajettu!
    -Auton pitäisi liikkua mutta ei kuluttaa? (Olisiko se sitten ~2.0L koneella)
    -Mieluiten läheltä satakuntaa
    -Auto ei saa olla vihreä
    -Sedan, Compact, Coupe ja Farmari (kaikki käyvät mutta Sedan etusialla)

    +Jos auto olisi autoliikkeessä tai henkilöllä joka ottaisi vaihdossa Seat Cordoba 1.9L TDI VM98 olevan Farmarin
    Last edited by yksinine; 01-03-2012, 21:19.
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    #2
    Tätäkin varten tartti näköjään avata uusi topic...
    E46 kysymyksiä & vastaksia olisi ollut sopivampi paikka..


    kutoskone kuluttaa käytännössä aina enemmän kuin neloskone..
    (painavampi ja enemmän liikkuvia osia koneessa ym.)

    varmastikkin kannattaa tsekata ihan ne normaalit asiat..
    ja kaikkia vuosimalleja kannattaa välttää tietenkin. muistan että vuonna 1842 kesäkuussa tehtiin trabanttia missä oli tyyppivikana laturin stefakumilaakerin sisempi pusla..
    - se hajosi tasan kolmesta autosta ja sen jälkeen päätettiin esson baarissa että se on tyyppivika..

    -jos nyt noista sanomista haluaa etsiä niin ainakin monissa on takaluukku ruosteessa..
    Last edited by Takalo_kari; 01-03-2012, 23:06.
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • Zeta
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7518
      • Kotona

      #3
      Originally posted by A.I View Post
      kutoskone kuluttaa käytännössä aina enemmän kuin neloskone..
      Kuutoskone on käytännössä myös aina kestävämpi kuin neloskone. Harvoin kuulee (bensa)kutosen konepuolenongelmista, jotain antureita yms ei lasketa.

      Enkä ole kuullut vielä kertaakaan "perkele kun ostin kutosen, olisi pitänyt ottaa pienemmällä koneella!"
      -
      Käyttöautona: F20
      Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
      Myydään: HP 14" kannettava **90e**
      -

      Comment

      • Nupe68
        Bimmer Rookie
        • Feb 2012
        • 105
        • Häme

        #4
        Originally posted by yksinine View Post
        Nyt kaipaan neuvoja/apuja millainen E46 olisi järkevä ostos ja mitä kaikkea ostettaessa olisi hyvä tarkistaa (esim:tyyppiviat, mitä vuosimalleja kannattaa välttää jne...)
        Itselleni on paraikaa tulossa germaaniasta 330d toukka -04, ja surffasin tätä foorumia silmät ristissä ees taas vajaan viikon illat ja vähän yötkin. Bensakoneista en osaa sanoa (enpä tosin juuri dieseleistäkään).

        Muutama linkki:





        Ruosteista katsoisin erityisesti kaikkien ovien alareunat lukulasit päässä, samoin takaluukun ja konepellin reunat.
        e46 330d touring -04
        Ex: 1502 -75 Pastellblau

        Comment

        • Takalo_kari
          BTCF Member
          • Mar 2007
          • 1359
          • tku

          #5
          Originally posted by Zeta View Post
          Kuutoskone on käytännössä myös aina kestävämpi kuin neloskone. Harvoin kuulee (bensa)kutosen konepuolenongelmista, jotain antureita yms ei lasketa.

          Enkä ole kuullut vielä kertaakaan "perkele kun ostin kutosen, olisi pitänyt ottaa pienemmällä koneella!"
          itse olen kyllä kuullut monen valittavan bensan hintaa ja kovaa kulutusta.

          enpä ole kyllä kuullut että neloskoneitakaan olisi hajonnut..
          ja tottakai kaikki hajoaa jos niitä revitellään ja laiminlyödään huoltoja ym..
          tietenkin iso kone rasittuu vähemmän kuin pieni kone ja siksi isot koneet kestävät pieniä kauemmin..

          ps. itselläni oli 323ia ja vaihdoin 316i koska kulutus oli liian suuri. ja kyllähän tuo 316i litran vähemmän imee maantiellä.. ja paljon vähemmän kaupungissa + huollot on halvempia.

          jos taas tehoa haluaa enemmän niin vaihtoehdot ovat 330i tai m3

          itse ostaisin silloin mielummin E36 328 ja siihen putkisto + 325 imusarja ja softa niin päästään 230hv paikkeille ja noista tulee kulujakin vaan tonnin luokkaan..

          -Etuja ovat pienempi kuutiotilavuus = halvempi vakuutus kuin vastaavassa isommassa.
          -enemmän voimaa & vähemmän painoa verrattuna E46
          -halvempi
          Last edited by Takalo_kari; 03-03-2012, 16:48.
          Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
          -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
          Kiitos ajastasi? :think

          Comment

          • Zeta
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7518
            • Kotona

            #6
            Originally posted by A.I View Post
            ps. itselläni oli 323ia ja vaihdoin 316i koska kulutus oli liian suuri. ja kyllähän tuo 316i litran vähemmän imee maantiellä..
            Tuossa sen litran eron tekee automaatti vs manuaali. Kutonen vääntää alempaa kuin nelonen, joten tasoittaa varsinkin kaupunkiajossa kulutusta kun voi isoilla vaihteilla ajaa pientä nopeutta.
            -
            Käyttöautona: F20
            Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
            Myydään: HP 14" kannettava **90e**
            -

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              #7
              Originally posted by Zeta View Post
              Tuossa sen litran eron tekee automaatti vs manuaali. Kutonen vääntää alempaa kuin nelonen, joten tasoittaa varsinkin kaupunkiajossa kulutusta kun voi isoilla vaihteilla ajaa pientä nopeutta.
              kyllä automaatti kuluttaa hieman enemmän.

              otetaan karkea esimekki vaikkpa E36 malleista
              edellä mainitsemallasi logiikalla esim 328 vie vähemmän bensaa kaupungissa kuin 316i?

              1.mietitäämpäs esimerkiksi ruuhkaa ja jonossa seisomista. kumpi mahtaa tarvita vähemmän energiaa tyhjäkäynnillä? 4 vai 6cyl? -6-pyttysessä on kuitenkin enemmän liikkuvia osia joten se taitaa kuitenkin viedä enemmän

              2. yleensä aina 6cyl koneella oleva auto painaa enemmän kuin 4cyl.
              kumpaan sinä tarvitse enemmän energiaa moottoripyörän vai polkupyörän työntämiseen? -taitaa 4cyl viedä tässäkin voiton..

              3. jos 100kmh tasaiseen nopeuteen tarvitaan n.16kw teho. arvioisin että tasaiseen kaupunkiajoon riittää n.5kw teho.
              -jokainen normaali auto jaksaa mennä suoraa viittäkymppiä pintakaasulla pienillä kierroksilla.
              -taas piste pikkukoneelle

              4. jos nämä asiat olisivat niin kuin sinä väität niin kaikki smartit olisivat vähintään 5-litraisia V-kaseja koska väittämäsi mukaan ne vievät vähemmän bensaa kaupungissa kuin 3cyl 700 kuutioiset pikkumoottorit


              taitaa tämäkin topic täyttyä paskalla joten olisko aika lukolle?
              Last edited by Takalo_kari; 03-03-2012, 17:30.
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • Zeta
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7518
                • Kotona

                #8
                Originally posted by A.I View Post
                taitaa tämäkin topic täyttyä paskalla joten olisko aika lukolle?
                Olet kerrankin oikeassa.
                -
                Käyttöautona: F20
                Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                -

                Comment

                • BMW_mane
                  BTCF Member
                  • Feb 2009
                  • 871
                  • Ilmajoki

                  #9
                  Ovien ja luukkujen saumausten irtoaminen ollut näis ongelmana. Niitä on merkkiliikkeet joskus korjannut takuuseen.
                  - Käyttöauto Bmw Service -
                  NSC Motorsport

                  Nykyiset:
                  - 318d -16 B47d20 Mineralweiss
                  - 316ti -98 M43b16 Alpinweiss
                  - 328i -99 M52b28 Cosmosswartz Metallic "Drifter project"

                  Ex:
                  - 525i -09 N53b30 Monacoblau Metallic
                  - 523i -96 M52b25 Calypsorot Metallic
                  - 318i -08 N43b20 Montegoblau Metallic
                  - 320i -02 M54b22 JapanRot
                  - 316i -95 M43b16 Alpinweiss
                  - 316i -89 M40b16 Citroen KJA

                  Comment

                  • Perlenbacher
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2010
                    • 1103
                    • Suomi

                    #10
                    Kilometrejä en niin katsoisi raamatullisesti että pitäs olla alle 200tkm ajettu. Näistä suurin osa on uitettu keski-euroopasta ja sen verran vanhoja että silloin siellä oli valitettavasti tapana pyöräytellä mittarista jokunen satanen pois monista autoista aina välillä. Saksalainen ADAC eli vähän kuin suomen autoliitto sanoo että nykyäänkin (!) 30% autoista on mittariväärennettyjä. Huoltokirjan haluamillaan leimoilla saa myös alle satasella että siihenkään en luottaisi.

                    Eli katso kuntoa, älä kilometrejä. Voi olla meinaan se 192tkm mittarilukemalla, täydellä huoltokirjalla, sisältä siisti yksilö olla oikeasti ajettu 500tkm joka ei mene enää ikinä päästömittauksesta ja siten katsastuksesta läpi ilman toimenpiteitä (€€€)

                    Comment

                    • pmv
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 2032
                      • tornio

                      #11
                      Asialliseen kysymykseen kai joutaa asiallisen vastauksenkin antamaan. E46 korisesta on kokemusta monestakin eri versiosta lähipiirissä, meillä ollut 318ci 1.9 (M43-kone), isällä 316i M43 ja N42 koneella, kavereilla/tuttavilla 320i (2.2 M54 kone) touring ja 330ci cabrio nyt ainakin.

                      Jos tehoa pitää olla edes jollain lailla, niin unohtaisin varmasti N42 koneisen 316i:n Eli 9/2001 lähtien valmistetun version. Se on facelift, mikä on kyllä ajettavuuden ja ulkonäön puolesta paljon parempi kuin eka versio. 316i M43:lla (1.9 kone) ei sekään kulje, mutta ehkä aavistuksen paremmin kuin tuo N42. M43 on kuitenkin meidän havaintojen mukaan jonkun verran taloudellisempi. 318 M43 koneella on yllättävänkin asiallinen, koneessa on mukavasti keskialueen vääntöä (180 Nm), vaikka ei tietenkään kierroksilla anna yhtään tehoa. Taloudellinen maantiellä, mutta kaupunkikulutus varsinkin kylmänä on jonkunmoinen.

                      Harmittavasti ei ole kokemusta uudemmasta N42 koneisesta 318i:stä jossa on 143 hv. Tehottomampi versio 318i E90:ssä antaa kyllä kohtuullisen käytännön suorituskyvyn. Spekseihin sopivia E46 318i:tä ei nettiautossa tainnut olla kuin yksi, sekin vihreä. Teknisesti M43 on ihan ok kone, murheenkryyninä on olleet jäähdytysjärjestelmän viat: vesipumppu, paisuntasäiliö, termostaatti ym. putket ja letkut. N42:ssa ei nyt tainnut olla kuin yksi puolavika, mutta muuten koneesta jäi vaikutelma että se oli jotenkin rikki.

                      Budjettiin/spekseihin ei nettiautosta löytynyt yhtään kuutoskoneista faceliftia, mutta pre-faceliftejä kylläkin. Ihan järkevänä pitäisin, että katsoo vähän ajettuja. Kyllä nuo ongelmat laajenee ja varsinkin räminä/kolina efektit alkaa lisääntymään 200 tkm:n jälkeen.

                      Comment

                      • Takalo_kari
                        BTCF Member
                        • Mar 2007
                        • 1359
                        • tku

                        #12
                        M43 on kyllä äkäisemmän oloinen kuin N42.
                        N42ssa ei ole tietääkseni ollut kuin noita puolavikoja mutta taitaa nekin olla aikalailla jo korjattu, ovat kuitenkin jo niin vanhoja autoja.

                        N42 on tehty 2 tehoversiota 115hv ja tuo 14x jotai??
                        toinenhan on N42B18 ja toinen B20 eli isompi.

                        N42B18 vie kaupungissa sen yli 8l nätillä ajolla, joten ei paha kulutus..
                        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                        Kiitos ajastasi? :think

                        Comment

                        • ka00z
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 1805
                          • Varsinais-Suomi

                          #13
                          Juurikin näin, isoin kone vaan mihin on varaa. Ei sitten harmita se valinta jälkikäteen. Yksikään noista nyt ei sinäänsä mihinkään "lähde", mutta 330i on mukava käyttömoottori. Yllättävän hyvin kyllä m43 myös pärjää, mulla semmonen talviautossa. Kulutus on seka-ajossa n. 8l/100 pintaan. Alemmas en oikein ole päässyt.

                          Faceliftissä ottaisin vähintään 6-koneen, ollut jonkin verran ongelmia noissa nelosissa.


                          Harvoin kuulee 6-koneiden ongelmista? Mites nää separaattorijutut ja muut. Ei maalailla liian ruusuisia kuvia siellä takavasemmalla
                          W124 voll, markalla pidemmälle

                          Comment

                          • Takalo_kari
                            BTCF Member
                            • Mar 2007
                            • 1359
                            • tku

                            #14
                            Originally posted by ka00z View Post
                            Juurikin näin, isoin kone vaan mihin on varaa. Ei sitten harmita se valinta jälkikäteen. Yksikään noista nyt ei sinäänsä mihinkään "lähde", mutta 330i on mukava käyttömoottori. Yllättävän hyvin kyllä m43 myös pärjää, mulla semmonen talviautossa. Kulutus on seka-ajossa n. 8l/100 pintaan. Alemmas en oikein ole päässyt.

                            Faceliftissä ottaisin vähintään 6-koneen, ollut jonkin verran ongelmia noissa nelosissa.


                            Harvoin kuulee 6-koneiden ongelmista? Mites nää separaattorijutut ja muut. Ei maalailla liian ruusuisia kuvia siellä takavasemmalla

                            tohon on kyllä pakko sanoa että eipä tuo kulutusero maantiellä ole kauhena suuri, jos 330i vie sen 8 pintaan niin 316i vie sen 7 pintaan, eli litran vähemmän.
                            suurimmat erot ovatkin kaupunkiajossa.
                            itsellä kun on työ / koulumatka käytännössä pelkkää kaupunkia niin eroa alkaa jo tulemaan.
                            vakuutukset ovat tietty 330i kalliimmat ja verot. mutta itselleni ne eivät ole ratkaiseva tekijä.
                            jos minulla olisi lähes pelkkää maantie ajoa ottaisin juurikin 323,328 tai 330 mallin.

                            onhan tuo kutonen kuitenkin pirun kiva ajaa.
                            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                            Kiitos ajastasi? :think

                            Comment

                            • Takalo_kari
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 1359
                              • tku

                              #15
                              Originally posted by ka00z View Post
                              Juurikin näin, isoin kone vaan mihin on varaa. Ei sitten harmita se valinta jälkikäteen. Yksikään noista nyt ei sinäänsä mihinkään "lähde", mutta 330i on mukava käyttömoottori. Yllättävän hyvin kyllä m43 myös pärjää, mulla semmonen talviautossa. Kulutus on seka-ajossa n. 8l/100 pintaan. Alemmas en oikein ole päässyt.

                              Faceliftissä ottaisin vähintään 6-koneen, ollut jonkin verran ongelmia noissa nelosissa.


                              Harvoin kuulee 6-koneiden ongelmista? Mites nää separaattorijutut ja muut. Ei maalailla liian ruusuisia kuvia siellä takavasemmalla

                              tohon on kyllä pakko sanoa että eipä tuo kulutusero maantiellä ole kauhena suuri, jos 330i vie sen 8 pintaan niin 316i vie sen 7 pintaan, eli litran vähemmän.
                              suurimmat erot ovatkin kaupunkiajossa.
                              itsellä kun on työ / koulumatka käytännössä pelkkää kaupunkia niin eroa alkaa jo tulemaan.
                              jos se ei haittaa että bensa maksaa kohta 2e litra niin mikäs siinä.
                              vakuutukset ovat tietty 330i kalliimmat ja verot. mutta itselleni ne eivät olisi ratkaiseva tekijä.

                              toisaalta kyllähän tuo 316i kulkee ja kiihtyy ihan tarpeeksi hyvin ja ohikin pääsee turvallisesti.
                              mihinkä sitä tehoa niin paljoa tarvitsee kun suomessa ei saa ajaa motarillakaan sateella kesällä kuin sen 100?

                              -alkaa muuten menemään naurettaviksi nuo motarin rajotukset.. (sori OT)
                              Last edited by Takalo_kari; 05-03-2012, 14:46.
                              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                              Kiitos ajastasi? :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎