Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 - camber kulmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #46
    Tässä omasta E46 Sedan jossa H&R CupKit (55/35) tempastu kiinni, mitään reikiä ei ole vingutettu.

    Taka-akseli:

    Code:
    [B]Camber:[/B]
    Vasen: -1º51' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
    Oikea: - 2º06' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
    Ero: 0º15' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)
    
    [/COLOR][/B] [B]Tavoitetieto:[/B]
    Vasen ja oikea: -2º04'  +/-0º15'
    Ero: 0º00'  +/-0º15'
    Code:
    [B]Auraus:
    [/B]Vasen: 0º10' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
    Oikea: 0º09' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
    Yhteensä: 0º18' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
    
    [B] Tavoitetieto:[/B]
    Vasen ja oikea: 0º08'  +/-0º03'
    Yhteensä: 0º16'  +/-0º06'
    Code:
    [B]Geometrinen keskilinja:
    [/B]Nykyinen: 0º01' [B][COLOR=SeaGreen](vihreä)[/COLOR][/B]
    Tavoite: 0º00 +/-0º04'
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • parjan_fin
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 86
      • Rajamäki

      #47
      Nostetaas vanhaa topikkia ylöspäin.

      Eli mielenkiinnosta haluaisin tietää millaisilla kulmien "konfiksilla" olette ajelleet e46:lla?

      Itsellä on 2003 e46 330D touring, Eibach:n Pro-Kit 30/20 madaltavilla jousilla ja Bilsteinin SP6 tolpilla. Takapäässä on etupuslien ympärille laitettu RTAB limiter kit. Renkaat on joka kulmassa kokoa 225/40/18 ja kaikkien vanteiden ET on 40.

      Säädetyt arvot (sulkeissa ohjearvot), etupää:

      Suuntaus, kokonais: 0°15' (min: 0°06', maks:0°22')
      Suuntaus pyöräkohtainen: vas: 0°09', oik: 0°06' (ei annettu)

      Camper: vas: -0°52', oik: -0°50' (min: -0°40', maks:0°00')

      takapää:

      Suuntaus, kokonais: 0°16' (min: 0°10', maks:0°22')
      Suuntaus pyöräkohtainen: vas: 0°08', oik: 0°08' (ei annettu)

      Camper: vas: -1°37', oik: -1°33' (min: -1°45', maks: -1°15')

      Ohjearvot on otettu yllämainitulle autolle, jossa on vakioalusta. Etutolpista on lyöty tapit pois, joten camperia pääsee säätelemään ja takapää on nyt niin pystyssä kuin sen vain noilla säädöillä saa...

      Lähinnä kiinnostaisi tietää millaisilla campereilla olette ajelleet? Tämä siksi koska M-Sport -alustaisessa autossa on ohjearvot suuntauksille sama kuin vakiossakin, mutta campereissa on eroja.

      Onkohan noi omat ihan mettässä, varsinkin campereiden osalta?
      ==========
      Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

      Comment

      • Myunthai
        Newbiemmer
        • Jul 2009
        • 1
        • Ylöjärvi

        #48
        e46 330D touring -03 pyöränkulmat

        Moro!

        Ajattelin kysyä vinkkiä fiksummilta. Mulla on allani tuo tehtaanpapan kyhäämä M-sport.

        Alusta vakio m-sport. Sirkkelit 225/45/17 ja 245/40/17

        Ostin viime kesänä uudet kumit ja kävin säädättämäs kulmat. Auto oli koko kesän uraherkkä (viisaiden mukaan se onj kuulemma ominaisuus).

        Tänä kesänä ku laitatin samat kumit alle, rengasliikkeen pojat kyseli, koska kulmat on viimeksi säädetty ku takarenkaat oli kuluneet sisäreunasta. Eturenkaat kuluneet tasaisesti.

        Kävin tänään säädättämäs kulmat ja mukaan sain tällaisen lapun.

        Click image for larger version

Name:	Kulmat.jpg
Views:	1
Size:	50.8 KB
ID:	4824909

        Mä ite osaan vain ihmetellä että pitääkö noiden takarenkaiden olla oikeasti tuollaiset katonharjat, vaikkei toi alusta nyt oikeasti mikään järjettömän matala olekaan. Vasemman renkaan camperin kohdalla asentaja ei ollut päässyt edes ohjearvoon ku oli kuulemma säätö loppunut. Oikeassa takarenkaassa sitä oli kuulemma riittänyt.

        Mulla on sellainen silmämääräinen mielikuva, ettei tuossa autossa toi takarenkaiden kallistus kyllä noin kova ollut saksasta tullessaan. Ja saksannakit oli kyllä kuluneet ihan tasaisesti.

        Lähinnä mun kysymys kuuluu, pitääkö nämä koneelta löytyvät arvot paskaakaan paikkaansa? Olisko jollakin antaa paremmat arvot, jolla takarenkaat ei enää kuluis sisäreunasta ja saisin autoa keulasta vähemmän uraherkäksi.

        ai niin... keula on katottu välysten varalta kolmessa eri paikassa läpi. kukaan ei löydä mitään. rengaspaineet mulla on 2.8-3.0 riippuen kuormasta.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #49
          Originally posted by Myunthai View Post
          Moro!

          Ajattelin kysyä vinkkiä fiksummilta. Mulla on allani tuo tehtaanpapan kyhäämä M-sport.

          Alusta vakio m-sport. Sirkkelit 225/45/17 ja 245/40/17

          Ostin viime kesänä uudet kumit ja kävin säädättämäs kulmat. Auto oli koko kesän uraherkkä (viisaiden mukaan se onj kuulemma ominaisuus).

          Tänä kesänä ku laitatin samat kumit alle, rengasliikkeen pojat kyseli, koska kulmat on viimeksi säädetty ku takarenkaat oli kuluneet sisäreunasta. Eturenkaat kuluneet tasaisesti.

          Kävin tänään säädättämäs kulmat ja mukaan sain tällaisen lapun.

          [ATTACH]103088[/ATTACH]

          Mä ite osaan vain ihmetellä että pitääkö noiden takarenkaiden olla oikeasti tuollaiset katonharjat, vaikkei toi alusta nyt oikeasti mikään järjettömän matala olekaan. Vasemman renkaan camperin kohdalla asentaja ei ollut päässyt edes ohjearvoon ku oli kuulemma säätö loppunut. Oikeassa takarenkaassa sitä oli kuulemma riittänyt.

          Mulla on sellainen silmämääräinen mielikuva, ettei tuossa autossa toi takarenkaiden kallistus kyllä noin kova ollut saksasta tullessaan. Ja saksannakit oli kyllä kuluneet ihan tasaisesti.

          Lähinnä mun kysymys kuuluu, pitääkö nämä koneelta löytyvät arvot paskaakaan paikkaansa? Olisko jollakin antaa paremmat arvot, jolla takarenkaat ei enää kuluis sisäreunasta ja saisin autoa keulasta vähemmän uraherkäksi.

          ai niin... keula on katottu välysten varalta kolmessa eri paikassa läpi. kukaan ei löydä mitään. rengaspaineet mulla on 2.8-3.0 riippuen kuormasta.
          Siis takana on camberia vain 2 astetta oikealla ja reilusti vähemmän vasemmalla, eli säätövara on loppunut saada riittävästi camberia. Ja 2 asteen camberilla ne pyörät ovat liki suorassa, jos nyt näyttää että ne ovat selvästi kallellaan niin kyllä mittauksessa on jotain mennyt pieleen.

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #50
            Kun saat oikean puolen vastaamaan arvoiltaan vasenta niin ollaan hyvällä mallilla. Tilannehan on se, että suurimmassa osassa liikkeistä väitetään ettei etupään camberia pysty säätämään ja osin se pitää paikkansakin. Sieltä on lyötävä stopparit pois yläpäistä niin säätö onnistuu. Takana voi camberit säätää tuohon -1,39° paikkeille, näin pitäisi renkaiden kuluminenkin muuttua tasaisemmaksi.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #51
              Originally posted by Myunthai View Post
              Moro!

              Ajattelin kysyä vinkkiä fiksummilta. Mulla on allani tuo tehtaanpapan kyhäämä M-sport.

              Alusta vakio m-sport. Sirkkelit 225/45/17 ja 245/40/17

              Ostin viime kesänä uudet kumit ja kävin säädättämäs kulmat. Auto oli koko kesän uraherkkä (viisaiden mukaan se onj kuulemma ominaisuus).

              Tänä kesänä ku laitatin samat kumit alle, rengasliikkeen pojat kyseli, koska kulmat on viimeksi säädetty ku takarenkaat oli kuluneet sisäreunasta. Eturenkaat kuluneet tasaisesti.

              Kävin tänään säädättämäs kulmat ja mukaan sain tällaisen lapun.

              [ATTACH]103088[/ATTACH]

              Mä ite osaan vain ihmetellä että pitääkö noiden takarenkaiden olla oikeasti tuollaiset katonharjat, vaikkei toi alusta nyt oikeasti mikään järjettömän matala olekaan. Vasemman renkaan camperin kohdalla asentaja ei ollut päässyt edes ohjearvoon ku oli kuulemma säätö loppunut. Oikeassa takarenkaassa sitä oli kuulemma riittänyt.

              Mulla on sellainen silmämääräinen mielikuva, ettei tuossa autossa toi takarenkaiden kallistus kyllä noin kova ollut saksasta tullessaan. Ja saksannakit oli kyllä kuluneet ihan tasaisesti.

              Lähinnä mun kysymys kuuluu, pitääkö nämä koneelta löytyvät arvot paskaakaan paikkaansa? Olisko jollakin antaa paremmat arvot, jolla takarenkaat ei enää kuluis sisäreunasta ja saisin autoa keulasta vähemmän uraherkäksi.

              ai niin... keula on katottu välysten varalta kolmessa eri paikassa läpi. kukaan ei löydä mitään. rengaspaineet mulla on 2.8-3.0 riippuen kuormasta.
              Miten on säätövara loppunut takacamberista, kun eihän sitä tulosteen mukaan ole säädetty lainkaan. Alku ja loppumittaushan on samat.
              Uraherkkyys, no, älä aja urissa. About samat asiat jotka tuo ohjaustuntumaa, aiheuttaa vetelyä ja tai uraherkkyyttä. Saahan sen auton säädettyä mukavan tunnottomaksi että Kemi-Hki välillä ei tunnu rattiin mitään, mut kuka sellasen haluaa.

              Itselleni säädin E46 touringiin "liikaa" etucamberia. Voihan se pikkäsen vedellä urissa mutta eipähän puske niin paljon.
              Last edited by petrolhead; 27-06-2012, 08:11.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #52
                Originally posted by Myunthai View Post
                Moro!

                Ajattelin kysyä vinkkiä fiksummilta. Mulla on allani tuo tehtaanpapan kyhäämä M-sport.

                Alusta vakio m-sport. Sirkkelit 225/45/17 ja 245/40/17

                Ostin viime kesänä uudet kumit ja kävin säädättämäs kulmat. Auto oli koko kesän uraherkkä (viisaiden mukaan se onj kuulemma ominaisuus).

                Tänä kesänä ku laitatin samat kumit alle, rengasliikkeen pojat kyseli, koska kulmat on viimeksi säädetty ku takarenkaat oli kuluneet sisäreunasta. Eturenkaat kuluneet tasaisesti.

                Kävin tänään säädättämäs kulmat ja mukaan sain tällaisen lapun.

                [ATTACH]103088[/ATTACH]

                Mä ite osaan vain ihmetellä että pitääkö noiden takarenkaiden olla oikeasti tuollaiset katonharjat, vaikkei toi alusta nyt oikeasti mikään järjettömän matala olekaan. Vasemman renkaan camperin kohdalla asentaja ei ollut päässyt edes ohjearvoon ku oli kuulemma säätö loppunut. Oikeassa takarenkaassa sitä oli kuulemma riittänyt.

                Mulla on sellainen silmämääräinen mielikuva, ettei tuossa autossa toi takarenkaiden kallistus kyllä noin kova ollut saksasta tullessaan. Ja saksannakit oli kyllä kuluneet ihan tasaisesti.

                Lähinnä mun kysymys kuuluu, pitääkö nämä koneelta löytyvät arvot paskaakaan paikkaansa? Olisko jollakin antaa paremmat arvot, jolla takarenkaat ei enää kuluis sisäreunasta ja saisin autoa keulasta vähemmän uraherkäksi.

                ai niin... keula on katottu välysten varalta kolmessa eri paikassa läpi. kukaan ei löydä mitään. rengaspaineet mulla on 2.8-3.0 riippuen kuormasta.
                Takana liikaa negatiivista camberia tälle rengastukselle ja symmetria pielessä ...jota ei ole lainkaan edes yritetty säätää.
                Eli vaihda säätöpaikkaa ja pyydä laittamaan taakse mahdollisimman symmetrisesti 1.30`-1.35`-astetta negatiivista camberia ja loppuu se renkaiden sisäreunan sulaminen.
                Eteen negatiivista n.0.20-0.30`-astetta ja search:lla löydät tältä saitilta ohjeet/tavan millä ko.säätö onnistuu=kuuluu tehdä jos ja kun säätöä tekevä putiikki väittää että säätöä ei e46:ssa ole?

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #53
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Miten on säätövara loppunut takacamberista, kun eihän sitä tulosteen mukaan ole säädetty lainkaan. Alku ja loppumittaushan on samat.
                  Uraherkkyys, no, älä aja urissa. About samat asiat jotka tuo ohjaustuntumaa, aiheuttaa vetelyä ja tai uraherkkyyttä. Saahan sen auton säädettyä mukavan tunnottomaksi että Kemi-Hki välillä ei tunnu rattiin mitään, mut kuka sellasen haluaa.

                  Itselleni säädin E46 touringiin "liikaa" etucamberia. Voihan se pikkäsen vedellä urissa mutta eipähän puske niin paljon.
                  Miksi ihmeessä sinne pitäisi säätää kulmat joilla urat tuntuvat PAREMMIN ohjauksessa?
                  Kuitenkin pelkällä etucamberin lisäsäädöllä saadaan kyllä urat tuntumaan, renkaat kulumaan/äänekkäiksi ja autosta vaarallisen yliohjaava varsinkin ääritilanteissa.
                  Kuitenkin tuosta puskemisesta pääsee myös vähentämällä takapään negatiivista camberia ja samalla saadaan autosta tunnoton urille, renkaat kulumaan tasaisesti ja auton äärikäytös sellaiseksi kun tehdas on sen suunnitellut.
                  Aika moni kuitenkin nimenomaan haluaa autostaan sellaisen että Kemi-Hki välillä urat ei tunnu rattiin lainkaan?
                  Kuitenkaan ohjaustuntumaan/vasteeseen/herkkyyteen päästään paremminkin silloin kun kulmat ovat oikeasti alla olevalle rengastukselle oikeat ja uraherkkyys pienimmillään....ei päinvastoin.
                  Eli sillä että "säädetään etucamberia liikaa" ei oikeasti saavuteta mitään muuta kuin negatiivisia asioita/ominaisuuksia ajettavuuteen ja ajamiseen.

                  Comment

                  • Temes87
                    Bimmer Rookie
                    • May 2009
                    • 194
                    • Etelä

                    #54
                    Itekkin säädätytin auraukset omasta mutta kaikista suurin vaikutus uraherkkyyteen vaikutti kun laskin rengaspoainetta renkaat 225/45R17 ja painetta 2,2. Aluksi painetta oli 2.7 ja haki paljon enemmän, hakee kyllä vieläkin vähän!
                    Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
                    Ex. BMW E39 525dAT '01
                    Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
                    Ex. BMW E39 525dAT '03
                    Ex. BMW E46 320dT '01
                    Ex. BMW E36 325Ci '94
                    Ex. BMW E36 318i '91
                    + 12kpl muita merkkejä

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      Originally posted by Temes87 View Post
                      Itekkin säädätytin auraukset omasta mutta kaikista suurin vaikutus uraherkkyyteen vaikutti kun laskin rengaspoainetta renkaat 225/45R17 ja painetta 2,2. Aluksi painetta oli 2.7 ja haki paljon enemmän, hakee kyllä vieläkin vähän!
                      Nämä paineilla kikkailut antaa renkaan ja tien väliin hetkesi uutta kosketuspintaa/kulmaa ja uraherkkyys yleensä vähäksi aikaa vähenee.
                      Itse ongelma ei tällä suinkaan kuitenkaan korjaannu, vaan ongelma palautuu ja yleensä hieman pahenee kun rengas on hieman kulunut uusille paineille.
                      Niilla "aurauksilla" tosin ei juurikaan ole vaikutusta uraherkkyyteen suuntaan tai toiseen, joten olet sikäli oikeassa.
                      Muilla alustakulmilla kuten cambereilla kuitenkin on täysin keskeinen merkitys, kunnossa olevalla alustalla.

                      Comment

                      • Takalo_kari
                        BTCF Member
                        • Mar 2007
                        • 1359
                        • tku

                        #56
                        mulla takana camperit 2.5 astetta pakkasella, suorempaan ei saa. Edessä -1
                        painetta se hiuka yli 3bar ja on aivan kamala ajaa, mutta eipä mulla kauheesti kumeja ole mennyt..

                        Ajotuntuma muistuttaa mikroautoa. =)
                        Last edited by Takalo_kari; 30-06-2012, 01:47.
                        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                        Kiitos ajastasi? :think

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #57
                          Originally posted by A.I View Post
                          mulla takana camperit 2.5 astetta pakkasella, suorempaan ei saa. Edessä -1
                          painetta se hiuka yli 3bar ja on aivan kamala ajaa, mutta eipä mulla kauheesti kumeja ole mennyt..

                          Ajotuntuma muistuttaa mikroautoa. =)
                          Sehän nyt riippuu täysin mikä vannekoko on alla?
                          Tasan varmasti kuluu näillä cambereilla renkaiden sisäkantit ennen aikojaan, mikäli vannekoko on yli 16".
                          Nämähän on millä tahansa vannekoolla lisäksi jo kaukana jopa tehdasarvoista, joten märän kelin pito ja auton äärikäytös on aivan jotain muuta kuin miten tehdas on ne suunnitellut toimivan.
                          Eli näillä cambereilla 19" rengas sulattaa sisäreunat sileiksi ja sisärungot rikki jo alle kesässä.

                          Comment

                          • Takalo_kari
                            BTCF Member
                            • Mar 2007
                            • 1359
                            • tku

                            #58
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Sehän nyt riippuu täysin mikä vannekoko on alla?
                            Tasan varmasti kuluu näillä cambereilla renkaiden sisäkantit ennen aikojaan, mikäli vannekoko on yli 16".
                            Nämähän on millä tahansa vannekoolla lisäksi jo kaukana jopa tehdasarvoista, joten märän kelin pito ja auton äärikäytös on aivan jotain muuta kuin miten tehdas on ne suunnitellut toimivan.
                            Eli näillä cambereilla 19" rengas sulattaa sisäreunat sileiksi ja sisärungot rikki jo alle kesässä.

                            17" 9 & 9.5 40-sarjan kumit edessä 205 takana 215

                            renkaat kestää about kesän ja kun kääntää vanteille "väärinpäin" ajaa niillä vielä toisenkin.

                            ei noi camperit sitä kumia niin paljoa syö, auraus se eniten vaikuttaa.
                            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                            Kiitos ajastasi? :think

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #59
                              Nelikutosessakin jo vähän liikaa kumivaimennuksia alustassa
                              Sehän tietty vanheten antaa perikse ja vetely on taattua.
                              Mitä oon tuolla kolmekutosella ajanut -3,5 cambereil edes ja -2,5 takan, 0 aurauksel edes niin on tähän asti suorinpaan mennyt auto omas omistukses
                              Johtuu lähinnä siitä alustassa ei vaan mikään oikeen anna periksi että rengas venkuroisi tien kaarteiden mukaan.
                              Tottakai on jäykkä ja epämukava ajaa mutta niin on "tarkotuskin" kun maantieajo ei ole ykkössijainen asia, mutta suoraan menee kyllä

                              Vaikka seiskas on ihan uudet nankangit, alustakin suht tikissä ja renkaat niin pystyt ku saa ni silti saa korjailla kokoajan...simpukkaohjaus jne
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #60
                                Originally posted by A.I View Post
                                17" 9 & 9.5 40-sarjan kumit edessä 205 takana 215

                                renkaat kestää about kesän ja kun kääntää vanteille "väärinpäin" ajaa niillä vielä toisenkin.

                                ei noi camperit sitä kumia niin paljoa syö, auraus se eniten vaikuttaa.
                                No 17" renkaalla toki noillakin kulmilla toki juuri pääsee kun viitsii tuota renkaiden kääntelyä harrastaa 3-4kuukauden välein.
                                Ne camberit nimenomaan on se mikä sitä renkaan sisäreunaa syö.
                                Ok, liika auraus toki kuluttaa kuviointia hampaalle, mutta jos=kun tuollaisella 2.5`-asteen negatiivisella camberilla 80-90% akselikuormasta saadaan pelkästään renkaan sisärungon varaan, on ihan selvä että se 1/3 renkaan sisäreuna on enemmän kuin kantavuutensa ylärajoilla ja rengas näin kuluu.
                                Tämän voi ihan kädellä kokeilla kun siitä moottoritieltä ottaa levähdysalueelle ja kokeilee kädellä mikä osa renkaasta on lämmin ja mikä oikeasti kuuma....mikäli camberit edessä on yli asteen ja takana lähelle kolme astetta.
                                Eli takana tällöin 95% akselikuormasta välittyy tien pintaan renkaan 1/3 sisäreunan kulutuspinnan välityksellä, jollon on ihan selvää että ajettaessa ikäänkuin moottoripyörän renkailla, kulutus on erittäin voimakasta.
                                Lopputulemahan on tämä, josta helpostio näkee että renkaan varsinaista pitotehtävään on hoitanut vain hyvin kapea renkaan sisäosa:

                                Eli kuvan oikeanpuoleisella renkalla liiallinen camber/vasemmassa oikea:


                                Samalla renkaan sisärunko joutuu jokaisella renkaan pyörähdyksellä muokkautumaan puolet enemmän kuin mihin se on suunniteltu.
                                Tilanne on sama kuin nollacambereilla ajettaisiin n.0.8-bar rengaspaineilla jatkuvasti:


                                Tuosta voi päätellä kuinka paljon akselipainosta välittyy tiehen renkaan sisärungon välityksellä kun camber on n.kolme astetta?
                                Tarkasti kun katsoo, huomaa että renkaan ulommainen kulutuspinta ei ota edes maahan kiinni, joten koko kuorma on sisärungolla ja renkaan kantavyydesta voidaan suoraan vähentää puolet:

                                Ok, ohjattavuus liiallisella negatiivisella camberilla toki nopeutuu ja joskus jopa tarkentuu, kun alla on käytännössä 60-luvun kuplavolkkarin
                                125-leveyksiset "sirkkelit".
                                Pito kuitenkin vastaa sitten sitä kuplan sirkkelirengasta(tiehen vastaava renkaan kulutuspinta ihan sama kuin liiallisella camberilla varustetussa 235-leveyden nykyrenkaassa):

                                Mitään hyötyjä ei oikeasti saavuteta liiallisella negatiivisella camberilla, vaan mm.tuon tarkuus saadaan kyllä aikaiseksi oikealla alusta-arvojen kokonaisuudella ja silti saadaan rengaskulutus minimoitua.
                                Last edited by Hemi; 04-07-2012, 01:37.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎