Originally posted by Sunnydale
View Post
E90 Koritakuu ja ruostetta ovessa
Collapse
X
-
Originally posted by Apoov View PostLol. Etkö tiennyt, että ne nesteet ja osat vaikuttavat korin ruostumiseen. Mitä pelleilyä.
Comment
-
-
Täytyypä omalta kohdaltakin ottaa osaa tähän ketjuun. Auto e91 325d 08 jota käytin pari viikkoa sitten Joensuun Laakkosella oikean etuoven sauman ja takaluukun ruostevaurioiden takia näytillä. Autossa täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja ja koritarkastukset tehty n. 57tkm välein (ajallisesti 1-3v välein) eli varmaankin juuri silloin kun auto on niitä pyytänyt ja nämä tosiaan merkattu huoltokirjaan ja avainlukuhistoria täsmää myös täydellisesti. Myös Laakkosen huoltoneuvojan mukaan huollot on tehty kuten pitääkin.
Mutta. Juuri tuli BMW:ltä vastaus että huoltokirjan mukaan tarkastuksia EI OLE TEHTY SÄÄNNÖLLISESTI AJALLAAN! Mitään tarkempia perusteluita en saanut (vielä) mutta ei jää tämä asia kyllä tähän.
edit. Olipa tullut bmw:llä tulkintavirhe huoltokirjaa tutkiessa joten sittenkin etuovi menee vaihtoon ja takaluukku korjaukseen koritakuun piikkiin. Hyvä näin!Last edited by Tome; 10-08-2016, 14:22.
Comment
-
-
Tänään tuli maahantuojalta myöntävä päätös ruostekorjauksistaparin viikon päästä olis aika. Sano autosalvassa vielä että ne vaihtaa ne muoviosat jotka sitä hankausta aiheuttaa. On kuullemma joku parannettu versio, että ei vastaavaa ongelmaa enää tulisi. Sijaisautoa ei pysty kuulemma tarjoamaan, mut eipä tuo ole itselle ongelma.
Last edited by Tourister; 12-08-2016, 22:24.e30 328i Alpinweiss 2
e46 330i M-sport2
Comment
-
-
e91 2007 vaihdettiin myös koritakuuseen takaluukku pari viikkoa sitten Vaasan Käyttöautossa. Ihmettelinkin miksi siinä pumppujen vieressä olevat muovit näyttivät vaihdon jälkeen erilaisilta.
Hyvin kirjavaa vastaanottoa näissä koritakuu asioissa näyttää olevan. Mun autossa suurin osa huolloista oli tehty Saksassa ja pari huoltoa Suomessa. Ainakaan Suomen huollot ei ollut merkkikorjaamossa tehtyjä eikä muistaakseni viimeiset Saksankaan huollot mutta tarvittava määrä koritarkastuksia oli ruksittu noin 60 tkm välein.
Comment
-
-
Käytin vm.2011 e91:ni tänään näytillä Oulun Wetterillä, koska kuskin ovessa peilikolmion alapuolella on vielä suht huomaamatonta kuplaa. Tuomio tuli jo tunteroinen käynnin jälkeen; korjataan koritakuun piikkiin ja maalataan koko ovi.Huoltokirjasta löytyy vehiclechekit noin 60 tkm välein, joista 2 ensimmäistä tehty Saksassa ja viimeisin Suomessa (ajettu nyt 191 tkm). Maalari-mekaanikko - mikä lie - tarkisti maalinpaksuusmittarilla, että ei ole maalattu aiemmin tuosta kohtaa, ja tuumi, että eipä ole ennen nähnyt e9x-korisissa tuossa kohden maalivikaa. No, nyt on.
Comment
-
-
Originally posted by huupi View PostKäytin vm.2011 e91:ni tänään näytillä Oulun Wetterillä, koska kuskin ovessa peilikolmion alapuolella on vielä suht huomaamatonta kuplaa. Tuomio tuli jo tunteroinen käynnin jälkeen; korjataan koritakuun piikkiin ja maalataan koko ovi.Huoltokirjasta löytyy vehiclechekit noin 60 tkm välein, joista 2 ensimmäistä tehty Saksassa ja viimeisin Suomessa (ajettu nyt 191 tkm). Maalari-mekaanikko - mikä lie - tarkisti maalinpaksuusmittarilla, että ei ole maalattu aiemmin tuosta kohtaa, ja tuumi, että eipä ole ennen nähnyt e9x-korisissa tuossa kohden maalivikaa. No, nyt on.
Comment
-
-
Originally posted by huupi View PostNyt en ymmärrä..?
Yleisimmin kyseessä nimenomaan on sormenjälki josta sinkkipinnalle jääneet suolat saavat maalipinnan alla sinkin ”kiehumaan”=luopumaan, saaden aikaiseksi näkyvää pientä kuplaa (menee siis myös aina näin ollen takuun piikkiin).
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKuten tuossa tulikin, niin nämä ”keskelle ei mitään” ilmestyvät sinkin reagoinnista johtuvat ”kuplaesiintymät” ovat aina jotakin epäpuhtautta joka on syntynyt tuotantolinjalla pohjamaalaukseen valmistavan pesun ja varsinaisen pohjamaalauksen välissä.
Yleisimmin kyseessä nimenomaan on sormenjälki josta sinkkipinnalle jääneet suolat saavat maalipinnan alla sinkin ”kiehumaan”=luopumaan, saaden aikaiseksi näkyvää pientä kuplaa (menee siis myös aina näin ollen takuun piikkiin).
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKuten tuossa tulikin, niin nämä ”keskelle ei mitään” ilmestyvät sinkin reagoinnista johtuvat ”kuplaesiintymät” ovat aina jotakin epäpuhtautta joka on syntynyt tuotantolinjalla pohjamaalaukseen valmistavan pesun ja varsinaisen pohjamaalauksen välissä.
Yleisimmin kyseessä nimenomaan on sormenjälki josta sinkkipinnalle jääneet suolat saavat maalipinnan alla sinkin ”kiehumaan”=luopumaan, saaden aikaiseksi näkyvää pientä kuplaa (menee siis myös aina näin ollen takuun piikkiin).
Comment
-
-
Originally posted by Tome View PostJa näyttää olevan täysin arpapeliä meneekö maalitakuun vai koritakuun piikkiin. Omassa korjataan takaluukun sisäpuolen sivumuovien aiheuttamat maalivauriot koritakuuseen mutta luukun ulkopinnoilla olevia sinkkirakkuloita/rykelmiä taas ei, koska arvottiin että ne on maalitakuun piirissä. Vituttaa tällainen epäloogisuus että osalle vaihdetaan uutta luukkua paljon pienemmillä vaurioilla ja taas toisille ei kirveelläkään.
Nyt kuitenkin on selkeästi otettu suuntaa sikäli oikeaan suuntaan että kori ja maalitakuuta pyritään selkeästi pitämään erillään ja vaurion syntymekanismi arvioidaan tätä kautta entistä tarkemmin.
Maallikolle kun tietysti kaikki pintavika on ”ruostetta”, niin tämä tietenkin hämmentää soppaa kun tehdas katsookin jotkin vauriot maalitakuun piiriin, miten ne toki oikeasti kuuluisivatkin katsoa.
Tässä taas kuluttajan on vaikea ymmärtää ja nähdä erot sisäsyntyisen ja ulkoisen syyn vuoksi syntyvät vauriot.
esim.nämä ”sormenjäljet” keskellä ei mitään, menee kyllä pääsääntöisesti koritakuun piiriin, mikäli alla ei ole jo ennestään korjattua vauriota, kun taas kiveniskemästä noussut ja sulkeutunut kukkanen ei enään mene, ainakaan helpolla.
Nämä luukkujen reunaviat pitäisi kuitenkin aina mennä koritakuun piiriin, koska itse ongelmahan muhii nimenomaan oven rakenteessa, eli on sisäsyntyinen johon kuluttaja ei voi mitenkään omalla toiminnallaan vaikuttaa, eikä johdu maalipinnasta itsessään.
Tämä ongelma on siis syntynyt tehtaan/alihankkijan virheellisestä toiminnasta ja vaikka oire nyt äkkiä katsoen onkin maalitakuun piirissä, sen mekanismia tarkastellen se kuuluisi koritakuuseen.Last edited by Hemi; 19-08-2016, 12:08.
Comment
-
-
Näitä tällaisia kuplia on peräloosterissa puolenkymmentä. Omasta mielestä sisäsyntyisiä mutta bmw:llä päättivät toisin. Toisekseen konepellissä on helevetisti kiveniskemää ja vaikka minkänäköistä jälkeä mutta ei ainoatakaan kuplaa joten se siitä ulkoisesta vauriosta näiden kuplien aiheuttajana. Eikä noissa kuplissa muutenkaan näy mitään vauriota itse lakka/maalipinnassa.Last edited by Tome; 19-08-2016, 19:15.
Comment
-
-
Originally posted by Tome View PostNäitä tällaisia kuplia on peräloosterissa puolenkymmentä. Omasta mielestä sisäsyntyisiä mutta bmw:llä päättivät toisin.
Comment
-
Comment