E90 Koritakuu ja ruostetta ovessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apoov
    Bimmer Rookie
    • Jun 2016
    • 86
    • Finland

    #91
    Originally posted by Sunnydale View Post
    Autokeskukselta:



    "Riippumattomien (ei merkkikorjaamot) korjaamoiden tekemistä huolloista tulisi löytyä kuitit, jotta voidaan todeta korjaamon suorittaneen huollot valmistajan ohjeiden mukaisesti. Tarkoittaen esimerkiksi sitä, että käytetyt nesteet ja varaosat vastaavat BMW:n ohjeita.

    Ilman edellämainittuja todistuksia takuukorjausta ei voida suorittaa."

    Ei siis olevinaan riitä se että on huoltokirjassa liikkeen leima ja merkitty vehicle check sekä vielä erikseen huoltoliikkeen raportti mitä kuuluu käydä läpi tarkastuksessa.
    Lol. Etkö tiennyt, että ne nesteet ja osat vaikuttavat korin ruostumiseen. Mitä pelleilyä.

    Comment

    • Sunnydale
      Newbiemmer
      • Jul 2016
      • 12
      • Espoo

      #92
      Originally posted by Apoov View Post
      Lol. Etkö tiennyt, että ne nesteet ja osat vaikuttavat korin ruostumiseen. Mitä pelleilyä.
      On tää. Se vielä hassuinta että kun toimitan vaaditut tiedot (tarkastuslistan mitä koricheck sisältää ei-merkkihuollossa), seuraavaksi lähdetään vaatimaan jotain muuta. Seuraava steppi on varmaan valvontakameran kuva huollosta...

      Comment

      • Tome
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 548
        • Joensuu

        #93
        Täytyypä omalta kohdaltakin ottaa osaa tähän ketjuun. Auto e91 325d 08 jota käytin pari viikkoa sitten Joensuun Laakkosella oikean etuoven sauman ja takaluukun ruostevaurioiden takia näytillä. Autossa täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja ja koritarkastukset tehty n. 57tkm välein (ajallisesti 1-3v välein) eli varmaankin juuri silloin kun auto on niitä pyytänyt ja nämä tosiaan merkattu huoltokirjaan ja avainlukuhistoria täsmää myös täydellisesti. Myös Laakkosen huoltoneuvojan mukaan huollot on tehty kuten pitääkin.
        Mutta. Juuri tuli BMW:ltä vastaus että huoltokirjan mukaan tarkastuksia EI OLE TEHTY SÄÄNNÖLLISESTI AJALLAAN! Mitään tarkempia perusteluita en saanut (vielä) mutta ei jää tämä asia kyllä tähän.

        edit. Olipa tullut bmw:llä tulkintavirhe huoltokirjaa tutkiessa joten sittenkin etuovi menee vaihtoon ja takaluukku korjaukseen koritakuun piikkiin. Hyvä näin!
        Last edited by Tome; 10-08-2016, 14:22.

        Comment

        • Tourister
          BTCF Member
          • Jul 2012
          • 834
          • Kotka

          #94
          Tänään tuli maahantuojalta myöntävä päätös ruostekorjauksista parin viikon päästä olis aika. Sano autosalvassa vielä että ne vaihtaa ne muoviosat jotka sitä hankausta aiheuttaa. On kuullemma joku parannettu versio, että ei vastaavaa ongelmaa enää tulisi. Sijaisautoa ei pysty kuulemma tarjoamaan, mut eipä tuo ole itselle ongelma.
          Last edited by Tourister; 12-08-2016, 22:24.
          e30 328i Alpinweiss 2
          e46 330i M-sport2

          Comment

          • rusti
            Newbiemmer
            • Mar 2007
            • 7

            #95
            e91 2007 vaihdettiin myös koritakuuseen takaluukku pari viikkoa sitten Vaasan Käyttöautossa. Ihmettelinkin miksi siinä pumppujen vieressä olevat muovit näyttivät vaihdon jälkeen erilaisilta.

            Hyvin kirjavaa vastaanottoa näissä koritakuu asioissa näyttää olevan. Mun autossa suurin osa huolloista oli tehty Saksassa ja pari huoltoa Suomessa. Ainakaan Suomen huollot ei ollut merkkikorjaamossa tehtyjä eikä muistaakseni viimeiset Saksankaan huollot mutta tarvittava määrä koritarkastuksia oli ruksittu noin 60 tkm välein.

            Comment

            • huupi
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 1192
              • Tyrnävä

              #96
              Käytin vm.2011 e91:ni tänään näytillä Oulun Wetterillä, koska kuskin ovessa peilikolmion alapuolella on vielä suht huomaamatonta kuplaa. Tuomio tuli jo tunteroinen käynnin jälkeen; korjataan koritakuun piikkiin ja maalataan koko ovi. Huoltokirjasta löytyy vehiclechekit noin 60 tkm välein, joista 2 ensimmäistä tehty Saksassa ja viimeisin Suomessa (ajettu nyt 191 tkm). Maalari-mekaanikko - mikä lie - tarkisti maalinpaksuusmittarilla, että ei ole maalattu aiemmin tuosta kohtaa, ja tuumi, että eipä ole ennen nähnyt e9x-korisissa tuossa kohden maalivikaa. No, nyt on.
              I01 i3s 94

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #97
                Originally posted by huupi View Post
                Käytin vm.2011 e91:ni tänään näytillä Oulun Wetterillä, koska kuskin ovessa peilikolmion alapuolella on vielä suht huomaamatonta kuplaa. Tuomio tuli jo tunteroinen käynnin jälkeen; korjataan koritakuun piikkiin ja maalataan koko ovi. Huoltokirjasta löytyy vehiclechekit noin 60 tkm välein, joista 2 ensimmäistä tehty Saksassa ja viimeisin Suomessa (ajettu nyt 191 tkm). Maalari-mekaanikko - mikä lie - tarkisti maalinpaksuusmittarilla, että ei ole maalattu aiemmin tuosta kohtaa, ja tuumi, että eipä ole ennen nähnyt e9x-korisissa tuossa kohden maalivikaa. No, nyt on.
                Turkkilainen peukalonjälki....

                Comment

                • huupi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 1192
                  • Tyrnävä

                  #98
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Turkkilainen peukalonjälki....
                  Nyt en ymmärrä..?
                  I01 i3s 94

                  Comment

                  • jakeluvesimies
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2010
                    • 2726
                    • On the road @ Laplandia

                    #99
                    Originally posted by huupi View Post
                    Nyt en ymmärrä..?
                    Oisko tehtaan linjalla

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by huupi View Post
                      Nyt en ymmärrä..?
                      Kuten tuossa tulikin, niin nämä ”keskelle ei mitään” ilmestyvät sinkin reagoinnista johtuvat ”kuplaesiintymät” ovat aina jotakin epäpuhtautta joka on syntynyt tuotantolinjalla pohjamaalaukseen valmistavan pesun ja varsinaisen pohjamaalauksen välissä.
                      Yleisimmin kyseessä nimenomaan on sormenjälki josta sinkkipinnalle jääneet suolat saavat maalipinnan alla sinkin ”kiehumaan”=luopumaan, saaden aikaiseksi näkyvää pientä kuplaa (menee siis myös aina näin ollen takuun piikkiin).

                      Comment

                      • huupi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 1192
                        • Tyrnävä

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Kuten tuossa tulikin, niin nämä ”keskelle ei mitään” ilmestyvät sinkin reagoinnista johtuvat ”kuplaesiintymät” ovat aina jotakin epäpuhtautta joka on syntynyt tuotantolinjalla pohjamaalaukseen valmistavan pesun ja varsinaisen pohjamaalauksen välissä.
                        Yleisimmin kyseessä nimenomaan on sormenjälki josta sinkkipinnalle jääneet suolat saavat maalipinnan alla sinkin ”kiehumaan”=luopumaan, saaden aikaiseksi näkyvää pientä kuplaa (menee siis myös aina näin ollen takuun piikkiin).
                        Selkis, kiitos!
                        I01 i3s 94

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Kuten tuossa tulikin, niin nämä ”keskelle ei mitään” ilmestyvät sinkin reagoinnista johtuvat ”kuplaesiintymät” ovat aina jotakin epäpuhtautta joka on syntynyt tuotantolinjalla pohjamaalaukseen valmistavan pesun ja varsinaisen pohjamaalauksen välissä.
                          Yleisimmin kyseessä nimenomaan on sormenjälki josta sinkkipinnalle jääneet suolat saavat maalipinnan alla sinkin ”kiehumaan”=luopumaan, saaden aikaiseksi näkyvää pientä kuplaa (menee siis myös aina näin ollen takuun piikkiin).
                          Ja näyttää olevan täysin arpapeliä meneekö maalitakuun vai koritakuun piikkiin. Omassa korjataan takaluukun sisäpuolen sivumuovien aiheuttamat maalivauriot koritakuuseen mutta luukun ulkopinnoilla olevia sinkkirakkuloita/rykelmiä taas ei, koska arvottiin että ne on maalitakuun piirissä. Vituttaa tällainen epäloogisuus että osalle vaihdetaan uutta luukkua paljon pienemmillä vaurioilla ja taas toisille ei kirveelläkään.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Tome View Post
                            Ja näyttää olevan täysin arpapeliä meneekö maalitakuun vai koritakuun piikkiin. Omassa korjataan takaluukun sisäpuolen sivumuovien aiheuttamat maalivauriot koritakuuseen mutta luukun ulkopinnoilla olevia sinkkirakkuloita/rykelmiä taas ei, koska arvottiin että ne on maalitakuun piirissä. Vituttaa tällainen epäloogisuus että osalle vaihdetaan uutta luukkua paljon pienemmillä vaurioilla ja taas toisille ei kirveelläkään.
                            Osin tietysti juuri näinkin, eli varsinkin näiden korjauspäätösten ja korjausten johdonmukaisuus tällä hetkellä on kyllä jonkin verran hakusessa.
                            Nyt kuitenkin on selkeästi otettu suuntaa sikäli oikeaan suuntaan että kori ja maalitakuuta pyritään selkeästi pitämään erillään ja vaurion syntymekanismi arvioidaan tätä kautta entistä tarkemmin.
                            Maallikolle kun tietysti kaikki pintavika on ”ruostetta”, niin tämä tietenkin hämmentää soppaa kun tehdas katsookin jotkin vauriot maalitakuun piiriin, miten ne toki oikeasti kuuluisivatkin katsoa.
                            Tässä taas kuluttajan on vaikea ymmärtää ja nähdä erot sisäsyntyisen ja ulkoisen syyn vuoksi syntyvät vauriot.
                            esim.nämä ”sormenjäljet” keskellä ei mitään, menee kyllä pääsääntöisesti koritakuun piiriin, mikäli alla ei ole jo ennestään korjattua vauriota, kun taas kiveniskemästä noussut ja sulkeutunut kukkanen ei enään mene, ainakaan helpolla.

                            Nämä luukkujen reunaviat pitäisi kuitenkin aina mennä koritakuun piiriin, koska itse ongelmahan muhii nimenomaan oven rakenteessa, eli on sisäsyntyinen johon kuluttaja ei voi mitenkään omalla toiminnallaan vaikuttaa, eikä johdu maalipinnasta itsessään.
                            Tämä ongelma on siis syntynyt tehtaan/alihankkijan virheellisestä toiminnasta ja vaikka oire nyt äkkiä katsoen onkin maalitakuun piirissä, sen mekanismia tarkastellen se kuuluisi koritakuuseen.
                            Last edited by Hemi; 19-08-2016, 12:08.

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              Näitä tällaisia kuplia on peräloosterissa puolenkymmentä. Omasta mielestä sisäsyntyisiä mutta bmw:llä päättivät toisin. Toisekseen konepellissä on helevetisti kiveniskemää ja vaikka minkänäköistä jälkeä mutta ei ainoatakaan kuplaa joten se siitä ulkoisesta vauriosta näiden kuplien aiheuttajana. Eikä noissa kuplissa muutenkaan näy mitään vauriota itse lakka/maalipinnassa.
                              Attached Files
                              Last edited by Tome; 19-08-2016, 19:15.

                              Comment

                              • PJS69
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2011
                                • 255
                                • Porvoo

                                Originally posted by Tome View Post
                                Näitä tällaisia kuplia on peräloosterissa puolenkymmentä. Omasta mielestä sisäsyntyisiä mutta bmw:llä päättivät toisin.
                                Nuo on ihan samankaltaisia kuin omassa autossani rekisterikilven vieressä kolme-neljä (3-4) kappaletta. Autollani nyt ajettu 33 tkm (29 tkm, kun päätöstä asiaan vuoden 2015 kesällä kuvien + auton näyttämisen kautta Porvoossa hain), ja huoltokirja BMW merkkihuolto leimoilla varustettu. Päätös korvauksesta oli piiitttkkkäääännnnn väännön jälkeen, että 1/3- suostuvat rahallisesti maksamaan, ja kiveniskut aiheuttaneet kyseiset kuplat. Ei siis kori/maali tms BMW "virhe". Siis oikeasti en voinut muuta kuin nauraa kyseiselle "selvitykselle" päätöksineen...

                                Comment

                                Working...
                                X