Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/E91/E92/E93 Kysymyksiä ja vastauksia VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juha77
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 749
    • Vaasa

    N52 330i kyseessä. Kattelin tänään Carlylla coolant temperature arvoja ajon aikana (-15C ulkona). Ajossa (30km) lämpötila näytti noin -10C ja muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen ~+50C hujakoilla. Kuitenkin kabiiniin saa normaalisti lämmintä tai kuumaa niin halutessaan, joten en oikein usko tuohon -10C arvoon ajossa. Carlylla oli myös valikossa Water pump electronic temperature tjsp. joka oli 90C luokkaa. Onko muilla samanlaisia havintoja lämmöistä Carlylla tai muuten? Pumppu ja termari vaihdettu 100tkm sitten. Ei vikakoodeja.
    e90 330ia
    E36 328i touring
    Ex:
    e46 330i touring facelift
    e46 318ci facelift
    e36 320i cab M-Sport
    e36 325i coupe
    e30 318i

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Originally posted by juha77 View Post
      N52 330i kyseessä. Kattelin tänään Carlylla coolant temperature arvoja ajon aikana (-15C ulkona). Ajossa (30km) lämpötila näytti noin -10C ja muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen ~+50C hujakoilla. Kuitenkin kabiiniin saa normaalisti lämmintä tai kuumaa niin halutessaan, joten en oikein usko tuohon -10C arvoon ajossa. Carlylla oli myös valikossa Water pump electronic temperature tjsp. joka oli 90C luokkaa. Onko muilla samanlaisia havintoja lämmöistä Carlylla tai muuten? Pumppu ja termari vaihdettu 100tkm sitten. Ei vikakoodeja.
      Katoit todennäköisesti jäähdyttimen ulostulolämpötilaa. Siellä on anturi alavesiletkussa.
      Lukemat vaikuttavat normaaleilta tässä tapauksessa.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • juha77
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 749
        • Vaasa

        Originally posted by Supa View Post
        Katoit todennäköisesti jäähdyttimen ulostulolämpötilaa. Siellä on anturi alavesiletkussa.
        Lukemat vaikuttavat normaaleilta tässä tapauksessa.
        Jep, näin muuten varmasti olikin. Kiitos vastauksesta!
        e90 330ia
        E36 328i touring
        Ex:
        e46 330i touring facelift
        e46 318ci facelift
        e36 320i cab M-Sport
        e36 325i coupe
        e30 318i

        Comment

        • AK-87
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2015
          • 324
          • Hml

          E90 kutosbensat

          En viitsinyt erillistä ketjua laatia eikä äkkiseltään löytynyt täysin "kattavaa" ketjua valmiiksi, niin myrkytänpä tänne sitten. Eli kiinnostaisi kohta puoliin hankkia e90-korinen kutosbensa, ja kiinnostaisi kokeneempien taiteilijoiden näkemykset ko. korimallin kutosbensojen paremmuudesta/luotettavuudesta.

          Vaihtoehdot ovat:

          N52B25
          N52B30
          N53B30

          Jätetään suosiolla tuplaturbot tarkastelusta ulos, koska haen suhteellisen helppohoitoista käyttistä ja budjettikysymys on toki toinen syy.
          V60 D4 AWD -16
          Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
          ex V60 D4 -13
          ex E36 323i 4D -96
          ex E91 320d -06 Stage 1

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6022
            • Sipoo

            Noh, sanotaanko näin, että näistä BMW:n "bensadieseleistä" on ollut itselläni vähän omat mielipiteet aina, ei ole oikein koskaan säväyttänyt. Noh, nyt kun muija päätti, että taloon tulee 325i avo, niin karisi kyllä kaikki epäilykset ja otin kaikki parjaukset takaisin. N53B30 löytyy siis kyseisestä pelistä ja on kyllä jumalauta hieno moottori! Alavääntö on kyllä hieno tommoseen peliin ja yläpäässä repii sopivasti. Autossa on JW-Servicellä laitettu softa ja penkattu 251hv vakio imusarjalla. :think Ja onhan nämä teknisesti aika pomminvarmoja moottoreita..

            Suuttimet, puolat, bensapumput ja nox-anturi noissa kai se heikko lenkki. Niihin, kun varautuu edes henkisesti, niin pääsee jo pitkälle. Vaimon pelissä suuttimet raksuttelee ja nox-anturi rikki. Suuttimia vaihdetaan sitten, kun alkaa pygimään ja nox-anturi koodataan pois.

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • rizzo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2007
              • 5418
              • Oulu

              Originally posted by kmn View Post
              Noh, sanotaanko näin, että näistä BMW:n "bensadieseleistä" on ollut itselläni vähän omat mielipiteet aina, ei ole oikein koskaan säväyttänyt. Noh, nyt kun muija päätti, että taloon tulee 325i avo, niin karisi kyllä kaikki epäilykset ja otin kaikki parjaukset takaisin. N53B30 löytyy siis kyseisestä pelistä ja on kyllä jumalauta hieno moottori! Alavääntö on kyllä hieno tommoseen peliin ja yläpäässä repii sopivasti. Autossa on JW-Servicellä laitettu softa ja penkattu 251hv vakio imusarjalla. :think

              Suuttimet, puolat, bensapumput ja nox-anturi noissa kai se heikko lenkki. Niihin, kun varautuu edes henkisesti, niin pääsee jo pitkälle.
              Allekirjoitan 100%! Softan haen omaani ensi kuussa.

              Jos nyt jotain miinusta pitää keksiä, niin painavassa avossa kulutus on aika kova (no ok, olen tottunut dieseleihin)... varsinkin pakkasilla syö mm. kaiken.

              Comment

              • AK-87
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2015
                • 324
                • Hml

                Originally posted by kmn View Post
                Suuttimet, puolat, bensapumput ja nox-anturi noissa kai se heikko lenkki. Niihin, kun varautuu edes henkisesti, niin pääsee jo pitkälle. Vaimon pelissä suuttimet raksuttelee ja nox-anturi rikki. Suuttimia vaihdetaan sitten, kun alkaa pygimään ja nox-anturi koodataan pois.
                Kiitos vastauksesta! Kuinka arvokkaista remonteista näiden "ominaisuuksien" kohdalla puhutaan, suuruusluokka? Osat + työt, kun itseltä onnistuu lähinnä tankkaaminen ja sekin vaihtelevasti. Ja millä kilsoilla / kuinka usein näiden kanssa saa olla pajalla?
                V60 D4 AWD -16
                Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                ex V60 D4 -13
                ex E36 323i 4D -96
                ex E91 320d -06 Stage 1

                Comment

                • rizzo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2007
                  • 5418
                  • Oulu

                  Originally posted by AK-87 View Post
                  Kiitos vastauksesta! Kuinka arvokkaista remonteista näiden "ominaisuuksien" kohdalla puhutaan, suuruusluokka? Osat + työt, kun itseltä onnistuu lähinnä tankkaaminen ja sekin vaihtelevasti. Ja millä kilsoilla / kuinka usein näiden kanssa saa olla pajalla?
                  Mä kommentoin sen verran, että mun auto on 150tkm ajettu ja on nuo kaikki jo vaihdettu. Eli varmaankin siinä 100-150 pinnassa?

                  Comment

                  • McBeast
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2007
                    • 2998
                    • Tallinn

                    Originally posted by kmn View Post
                    nox-anturi rikki. Suuttimia vaihdetaan sitten, kun alkaa pygimään ja nox-anturi koodataan pois.
                    Mitä tuossa koodauksessa käytännössä tehdään? En hirveästi tuosta Nox-anturin toiminnasta ole lukenut, mutta ilmeisesti liittyy tuohon laihaseosohjelmaan ja sehän ei käytössä ole, kun nox-anturi on vikatilassa? :think

                    Vaikuttaako tämä kulutukseen, pidemmässä aikavälissä katteihin tjsp? Päästöt?

                    Sitten noiden lisäksi varmaan perus vesipumppu voidaan laskea ihan kohtuulliseksi kulueräksi myös, varsinkin teetettynä.
                    Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                    Comment

                    • juha77
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 749
                      • Vaasa

                      Originally posted by AK-87 View Post
                      En viitsinyt erillistä ketjua laatia eikä äkkiseltään löytynyt täysin "kattavaa" ketjua valmiiksi, niin myrkytänpä tänne sitten. Eli kiinnostaisi kohta puoliin hankkia e90-korinen kutosbensa, ja kiinnostaisi kokeneempien taiteilijoiden näkemykset ko. korimallin kutosbensojen paremmuudesta/luotettavuudesta.

                      Vaihtoehdot ovat:

                      N52B25
                      N52B30
                      N53B30

                      Jätetään suosiolla tuplaturbot tarkastelusta ulos, koska haen suhteellisen helppohoitoista käyttistä ja budjettikysymys on toki toinen syy.
                      Foorumilta bongailtua kun omaa valintaa tein:
                      N52B30 näistä ehkäpä vähä ongelmaisin, mutta disat kannattanee tarkastaa jossain vaiheessa.
                      N52B25 öljynkulutus ongelmia
                      N53 kohdalla korkeapainepumppu ja suuttimet olleet ainakin alkupäässä ongelmallisia, hintaa tulee jos omasta pussista maksaa. Imukanavien likaantuminen - Onko N53 omistajat muuten joutuneet tekemään tota pähkinäpuhallusta?
                      N53 uudempia ja kulutus pienempi.
                      Itse katoin joko n52b30 tai n53 ja valitsin sen mukaan mistä tuli ensin vastaan sopiva yksilö hyvillä varusteilla, sattui sitten olemaan n52b30.
                      Last edited by juha77; 22-02-2018, 11:13.
                      e90 330ia
                      E36 328i touring
                      Ex:
                      e46 330i touring facelift
                      e46 318ci facelift
                      e36 320i cab M-Sport
                      e36 325i coupe
                      e30 318i

                      Comment

                      • kmn
                        Moderator
                        • May 2009
                        • 6022
                        • Sipoo

                        Originally posted by McBeast View Post
                        Mitä tuossa koodauksessa käytännössä tehdään? En hirveästi tuosta Nox-anturin toiminnasta ole lukenut, mutta ilmeisesti liittyy tuohon laihaseosohjelmaan ja sehän ei käytössä ole, kun nox-anturi on vikatilassa? :think

                        Vaikuttaako tämä kulutukseen, pidemmässä aikavälissä katteihin tjsp? Päästöt
                        Osittain oikein. Tuolta voi lukea enemmän NOx -anturin pois koodaamisesta: http://www.btcf.fi/forum/showthread....292044&page=14

                        Kulutus on varmasti koholla NOx-anturin ollessa rikki, arviolta 0,5-1l/100km. Tästä on ollut puhetta useammassakin otteessa eri foorumeilla. Eli koodi sisään ja anturi irti ja homma ok. Siihen en osaa sanoa mitään, miten tuo nyt kannattaa huomioida myös jatkossa, sikäli kun on tarkoitus softata autoa myöhemmin.

                        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                        --
                        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                        Comment

                        • rizzo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2007
                          • 5418
                          • Oulu

                          Mitäs meinaa tällainen vikakoodi (BMW E93 325i N53B30):

                          Fuel pressure sensor, electric
                          Code: 0029F3

                          Bensanpaineen anturi? Auto toimii täysin normaalisti, mutta tuollaisen koodin pukkaa päälle heti nollauksen jälkeen :think

                          Tämä tilaukseen ja matka jatkuu?
                          Last edited by rizzo; 22-02-2018, 17:11.

                          Comment

                          • majgul
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2008
                            • 891
                            • Oulu

                            Originally posted by rizzo View Post
                            Mitäs meinaa tällainen vikakoodi (BMW E93 325i N53B30):

                            Fuel pressure sensor, electric
                            Code: 0029F3

                            Bensanpaineen anturi? Auto toimii täysin normaalisti, mutta tuollaisen koodin pukkaa päälle heti nollauksen jälkeen :think

                            Tämä tilaukseen ja matka jatkuu?
                            Mulla oli sama n54. Vaihtoon meni enkä eroa ole huomannut, en tosin muista olenko nollannut asetuksia sen jälkeen.

                            Comment

                            • rizzo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2007
                              • 5418
                              • Oulu

                              Originally posted by majgul View Post
                              Mulla oli sama n54. Vaihtoon meni enkä eroa ole huomannut, en tosin muista olenko nollannut asetuksia sen jälkeen.
                              Alrite, kiitos! Ostitko mistä tuon anturin?

                              EDIT: Tilasin tuon linkittämäni. Jospa sillä koodi häviää. Lueskelin aiheesta aika paljon netissä, monilla ulkomaisilla foorumeilla ihmetelty samaa asiaa ja kokemukset samoja: ei tunnu, eikä näy ennen tai jälkeen osan vaihdon missään. Mutta on niin edullinen osa että samapa tuo vaihtaa.
                              Last edited by rizzo; 23-02-2018, 10:02.

                              Comment

                              • Dusty
                                Bimmer Rookie
                                • May 2017
                                • 112
                                • Vantaa

                                Mitenkä meneekö tuo e92 m-sport takapuskuri vakion tilalle ongelmitta vai joutuuko jotai kiinikkeitä vaihtamaan?
                                Kolhujen oikasut maalaamatta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎