335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • alfaromeo
    replied
    Alunperin epäiltiin juuri loppuunajettua turbiinia. Vanhaan askiin tuli laitettua 3 tuubia Lubegardin Shutter Fixiä, mitään vaikutusta ei ollut.. Tästä pääteltiin, että turbiini on ehjä. Vaihtolaatikossa tuli myös "uusi" turbiini mukana, eli sekin on vaihdettu askiremontin yhteydessä.

    Eikö imupuolen vuodot aiheuttaisi muitakin oireita tai mahdollisia vikakoodeja ? Silmämääräisesti katsottuna kaikki näyttää ihan hyvältä.

    MAP-anturista ei mitään tietoa. Sen voisi toki tarkistaa.

    Tässä keississä on lähinnä vaihteistopuoli suljettu kokonaan pois tuon remontin johdosta. 99% tämä johtuu moottorista, seoksensäädöstä tai vastaavasta.

    Tuo MAP-anturi rupesi just kiinnostamaan enemmän. Oliko samankaltaisia oireita ?

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Jos on moottoripuoli jo suljettu pois mahdollisesta aiheuttajasta niin 6hp laatikossa tyyppivikainen humpaus johtuu aika varmasti loppuun kuluneesta turbiinista, oma kohtaista kokemusta samasta hommasta. mekatroniikan kunnostus vain pahensi humpausta ja turbiinin vaihdolla loppui kokonaan.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Onko sulla kuinka vanha se imusarjassa oleva MAP- anturi?
    Omassa siistiytyi käytös todella paljon vaihdon jälkeen. Vanhan anturin puhdistaminen ei auttanut.

    Leave a comment:


  • Inspector
    replied
    Dr.tranny lopetti mulla samat humpat

    Leave a comment:


  • strmix
    replied
    Imusarjan vuodot voivat aiheuttaa humppaamista.
    Onko varmasti imusarjan edessä kulkevat kaapelit ja alipaineletkut pois imusarjan välistä.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Tuli vaihdettua "uusi" vaihdelaatikko tällä viikolla. 130tkm ajettu 2008 aski laitettiin paikalleen ja samalla tietysti uusi öljypohja/suodatin ja uudet öljyt sisään. Testerillä myös vaihdelaatikon mukautusarvojen nollaus.

    Vaihteistopuoli on nyt kunnossa. Vaihtaa todella nätisti ja ongelmat 4 ja 5.vaihteilla ovat poistuneet. Vaihtaa myös yllättävän nopeasti, vaikka ei ole ohjelmoitu. Vanhassa askissa oli xhp stage 2, ja en huomaa juurikaan eroa vaihdon nopeudessa.

    Vaihdettiin myös tuo viallinen lambda-anturi. Eli lohko 1 anturi 2. Tämän jälkeen moottorinohjauksen adaptioiden nollaus tietysti.

    Muutaman päivän ajellut uusilla osilla, ja pieni "humppaus" on edelleen läsnä. Moottoritiellä 6 tuvassa, aivan pintakaasulla ja lievään alamäkeen, niin humputtaa 200rpm kierroksia. Ihan kuin joku pumppaisi kaasua hieman

    Moottorijarrulle tai kaasua hiemankin lisää, ongelma poistuu. Voiko tämä olla jopa "ominaisuus" ?

    Pienemmissä nopeuksissa en huomannut mitään. Aiemmin teki tätä eri vauhdeissa, kun ajetaan pintakaasulla.

    Mikä mahtaa olla syynä ?



    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Tuo lohko 1 tunnistin 2 on juuri se kivempi touhuttava. Suoraan naaman edessä, kun poistaa taaemman pohjamuovin. Tuli käytettyä irti, anturi oli aivan noessa/karstassa. Teräsharja, jarrukliineri, paineilma menetelmällä puhdistin.

    Takasin paikalleen. Vikakoodeja en ole sen jälkeen lukenut.

    Molemmat lambda 2 liittimet kävivät auki ja kontaktisprayta sekaan samalla.

    Plussakeliä on ollut ja tiet sulat. Kivasti antaa vedättää, kulkee niin s**tanasti !

    Lähiaikoina saadaan uusi vaihdelaatikko ja turbiini, niin loppuu tuo ihme perseily 4 ja 5 vaihteilla, puhumattakaan tuosta "humppaamisesta". Todella ärsyttävää, kun muuten auto toimii ja kulkee nätisti...

    Map 5 käytössä ja vikatilaan ei ole ajanut kertaakaan.

    Leave a comment:


  • mmie
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    ^^ Okei. Luultavasti ykkösen puola antautui tossa vedossa. Tulpat kuitenkin ihan uudet muistaakseni Boschin nelikärkiset tuli laitettua..

    Jostain jenkkifoorumilta luin, että jollain oli ecun päästä juuri tuon lambdan pinnit painunut alas ja kontaktia ei ole sen takia.

    Osaako joku sanoa lonkalta, kumpi noista takalambdoista on lohko 1 ? Toi helppo vaiko tuo v*ttumaisempi ?

    ^ Jenkit suosittelee tulppien vaihtoväliksi 15k mailia ja puolat 30k mailia. Eli joku 22500 - 25000km tulpat ja puolat 45000 - 47500km. Aika tiuhaan saa vaihdella.

    Moni suosittelee noita Delphin puolia varsinkin viritettyihin, ykköseen meni nyt Bremin tuote.

    Aika jännä sinäänsä, että Delphi taitaa olla ranskalainen ja Bremi on saksalainen...
    Itse en kaikista lukemastani huolimatta uskonut tuota viritetyn tulpanvaihtoväliä (puolien vaihdon kyllä ostin). Vaihdoin aikanaan tulpat ja puolat ja n.30tkm kohdalla meni samalla viikolla 2 tulppaa hajoittaen puolat samalla. Vaihdoin sen ekan pimeän pytyn puolan -> ei apua, sitten kokeilumielessä tulpan vaihto ja alkoi pelaamaan. Arvelin sitten viikon päästä vaihtaa loput, mutta eipä päässyt sinne asti, kun seuraava pytty teki saman... Ja vakiotulpista nyt puhutaan.
    Last edited by mmie; 29-12-2021, 19:53.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    ^^ Okei. Luultavasti ykkösen puola antautui tossa vedossa. Tulpat kuitenkin ihan uudet muistaakseni Boschin nelikärkiset tuli laitettua..

    Jostain jenkkifoorumilta luin, että jollain oli ecun päästä juuri tuon lambdan pinnit painunut alas ja kontaktia ei ole sen takia.

    Osaako joku sanoa lonkalta, kumpi noista takalambdoista on lohko 1 ? Toi helppo vaiko tuo v*ttumaisempi ?

    ^ Jenkit suosittelee tulppien vaihtoväliksi 15k mailia ja puolat 30k mailia. Eli joku 22500 - 25000km tulpat ja puolat 45000 - 47500km. Aika tiuhaan saa vaihdella.

    Moni suosittelee noita Delphin puolia varsinkin viritettyihin, ykköseen meni nyt Bremin tuote.

    Aika jännä sinäänsä, että Delphi taitaa olla ranskalainen ja Bremi on saksalainen...

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Ja vinkkinä, viritetyssä N54:ssa puolat kannattaa vaihtaa 10 th km välein (ihan max 20 th km)...

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Video tsekattu. Kyllä ne lambda 2:set tosiaan jeesailee 1:s lambdoja, ilmeisesti varsinkin "when cruising", eli ajellaan pinta kaasulla maantietä.

    Yhden kerran tosiaan kun vedätin muutaman vaihteen aivan tappiin asti, yhtäkkiä alkoi rötäämään ja jb4 löi auton vikatilaan. Selvästi kävi viidellä. Kun antoi hieman syöttöä, koko auto tärisee ja rötää. Tien sivuun ja auto sammuksiin. Uudelleen käyntiin ja taas toimii, jb4 oli vaihtanut map4 itsestään (autolog / joku safe mode).

    Tämän rytäkän jälkeen kolme vikakoodia muistissa:

    - 2C7B , Lambdatunnistin (lohko 1 , tunnistin 2) , Signaali liian rikas syötönkatkaisussa

    - 29CD , Palamiskatkoksia sylinterissä 1 , Polttonesteen syötön katkaisu toiminnassa

    - 2C77 , Lambdatunnistin (lohko 1 , tunnistin 2) , Katkos / ei signaalia (Tämä on tosiaan pysyvästi tuolla)

    Ilmeisesti ykkösessä sytytyskatkos -> valtava määrä polttoainetta ruiskuu pitkin pakoputkea / lambda-antureita -> auto lyö ykkösen suuttimen kiinni -> auto vikatilaan. Näin itse ajattelin siis käyneen.

    Vaihdoin silloin ykkösen puolan ja tulpan, sen jälkeen on toiminut ilman murheita. Kaikki tulpat vaihdoin noin 5tkm sitten, ja edellinen omistaja on vaihtanut kaikki puolat n.50tkm sitten (Delphi).

    Voiko tuo yksi viallinen kakkoslambda aiheuttaa jotenkin ihmeellisellä tavalla sytytyskatkoksia, ja auto ei vain ymmärrä sitä ? Eikö tuo lohko 1 ole juuri 1-3 sylinterit ?

    Ja vielä, eikö täydellä kaasulla ajettaessa kakkoslambdat ole "open loop" , eli niitä ei huomioida vaan AFR vedetään todella rajusti rikkaalle, niinkuin videolla kaveri taisi mainitakkin ?

    Jaajuu, vieläkin riittää asiaa Vaihdelaatikkoon lykätty kolme tuubia lubegardin shudder fixiä, ei oikeastaan mitään vaikutusta. Kokeilin vielä nollata vaihdelaatikon adaptiot, sen jälkeen neljä tai viisi kertaa veti askin vikatilaan -> auto sivuun ja sammuksiin -> uudelleen käyntiin ja toimii taas.

    Vaihdelaatikossa koodi:

    - 4F8D Välityssuhteen valvonta , vaihteet 5-4 , todennäköisyyslogiikka

    Alkusekoilun jälkeen ei mene enään vikatilaan, mutta käyttäytyy niinkuin aiemminkin. Juuri tuo 4-5 vaihteiden puuhastelu on kummallista, ihan kuin vaihteisto olisi hieman "tyhmä". Ei osaa päättää mitä tekisi...

    Ja edelleen humppaa tasakaasulla. Tätäkin mietin, voiko tuo lambda aiheuttaa tämän, tuskinpa ?

    Ykkösessä sytytyskatko ja silloin alkaa käymään huonosti kun moottorinohjaus katkaisee polttoaineen suihkutuksen ongelma sylinteriin ettei katti sula. Tämä on siis moottorinohjauksen suojatila ja se menee päällä siinä vaiheessa kun se huomaa riittävästi sytytyskatkoja. Kampiakselinanturista ecu seuraa sytyttääkö jokainen sylinteri vai ei. Jos lambda aiheuttaisi ongelmia, niin silloin se aiheuttaisi kaikkiin sen sylinteriryhmän sylintereihin ongelmia ei pelkästään yhteen sylinteriin. Kun ongelma katosi uudella puolalla & tulpalla, niin jompikumpi niistä oli viallinen. Puola viat yleisiä näissä. Kun tuo takalambdan koodi tulee heti takaisin, niin kyllähän se kannattaa laittaa kuntoon. Itse tarkistaisin ensin, että johdotus sille on kunnossa, jos on niin uutta lambdaa. Jännitteen & maa tarkistaa helposti yleismittarilla liitimeltä.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Originally posted by Krampus View Post
    Videossa selitetty o2 sensoreiden toimintaa ja miten ne toimivat yhteen.
    https://www.youtube.com/watch?v=bmWjoudIOCk
    Video tsekattu. Kyllä ne lambda 2:set tosiaan jeesailee 1:s lambdoja, ilmeisesti varsinkin "when cruising", eli ajellaan pinta kaasulla maantietä.

    Yhden kerran tosiaan kun vedätin muutaman vaihteen aivan tappiin asti, yhtäkkiä alkoi rötäämään ja jb4 löi auton vikatilaan. Selvästi kävi viidellä. Kun antoi hieman syöttöä, koko auto tärisee ja rötää. Tien sivuun ja auto sammuksiin. Uudelleen käyntiin ja taas toimii, jb4 oli vaihtanut map4 itsestään (autolog / joku safe mode).

    Tämän rytäkän jälkeen kolme vikakoodia muistissa:

    - 2C7B , Lambdatunnistin (lohko 1 , tunnistin 2) , Signaali liian rikas syötönkatkaisussa

    - 29CD , Palamiskatkoksia sylinterissä 1 , Polttonesteen syötön katkaisu toiminnassa

    - 2C77 , Lambdatunnistin (lohko 1 , tunnistin 2) , Katkos / ei signaalia (Tämä on tosiaan pysyvästi tuolla)

    Ilmeisesti ykkösessä sytytyskatkos -> valtava määrä polttoainetta ruiskuu pitkin pakoputkea / lambda-antureita -> auto lyö ykkösen suuttimen kiinni -> auto vikatilaan. Näin itse ajattelin siis käyneen.

    Vaihdoin silloin ykkösen puolan ja tulpan, sen jälkeen on toiminut ilman murheita. Kaikki tulpat vaihdoin noin 5tkm sitten, ja edellinen omistaja on vaihtanut kaikki puolat n.50tkm sitten (Delphi).

    Voiko tuo yksi viallinen kakkoslambda aiheuttaa jotenkin ihmeellisellä tavalla sytytyskatkoksia, ja auto ei vain ymmärrä sitä ? Eikö tuo lohko 1 ole juuri 1-3 sylinterit ?

    Ja vielä, eikö täydellä kaasulla ajettaessa kakkoslambdat ole "open loop" , eli niitä ei huomioida vaan AFR vedetään todella rajusti rikkaalle, niinkuin videolla kaveri taisi mainitakkin ?

    Jaajuu, vieläkin riittää asiaa Vaihdelaatikkoon lykätty kolme tuubia lubegardin shudder fixiä, ei oikeastaan mitään vaikutusta. Kokeilin vielä nollata vaihdelaatikon adaptiot, sen jälkeen neljä tai viisi kertaa veti askin vikatilaan -> auto sivuun ja sammuksiin -> uudelleen käyntiin ja toimii taas.

    Vaihdelaatikossa koodi:

    - 4F8D Välityssuhteen valvonta , vaihteet 5-4 , todennäköisyyslogiikka

    Alkusekoilun jälkeen ei mene enään vikatilaan, mutta käyttäytyy niinkuin aiemminkin. Juuri tuo 4-5 vaihteiden puuhastelu on kummallista, ihan kuin vaihteisto olisi hieman "tyhmä". Ei osaa päättää mitä tekisi...

    Ja edelleen humppaa tasakaasulla. Tätäkin mietin, voiko tuo lambda aiheuttaa tämän, tuskinpa ?

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Originally posted by Juikee View Post
    Kyllä ne takalambdat sinne jätetään ja pitää niiden kunnossakin olla. Softalla vaan poistetaan 29F4 ja 29F5 vikakoodit. Tai siirretään ne "shadow" koodeiksi. Näkyy ebaystä saavan satkulla toimitettuna MHD mokkulaa nyt.
    Nuo koodit taitaa olla "katalysaattorin tehoaste heikko" eri lohkoissa ? Aikoinaan tuli laitettua alfa romeo gta:han suorat rosteriputket, antoi pienen ajon jälkeen koodia "katit paskana" ja vikavalo tauluun. Kakkoslambdoihin laitettiin "lambda fakeri" adapterit ja ongelma poistui. Eli takalambdoja huijattiin näillä luulemaan, että katit on paikallaan, vaikka on suorat putket.

    Joo, täytyy laittaa joulupukille koodia noista mhd kikkuloista

    ^ Täytyypi katsoa tuo video.

    Leave a comment:


  • Krampus
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Juu, tuo MHD mokkula olisi loistava, harmi vaan, kun maksaa sen 150€...

    Myyjäliikkeen kanssa juuri ihmetellään mitä tehdään. Mahdollisesti vaihtolaatikko ja turbiini tilalle, jos vanhan korjaus maksaa enemmän.

    Jaa meenaatko, että kakkoslambdat vaikuttaa seoksen säätöön ? Itse olen käsittänyt, että ykköslambdat tikissä ja kakkoslambdat roskikseen ja reijät tulpataan näissä viritetyissä / decat touhuissa ? :think Eikö kakkoslambdoijen ainut tehtävä ole verrata arvoa ykköslambdoihin, eli kertoo, onko pre-catit ehjät vaiko ei ?
    Videossa selitetty o2 sensoreiden toimintaa ja miten ne toimivat yhteen.

    Leave a comment:


  • Juikee
    replied
    Kyllä ne takalambdat sinne jätetään ja pitää niiden kunnossakin olla. Softalla vaan poistetaan 29F4 ja 29F5 vikakoodit. Tai siirretään ne "shadow" koodeiksi. Näkyy ebaystä saavan satkulla toimitettuna MHD mokkulaa nyt.
    Attached Files

    Leave a comment:

Working...
X