335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • alfaromeo
    replied
    Noniin, taas tuli puuhasteltua. MHD fläshi hommia ja JB4 säätöä.

    MHD mokkula ja suht tuore iPadi, jossa mhd appi. Tein tilin ja sähköpostissa olleiden ohjeiden mukaan aktivoin lisenssin. Lisenssi on tosiaan VIN sidonnainen.

    Ostin tuon MHD N54 Flasher License, jossa kartat, BEF kartat ja kustomoidut kartat. 109€ maksaa tuo.

    Ihan ensiksi kunnon laturia kiinni.



    Aluksi pidin lataus puolella, mutta laitoin kuitenkin tuon ylläpidon, jotta virtaa riittää.

    Mokkula kiinni OBD porttiin.



    Sitten iPadista yhdistää kyseiseen wifiin ja mhd appi auki. Kaikki toimi hienosti ja nopeasti.

    Vikakoodit lukemalla tosiaan selvisi, että sisällä oli BEF Pump kartta. Optioita ei näe mistään, mitä on säädelty (paukku jne).

    Aloitin homman palauttamalla koko paskan täysin alkuperäiseksi.



    Tämä sujui hienosti. Ei mitään ongelmia.

    Sitten n54tech:in sivustolta linkki, josta saa ladattua BEF karttapaketin. Tämä ladattiin iPadiin. Kuvassa ohjeita, mikä kartta kannattaa valita.



    Itse valitsin tuon RACE kartan. Sopii hyvin korkeaoktaaniselle seokselle (98/99 ja pikkasen 106 oktaanista viinaa seassa). Hieman aggressiivisempi kartta, kuin tuo PUMP.

    Tuossa eri optioita mitä haluaa samalla lisäillä. Kuvassa juuri tämä "paukku".



    Tuossa tuo valikko ennen varsinaista fläshiä.



    Ja siitä fläshi käyntiin.



    Ekalla kerralla oli tuo laturi nimenomaan lataustilassa ja minuutti fläshin aloituksesta löi ruutuun "Flash failed" ja lista ohjeita mistä yleensä johtuu. Samaan aikaan kaikki vikavalot taulussa ja konehuoneessa surisee joku ja vaihtaa itsestään suomipopin täydelle volumelle. Tässä kohtaan alkoi kylmä hiki valua selkää pitkin.

    Noh, homma seis ja laturi "Supply" modeen. Tupakkitauko ja uudestaan yrittämään. Tällä kertaa lähti homma rokkaamaan ja loppuun asti kaikki sujui hienosti.



    Homma siis valmis ja seuraavaksi JB4 asetuksien tarkastus ja kaikki jiiriin.



    JB4 mittarivalikosta valikko 4 ja asetus 2 (BEF Mode). Tsekkasin samalla, että kaikki muut ovat pysyneet samoissa. Ainoastaan muutin ton valikko 12 säädön 2800 -> 2600.

    Sitten vielä läppärillä JB4 softa auki ja viimeinen tarkistus asetuksiin.



    Boost safety on nyt tuolla tapissa 25PSI. Muuten kaikki näyttäis olevan ok.

    Otsa hiessä sormi kohti starttinappulaa, mahtaakohan lähteä enään edes käyntiin.

    Siitä samantien tulille ja käy kuin enkeli. Annoin käydä tyhjää jonkun aikaa, että lämpiää hieman. Reipas koeajo ja runtua niin maan s**tanasti.

    Toimii kuin junan vessa Vetää silkinsileästi tyhjäkäynniltä rajoittajalle, vetää paremmin kuin ennen. Tyhjäkäyntikin kuulostaa jotenkin erilaiselta. Tasaisemmalta.

    Auto tuntuu paljon "smoothimmalta" ja jotenkin veto tulee tasaisemmin ja puhtaasti. Ei mitään nypytyksiä / epäröintiä yms perseilyjä. Melkeen voisi sanoa, että ihan kuin eri autoa ajaisi.

    Saa nähdä taas kuinka monta päivää / viikkoa pysyy katiska läjässä. Seuraavaa ongelmaa odotellessa...

    Nyt on tuo "paukku" simmoinen kun sen pitäisikin olla. Todella sivistynyt ja asiallinen. Aiempi säätö on todenäköisesti "pojat" laittaneet säätimet tappiin asti... "Teinisäätö"...

    Tuossa video vielä kun kehrää todella nätisti.

    https://flic.kr/p/2nDxQ5g

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Millainen arvo on rattinappien kohdan 11 takana tällä hetkellä?

    Leave a comment:


  • reco
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Korjausta edelliseen. Vikatila siis edelleen tuo paine ainoastaan. Tänään nostin rajan tappiin asti (25PSI). Täydeltä höngältä nostaessa samantien vikatilaan prkl...

    Postissa oli kiva yllätys.



    Viimeinkin mokkula hyppysissä. Täytyy tehdä nyt tili tuonne MHD sivustolle ja varmaan ihan aluksi palauttaa täysin alkuperäiseksi kaikki. Ei mitään tietoa, mitä aiemmat omistajat ovat kikkailleet.

    Sitten ostaa tuo BEF lisenssi ja fläshätä se sisään, samalla muut optiot käydä läpi tarkasti. Varsinkin tuo "pop and bangs" säätää rauhallisemmaksi. Paukkuu aika kovin

    JB4 asetuksissa valikko 4 on kohdassa 3 (OEM Flash Mode DEFAULT), koska en tiedä, onko autossa BEF sisällä :think

    Flässin jälkeen vaihtaa sen tuohon valikko 4 kohta 2 (Back End Flash Mode). Tämäkin voi jo vaikuttaa tuohon ongelmaan ja jopa koko homma johtua tästä, kun ei tiedä mitä on säädetty ja touhuttu.
    Jos tuo HKS toimii ja alipaineletku on kiinni niin kääntäisin katseeni turbojen hukkaportteihin ja solenoideihin. Sulla näyttäisi tuo ff/wastegate adaptation kasvavan ainakin noiden parin kuvan perusteella mikä kertoisi siitä että on vaikeuksia päästä pyyntöön ja muutenkin se on aika korkea > 100. Onko sulla logia kolmosvaihteella vedettynä missä jb4 heittää boost over safetyä?

    Ja tuolla MHDlla näkee koodit lukemalla mikä flashi siellä on sisässä.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Korjausta edelliseen. Vikatila siis edelleen tuo paine ainoastaan. Tänään nostin rajan tappiin asti (25PSI). Täydeltä höngältä nostaessa samantien vikatilaan prkl...

    Postissa oli kiva yllätys.



    Viimeinkin mokkula hyppysissä. Täytyy tehdä nyt tili tuonne MHD sivustolle ja varmaan ihan aluksi palauttaa täysin alkuperäiseksi kaikki. Ei mitään tietoa, mitä aiemmat omistajat ovat kikkailleet.

    Sitten ostaa tuo BEF lisenssi ja fläshätä se sisään, samalla muut optiot käydä läpi tarkasti. Varsinkin tuo "pop and bangs" säätää rauhallisemmaksi. Paukkuu aika kovin

    JB4 asetuksissa valikko 4 on kohdassa 3 (OEM Flash Mode DEFAULT), koska en tiedä, onko autossa BEF sisällä :think

    Flässin jälkeen vaihtaa sen tuohon valikko 4 kohta 2 (Back End Flash Mode). Tämäkin voi jo vaikuttaa tuohon ongelmaan ja jopa koko homma johtua tästä, kun ei tiedä mitä on säädetty ja touhuttu.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Noniin, nyt on single dump kitti asennettu



    Ihan mukava asennella, kaikki sopii nätisti paikallensa. Ainoastaan mukana tuleva alipaineletku oli aavistuksen "kiriä", joten laitoin hiukan pidemmän letkun tilalle.



    Imuputkien "bypass" reijät tulpataan mukana tulevilla tulpilla ja letkuklemmarilla kiinni. Ahtopaineen tunnistin kiinni uuteen ahtoputkeen (metallia) ja mukana kiinnitysruuvit ja prikat. Kiristykset kahteen metanoli ruiskutukseen tarkoitettuihin nippoihin (kuusiokolo). Dumpin alle tulee paksu o-rengas ja seger-sokalla kiinnitetään ahtoputkeen. Alipaine letku kiinni ja siinä se sitten olikin.

    Paikallaan kaasuttaessa auto ei siis tosiaan ahda juurikaan. Veto päällä täytyy koeajaa.

    Hienot saundit lähtee kieltämättä. Livenä on aivan erilaiset kuin videolla.. Todella vaikea saada taltioitua.

    https://flic.kr/p/2nD9RhC

    Muutaman kerran veti edelleen vikatilaan koeajolla. Viimeisellä tuli kaksi vilkkua, eli "AFR Lean" , mutta tietysti juuri hiljattain tankkasin rajusti etanolia tankkiin

    En ole varma, oliko eka vikatila yksi vai kaksi vilkkua (Boost over safety)...

    Seurataan tilannetta ja muuttaa vielä tuon boost safetyn tappiin asti (25PSI).

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Karttaa vaihtamalla. Map5 hakee 12-17 PSI riippuen olosuhteista yms. Esimerkiksi map2 on 14.5 PSI.

    Tämmöisen meenasin tilata. Liike ranskassa ja hinta todella kohtuullinen, rahdit ilmaiset. Aito HKS kitti.

    https://www.driftshop.com/hks-sqv-bl...135i-335i.html

    Kokeilin myös irroittaa nuo dumppien paluuputket ja kone käyntiin. En kuullut oikeastaan yhtään suhahdusta tai muuta. Luulen, että ne takertelee ja jää kokonaan kiinni tai aukeaa hitaasti ja liian vähän.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Samalailla itsellä käyttäytyy tuo ahtopaine kaasua löysätessä eikä mene vika tilaan. Saiko tuossa pienennettyä ahtopyyntöä että olisi isompi gappi safety limittiin?

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Ja ongelma jatkuu.. Nostin jo kerran tuon safety levelin 21PSI (1.44 bar) ja edelleen täydestä laulusta höllätessä vetää Map4...

    Noh, nostin sitä vielä 22.5PSI (1.55 bar) ja joka kolmannella vetää vikatilaan. Maksimiarvo on 25PSI.

    Tsekkasin dumpit yms kaikki alipaineletkut jne. Todella siistissä kunnossa, mitään silmällä havaittavaa en löytänyt.



    JB4 asetukset



    Täytyy alkaa kattelemaan uusia dumppeja. Tarjontaa tuntuu olevan. Joko alumiiniset vastaavat kuin alkuperäiset tai sitten "hurjapäät" tyyliset "teatteri dumpit". Flunssaiset aivastelut eivät toki minua kiinnosta...

    Mittasin samalla tuon ilmansuodattimen putken halkaisijan, se on 57mm. Täytyy vaihtaa uudet tötteröt myös. Nuo alkaa olemaan jo aika paskaiset ja hieman rytyssä.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Tänään tuli tarkemmin selviteltyä tuo vikatilaan meneminen joka toisella vedolla. Aiemmin tosiaan poikkeuksetta joka kerta oli tuo "Last Safety 4 , Fuel Trim Variance" , eli vilkuttaa hätävilkkujen merkkivaloa neljä kertaa. Tämä tuli todella harvoin ja aina ilmetessään oli vedelty e85:sta tankkiin ylimielisesti Seokset röyhkeimmillään lähes 70% etanolia

    Läppäri kiinni ja nyt olikin "Last Safety 1 , Boost Over Safety"...

    Olen ihmetellykkin miksi hätävilkut vilahtaa vain kerran ja aina vedon päätteeksi, kun höllää...

    Kävin loggaamassa muutaman vedon täydellä höngällä. Kolme kertaa vedon päätteeksi löi Map4 vikatilaan.

    Tällä hetkellä on aikalailla ysikasia tankissa, ehkä 10l etanolia (tankki täynnä).



    Boost Safety on vakiona 19.5 PSI (1.34 Bar). Vedon lopussa karkaa yli tuon ja siksi vetää vikatilaan.



    Tuossa sama homma. Kaasu pohjassa ahtaa nätisti ja suht tasaisesti, mutta kun täydestä laulusta hölläät, niin pihahtaa yli rajan.

    Päättelin tästä, että mulla taitaa olla alkuperäiset Dump Valvet, jotka ei avaa tarpeeksi nopeasti venttiiliä, kun täysillä ahdoilla höllätään kaasu.. Sen melkeen kuuleekin koneen "karjahtaessa". Ja tässä siis puhutaan alle sekunnista.



    Tuossa tuo 20PSI (1.37 Bar). Ja tuossahan on alkuperäinen MAP tapissa.

    Noh, nostin tuon safety levelin 20PSI jahka ongelma loistaisi poissaolollaan.



    On tuo JB4 kyllä todella tarkka moottorin hyvinvoinnista. Ahtopaineet karkaa 0.03 Bar sekuntti tai alle niin vetää vikatilaan Ihmekkös, että markkinoi itseään "kuin olisi ammattilainen hanttarin penkillä aina kun ajat"..

    Tuossa tuo perusnäkymä läppäriltä. Valikko 10 on 2500 (50%) , Valikko 11 on 1000 (25%) ja Valikko 12 on 2800. Näillä ollaan menty ja ihan ok.

    Tuli myös fiksattua koko roska samaan syssyyn



    Ja ainiin, tämmönen kikkare olis myynnissä jos joku tarvii. Pienellä ehostuksella jiiriin 200tkm ajettu zetäffä, nelonen ja vitonen sekoilee muuten ok. Antoi koodia, olisko ollut joku "vaihtamislogiikka 4 ja 5 vaihde" tmvs.. Sisällä XHP Stage 2.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Vaikea sanoa MAP:in vaikutuksesta.. JB4 asetukset olivat ainakin ihan "pisin vittuja" aikaisemman omistajan toimesta.. Suurimmat ongelmat johtuivat näistä, sekä tuo vaihdelaatikko, jossa oli 4 ja 5 vaihteilla ongelmia.

    Tuli tuossa vaihdettua öljyt ja suodatin, ajettu 6tkm. Öljy oli hyvännäköistä, mutta suodatin tuttuun tyyliin keskeltä "runtussa". Ihme, että tehtaalla ovat tommoisen surkean vessapaperin rullan valinneet filtteriksi...

    Uudet takarenkaat laitettiin myös. Hinta-laatu suhteelta tuli valittua Kumho Ecsta. 350€ / pari kotiovelle, ei huono. Toinen optio olisi ollut Vredestain, mutta saatavuus oli aika heikkoa... Verrokkina Pilot Sport 4:set olisi ollut aika lailla 500€ / pari....

    Vanhat Falkenit sai vähän runtua







    Uudet gummit kotiovella muutamassa päivässä. Todella laadukasta palvelua renkaatvaihtoon.fi palvelusta

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Hyvin kulkee
    Tuosta MAPin vaihdosta ilmeissesti oli apuja pieniin nykimisiin?
    Itsellä tosin manuaali mutta tasaisesti kiihdyttäessä pientä nypytystä esiintyy.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Tulipa tuossa testattua suljetulla lentokentällä auton huippunopeus. Vetää mittarin tappiin asti, eli 280km/h

    Kutonen tuvassa, taisi olla 6800-7000rpm kierroksia kun höllättiin. Luultavasti kutosella rajoitin tulee tuossa hieman yli 7krpm ?

    Mittarinopeutta ihan tappiin asti vingutettuna voisi olla n. 290km/h nurkilla ja rajoitin lopettaa leikin.

    Aika hurja peli ! Öljynlämmöt koko vedon ajan 110-120 c ja silkin sileästi veti lähdöstä tappiin asti.

    Onko muut kokeilleet, varsinkin tehokkaammat ?

    Leave a comment:


  • hasba
    replied
    Originally posted by hasba View Post
    Suuttimia olen itsekin epäillyt juuri tuon tuoksun takia. Täytyy testata niiden kuntoa kun ovat kaikkea muuta kuin index 12. Lisäksi tilasin nyt uudet tiivisteet turbojen ja downpipen väliin.
    Kuittaan tänne että nyt päästöt oli erinomaiset. Vaihdon vuotavan suuttimen, takalambdat tarkistettiin että on oikein, turbon ja downpipen väliin tiivisteet uusittu sekä E30 kartta käytössä. Veikkaan että suurin vaikuttava tekijä oli se huono suutin. Eikä haise enää yhtään polttoaineelle.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Asia vilpitön. Yllättävän vähän tullut puljattua bensapumppujen kanssa, vaikka ammattimies olenkin... "Bolt on" kiinnostaisi kovasti, nuo "viritykset" on aina vähän niin ja näin ?

    Viinalla läträämisen aikana nuo vikatilat ovat tuo "Last safety 5 , Fuel trim variance" , eli ilmeisesti matalapainepumpussa ei riitä tuotto. Logeja ei ole, koska vika on todella satunnainen ja ainoastaan täydestä laulusta. Jokainen kerta on tapahtunut, kun mennään yli 50% mixin...

    Ahtopaine on aikalailla 1.2bar ja tämän yli ei menekkään Map5 kanssa (Autotune).

    Isot papukaijat/isot ö-suod. avaimet on hyviä pumpun kannen avaukseen, sopivasti hampaat täsmää korkin ympärille. Tiiviste taitaa olla mallia "paksu o-rengas", menee vanhalla tod.näk. hienosti

    Ilmeisesti 1.4bar on muutenkin maksimipaine vakio ahtimilla ?

    Leave a comment:


  • P33P33
    replied
    Tupla
    Last edited by P33P33; 28-05-2022, 11:49. Reason: Tupla

    Leave a comment:

Working...
X