335i N54 kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • alfaromeo
    replied
    Taas on katiska toiminut kolme viikkoa moitteettomasti. On se jännä, miten tuo fläshäyshomma voi vaikuttaa tuohon "oscillationiin". Eli ilmeisesti throttle ja pedal ei puhu samaa kieltä kevyellä kaasulla... :think

    Tietty, jos tämmöistä tulee reflashin jälkeen, voi kokeilla mhd kautta nollata throttle adaptiot. Tässä on tärkeää tietää se, että resetin jälkeen virrat pois -> virrat päälle ja odottaa vähintään 30s ennen käynnistämistä.

    Jos menee käynnistämään välittömästi, ilmeisesti kaasuläpän joku proseduuri jumppa sekoaa ja ongelmia on tiedossa...

    Jostain pitäisi löytää siisti oem talvipyöräsarja. Nyt jo hirvittää nuo 17" täysin kesineet spiderit Hyvät michelinit toki päällä mutta mutta....

    Täytyy ajaa kesäpyörillä "tappiin asti" ja ihmetellä

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Viikko käyntiin rutiinihuoltojen parissa.

    - Öljyt + suodatin
    - Raitisilmasuodatin
    - Sytytystulpat
    - Jarruneste

    Ölseillä ajeltu se 5tkm. Tulpilla on menty 22tkm ja vuoden päivät.

    Öljynsuodatin ja raittari oli kuin uudet. Jarruneste myös kirkasta.

    Tulpat oli tasaisen siistit


    Hiukan näkyy väriä tulpan rungossa. Kuumana on käynyt.

    Eilen tuli painettua perus "sunnuntai ajelut". Pitkää mutkatietä ja hienosti vetää. Joskus voisi ehkä uskaltautua radalle tämän kanssa. Kaikki aiemmat kokemukset rata-ajosta on etuvetoisilla 200-250hv laitteilla. Kyllä niilläkin sykkeen saa ylös ja hien pintaan Hauskaa touhua anyways

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Eihän se sitten toiminutkaan... Humppaa humppaa...

    Tuo "oscillation fix" ei siis toimi. Koittaa peittää ongelmaa, mutta huonolla menestyksellä.

    Noh, heti aamusta pajalle ja vielä kerran. Samalla tavalla kuin ekalla fläshillä, koko mhd poisto ja täysin vakioksi -> sen jälkeen puhdas long write race mappi sisään -> jb4 asetukset defaulttiin ja Map 5 sisään.

    Nyt toimii oikeasti ! Tuntee heti kaasupolkimesta, että nyt on tuttu ja turvallinen. Ja tosiaan, tämä on pelkästään MHD liittyvä ongelma, joka ulkomailla asti tiedetään.

    Ruksitin myös pois tuon "dp fixin".

    Varmistin virransaannin tällä kertaa


    Fläshi taas käynnissä


    Luultavasti, kun MHD fläshätään ekaa kertaa long writenä alkuperäiseen ecuun, homma toimii. Mutta tämän jälkeen esim. kartan vaihto tai optionssien säätö tehdään full writenä ja sitten alkaa ongelmat. Voisiko olla, että fläshin päälle tehty fläshi vetää jotenkin "tukkoon" ja alkaa sekoilemaan ? Ulkomailla on kokeiltu adaptioiden resettiä ilmeisesti tuloksetta. Ja myös "flash back to stock map 0" ei auta. Ainut on juuri tämä, että koko roska deletoidaan ja uusi raikas fläshi sisään.

    Joo, tuo sisusta on "Dakota Leder Coral Rot" , todella tyylikäs tumman punainen

    Ulkoväri on "Titan Silber" , eli tuo perus hopea.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post
    Onko tuo E50 softa vakioahtimilla ? Siellä on piikki 1.9 BAR

    Ihan tajuton paine...

    Alemmassa näköjään vaihteen vaihdossa karkaa yli kahden barin

    Hienoi vehkei
    Eka logi on vakioahtimilla, max ahdot on siinä 23 - 24 psi mutta silloin ahtimet ovat jo mansikan väriset

    Hybridi ahtimilla sain ahdot joskus keskikierroksilla vedätettäessä 30 psi:n hetkellisesti .
    Nimesin tuon e92:n elukaksi, sitä se oikeasti myös oli

    Hienoja vehkeitä nuo on tosiaan.

    Leave a comment:


  • Georgios Terziakis
    replied
    Miulla pahimmillaan ahdot käyny 21,4psi. Pitäis taas innostua testailemaan kun kelitkin mukavan viileitä. Tänään moottoritiellä n. 110km/h ulkolämpötila 7C ja IAT 14C, tuo pikkunen kiinancooleri on kesän helteillä kyl aika surkea.

    Nätti muuten alfaromeo tuo siun pornosisusta, mikä auton ulkoväri?
    Aiemmin oon ollu sitä mieltä että punanen sisusta ei käy kuin valkoiseen ja mustaan autoon.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Laita imulämmöt vielä celliusasteiksi, vai meneekö noin pirun ylös? Ja tosiaan toi sun LPFP huutaa kyllä jo kuolemaa . No kohta tulee talvi ja tehoilla ei ole käyttöä

    Edittiä:
    Tässä logi E50 "All In" custom softaan:



    Ei JB4, vaan pelkkä MDH flässi, isompi LPFP, kiinacooleri (paska), orkkis DP:t (kat:it tyhjennetty)

    Ja tässä JB4 trebilan custom kartta sekä hybriditurbot
    https://datazap.me/u/tommix/bmw-n54-...g=0&data=1-3-4
    Onko tuo E50 softa vakioahtimilla ? Siellä on piikki 1.9 BAR

    Ihan tajuton paine...

    Alemmassa näköjään vaihteen vaihdossa karkaa yli kahden barin

    Hienoi vehkei

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Ja tosiaan toi sunLPFP huutaa kyllä jo kuolemaa .
    Nimenomaan 16-vuotta vanha pumppu ja nyt ruoskitaan selkä vereslihalle Hyvin se jaksaa pitää alhaalla paineen kuitenkin.

    Edit: Imuilman lämpötila vedon alussa 25.5c ja lopussa 49c.
    Last edited by alfaromeo; 23-09-2022, 15:11.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Laita imulämmöt vielä celliusasteiksi, vai meneekö noin pirun ylös? Ja tosiaan toi sun LPFP huutaa kyllä jo kuolemaa . No kohta tulee talvi ja tehoilla ei ole käyttöä

    Edittiä:
    Tässä logi E50 "All In" custom softaan:



    Ei JB4, vaan pelkkä MDH flässi, isompi LPFP, kiinacooleri (paska), orkkis DP:t (kat:it tyhjennetty)

    Ja tässä JB4 trebilan custom kartta sekä hybriditurbot
    Last edited by Tommix; 23-09-2022, 15:11.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Noniin, päivää taas

    Fläshäsin tänään taas uudestaan. Pari ekaa veti "Flash Failed"... Ken tietää mikä homma..

    Kolmannella onnistui ja painoi "full writen" , 33 minuuttia ruksutti. Ja tosiaan laitoin nyt tuohon DP Fixiin täpin.



    Onnistuneen fläshin jälkeen laitoin vielä JB4 asetukset "defaulttiin". Poislukien tuo valikko 12, mikä on mulla 2600 (50). Ja myös Map 7 valittuna.



    25A Ctekki kiinni supply modessa.



    Fläshäys käynnissä



    Tämän jälkeen kone tulille ja annoin käydä tyhjää 5-10min. Sitten reipas koeajo ihan normaaliajoa (n.50km). Ei mitään ongelmia, käy ja kukkuu. Koitin kiusata hiukan tilanteissa missä aiemmin veti vikatilaan -> Map 4. Ei mitään.

    Sitten syrjätiellä muutama veto kolmosella. Ei mitään probleemaa. Kulkee todella liukkaasti

    Tuossa logi (ensimmäinen lyhyt polkasu on joku virhe, kaksi muuta on todelliset).



    Lähdin 1500rpm ja niin kauan, että vaihtaa neloselle ja kaasu ylös. Maksimipaine 1.4BAR / 20.3PSI neljäntonnin kohdalla

    Ei huono ollenkaan. Vakioturbot oli sitten siinä. Enempää ei tuota.

    Kaikki muu riittää. Heikoin lenkki tämän jälkeen on matalapainepumppu. Täysillä kierroksilla alkaa lähentelemään arvoa 50, jonka alle ei saisi mennä.

    Otin myös login täysin arkisesta ajosta. Motarin rampilta nousu ja seuraavasta ylös D-päällä ja rauhallisella kaasulla.



    Kaikki näyttää ihan hyvältä ! Aaltoilu koeajolla on täysin poissa ja muutenkin tuntuu kaikki pelittävän.

    Ehkä tuossa viimeiset 5km kun ajoin 50km/h alueella kotiin päin, ehkä ihan pientä "aaltoilua" olisi ollut Tai sitten voi olla korvien välissä vikaa

    No anyways, seurataan kuinka kauan toimii ja mitä seuraavaksi

    EDIT : Unohtui laittaa tämä linkki https://bmwtuning.co/bmw-n54-data-logging-with-jb4/. Tuolla on selitetty kohta kohdalta JB4 loggaus. Selkeästi kerrottuna, mitä arvot pitäisi olla ja muuta.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Taisi selvitä lopullisesti tuo "aaltoilu" pintakaasulla. "Oscillation when cruising steady speeds".

    Eli auto ei ymmärrä, jos on vaihdettu suorat downpipet. Pintakaasulla ja joskus tyhjäkäynnillä lambdat omin nokkinensa tarkistavat katalysaattorien kuntoa. Tässä kohtaan, kun on vaihdettu suorat putket (tai katit on paskana), jää tämä "chekkaus" päälle ja luo aaltoilevan lambdakäyrän. Humppaa siis kierroksia sen 50rpm ja sen huomaa ja tuntee penkissä aivan selvästi.

    MHD:n mukaan jos palauttaa auton täysin alkuperäiseksi ja tämän jälkeen tekee puhtaan uuden fläshin, ongelmaa ei ole. Niinkuin mulla oli alunperin, ei ongelmia.

    Viikko sitten kun tein nopean fläshin, jotta sain ruksitettua tuon kick-down deleten, alkoi tämä aaltoilu.

    Huomasin silloin siis, että siellä oli checkbox jossa on "Aftermarket DPs oscillation fix". Jätin ruksittamatta.

    Noh, huomenna fläshätään uudestaan tuon kanssa ja palautan myös JB4 asetukset defaulttiin. Siitä sitten Map7 sisään ja katsotaan mitä tapahtuu.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Valikko 12 ei ilmeisesti kannata sörkkiä kauheesti. Voi tulla juuri tuota "oskillointia" , eli aaltoilua.



    Suositellaan 2400-2800rpm (default setting 2800rpm). Mulla on 2600rpm.

    Burgerin aspa vastasi tunnissa. Todella asiallinen palvelu

    Pistin yhden login Map 5 ja neljä logia Map 7 , mutta tietysti näissä kaikissa ei vedä vikatilaan...

    Pyysi ottamaan login, jossa "auto switch map 4" niin voivat kertoa mistä johtuu.

    Ainut mitä sanoi asetuksista, että laita Open Fuel Loop asetus 70 (mulla oli 47). Tuo 70 on JB4 defaultti asetus.

    Samalla huomasin, että aiemmin mulla oli tuo Waste Gate Adaption yli sadan, jossain 110 nurkilla.

    Reflashin jälkeen se on tuossa 90 (defaultti 80).

    Vanha asetus fläshin jälkeen


    FOL laitettu defaulttiin arvo 70


    Tuossa JB4 tehdasarvot


    Nyt huomaan taas tuota "aaltoilua", aivan siinä onko veto vai ei. Kaasua siis painetaan höyhenen kevyesti ja moottorijarrun rajoilla. Luulen, että tämä johtuu tuosta hukkaportin adaption muutoksesta. Aiemmin 110-120 , nyt 90.

    Ja itseasiassa MHD optionsseissa oli uusi valikko, joka korjaa "aaltoilun joissain tapauksissa, kun on vaihdettu aftermarket dp:t" ja ilmeisesti lambdat ei oikein ole mukana tässä, kun katit puuttuu. Täytyypä siis taas tutkia lisää ja ihmetellä.

    Hienoja nämä viritetyt N54

    Edittiä : Ihmeellistä, että JB4 vilkuttaa vikatilaan mentäessä kaksi kertaa ja silti ilmoittaa ykkös safetyn, eli tuo boost over. Kaksi vilkkua pitäisi olla "afr lean"...
    Last edited by alfaromeo; 20-09-2022, 20:41.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Oletko kokeillut lisätä rattivalikon arvoa 12 ylöspäin kun tällöin reagoi nopeammin ahtojen muutoksen?
    Last edited by makebm5; 16-09-2022, 14:10.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Tulipa taas fläshäiltyä. Huomasin tossa kun ajoin logi vetoja, että viime kerralla unohdin täpätä "kick-down deleten". Eli siis manuaalipuolella ei vaihda pienemmälle, kun lyö kick-downin. Todella ärsyttävää pitää poljinta "napin päällä"...

    Amerikkaan laitettu sähköpostia ahtojen karkaamis ongelmasta Map7:lla. Pistin heille logit meiliin, katsotaan löytävätkö he ongelman syyn. Map5:sella ei mitään ongelmia.

    Tarkoitus olisi pystyä ajamaan Map7 ilman ongelmia ja joka vedolla tulisi 20PSI paineet. Map5 pyörii siinä 18PSI nurkilla.

    Eron huomaa todella selkeästi "persdynolla". Map7 on paljon aggressiivisempi ja repii alhaalta asti todella rajusti. Map5 on paljon tasaisempi ja rauhallisempi, vaikka kuitenkin vetää kovaa ja nätisti. Vaatii enemmän kierroksia.

    Muuten alkaa olemaan asetukset pikkuhiljaa kohdallaan

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Originally posted by alfaromeo View Post

    Toimii kuin junan vessa Vetää silkinsileästi tyhjäkäynniltä rajoittajalle, vetää paremmin kuin ennen. Tyhjäkäyntikin kuulostaa jotenkin erilaiselta. Tasaisemmalta.

    Auto tuntuu paljon "smoothimmalta" ja jotenkin veto tulee tasaisemmin ja puhtaasti. Ei mitään nypytyksiä / epäröintiä yms perseilyjä. Melkeen voisi sanoa, että ihan kuin eri autoa ajaisi.
    Samat kokemukset PUMP BEFllä.

    Leave a comment:


  • alfaromeo
    replied
    Originally posted by makebm5 View Post
    Millainen arvo on rattinappien kohdan 11 takana tällä hetkellä?
    1000rpm eli 25%. Tiputin tuota juuri, kun hävetti lähteä sunnuntaina kirkosta ja kumit sulaa katuun

    Leave a comment:

Working...
X